26.2. 2013 Michal Fokt

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Analytici tvrdí, že se dnes čínské automobilky nacházejí nějakých 10 let za svou konkurencí ze zemí s větší tradicí autoprůmyslu. Je to moc nebo málo?

Někteří z vás si určitě pamatují, jak dlouho trvalo japonským automobilkám, než postavily auta, schopná konkurovat ve většině ohledů evropským značkám. Ovšem dnes je globalizace na úplně jiné úrovni a Korejcům trvalo srovnání kroku o poznání kratší dobu a existovaly i názory, že ve druhé dekádě 21. století už bude automobilový svět drtit Čína. Jak tamní situace ale ve skutečnosti vypadá?

Bernstein Research na své dvousetstránkové analýze čínského autoprůmyslu pokouší na tyto otázky odpovědět. Pomohly k tomu i rozhovory se šéfy hlavních automobilek včetně Great Wall, Chery, Brilliance a SAIC a tvůrcům studie se dokonce podařilo vyvézt dva exempláře čínských vozů na západ, rozebrat je do šroubku a analyzovat.

A jaké bylo zjištění? Čína stále vesele jede ve filozofii reverzního inženýrství a tamní auta tedy nejen vozy ostatních značek připomínají zvenku, ale kopírovány jsou i jednotlivé technické komponenty (i pokud náhodou nejsou zakoupeny), velmi populární je v tomto ohledu prý zejména Toyota Corolla. I to je důvodem, proč velké čínské automobilky ročně na vývoj vynaloží v průměru sumu ve výši 100 milionů dolarů. To se nezdá jako zanedbatelná částka, nicméně značky jako Volkswagen nebo Toyota investují ročně desetinásobek!

Čínským značkám nepomáhají ani zdánlivě lukrativní joint-venture s vyspělými automobilkami. Ty využívají společných podniků k průniku na tamní trh, ale své partnery neberou příliš vážně a výchozí produkty této filozofii odpovídají. Jedinou výjimku prý představuje General Motors, jenž do společného podniku se SAIC investoval obrovské množství prostředků a tato značka prý díky tomu hraje úplně jinou ligu v oblasti designu i techniky.

Výsledkem zjištění tedy je, že v obecné rovině se čínský autoprůmysl nachází nějakých 10 let za hranicí, kdy by mohl být celosvětově konkurenceschopný, což ve většině případů představuje rozdíl dvou generací. To vypadá jako velký rozdíl, ale zcela upřímně - evropská nebo japonská auta, vyráběná kolem roku 2000, rozhodně nebyla špatná...

Navíc bychom asi neměli podléhat planým nadějím, že srovnat desetileté manko nějaký čas potrvá. Je třeba vycházet z toho, že to čínským značkám takto prozatím stačí. Soustřeďují se nenáročný domácí trh a prodejem levně vyrobených aut vydělávají obrovské sumy peněz. Až dojde k poklesu současného boomu tamního trhu, teprve poté se hlavní čínské značky výrazněji zaměří na export a vydělané peníze mohou rozdíly smazat během jedné generace. Pokud tedy nevznikly s cílem etablovat se hned zpočátku i v Evropě, jako například nově založený izraelsko-čínský Qoros.

Spolupracujeme s TipCars.com
Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce vždy hrát za nároďák

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce…

Podruhé za sebou vyhrál anketu Zlatá hokejka David Pastrňák, dvaadvacetiletá hvězdička Bostonu. Na první místo…

 

Reflex.cz

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně Daniela Kovářová

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně…

Mám za sebou feministické období, ale musela jsem se stát ministryní, abych si uvědomila, že toužím po ocenění…

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…