Čína se stala největším světovým znečišťovatelem ovzduší
Čína se stala největším světovým znečišťovatelem ovzduší. To je nepochybně závažná zpráva, proč o ní ale mluvíme i na motoristickém serveru? Vyspělý automobilový svět totiž vynakládá nemalé finanční prostředky na stále čistší spalovací agregáty, na výzkum hybridních pohonů či na rozvoj alternativních paliv. Tyto ohromné investice v řádech stamilionů eur se pochopitelně odrazí v cenách hotových výrobků – automobilů.
Dostáváme se tak možná na okraj začarovaného kruhu. Čína vyrobí více vozidel ještě výrazněji levnějších než jsou například ta evropská, výsledkem čehož bude další znečištění ovzduší. Evropská unie na zhoršený stav ovzduší zareaguje a vydá další nařízení, která přiostří emisní limity a my si tak ta „naše“ auta koupíme (díky nutnosti dalších investic ze strany výrobců) zase o něco dráž, což bude znamenat větší poptávku po levných čínských vozech.
Tato spíše katastrofická úvaha je jedním z možných důsledků neustálého zvyšování tempa motorizace obyvatelstva a zvětšování objemu výroby v Číně, což jde ruku v ruce se stále většími nároky na elektrickou energii. A více než 80% elektrické energie v Číně je získáváno spalováním fosilních paliv. Podle výzkumu, který zveřejnila Kalifornská Univerzita, se Čína v oblasti znečišťování životního prostředí dostala na první místo před USA již během roku 2006. Data o vývoji industrializace v Číně, která měli vědci k dispozici, totiž byla zřejmě podhodnocena. Závěry ze studie, vydané Kalifornskou Univerzitou a uveřejněné magazínem Journal of Environment Economics and Management, jsou poměrně jasné. Snahy Evropské Unie i Spojených Států o snižování emisí budou podle studie bohužel znegovány stále většími emisemi ze strany Číny, která si, jemně řečeno, nedělá s ekologií příliš těžkou hlavu.
Na půdě Evropského parlamentu se tak v kuloárech stále častěji ozývají návrhy na zavedení nějaké formy „emisního cla“, které by výrobky ze zemí, kde nepodnikají kroky ke snižování emisí, postihlo. Uvidíme, zda budou uhelné elektrárny v Číně alespoň odsířeny, zatímco Evropa se připravuje na ještě ostřejší emisní normu Euro 5.