Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen Berlingo Industry - Variace zdvojeného šípu

AutoProfi
Diskuze (13)
Na český trh užitkových vozidel vstoupily dvě atraktivní novinky odvozené od populárního lehkého dodávkového vozidla Citroen Berlingo. Velmi zajímavě vyplňují mezeru v sortimentu, která vznikla předčasným ukončením výroby Škody Felicia Pick-up.

Iniciátorem touto kroku byla agilní brněnská firma Techsport, která však při vývoji obou vozidel úzce spolupracovala jak s dovozcem značky, tak především s výrobcem. Výsledkem je pak vysoce profesionální technická a technologická úroveň obou vozidel, současně však také příslušné záruky na úrovni velkosériové produkce a zajištěný servis. To vše při mimořádně příznivé cenové relaci přestavby (spíše "novostavby"). Zdůraznit nutno samozřejmý fakt, že přestavba je schválena v plném rozsahu ministerstvem dopravy v rozsahu všech platných předpisů.

Výrazně užitkové verze berlinga s typovým označením "Industry" jsme vám velmi stručně představili v dřívějším čísle Auto Profi, ale vzápětí jsme měli možnost si novinky vyzkoušet v konkrétním provozu formou obvyklého testu. Nejprve jsme "osedlali" variantu valník, vzápětí na to pick-up. Přestože původní podvozky nebyly úplně identické, protože valník byl postaven na bázi předchozí modelové řady, zatímco pick-up vycházel z poslední generace berlinga, jejich srovnání to nijak nebránilo.

Citroen Berlingo Industry valník

Připomeňme nejprve, že nosná konstrukce vozidla je vyrobena z ocelových profilů žárově zinkovaných a pro její ustavení k původní části automobilu je využito výrobcem předepsaných technologických otvorů. To přináší odpovídající tuhost celku (zejména odolnost proti torznímu namáhání), ale současně i velmi seriózní ochranu proti korozi.

Podlaha nákladového prostoru a vnitřní část sklopného zadního čela byla v případě testovaného kusu pokryta velmi pohledným a praktickým leštěným "slzičkovým" plechem z lehké slitiny o tloušťce 4 mm, což je jeden z nadstandardních prvků nabízených Techsportem. Nechybí ani šestice poutačích ok pro bezpečné upevnění nakladu.

Zadní čelo je obvyklým způsobem sklopné do vodorovné polohy a je v ní aretováno dvěma nůžkovými dorazy. Konstrukce umožňuje jeho zatížení hmotností až 250 kg. Na obou bocích čela jsou dva klasické automobilové západkové dveřní zámky ovládané nezamykatelným dveřním madlem. Sklopení čela prodlužuje ložnou plochu a usnadňuje nakládání ruční i mechanizované.

Podstatně upravenou záď, která je mimochodem proti původní karoserii berlinga nepatrně prodloužena, tvoří panely z probarveného kompozitního materiálu. Ten je lehký, odolný, více než dostatečně pevný a nesporně esteticky dobře zpracovaný V zadním čele je instalováno předpisové osvětlení registrační značky a původní sdružené zadní svítilny.

Dělicí stěna (zadní stěna kabiny) s rozměrným prosklením je sendvičové konstrukce a má částečně nosnou funkci.

Ložná plocha má až překvapivě velké rozměry 1600 x 1630 x 570 mm, což při využití prostoru po horní hranu představuje objem 1,52 m3. Užitečná hmotnost je jednou z hlavních "ozdob" přestavby, protože činí vynikajících 800 kg.

Cena přestavby v základním provedení: 55 640 Kč bez DPH.

Citroen Berlingo Industry pick-up

Přestože je "zastřešená" verze na první pohled naprosto diametrálně odlišná od otevřené, vychází konstrukčně z valníku a má s ním společný základ. Jedná se vlastně pouze o instalaci rozměrného kompozitového karosářského celku ustaveného na valníku a doplněného v zádi rozměrnými neprosklenými křídlovými symetricky dělenými dveřmi. Tvarově představuje také velmi významný aerodynamický prvek, protože přední část je protažena do integrovaného spojleru na střechu kabiny a navazuje bezprostředně na linii čelního skla.

