26.2. 2013 Michal Fokt

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Analytici tvrdí, že se dnes čínské automobilky nacházejí nějakých 10 let za svou konkurencí ze zemí s větší tradicí autoprůmyslu. Je to moc nebo málo?

Někteří z vás si určitě pamatují, jak dlouho trvalo japonským automobilkám, než postavily auta, schopná konkurovat ve většině ohledů evropským značkám. Ovšem dnes je globalizace na úplně jiné úrovni a Korejcům trvalo srovnání kroku o poznání kratší dobu a existovaly i názory, že ve druhé dekádě 21. století už bude automobilový svět drtit Čína. Jak tamní situace ale ve skutečnosti vypadá?

Bernstein Research na své dvousetstránkové analýze čínského autoprůmyslu pokouší na tyto otázky odpovědět. Pomohly k tomu i rozhovory se šéfy hlavních automobilek včetně Great Wall, Chery, Brilliance a SAIC a tvůrcům studie se dokonce podařilo vyvézt dva exempláře čínských vozů na západ, rozebrat je do šroubku a analyzovat.

A jaké bylo zjištění? Čína stále vesele jede ve filozofii reverzního inženýrství a tamní auta tedy nejen vozy ostatních značek připomínají zvenku, ale kopírovány jsou i jednotlivé technické komponenty (i pokud náhodou nejsou zakoupeny), velmi populární je v tomto ohledu prý zejména Toyota Corolla. I to je důvodem, proč velké čínské automobilky ročně na vývoj vynaloží v průměru sumu ve výši 100 milionů dolarů. To se nezdá jako zanedbatelná částka, nicméně značky jako Volkswagen nebo Toyota investují ročně desetinásobek!

Čínským značkám nepomáhají ani zdánlivě lukrativní joint-venture s vyspělými automobilkami. Ty využívají společných podniků k průniku na tamní trh, ale své partnery neberou příliš vážně a výchozí produkty této filozofii odpovídají. Jedinou výjimku prý představuje General Motors, jenž do společného podniku se SAIC investoval obrovské množství prostředků a tato značka prý díky tomu hraje úplně jinou ligu v oblasti designu i techniky.

Výsledkem zjištění tedy je, že v obecné rovině se čínský autoprůmysl nachází nějakých 10 let za hranicí, kdy by mohl být celosvětově konkurenceschopný, což ve většině případů představuje rozdíl dvou generací. To vypadá jako velký rozdíl, ale zcela upřímně - evropská nebo japonská auta, vyráběná kolem roku 2000, rozhodně nebyla špatná...

Navíc bychom asi neměli podléhat planým nadějím, že srovnat desetileté manko nějaký čas potrvá. Je třeba vycházet z toho, že to čínským značkám takto prozatím stačí. Soustřeďují se nenáročný domácí trh a prodejem levně vyrobených aut vydělávají obrovské sumy peněz. Až dojde k poklesu současného boomu tamního trhu, teprve poté se hlavní čínské značky výrazněji zaměří na export a vydělané peníze mohou rozdíly smazat během jedné generace. Pokud tedy nevznikly s cílem etablovat se hned zpočátku i v Evropě, jako například nově založený izraelsko-čínský Qoros.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…