Citroën C3 (2001-dosud) – Kachní variace

Citroën C3 (2001-dosud) – Kachní variace

 
 

Ač se představitelé francouzské automobilky vždy zlobili, když byla C3 nazývána moderní kachnou, co naplat, tvarem karoserie svého legendárního předchůdce 2CV nápadně připomíná.

Citroën představil svůj nový malý vůz na podzim 2001. Cé-trojka se nestala přímým nástupcem typu Saxo, ten nahradil až o dva roky později menší typ C2, postavený na zkrácené podlahové plošině.

Malý vůz s dvojitým šípem ve znaku dosáhl velkých prodejních úspěchů, vždyť za necelé čtyři roky výroby sjel z pásu miliontý kus. Tvary jeho zaoblené karoserie neuráží estetické cítění ani na sklonku kariéry, není ovšem divu, že C3 se líbí zejména něžnější polovině lidstva.

Jak šel čas

C3 byla uvedena na trh s pětidveřovou karoserií a zážehovými motory 1,1 l (44 kW), 1,4 l (55 kW) a 1,6 l (80 kW). V nabídce nemohla chybět ani přeplňovaná vznětová jednotka HDI o objemu 1,4 l a výkonu 50 kW.

V roce 2002 měl premiéru odvozený kabriolet Pluriel. Výhradně třídveřový automobil s originální koncepcí odnímatelných dílů střechy včetně oblouků však prodejní úspěch nezaznamenal. Přesto se stále vyrábí a jaře letošního roku prodělal mírné úpravy. Český dovozce jej však od roku 2006 už nenabízí. Neúspěch zčásti zavinila i robotizovaná převodovka SensoDrive, které se v roce 2002 dočkala i menší C2 a později i obyčejná C3, obě ovšem již s přeprogramovaným softwarem, který řazení výrazně zrychlil.

obrázek [555 x 293]
 

V roce 2003 se pak pod kapotu dostal nový turbodiesel 1,4 HDI se čtyřmi ventily na válec a výkonem 66 kW, o dva roky později byl však z nabídky vyřazen, protože nesplňoval normu Euro 4.

Na jaře 2004 byla v Ženevě představena nová drsně vyhlížející varianta X-TR se zvýšenou světlostí a oplastováním, žádný terénní automobil to však pochopitelně není. Pohon všech kol byste hledali marně, místo něj je vůz vybaven pouze diferenciálem se zvýšenou svorností.

Dalšími novinkami byly zážehová šestnáctiventilová čtrnáctistovka s výkonem 66 kW a vznětový motor 1,4 l (50 kW) v kabrioletu Pluriel.

Na podzim roku 2005 prodělal malý citroën stylistické změny na přídi – změnilo se žebrování masky a zvětšilo logo, v interiéru se objevily kvalitnější plasty a nabídku doplnil nový turbodiesel 1,6 HDI s 80 kilowatty a filtrem pevných částic.

V roce 2006 pak byla řada C3 rozšířena o verzi motoru 1,4 l (55 kW), která umožňuje provoz na stlačený zemní plyn, s tímto druhem pohonu má ale nižší výkon 49 kW.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala C3 v roce 2002 a odnesla si za čelní náraz čtyři hvězdičky a 28 bodů, za ochranu chodců pak hvězdičky dvě s 11 body.

V žebříčcích spolehlivosti TÜV pak najdeme zajímavý protiklad: zatímco mezi 2-3 roky starými vozy se cé-trojka umístila až na 92. místě s průměrem 6,7 % vážných závad, u 4-5letých vozů je naopak na velmi lichotivém 20. místě s 6,1 %. Starší vozy tak paradoxně u německých technických kontrol končí s relativně lepším výsledkem než ty novější.

Klady a zápory

Největším kladem zaobleného citroënu je bezesporu jeho zavazadelník – 305 l v základním uspořádání je při délce 3850 mm výtečná hodnota. Některé verze mají navíc falešné dno (systém nazývaný Moduboard), které dovoluje vyrovnání podlahy zavazadelníku a sklopených zadních sedadel. Podvozek je dostatečně komfortní, interiér na svou třídu vzdušný a vpředu i prostorný. Na zadních sedadlech mají s nedostatkem místa nad hlavou problémy už průměrně rostlí jedinci. Díky vyšší stavbě a velké zasklené ploše poskytuje karoserie řidiči slušný přehled o dění kolem automobilu.

obrázek [555 x 453]
 

Co se pohonných jednotek týče, skvělé jsou zejména motory HDI, jak slabší čtrnáctistovka s osmi i šestnácti ventily, tak i silnější motor 1,6 l. Ty potěší majitele dostatečným výkonem i nízkou spotřebou. Antikorozní ochrana je na velice dobré úrovni.