Zmíněné rozměrné zadní dveře v plné výšce nástavby jsou vyrobeny sendvičovou technologií. Jsou zamykatelné a v otevřené poloze jištěné jednoduchými omezovači a je v nich zabudován prostor pro registrační značku s příslušným osvětlením.

Interiér nákladového prostoru byl v případě testovaného vozidla vylepen kvalitním vinylovým kobercem, který výrazně zvyšoval estetickou i praktickou úroveň této části vozidla.

Tato verze Berlinga Industry má nákladový prostor o vnitřních rozměrech 1600 x 1670 x 1620 mm, tedy celkový objem 4,20 m3. Také v tomto případě činí užitečná hmotnost 800 kg.

Cena přestavby v základním provedení: 79 800 Kč bez DPH.

Dvojice v provozu

o Valníkovou variantu jsme přebírali ve dnech střídavého sněžení a deště za krajně nepříznivých podmínek. Kuriozitou testovaného kusu byla luxusní sportovní paprsková kola z lehké slitiny a jejich obutí výrazně nízkoprofilovými pneumatikami. To dělal z užitkového vozidla stroj spíše sportovní. Jediným negativem však byla samozřejmá citelná cenová diference, kterou jsme však nezjišťovali, protože v této podobě si valník asi nikdo nepořídí.

Přestože toto berlingo už mělo něco za sebou, přineslo nám prakticky jen pozitivní zážitky. Jezdilo velmi svižně, bylo příkladně obratné, na dálnici i více než dostatečně rychlé, ale především (a to je nutno třikrát podtrhnout) až neuvěřitelně skromné ve spotřebě paliva. První vlastnost, na kterou jsme se zvlášť pečlivě zaměřili, byla odolnost karoserie vůči torznímu namáhání. Protože jsme vzhledem k charakteru stavby podvozku nechtěli ničitelsky vyjet do terénu, zkoumali jsme ji (samozřejmě s plným zatížením paletou s tiskárenským papírem o hmotnosti 788 kg uloženou na "korbě" záměrně nesouměrně) například šikmým přejížděním příčných prahů, asymetrickým najížděním na šikmé rampy a podobně. Nutno s úctou konstatovat, že celek v tomto směru obstál dokonale. Byl naprosto tuhý a potvrdil nespornou kvalitu jednak koncepce přestavby, ale i jejího dílenského zpracování. Vyzkoušeli jsme si také chování podvozku při uložení zmíněné palety uložené na doraz k zadnímu čelu, tedy s posunem těžiště mimo ideální bod. Jediným negativním zjištěním byl pak občasný prokluz předních kol při razantní akceleraci na mokrém povrchu vozovky. Směrová stabilita a poslušnost při vyhýbacích manévrech zůstaly v normě.

Dalším nestandardním detailem testovaného valníku byla žlutá fólie na skle zadní stěny kabiny, která nás v mlhavých dnech doslova nadchla, protože velmi výrazně zlepšovala vidění vzad. Příjemná byla i v noci, protože nepatrně tlumila světlo ze světlometů vozidel za námi.

S valníkem jsme najezdili přibližně 1000 km v nejrůznějším provozu, přibližně polovinu s plným zatížením a druhou s prázdným vozidlem, citelnou část také v zahlceném pražském provozu. Vše ale velmi razantně a s neúspornou technikou jízdy. Přesto se spotřeba paliva vyšplhala na 6,1 l/ /100 km, takže reálnou průměrnou spotřebu odhadujeme s rezervou na 5,6 - 5,7 l/100 km. Motor (v tomto případě proslulý nepřeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1900 cm3 a výkonu 51 kW/4600 min1) přitom sloužil velmi dobře ve velmi širokém spektru otáček. Vytáčeli jsme jej dokonce až ke hranici 4600 otáček, což si nechal líbit, jen potom trochu ztrácel na točivém momentu (125 N.m/2000 min1). Příjemný byl i jeho brzdicí moment pří odřazování a brzdění motorem.

Valníková verze berlinga v nás zanechala nad očekávání dobrý dojem několika nejdůležitějšími faktory: kvalitou stavby, promyšleností přestavby, všemi provozními parametry, pořizovací cenou a samozřejmě i užitnou hodnotou. Za jediné negativum lze označit snad jen polohu sedadla, která by při odsunutí na doraz vzad snesla ještě dalších 10-20 mm posuvu pro pohodlnější posaz řidiče nadprůměrně vysoké postavy. Nutno však dodat, že už jsme se setkali s vozidly velmi podstatně dražšími, která byla v tomto směru dlužna více.

