Citroen C-Crosser - věrný tradici

Citroen C-Crosser - věrný tradici

 
 

Ptáte se, co je to za nesmysl, hovořit v souvislosti se studií automobilu SUV a Citroenem, který takové vozy dosud nedělal, o tradici? Máte naprostou pravdu, ovšem zcela tradiční je jeho nekonvenční pojetí. Právě jím dokázala francouzská firma rozvířit stojaté vozy mnohých automobilových segmentů. Bude C-Crosser dalším z nich?

Co je na nejnovější studii Citroenu tak zvláštního? Pokud nyní pomineme jeho vzhled, jemuž ze za okamžik budeme věnovat, je to především fakt, že automobil kategorie SUV v modelové paletě chybí nejen u Citroenu, ale též u Peugeotu. Vzhledem k tomu, že jde o samostatný koncern, jemuž nemůže vypomoci žádný z výrobců, kteří SUV ve své flotile mají a pokud k tomu přidáme stále rostoucí zájem o sportovně užitkové automobily pro volný čas, musí nám zákonitě vyjít, že obě značky podobné "přibližovadlo" potřebují jako sůl. Bude výrobce se dvěma hroty šípů ve znaku tím prvním? Je to docela možné. A ještě jeden téměř kacířský dotaz - bude vypadat stejně, nebo alespoň podobně, jako koncept C-Crosser? Doufejme že ano.

Ne že by tohle SUV vyvolávalo výkřiky nadšení u všech, kteří jej spatří. Pokud bychom měli být příliš kritičtí, je to příliš kulatý zvýšený pick-up s krytou zadní částí, do níž se asi omylem zatoulala sedadla. Na tento exot je ale třeba se dívat z jiného úhlu. Dost možná, že za pár let budou vozy této kategorie (i když ne těchto rozměrů) hodně výrazně hovořit do celkových statistik prodejů, stejně jako je tomu u SUV a trucků u USA. A zákazníci, kteří si libují v aktivním trávení volného času se v řadě případů nespokojí s šedým průměrem. Proč by si tedy měli kupovat "es-ú-véčka" připomínající zmenšený off-road, když v nabídce bude zcela jinak pojatý citroen? Designérům Citroenu rozhodně nelze upřít notnou dávku odvahy, která by ale mohla přinést své ovoce.

Jak už bylo řečeno, krátká a kulatá příď ve stylu sériové novinky - modelu C3 působí u vozu SUV velmi nezvykle, krátký přední převis ale rozhodně není na škodu. Překvapí také vyšší střecha nad řidičem a spolujezdcem, která se skokově sníží nad zadními sedadly. Netypický profil vyplývá zejména z tvaru přední části vozu, záď je naproti tomu docela střízlivá. Potěší také bohaté prosklení, které dává pocit volnosti a dobrý výhled všemi směry.

Moderní interiér se třemi sedadly ve dvou řadách pochopitelně vyniká variabilitou, kdy je i za pomoci elektrické skleněné střechy možné z vozu udělat pick-up, nebo téměř kabriolet. Naprostým "úletem" je možnost měnit umístění volantu a ovládacích prvků. Pokud totiž zamíříte k levým předním dveřím, může se vám stát, že stejně nebudete řídit. Volant, ovladače a multifunkční obrazovku je totiž možné přesunout doprostřed, nebo dokonce i vpravo. To by navíc velice usnadnilo export do zemí s pravostranným řízením. Tyhle kouzla umožňuje elektronické ovládání vozu, takzvané "drive by wire". Volant má tvar toho v monopostech formule 1 a nalezneme na něm i akcelerátor, brzdu a řazení. Vůz zrychluje po otáčení horní části ramen volantu ve směru hodinových ručiček, v opačném směru se aktivují brzdy. Řazení obstarávají tlačítka na vrcholu ramen - to vpravo přeřazuje, levé podřazuje.

Pod krátkou kapotou se nachází zážehový dvoulitrový motor HPI s přímým vstřikováním benzinu, který pohání permanentně všechna kola. Řadu vymožeností má pochopitelně také podvozek, který vlastně spolu s designem Citroeny proslavil nejvíce. U studie C-Crosser najdeme zcela pochopitelně hydropneumatické pérování Hydractive III, které umožňuje měnit světlou výšku vozu i komfort odpružení. To je u automobilu SUV docela důležité, aby zvládal stejně dobře jízdu po silnici, i v terénu. Standardní světlost podvozku činí 140 mm, pro jízdu mimo zpevněné cesty ji pak lze zvýšit až na 200 mm. Další vymožeností je řízení i zadních kol, které zlepšuje stabilitu v zatáčkách a zmenšuje poloměr otáčení. To také není u vozu s tak velkým rozvorem zrovna zanedbatelné. Rozměry, hmotnosti ani jízdní výkony výrobce zatím neuvedl, dá se ale očekávat, že se studie v těchto oblastech nevymyká sériové konkurenci v podobě Hondy CR-V nebo Toyoty RAV-4. Vzhledem k tomu, že nese označení "C", máme důvod se domnívat, že vychází z platformy vozu C5, rozvor crosseru je však zřejmě o poznání větší.



USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více

Skupina Penta prostřednictvím dceřiné společnosti Fortbet…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji rodina odsoudila!

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji…

Brzy se stane poprvé maminkou. Herečka Andrea Kerestešová (32) má momentálně trochu jiné starosti, než přemýšlet…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se dívám na lidi okolo

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Návrat k tenisu byl komplikovaný, ale nečekaně rychlý. Petra Kvitová si prošla v minulém…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…