15.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Citroën 2CV: Populární kachna nejen motorizovala poválečnou Francii, ale i závodila!

 

Dokázala odvézt plata vajec po polní cestě, aniž by se některé z nich rozbilo. Ale řekli byste do kachny, že i závodila?

Citroën 2CV (označení udávalo daňovou třídu ve Francii) se vyráběl v letech 1949 až 1990. Pro jeho charakteristický tvar karoserie jej lidé překřtili na „kachnu“. I u nás má toto charismatické autíčko spoustu příznivců, kteří se sdružují v klubech.

Při jeho návrhu se tvůrci snažili o co možná největší zjednodušení celého auta. Jen tak mohlo plnit to, co se od něj očekávalo v podmínkách poválečné Francie. Kupodivu s postupem doby se vůz měnil jen málo, a to navzdory stále vyspělejší technice. Původní motor - dvouválec s protiběžnými písty chlazený vzduchem o objemu 375 cm3, nabízel výkon pouhých 9 koní. Na opačné straně stál agregát 602 cm3. Opět stejně řešený dvouválec, ovšem nabízející již 29 koní. S tímto motorem se auto dočkalo svého konce.

Citroën 2 CV: Kachna může být i dřevěná. A funkční!

Zvláštností byla u tak jednoduchého auta nabídka pohonu všech kol. Takto vybavené 2CV mělo přídomek Sahara a Citroën celý pohon vyřešil opravdu neuvěřitelně. Každou z náprav roztáčel jeden motor o výkonu 12 koní. Při pohonu jedním motorem jelo auto 64 km/h, s oběma dokonce 105 km/h. Vzniklo pouhých 694 kusů, určených zejména pro francouzské kolonie.

Video

Kdo byl Jean Dagonet

Jean Dagonet se dříve živil jako mlynář, přičemž pocházel z města Faverolles-et-Coëmy. S modifikacemi a úpravami vozů 2CV začal tento Francouz relativně pozdě, až ve věku 63 let. Psal se rok 1952, Dagonet zvětšil objem standardního dvouválce z 375 cm3 na 425 cm3. Dostupných aut, vhodných k úpravám, však bylo v oběhu v té době pořád relativně málo.

Další úpravy následovaly do roku 1953. Dagonet upravil rovněž rámový podvozek 2CV. Navíc karoserii nabízel v různých modifikacích, a sice v letech 1953 až 1958. Celková výška vozu se snížila, čelní sklo dostalo větší sklon, na některé partie použil šikovný Francouz dokonce sklolaminát. Čili pevný a zároveň veskrze lehký materiál. Následovaly různé tvary svítilen či masek chladiče, z nichž některé byly jakoby ve stylu vozů BMW z padesátých a šdesátých let.

Později použil Dagonet sklolaminát ve větší míře, a sice na většinu částí karoserie. Takto výrazně upravené 2CV dostalo pojmenování „Marie-France“, později se prodávaly pod jménem svého tvůrce (Dagoneta). Kolik jich však bylo skutečně vyrobeno, není známo. Jisté ale je, že v padesátých letech se Dagonetem modifikované 2CV účastnilo světoznámých závodů v Mille Miglia.

Jean Dagonet ukázal, že i z toho nejjednoduššího auta je možné udělat jízdně velmi schopný a zajímavý vůz, s nímž může jeho majitel dokonce i závodit. A to i na slavné Mille Miglia. Obrázek o tom, jak 2CV od Dagoneta vypadalo, si můžete udělat z přiloženého videa. Sice se objevily spekulace, že se v tomto případě nejedná o originál, přesto je třídveřové 2CV unikátní.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 

Štítky Citroën Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Citroën 2 CV: Kachna měla premiéru před 70 lety Citroën 2 CV: Kachna měla premiéru před 70 lety

Citroën po druhé světové válce motorizoval Francii…

Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna

Citroën Dyane dodnes zůstává ve stínu starší 2 CV, nestal…

 



 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…