Do varianty pick-up jsme přesedali doslova na jednom místě, protože jsme navázali druhým testem bezprostředně na vrácení valníkové úpravy. Na pohled působí vysoká karoserie podstatně efektněji než nízký valník, neméně pozitivní dojem zanechá interiér zásluhou posunu o celou generaci. To jsou však vlastnosti naprosto nepodstatné.

Zásadní rozdíl jsme však zaregistrovali až druhý den testu po opuštění města, na rychlostní komunikaci při jízdě bez nákladu. Uháněli jsme totiž směrem na Karlovy Vary poměrně svižně (rychlostí přibližně 120 km/h) a dostávali při předjíždění kamionů hodně nepříjemné rány poněkud silnějšího bočního větru. Vysoká nástavba na lehkém podvozku byla v tomto směru citelným handicapem. Nutno však říci, že se nejednalo o problém na hranici nebezpečí, ale jen o nepříjemný pocit (berlingo vybočovalo z linie vždy asi o jednu dvě šířky pneumatiky, ale reagovalo naprosto poslušně na korekci řízením). Na zpáteční cestě s nákladem o hmotnosti 570 kg už bylo vše úplně jinak a nárazy větru jsme vůbec nepociťovali.

Piek-ap. poháněný naprosto stejným nepřeplňovaným vznětovým motorem se choval co do spotřeby paliva neméně skromně, byť v tomto případě (při stejném způsobu zacházení a v trochu zhoršených podmínkách v podobě většího počtu kilometrů absolvovaných v pražských stojících a pomalu popojíždějících kolonách) byl nepatrně žíznivější. Průměr vystoupal tentokrát na 6,3 1/100 km. Možná, že v tom sehrál roli i podstatně větší čelní profil vozidla a tedy aerodynamický odpor karoserie.

Při testování vlastností vozidla jsme se tentokrát změřili zejména na funkčnost zadních dveří opět trochu drsnějším způsobem. Najeli jsme při asymetrickém uložení kompaktního nákladu jedním zadním kolem na obrubník chodníku a dveře pak otevírali a zavírali, stejně tak po najetí kolem předním. Výsledek byl stejně jako u valníku bezchybný, žádné kroucení nástavby jsme nezjistili. Současně jsme při této příležitosti ocenili těsnost dveří, jejichž spárami v dešti ani při mytí tlakovou myčkou nepronikalo dovnitř vůbec nic.

Ocenění zaslouží i fakt, že tato nástavba byla naprosto bezhlučná a nezaregistrovali jsme žádné rezonance nebo dunění, které je naprosto běžné u plechových skříní i u velmi renomovaných značek.

Ostatní parametry provozu byly prakticky shodné s valníkem. Jediný rozdíl jsme nemohli přehlédnout - užší obutí na menších kolech nepřinášelo tak výrazně sportovní charakteristiku podvozku jako u kuriózního valníčku. Proto bylo měkčí a pro posádku pohodlnější.

autor: Ondřej Horský

foto: Alena Nosková

citroen novemodely ceskytrh dodavky pickup citroen novemodely ceskytrh dodavky pickup

AutoProfi
Diskuze (13)
19. 10. 2007 11:21
Re: bože
Přestavba není jednoduchá ani levná, ale kdyby udělali v Boleslavi dvoumístný Roomster valník, tak by jim lidi utrhali ruce. Mohli by k tomu využít i první Fabii, ta by jako náklaďáček nemusela být vůbec špatná!
19. 10. 2007 01:15
:)))
tak sa mi zda ze tie zadne svetla su z 25 rokov stareho VW Transporter >:D
18. 10. 2007 19:06
bože
Je to vážně škaredý, to felicia aspoň dobře ladila...kdyby nebyli ve škodě blbí, tak místo fabie sedan vyráběli felicii pick up ;-\
18. 10. 2007 16:19
hmmm
nemůžu si pomoct ale tohle auto jsem už viděl před několika lety někde vystavovat takže nějak moc nechňápu co je na tom za novinku .... mimo to esi levnej pickup tak si asi počkám tu chvíli na novou dáčku