Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína omezí automobilový průmysl

Miroslav Kudělka
Diskuze (7)
Čínská vláda oznámila plán na omezení rozvoje automobilového průmyslu. Podle svých analýz se do pěti let může toto odvětví dostat do výrazných potíží díky nadměrné kapacitě.

Čínská vláda oznámila plán na omezení rozvoje automobilového průmyslu. Podle svých analýz se do pěti let může toto odvětví dostat do výrazných potíží díky nadměrné kapacitě.

Čínský automobilový trh je v současnosti druhým největším světovým trhem a v roce 2006 zaznamenal růst o 25 procent proti roku předešlému. Za prvních 11 měsíců roku se zde prodalo 6,45 mil. nových automobilů.

Vývoj v tomto segmentu průmyslu se v Číně za posledních 10 let dramaticky změnil. Zatímco druhá polovina devadesátých let a počátek 21. století byl ve znamení masivní podpory rozvoje této oblasti, v současné chvíli se začínají vynořovat první možné potíže vysokého tempa budování kapacit. Snaha o regulaci rozvoje se v Číně již objevily i v jiných oborech, např. výrobě oceli, ale firmy si brzy našly cestu jak se jim vyhnout a tak asi podobný dopad bude mít i snaha regulovat automobilky.

Pravidla jsou celkem jednoduchá. Výrobce, který chce požádat o stavbu nové továrny musí prodat o 80 procent více vozů než v předchozím roce. Výrobce,který již v Číně vyrábí a chce stavět další továrnu má stanovené minimální množství prodaných osobních vozů – 100 tis. Stejně tak jsou stanoveny limity pro vozy SUV, nákladní vozy, dodávky i ostatní.

Tyto obavy rostou proto, že kapacita současných továren je 8 mil. vozů a kapacity pro dalších 2,2 mil. vozů jsou ve stádiu výstavby. Většina těchto zdrojů patří koncernům GM a Toyota. V roce 2010 se očekává, že výrobní kapacita čínských automobilek přesáhne 20 mil., přičemž domácí trh spotřebuje nanejvýš 9 mil.

Vládní prohlášení také nabádá a podporuje domácí výrobce a dodavatele dílů ke slučování a posilování. Zároveň ovšem uklidňuje, že firmy se nemusí obávat zavírání, pokud nebudou schopny plnit prodejní cíle. Slibuje další podporu vývoje pro soukromé firmy a vyzývá domácí výrobce k pokračování vlastního vývoje nezávislého na zahraničních automobilkách.

Miroslav Kudělka
Diskuze (7)
30. 12. 2006 10:47
Re: Báli jsme se....
to mi připomíná stav v evropske unii
29. 12. 2006 16:02
škoda
škoda že neomezí také kopírování jak přímo vozů a dalších výrobků tak technologií tak i počet vlastních lidí ;-\