Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C3 (2001-dosud) – Kachní variace

Aleš Dragoun
Ač se představitelé francouzské automobilky vždy zlobili, když byla C3 nazývána moderní kachnou, co naplat, tvarem karoserie svého legendárního předchůdce 2CV nápadně připomíná.

Citroën představil svůj nový malý vůz na podzim 2001. Cé-trojka se nestala přímým nástupcem typu Saxo, ten nahradil až o dva roky později menší typ C2, postavený na zkrácené podlahové plošině.

Malý vůz s dvojitým šípem ve znaku dosáhl velkých prodejních úspěchů, vždyť za necelé čtyři roky výroby sjel z pásu miliontý kus. Tvary jeho zaoblené karoserie neuráží estetické cítění ani na sklonku kariéry, není ovšem divu, že C3 se líbí zejména něžnější polovině lidstva.

Jak šel čas

C3 byla uvedena na trh s pětidveřovou karoserií a zážehovými motory 1,1 l (44 kW), 1,4 l (55 kW) a 1,6 l (80 kW). V nabídce nemohla chybět ani přeplňovaná vznětová jednotka HDI o objemu 1,4 l a výkonu 50 kW.

V roce 2002 měl premiéru odvozený kabriolet Pluriel. Výhradně třídveřový automobil s originální koncepcí odnímatelných dílů střechy včetně oblouků však prodejní úspěch nezaznamenal. Přesto se stále vyrábí a jaře letošního roku prodělal mírné úpravy. Český dovozce jej však od roku 2006 už nenabízí. Neúspěch zčásti zavinila i robotizovaná převodovka SensoDrive, které se v roce 2002 dočkala i menší C2 a později i obyčejná C3, obě ovšem již s přeprogramovaným softwarem, který řazení výrazně zrychlil.

citroen citroen
 

V roce 2003 se pak pod kapotu dostal nový turbodiesel 1,4 HDI se čtyřmi ventily na válec a výkonem 66 kW, o dva roky později byl však z nabídky vyřazen, protože nesplňoval normu Euro 4.

Na jaře 2004 byla v Ženevě představena nová drsně vyhlížející varianta X-TR se zvýšenou světlostí a oplastováním, žádný terénní automobil to však pochopitelně není. Pohon všech kol byste hledali marně, místo něj je vůz vybaven pouze diferenciálem se zvýšenou svorností.

Dalšími novinkami byly zážehová šestnáctiventilová čtrnáctistovka s výkonem 66 kW a vznětový motor 1,4 l (50 kW) v kabrioletu Pluriel.

Na podzim roku 2005 prodělal malý citroën stylistické změny na přídi – změnilo se žebrování masky a zvětšilo logo, v interiéru se objevily kvalitnější plasty a nabídku doplnil nový turbodiesel 1,6 HDI s 80 kilowatty a filtrem pevných částic.

V roce 2006 pak byla řada C3 rozšířena o verzi motoru 1,4 l (55 kW), která umožňuje provoz na stlačený zemní plyn, s tímto druhem pohonu má ale nižší výkon 49 kW.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala C3 v roce 2002 a odnesla si za čelní náraz čtyři hvězdičky a 28 bodů, za ochranu chodců pak hvězdičky dvě s 11 body.

V žebříčcích spolehlivosti TÜV pak najdeme zajímavý protiklad: zatímco mezi 2-3 roky starými vozy se cé-trojka umístila až na 92. místě s průměrem 6,7 % vážných závad, u 4-5letých vozů je naopak na velmi lichotivém 20. místě s 6,1 %. Starší vozy tak paradoxně u německých technických kontrol končí s relativně lepším výsledkem než ty novější.

Klady a zápory

Největším kladem zaobleného citroënu je bezesporu jeho zavazadelník – 305 l v základním uspořádání je při délce 3850 mm výtečná hodnota. Některé verze mají navíc falešné dno (systém nazývaný Moduboard), které dovoluje vyrovnání podlahy zavazadelníku a sklopených zadních sedadel. Podvozek je dostatečně komfortní, interiér na svou třídu vzdušný a vpředu i prostorný. Na zadních sedadlech mají s nedostatkem místa nad hlavou problémy už průměrně rostlí jedinci. Díky vyšší stavbě a velké zasklené ploše poskytuje karoserie řidiči slušný přehled o dění kolem automobilu.

citroen citroen
 

Co se pohonných jednotek týče, skvělé jsou zejména motory HDI, jak slabší čtrnáctistovka s osmi i šestnácti ventily, tak i silnější motor 1,6 l. Ty potěší majitele dostatečným výkonem i nízkou spotřebou. Antikorozní ochrana je na velice dobré úrovni.

Měkčí naladění podvozku si samozřejmě vyžádalo svou daň v jízdních vlastnostech, které jsou v dnešních měřítkách podprůměrné, ovšem C3 není a ani nechce být sportovním automobilem. Bývá také kritizována za měkká a nepohodlná sedadla. Samozřejmě, řazení je bohužel francouzsky gumové a dráhy řadicí páky v kulise jsou dlouhé a poněkud rozevláté. Ideální pohonnou jednotkou rozhodně není základní motor 1,1 l, který má s vozem poměrně dost práce, nenáročnému řidiči či řidičce v městském provozu však plně postačí. Obehranou písničkou jsou pak plasty v interiéru, které u ojetin vržou. Na hranici dálničního rychlostního limitu se negativně projevuje i vyšší stavba karoserie aerodynamickým hlukem.

CITROEN C3 na AUTO.cz
TEST Citroen C3 1.4 HDi (50 kW) SX - Výrobce nafty (07/2002)
TEST Citroen C3 1.6 16V (80 kW) Exclusive Sensodrive (1/2003)
TEST Citroen C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive - Letní románek (07/2003)
TEST Citroën C3 1.4 16V (65 kW) XTR Sensodrive – Kachna mezi skalami (6/2004)
TEST Citroën C3 1.6 HDI (66 kW) - Diesel, ženy a zpěv (10/2005)
TEST Citroen C3 1,4i CNG - Stlačené náklady (4/2007)

Závady

C3 trápí zejména problémy s elektroinstalací, zejména s elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním, časté jsou i závady klimatizace. Zážehové šestnáctiventilové motory pak mají problémy s palivovým čerpadlem. Pluriel trpí na netěsnosti složité střechy, a tak pokud takový automobil hodláte parkovat na ulici, vyplatí se před koupí absolvovat vodní test v myčce.

Ceny

Ceny modelů 2002 se základním motorem a výbavou padají ke 100 000 Kč. U novějších vozů se v drtivě většině pohybují mezi 150-220 tisíci, jak u zážehových, tak i vznětových motorizací. Za sporadicky se objevující kabriolety Pluriel dáte 200-250 tisíc, přes dvě stě tisíc zaplatíte i za neméně vzácnou oplastovanou X-TR.

Přednosti

  • design
  • velikost zavazadlového prostoru
  • prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • motory HDI
  • ochrana proti korozi

Nedostatky

  • jízdní vlastnosti
  • nepohodlná sedadla
  • řazení
  • málo výkonný základní motor
  • kvalita plastů
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech

Nejčastější závady

  • elektroinstalace (stahování oken, centrální zamykání)
  • klimatizace
  • palivové čerpadlo (u zážehových motorů 16V)
  • netěsnost střechy Plurielu

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Citroenu C3 na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz

citroen citroen

Aleš Dragoun