Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chystá se downsizing pro pneumatiky: Za vším hledejte valivý odpor

Michal Fokt
Diskuze (56)
V rámci snižování spotřeby a emisí by v dohledné době mohlo dojít po downsizingu motorickém i na pneumatikový. Zapříčiní jej nové normy, stanovující limity pro jejich valivý odpor.

Tlak na snižování spotřeby a emisí automobilů je v posledních letech enormní, ale zatímco objemy motorů se (bohužel) stále zmenšují a váha aut samotných (naštěstí) začala klesat, je tu jedna oblast, která šla cestou přesně opačnou - pneumatiky a kola.

Zatímco ještě někdy před dvěma dekádami jsme v němém úžasu okukovali na nejluxusnějších mercedesech 17" ráfky, dneska je má každý kompakt a žádnou výjimkou nejsou ani "dvacítky", navlečené do pneumatik absurdní šířky, což sice vylepšuje přilnavost a jízdní vlastnosti, ale zvyšuje váhu, hluk a spotřebu. Ale i v téhle oblasti se chystají změny. Nejprve v Evropě, nicméně nápad se bohužel líbí i v jiných částech světa.

Na výrobce pneumatik už vyvíjí tlak samotné automobilky, protože možností, jak stále snižovat spotřebu, je stále méně, do hry se ale vloží evropská legislativa, která má v plánu radikální snížení valivého odporu a hlučnosti nakázat. A jak už naznačily některé koncepty nejvýznamnějších výrobců pneumatik, jediným řešením, jak toho dosáhnout, bude montáž úzkých pneumatik na velká kola.

Downsizing se tedy dotkne v první řadě šířky obutí, velikost ráfků ale naopak vzroste. Za nějaký čas by tedy nemusely být ničím výjimečným 20" nebo 21" kola, obutá do relativně úzkých, nízkoprofilových pneumatik. Ty by kromě menší hlučnosti a valivého odporu současně měly mít větší odolnost proti akvaplaninku, kratší brzdnou dráhu na mokru a lepší vlastnosti na zasněžené vozovce.

Naopak je zcela jisté, že se zhorší jízdní vlastnosti na suchu, pokud se tedy výrobci pneumatik nepředvedou jako opravdoví kouzelníci a nepřipraví směsi, které zajistí podobné vlastnosti jako mají dnes široká kola. Přesný časový plán zavedení nových norem není znám, ale jak známo, pokud jde o absurdity, jsou euroúředníci velmi flexibilní a rychlí, může k tomu tedy dojít dříve, než byste mysleli.

Michal Fokt
Diskuze (56)
30. 3. 2013 12:59
Jedinou cestou jsou tříkolky,
asi EU navrhnu jejich opětovné bezpodmínečné zavedení :-) Bylo by to přesně podle jejich logiky - jen 3 kola budou mít menší valivý odpor než 4, k tomu všichni budou jezdit jako pos*aní i bez omezení rychlosti, jinak by byli v každé zatáčce na střeše. "Zklidnění dopravy" zaručeno. Přinese to i víc pracovních příležitostí - se třemi koly se díře nevyhnete, na své si přijdou servisy. Přední kolo se bude moct otáčet mnohem víc než 2 kola normálních aut - líp se bude parkovat, tak to možná i oovečky přivítají. Stejně jako všichni tvrdí, jak autům prospělo zavedení tříválců místo čtyřválců a jak jsou to super motory - přitom jediný důvod je ušetření za sadu ventilů, píst, ojnici a místo toho dodání levného protizávaží... :yes:
Je to tristní, že se EU se*e do věcí které by měla nechat být a vůbec ji nezajímá, že se celkově * ve dluhové spirále k nehezkým koncům...
28. 3. 2013 00:35
Re: tuneri jsou o krok napred
Jde o to, ze pouzivaji uzke gumy a velky prumer rafku, tj. to, co je dle clanku trend ve vyvoji pneumatik. Na vsech tech fotkach jsou pneumatiky natahovane a jejich sirka je oproti sirce disku klidne polovicni.
27. 3. 2013 14:24
Re: trend?
Ono su v podstate 2 "trendy":
- narast priemerov diskov, pri zachovani obvodu kolesa
- narast rozmerov pneu - kedysi mala Astra G 195/60 R15, Astra H uz 195/65 R15 a Astra J uz 205/65 R16...
27. 3. 2013 12:05
Re: To správná cesta
Naprosty souhlas :yes:
27. 3. 2013 11:05
Re: To správná cesta
Když se daří, tak se daří... Mějte se :-)