Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C-Crosser - věrný tradici

Michal Fokt
Ptáte se, co je to za nesmysl, hovořit v souvislosti se studií automobilu SUV a Citroenem, který takové vozy dosud nedělal, o tradici? Máte naprostou pravdu, ovšem zcela tradiční je jeho nekonvenční pojetí. Právě jím dokázala francouzská firma...

Co je na nejnovější studii Citroenu tak zvláštního? Pokud nyní pomineme jeho vzhled, jemuž ze za okamžik budeme věnovat, je to především fakt, že automobil kategorie SUV v modelové paletě chybí nejen u Citroenu, ale též u Peugeotu. Vzhledem k tomu, že jde o samostatný koncern, jemuž nemůže vypomoci žádný z výrobců, kteří SUV ve své flotile mají a pokud k tomu přidáme stále rostoucí zájem o sportovně užitkové automobily pro volný čas, musí nám zákonitě vyjít, že obě značky podobné "přibližovadlo" potřebují jako sůl. Bude výrobce se dvěma hroty šípů ve znaku tím prvním? Je to docela možné. A ještě jeden téměř kacířský dotaz - bude vypadat stejně, nebo alespoň podobně, jako koncept C-Crosser? Doufejme že ano.

Ne že by tohle SUV vyvolávalo výkřiky nadšení u všech, kteří jej spatří. Pokud bychom měli být příliš kritičtí, je to příliš kulatý zvýšený pick-up s krytou zadní částí, do níž se asi omylem zatoulala sedadla. Na tento exot je ale třeba se dívat z jiného úhlu. Dost možná, že za pár let budou vozy této kategorie (i když ne těchto rozměrů) hodně výrazně hovořit do celkových statistik prodejů, stejně jako je tomu u SUV a trucků u USA. A zákazníci, kteří si libují v aktivním trávení volného času se v řadě případů nespokojí s šedým průměrem. Proč by si tedy měli kupovat "es-ú-véčka" připomínající zmenšený off-road, když v nabídce bude zcela jinak pojatý citroen? Designérům Citroenu rozhodně nelze upřít notnou dávku odvahy, která by ale mohla přinést své ovoce.

Jak už bylo řečeno, krátká a kulatá příď ve stylu sériové novinky - modelu C3 působí u vozu SUV velmi nezvykle, krátký přední převis ale rozhodně není na škodu. Překvapí také vyšší střecha nad řidičem a spolujezdcem, která se skokově sníží nad zadními sedadly. Netypický profil vyplývá zejména z tvaru přední části vozu, záď je naproti tomu docela střízlivá. Potěší také bohaté prosklení, které dává pocit volnosti a dobrý výhled všemi směry.

Moderní interiér se třemi sedadly ve dvou řadách pochopitelně vyniká variabilitou, kdy je i za pomoci elektrické skleněné střechy možné z vozu udělat pick-up, nebo téměř kabriolet. Naprostým "úletem" je možnost měnit umístění volantu a ovládacích prvků. Pokud totiž zamíříte k levým předním dveřím, může se vám stát, že stejně nebudete řídit. Volant, ovladače a multifunkční obrazovku je totiž možné přesunout doprostřed, nebo dokonce i vpravo. To by navíc velice usnadnilo export do zemí s pravostranným řízením. Tyhle kouzla umožňuje elektronické ovládání vozu, takzvané "drive by wire". Volant má tvar toho v monopostech formule 1 a nalezneme na něm i akcelerátor, brzdu a řazení. Vůz zrychluje po otáčení horní části ramen volantu ve směru hodinových ručiček, v opačném směru se aktivují brzdy. Řazení obstarávají tlačítka na vrcholu ramen - to vpravo přeřazuje, levé podřazuje.

Pod krátkou kapotou se nachází zážehový dvoulitrový motor HPI s přímým vstřikováním benzinu, který pohání permanentně všechna kola. Řadu vymožeností má pochopitelně také podvozek, který vlastně spolu s designem Citroeny proslavil nejvíce. U studie C-Crosser najdeme zcela pochopitelně hydropneumatické pérování Hydractive III, které umožňuje měnit světlou výšku vozu i komfort odpružení. To je u automobilu SUV docela důležité, aby zvládal stejně dobře jízdu po silnici, i v terénu. Standardní světlost podvozku činí 140 mm, pro jízdu mimo zpevněné cesty ji pak lze zvýšit až na 200 mm. Další vymožeností je řízení i zadních kol, které zlepšuje stabilitu v zatáčkách a zmenšuje poloměr otáčení. To také není u vozu s tak velkým rozvorem zrovna zanedbatelné. Rozměry, hmotnosti ani jízdní výkony výrobce zatím neuvedl, dá se ale očekávat, že se studie v těchto oblastech nevymyká sériové konkurenci v podobě Hondy CR-V nebo Toyoty RAV-4. Vzhledem k tomu, že nese označení "C", máme důvod se domnívat, že vychází z platformy vozu C5, rozvor crosseru je však zřejmě o poznání větší.



Michal Fokt