Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C-XR: Další crossover dvojitého šípu na obzoru

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Citroën si pro pekingský autosalon přichystal kromě luxusního DS 6WR také levnější crossover C-XR. Zatím se nejedná o sériový model, ale ten přijde na trh zřejmě již příští rok.

S kříženci se u Citroënu v poslední době doslova roztrhl pytel. Nejdříve se objevil evropský C4 Cactus, nedávno byl odhalen čínský DS 6WR. (DS je v Říši středu samostatnou značkou) a nyní C-XR. Jeho příchod předznamenávaly oficiální skici. Sériové auto bude určeno zatím jen pro tamní trh, konceptu (nebo spíše prototypu) to ale rozhodně na zajímavosti neubírá. Vůz, který je vystaven na pekingském stánku francouzské značky, je produkci velmi blízko, nejedná se o žádnou od reality vzdálenou studii.

C-XR vypadá jako by nám dobře známému sedanu C-Elysée trochu narostly svaly a přišel o tříprostorovou koncepci. Za vnějším designem stojí Cristian Gudima a nutno dodat, že se mu výsledek povedl, Nehýří sice originalitou jako zmíněný Cactus, ale odpustil si trochu zbytečné stylistické výstřelky sesterského Peugeotu 2008, jehož techniku sdílí. Sama automobilka používá při popisu vzhledu termíny „robustní“ a „asertivní“. Vcelku trefné. Přední světla zajímavě zabíhají až do masky chladiče, na diodové pásy navazují chromované mřížky. Koncová zase nepostrádají trojrozměrný efekt. C-XR dostal efektní šedé oplastování, jak se na vůz této kategorie sluší a patří. Rudé kryty vnějších zpětných zrcátek i šedé a červené „rychlé pruhy“ jinak bíle lakované karoserie sem zapadnou. Na vyvýšené střeše jsou nezbytné nosiče, její část je prosklená. SUV jezdí na efektních osmipaprskových litých kolech s průměrem 17 palců a obutými celoročními pneumatikami. Nemohou chybět dvě chromované koncovky výfuku.

Citroën vůz vyvinul ve spolupráci s čínským partnerem Dongfeng Motor, který má sám podíl v koncernu PSA. Podvozek má rozvor 2,65 m. Automobilka se dosud nepochlubila fotkami interiéru, ale prý zejména zadní pasažéři budou mít místa dost. To nejdůležitější se ale skrývá pod kapotou. Žádný elektromotor, žádné hybridní ústrojí, nýbrž úplně normální zážehová šestnáctistovka THP s výkonem 110 kW a dnes běžným start-stopem. C-XR není ani čtyřkolkou, automat přenáší točivý moment pouze dopředu. Při nepříznivých povětrnostních podmínkách či na nezpevněném povrchu (sníh, písek, bláto, mokrá tráva) pomůže elektronika Grip Control, nadstavba klasické stabilizace, kterou už také známe ze zmíněného DS 6WR. Má pět režimů a v extrémních situacích je schopna „krouťák“ přenést jen na jediné kolo.

Produkční verze se určitě už moc měnit nebude. Na její premiéru si Číňané počkají do konce příštího roku. V Říši středu se loni prodaly tři miliony SUV této velikosti, Citroën tedy nemůže zůstat pochopitelně stranou. Na závěr ještě rozměry: C-XR spadá přesně do kategorie malých crossoverů, měří totiž 4,26 m, je 1,79 m široký a 1,56 m vysoký.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - PlumJelinek
22. 4. 2014 16:52
Re: U Citroenu nepili ???
Pevný střed volantu je opravdu rozporuplná věc - jedni jej milují, druzí nenávidí. Já se spíš přikláním k tomu, že mi je to na obtíž. Spolu se slabým věncem volantu, přetlačítkovaném středu, který je tak nějak z dosahu prstů to na ergonomii opravdu nepřidává. Ale každopádně to pro mě není až takový problém, aby mě to zásadně ovlivnilo při výběru auta.
No alespoň za originalitu a výstřednost tomu dávám palec nahoru.
Avatar - PlumJelinek
22. 4. 2014 16:48
Re: U Citroenu nepili ???
Jo Citroen bohužel začíná Volkswagenovatět, průměrná technika a mainstreamové řešení prakticky čehokoliv... naštěstí alespoň ten design začíná být po delší pauze alespoň zajímavý.
Avatar - PeterLuk
22. 4. 2014 15:32
Re: U Citroenu nepili ???
Typická mriežka chladiča so zapusteným logom nieje tradičný detail?
Avatar - twistedTSD
22. 4. 2014 15:14
Re: U Citroenu nepili ???
První co mě napadlo - solidně vypadající crossover bez zbytečných úletů (záď je dokonce až nudná) od Citroenu? není to překlep?
22. 4. 2014 14:41
Re: U Citroenu nepili ???
To je trochu mimo - hydraulika byla vždy vyhrazena vyšším modelům značky (DS - ID - CX - SM - BX - XM - Xantia - C5 - ??)
To, že některé designové i funkční vychytávky dnes často propadají je zapříčiněno několika věcmi - zaprvé už toho bylo vymyšleno tolik, že vymyslet novou neotřelou, ale funkční vychytávku není tak jednoduché jako dřív (a to teď nemluvím o škrabce na led...), zadruhé se v naší konzumní společnosti za posledních x let nastavilo klišé, že co je odlišné je špatné a samozvaní novinářští kádrováci ruku v ruce s PR managery se nám mediální masáží snaží vypálit do mozku to jediné a správné ergonomické řešení interiéru (příkladem je třeba neúspěch pevného středu volantu, který nejen mě vůbec nevadí - naopak).......