Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C8 - jeden z lístků čtyřlístku

Adam Fišer
Na autosalonu v Ženevě se na jaře tohoto roku široké veřejnosti představil čtyřlístek velkoprostorových automobilů. Ty vznikly z již osvědčené spolupráce koncernů Fiat a PSA. Čtveřice vozů Citroen C8, Fiat Ulysse, Peugeot 807 a Lancia Phedra si je...

Největší rozdíly jsou pochopitelně viditelné ve zpracování přídě a zádě těchto vozů. Díky designu přední části, ale i zadních svítilen, se dá rychle identifikovat ke které značce, jaký vůz patří. Francouzské automobilky navíc nechaly vyniknout zadní sloupek karoserie a tím se od svých italských sestřiček také trochu odlišily. Dnes však bude o řeč jen o jednom ze čtyř vozů - Citroenu C8.

Citroen svou novinku na domácím francouzském trhu uvedl již 13. června, přičemž do většiny z ostatních zemí Evropy by se C8 měla dostat už ve třetím čtvrtletí roku 2002. C8 spolu s menší Xsarou Picasso utvořil nyní u Citroenu kompletní nabídku moderních velkoprostorných rodinných vozů.

Jak se na moderní vůz sluší a patří, ani C8 nechybí celá plejáda prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Standardně je dodáváno šest airbagů, tradiční podpůrné systémy jako ABS s elektronickým rozložením účinku, ESP či vyspělý systém kontroly trakce. Na podobné pomocníky jsme už léta zvyklí, proto Citroen nabízí i další elektronické bezpečnostní prvky, ze kterých za zmínku stojí např. indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, parkovací asistent či brzdová světla s větší intenzitou svícení při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu.

Velká pozornost vývojářů byla upřena na design vozu. Navzdory tomu, že je C8 ze čtyřčat, výsledku společné práce koncernů PSA a Fiat, už na první pohled se výrazně odlišuje. Svými tvary, dává jasně znát, že patří do rodiny moderních Citroenů. Zejména přední usměvavá část nenechá nikoho na pochybách, že jde o typického představitele současných vozů francouzské automobilky. C8 je oproti svému předchůdci (Evasion) o několik mm větší ve všech směrech. S délkou 4726 mm, šířkou 1854 mm a výškou 1750 mm nabízí vedle vyšší pasivní bezpečnosti i slušný životní prostor maximálnímu počtu sedmi pasažérů.

Citroen C8 se nabízí ve třech designových variacích interiéru - od nejlacinější Détente, přes Cocon až po luxusní VIP. Všechny možnosti se od sebe liší jak barvami, tak samozřejmě i použitými materiály. Přístrojová deska nezapře svou podobnost s Renaultem Espace - místu před řidičem dominuje malá kaplička, schovávající ve svých útrobách digitální ukazatel počtu ujetých kilometrů spolu s nezbytnými hlavními kontrolkami. Tradiční analogové budíky, zobrazující aktuální rychlost vozu, otáčky motoru a teplotu chladicí kapaliny našly své místo ve střední části přístrojové desky. Výjimečný je počet odkládacích prostorů v kabině, najdeme jich zde opravdu požehnaně od jednoduchých kapes až po držáky na nápoje apod. Nastupování cestujícím na zadních sedadlech usnadní elektrické otevírání výsuvných dveří a vlastní cestu může zpříjemni několik praktických detailů jako jsou početné střešní lampičky či klasické 12V zásuvky. Díky dlouhému rozvoru (2823 mm) se do C8 vejdou tři řady sedadel. Jejich počet i umístění lze všemožně měnit a upravovat, ale na to jsme u MPV už několik let zvyklí. Objem zavazadlového prostoru tedy závisí na počtu přepravovaných cestujících, jeho velikost se pohybuje od základních 225 až po 2948 litrů.

Novinka Citroenu bude mít ke konci roku v nabídce celkem pět pohonných jednotek - tři zážehové a dvě vznětové. Základem nabídky je s výkonem 110 kW a kroutícím momentem 190 Nm dvoulitrový šestnáctiventil. Dalším motorem určeným zatím pouze pro C8 je 2,2 V16, který disponuje už solidními 116 kW a 217 Nm. Sportovněji naladěné řidiče jistě potěší fakt, že se největší osobní Citroen ke konci roku bude moci pochlubit i nejvýkonnějším motorem ve své třídě. Stane se jím šestiválcový vidlicový třílitr (dodávaný pouze se samočinnou sekvenční převodovkou), který díky variabilnímu časování ventilů disponuje maximálním výkonem 150 kW a kroutícím momentem 285 Nm. Díky těmto hodnotám dokáže C8 zrychlit z klidu na 100 km/h za 11 vteřin a může uhánět až 205 km/h.

Obě vznětové pohonné jednotky, které se objevily v nabídce C8, mají shodně šestnáctiventilové rozvody a vyznačují se tím, že svůj maximální točivý moment nabízejí od nízkých otáček a jeho průběh v celém rozsahu neklesá. Dvoulitrový HDI by měl oslovit zejména spořivé řidiče, kterým nevadí relativně nízký výkon motoru (79 kW). Druhý diesel v nabídce si nejspíše zvolí zákazník toužící jak po výkonu, tak i po nízké spotřebě. Jeho požadavkům by pak měl vyhovovat 2,2 HDI s výkonem 94 kW a kroutícím momentem 314 Nm. To vše při průměrné spotřebě 7,8 litru.

Citroen C8, který se bude vyrábět na severu Francie v továrně Sevel Nord, je zdatným konkurentem na poli velkoprostorových vozů. Nabízí jak dostatek prostoru a pohodlí, tak i dobré dílenské zpracování a tím zpříjemňuje nejednu dalekou cestu i velmi početným rodinám.



Adam Fišer