Měkčí naladění podvozku si samozřejmě vyžádalo svou daň v jízdních vlastnostech, které jsou v dnešních měřítkách podprůměrné, ovšem C3 není a ani nechce být sportovním automobilem. Bývá také kritizována za měkká a nepohodlná sedadla. Samozřejmě, řazení je bohužel francouzsky gumové a dráhy řadicí páky v kulise jsou dlouhé a poněkud rozevláté. Ideální pohonnou jednotkou rozhodně není základní motor 1,1 l, který má s vozem poměrně dost práce, nenáročnému řidiči či řidičce v městském provozu však plně postačí. Obehranou písničkou jsou pak plasty v interiéru, které u ojetin vržou. Na hranici dálničního rychlostního limitu se negativně projevuje i vyšší stavba karoserie aerodynamickým hlukem.

CITROEN C3 na AUTO.cz
TEST Citroen C3 1.4 HDi (50 kW) SX - Výrobce nafty (07/2002)
TEST Citroen C3 1.6 16V (80 kW) Exclusive Sensodrive (1/2003)
TEST Citroen C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive - Letní románek (07/2003)
TEST Citroën C3 1.4 16V (65 kW) XTR Sensodrive – Kachna mezi skalami (6/2004)
TEST Citroën C3 1.6 HDI (66 kW) - Diesel, ženy a zpěv (10/2005)
TEST Citroen C3 1,4i CNG - Stlačené náklady (4/2007)

Závady

C3 trápí zejména problémy s elektroinstalací, zejména s elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním, časté jsou i závady klimatizace. Zážehové šestnáctiventilové motory pak mají problémy s palivovým čerpadlem. Pluriel trpí na netěsnosti složité střechy, a tak pokud takový automobil hodláte parkovat na ulici, vyplatí se před koupí absolvovat vodní test v myčce.

Ceny

Ceny modelů 2002 se základním motorem a výbavou padají ke 100 000 Kč. U novějších vozů se v drtivě většině pohybují mezi 150-220 tisíci, jak u zážehových, tak i vznětových motorizací. Za sporadicky se objevující kabriolety Pluriel dáte 200-250 tisíc, přes dvě stě tisíc zaplatíte i za neméně vzácnou oplastovanou X-TR.

Přednosti

  • design
  • velikost zavazadlového prostoru
  • prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • motory HDI
  • ochrana proti korozi

Nedostatky

  • jízdní vlastnosti
  • nepohodlná sedadla
  • řazení
  • málo výkonný základní motor
  • kvalita plastů
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech

Nejčastější závady

  • elektroinstalace (stahování oken, centrální zamykání)
  • klimatizace
  • palivové čerpadlo (u zážehových motorů 16V)
  • netěsnost střechy Plurielu
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Citroenu C3 na moje.auto.cz
CITROEN C3 na MOJE.AUTO.cz
obrázek [555 x 357]
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Švédská levice chce zastropovat zisky části firem Švédská levice chce zastropovat zisky části firem

Švédská středo-levá menšinová vláda navrhne zastropování…

Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři

Akcie na trzích po celém světě lámou nové a nové rekordy.…

Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

 

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S…

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili ji v misionářské nemocnici

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili…

Modelka Eliška Bučková (28) je doma v Čechách, zatímco její partner Jakub Vágner (36) opět brázdí řeky…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Sny nováčka Pokorného: Ve Slavii chci Ligu mistrů a návrat do reprezentace

Sny nováčka Pokorného: Ve Slavii chci Ligu mistrů a…

Nad Vyšehradem se pomalu stmívalo, ale pro něj všechno začínalo. Lukáš Pokorný po utrápeném podzimu v…

 

Reflex.cz

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet státu se v Česku nekonají. I proto nemáme uprchlíky

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet…

Jedním z horkých témat (nejen) posledních voleb bylo: Vážení voliči, zatočíme s parazity, zatočíme…

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…