26.2. 2013 Michal Fokt

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Analytici tvrdí, že se dnes čínské automobilky nacházejí nějakých 10 let za svou konkurencí ze zemí s větší tradicí autoprůmyslu. Je to moc nebo málo?

Někteří z vás si určitě pamatují, jak dlouho trvalo japonským automobilkám, než postavily auta, schopná konkurovat ve většině ohledů evropským značkám. Ovšem dnes je globalizace na úplně jiné úrovni a Korejcům trvalo srovnání kroku o poznání kratší dobu a existovaly i názory, že ve druhé dekádě 21. století už bude automobilový svět drtit Čína. Jak tamní situace ale ve skutečnosti vypadá?

Bernstein Research na své dvousetstránkové analýze čínského autoprůmyslu pokouší na tyto otázky odpovědět. Pomohly k tomu i rozhovory se šéfy hlavních automobilek včetně Great Wall, Chery, Brilliance a SAIC a tvůrcům studie se dokonce podařilo vyvézt dva exempláře čínských vozů na západ, rozebrat je do šroubku a analyzovat.

A jaké bylo zjištění? Čína stále vesele jede ve filozofii reverzního inženýrství a tamní auta tedy nejen vozy ostatních značek připomínají zvenku, ale kopírovány jsou i jednotlivé technické komponenty (i pokud náhodou nejsou zakoupeny), velmi populární je v tomto ohledu prý zejména Toyota Corolla. I to je důvodem, proč velké čínské automobilky ročně na vývoj vynaloží v průměru sumu ve výši 100 milionů dolarů. To se nezdá jako zanedbatelná částka, nicméně značky jako Volkswagen nebo Toyota investují ročně desetinásobek!

Čínským značkám nepomáhají ani zdánlivě lukrativní joint-venture s vyspělými automobilkami. Ty využívají společných podniků k průniku na tamní trh, ale své partnery neberou příliš vážně a výchozí produkty této filozofii odpovídají. Jedinou výjimku prý představuje General Motors, jenž do společného podniku se SAIC investoval obrovské množství prostředků a tato značka prý díky tomu hraje úplně jinou ligu v oblasti designu i techniky.

Výsledkem zjištění tedy je, že v obecné rovině se čínský autoprůmysl nachází nějakých 10 let za hranicí, kdy by mohl být celosvětově konkurenceschopný, což ve většině případů představuje rozdíl dvou generací. To vypadá jako velký rozdíl, ale zcela upřímně - evropská nebo japonská auta, vyráběná kolem roku 2000, rozhodně nebyla špatná...

Navíc bychom asi neměli podléhat planým nadějím, že srovnat desetileté manko nějaký čas potrvá. Je třeba vycházet z toho, že to čínským značkám takto prozatím stačí. Soustřeďují se nenáročný domácí trh a prodejem levně vyrobených aut vydělávají obrovské sumy peněz. Až dojde k poklesu současného boomu tamního trhu, teprve poté se hlavní čínské značky výrazněji zaměří na export a vydělané peníze mohou rozdíly smazat během jedné generace. Pokud tedy nevznikly s cílem etablovat se hned zpočátku i v Evropě, jako například nově založený izraelsko-čínský Qoros.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí? Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí?

Česká koruna posílila na úrovně, které jsme naposledy…

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Dnes 16:51

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.




Blesk.cz

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…