Citroën C3 (2001-dosud) – Kachní variace

Citroën C3 (2001-dosud) – Kachní variace

 
 

Ač se představitelé francouzské automobilky vždy zlobili, když byla C3 nazývána moderní kachnou, co naplat, tvarem karoserie svého legendárního předchůdce 2CV nápadně připomíná.

Citroën představil svůj nový malý vůz na podzim 2001. Cé-trojka se nestala přímým nástupcem typu Saxo, ten nahradil až o dva roky později menší typ C2, postavený na zkrácené podlahové plošině.

Malý vůz s dvojitým šípem ve znaku dosáhl velkých prodejních úspěchů, vždyť za necelé čtyři roky výroby sjel z pásu miliontý kus. Tvary jeho zaoblené karoserie neuráží estetické cítění ani na sklonku kariéry, není ovšem divu, že C3 se líbí zejména něžnější polovině lidstva.

Jak šel čas

C3 byla uvedena na trh s pětidveřovou karoserií a zážehovými motory 1,1 l (44 kW), 1,4 l (55 kW) a 1,6 l (80 kW). V nabídce nemohla chybět ani přeplňovaná vznětová jednotka HDI o objemu 1,4 l a výkonu 50 kW.

V roce 2002 měl premiéru odvozený kabriolet Pluriel. Výhradně třídveřový automobil s originální koncepcí odnímatelných dílů střechy včetně oblouků však prodejní úspěch nezaznamenal. Přesto se stále vyrábí a jaře letošního roku prodělal mírné úpravy. Český dovozce jej však od roku 2006 už nenabízí. Neúspěch zčásti zavinila i robotizovaná převodovka SensoDrive, které se v roce 2002 dočkala i menší C2 a později i obyčejná C3, obě ovšem již s přeprogramovaným softwarem, který řazení výrazně zrychlil.

obrázek [555 x 293]
 

V roce 2003 se pak pod kapotu dostal nový turbodiesel 1,4 HDI se čtyřmi ventily na válec a výkonem 66 kW, o dva roky později byl však z nabídky vyřazen, protože nesplňoval normu Euro 4.

Na jaře 2004 byla v Ženevě představena nová drsně vyhlížející varianta X-TR se zvýšenou světlostí a oplastováním, žádný terénní automobil to však pochopitelně není. Pohon všech kol byste hledali marně, místo něj je vůz vybaven pouze diferenciálem se zvýšenou svorností.

Dalšími novinkami byly zážehová šestnáctiventilová čtrnáctistovka s výkonem 66 kW a vznětový motor 1,4 l (50 kW) v kabrioletu Pluriel.

Na podzim roku 2005 prodělal malý citroën stylistické změny na přídi – změnilo se žebrování masky a zvětšilo logo, v interiéru se objevily kvalitnější plasty a nabídku doplnil nový turbodiesel 1,6 HDI s 80 kilowatty a filtrem pevných částic.

V roce 2006 pak byla řada C3 rozšířena o verzi motoru 1,4 l (55 kW), která umožňuje provoz na stlačený zemní plyn, s tímto druhem pohonu má ale nižší výkon 49 kW.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala C3 v roce 2002 a odnesla si za čelní náraz čtyři hvězdičky a 28 bodů, za ochranu chodců pak hvězdičky dvě s 11 body.

V žebříčcích spolehlivosti TÜV pak najdeme zajímavý protiklad: zatímco mezi 2-3 roky starými vozy se cé-trojka umístila až na 92. místě s průměrem 6,7 % vážných závad, u 4-5letých vozů je naopak na velmi lichotivém 20. místě s 6,1 %. Starší vozy tak paradoxně u německých technických kontrol končí s relativně lepším výsledkem než ty novější.

Klady a zápory

Největším kladem zaobleného citroënu je bezesporu jeho zavazadelník – 305 l v základním uspořádání je při délce 3850 mm výtečná hodnota. Některé verze mají navíc falešné dno (systém nazývaný Moduboard), které dovoluje vyrovnání podlahy zavazadelníku a sklopených zadních sedadel. Podvozek je dostatečně komfortní, interiér na svou třídu vzdušný a vpředu i prostorný. Na zadních sedadlech mají s nedostatkem místa nad hlavou problémy už průměrně rostlí jedinci. Díky vyšší stavbě a velké zasklené ploše poskytuje karoserie řidiči slušný přehled o dění kolem automobilu.

obrázek [555 x 453]
 

Co se pohonných jednotek týče, skvělé jsou zejména motory HDI, jak slabší čtrnáctistovka s osmi i šestnácti ventily, tak i silnější motor 1,6 l. Ty potěší majitele dostatečným výkonem i nízkou spotřebou. Antikorozní ochrana je na velice dobré úrovni.

Měkčí naladění podvozku si samozřejmě vyžádalo svou daň v jízdních vlastnostech, které jsou v dnešních měřítkách podprůměrné, ovšem C3 není a ani nechce být sportovním automobilem. Bývá také kritizována za měkká a nepohodlná sedadla. Samozřejmě, řazení je bohužel francouzsky gumové a dráhy řadicí páky v kulise jsou dlouhé a poněkud rozevláté. Ideální pohonnou jednotkou rozhodně není základní motor 1,1 l, který má s vozem poměrně dost práce, nenáročnému řidiči či řidičce v městském provozu však plně postačí. Obehranou písničkou jsou pak plasty v interiéru, které u ojetin vržou. Na hranici dálničního rychlostního limitu se negativně projevuje i vyšší stavba karoserie aerodynamickým hlukem.

CITROEN C3 na AUTO.cz
TEST Citroen C3 1.4 HDi (50 kW) SX - Výrobce nafty (07/2002)
TEST Citroen C3 1.6 16V (80 kW) Exclusive Sensodrive (1/2003)
TEST Citroen C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive - Letní románek (07/2003)
TEST Citroën C3 1.4 16V (65 kW) XTR Sensodrive – Kachna mezi skalami (6/2004)
TEST Citroën C3 1.6 HDI (66 kW) - Diesel, ženy a zpěv (10/2005)
TEST Citroen C3 1,4i CNG - Stlačené náklady (4/2007)

Závady

C3 trápí zejména problémy s elektroinstalací, zejména s elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním, časté jsou i závady klimatizace. Zážehové šestnáctiventilové motory pak mají problémy s palivovým čerpadlem. Pluriel trpí na netěsnosti složité střechy, a tak pokud takový automobil hodláte parkovat na ulici, vyplatí se před koupí absolvovat vodní test v myčce.

Ceny

Ceny modelů 2002 se základním motorem a výbavou padají ke 100 000 Kč. U novějších vozů se v drtivě většině pohybují mezi 150-220 tisíci, jak u zážehových, tak i vznětových motorizací. Za sporadicky se objevující kabriolety Pluriel dáte 200-250 tisíc, přes dvě stě tisíc zaplatíte i za neméně vzácnou oplastovanou X-TR.

Přednosti

  • design
  • velikost zavazadlového prostoru
  • prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • motory HDI
  • ochrana proti korozi

Nedostatky

  • jízdní vlastnosti
  • nepohodlná sedadla
  • řazení
  • málo výkonný základní motor
  • kvalita plastů
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech

Nejčastější závady

  • elektroinstalace (stahování oken, centrální zamykání)
  • klimatizace
  • palivové čerpadlo (u zážehových motorů 16V)
  • netěsnost střechy Plurielu
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Citroenu C3 na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz
obrázek [555 x 357]
Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S…

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…