Citroën C-XR: Další crossover dvojitého šípu na obzoru
S kříženci se u Citroënu v poslední době doslova roztrhl pytel. Nejdříve se objevil evropský C4 Cactus, nedávno byl odhalen čínský DS 6WR. (DS je v Říši středu samostatnou značkou) a nyní C-XR. Jeho příchod předznamenávaly oficiální skici. Sériové auto bude určeno zatím jen pro tamní trh, konceptu (nebo spíše prototypu) to ale rozhodně na zajímavosti neubírá. Vůz, který je vystaven na pekingském stánku francouzské značky, je produkci velmi blízko, nejedná se o žádnou od reality vzdálenou studii.
C-XR vypadá jako by nám dobře známému sedanu C-Elysée trochu narostly svaly a přišel o tříprostorovou koncepci. Za vnějším designem stojí Cristian Gudima a nutno dodat, že se mu výsledek povedl, Nehýří sice originalitou jako zmíněný Cactus, ale odpustil si trochu zbytečné stylistické výstřelky sesterského Peugeotu 2008, jehož techniku sdílí. Sama automobilka používá při popisu vzhledu termíny „robustní“ a „asertivní“. Vcelku trefné. Přední světla zajímavě zabíhají až do masky chladiče, na diodové pásy navazují chromované mřížky. Koncová zase nepostrádají trojrozměrný efekt. C-XR dostal efektní šedé oplastování, jak se na vůz této kategorie sluší a patří. Rudé kryty vnějších zpětných zrcátek i šedé a červené „rychlé pruhy“ jinak bíle lakované karoserie sem zapadnou. Na vyvýšené střeše jsou nezbytné nosiče, její část je prosklená. SUV jezdí na efektních osmipaprskových litých kolech s průměrem 17 palců a obutými celoročními pneumatikami. Nemohou chybět dvě chromované koncovky výfuku.
Citroën vůz vyvinul ve spolupráci s čínským partnerem Dongfeng Motor, který má sám podíl v koncernu PSA. Podvozek má rozvor 2,65 m. Automobilka se dosud nepochlubila fotkami interiéru, ale prý zejména zadní pasažéři budou mít místa dost. To nejdůležitější se ale skrývá pod kapotou. Žádný elektromotor, žádné hybridní ústrojí, nýbrž úplně normální zážehová šestnáctistovka THP s výkonem 110 kW a dnes běžným start-stopem. C-XR není ani čtyřkolkou, automat přenáší točivý moment pouze dopředu. Při nepříznivých povětrnostních podmínkách či na nezpevněném povrchu (sníh, písek, bláto, mokrá tráva) pomůže elektronika Grip Control, nadstavba klasické stabilizace, kterou už také známe ze zmíněného DS 6WR. Má pět režimů a v extrémních situacích je schopna „krouťák“ přenést jen na jediné kolo.
Produkční verze se určitě už moc měnit nebude. Na její premiéru si Číňané počkají do konce příštího roku. V Říši středu se loni prodaly tři miliony SUV této velikosti, Citroën tedy nemůže zůstat pochopitelně stranou. Na závěr ještě rozměry: C-XR spadá přesně do kategorie malých crossoverů, měří totiž 4,26 m, je 1,79 m široký a 1,56 m vysoký.