Citroen C8 - jeden z lístků čtyřlístku

Citroen C8 - jeden z lístků čtyřlístku

 
 

Na autosalonu v Ženevě se na jaře tohoto roku široké veřejnosti představil čtyřlístek velkoprostorových automobilů. Ty vznikly z již osvědčené spolupráce koncernů Fiat a PSA. Čtveřice vozů Citroen C8, Fiat Ulysse, Peugeot 807 a Lancia Phedra si je hned na první pohled velice podobná a jednotlivé vozy odlišují jen nepříliš velké designové úpravy.

Největší rozdíly jsou pochopitelně viditelné ve zpracování přídě a zádě těchto vozů. Díky designu přední části, ale i zadních svítilen, se dá rychle identifikovat ke které značce, jaký vůz patří. Francouzské automobilky navíc nechaly vyniknout zadní sloupek karoserie a tím se od svých italských sestřiček také trochu odlišily. Dnes však bude o řeč jen o jednom ze čtyř vozů - Citroenu C8.

Citroen svou novinku na domácím francouzském trhu uvedl již 13. června, přičemž do většiny z ostatních zemí Evropy by se C8 měla dostat už ve třetím čtvrtletí roku 2002. C8 spolu s menší Xsarou Picasso utvořil nyní u Citroenu kompletní nabídku moderních velkoprostorných rodinných vozů.

Jak se na moderní vůz sluší a patří, ani C8 nechybí celá plejáda prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Standardně je dodáváno šest airbagů, tradiční podpůrné systémy jako ABS s elektronickým rozložením účinku, ESP či vyspělý systém kontroly trakce. Na podobné pomocníky jsme už léta zvyklí, proto Citroen nabízí i další elektronické bezpečnostní prvky, ze kterých za zmínku stojí např. indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, parkovací asistent či brzdová světla s větší intenzitou svícení při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu.

Velká pozornost vývojářů byla upřena na design vozu. Navzdory tomu, že je C8 ze čtyřčat, výsledku společné práce koncernů PSA a Fiat, už na první pohled se výrazně odlišuje. Svými tvary, dává jasně znát, že patří do rodiny moderních Citroenů. Zejména přední usměvavá část nenechá nikoho na pochybách, že jde o typického představitele současných vozů francouzské automobilky. C8 je oproti svému předchůdci (Evasion) o několik mm větší ve všech směrech. S délkou 4726 mm, šířkou 1854 mm a výškou 1750 mm nabízí vedle vyšší pasivní bezpečnosti i slušný životní prostor maximálnímu počtu sedmi pasažérů.

Citroen C8 se nabízí ve třech designových variacích interiéru - od nejlacinější Détente, přes Cocon až po luxusní VIP. Všechny možnosti se od sebe liší jak barvami, tak samozřejmě i použitými materiály. Přístrojová deska nezapře svou podobnost s Renaultem Espace - místu před řidičem dominuje malá kaplička, schovávající ve svých útrobách digitální ukazatel počtu ujetých kilometrů spolu s nezbytnými hlavními kontrolkami. Tradiční analogové budíky, zobrazující aktuální rychlost vozu, otáčky motoru a teplotu chladicí kapaliny našly své místo ve střední části přístrojové desky. Výjimečný je počet odkládacích prostorů v kabině, najdeme jich zde opravdu požehnaně od jednoduchých kapes až po držáky na nápoje apod. Nastupování cestujícím na zadních sedadlech usnadní elektrické otevírání výsuvných dveří a vlastní cestu může zpříjemni několik praktických detailů jako jsou početné střešní lampičky či klasické 12V zásuvky. Díky dlouhému rozvoru (2823 mm) se do C8 vejdou tři řady sedadel. Jejich počet i umístění lze všemožně měnit a upravovat, ale na to jsme u MPV už několik let zvyklí. Objem zavazadlového prostoru tedy závisí na počtu přepravovaných cestujících, jeho velikost se pohybuje od základních 225 až po 2948 litrů.

Novinka Citroenu bude mít ke konci roku v nabídce celkem pět pohonných jednotek - tři zážehové a dvě vznětové. Základem nabídky je s výkonem 110 kW a kroutícím momentem 190 Nm dvoulitrový šestnáctiventil. Dalším motorem určeným zatím pouze pro C8 je 2,2 V16, který disponuje už solidními 116 kW a 217 Nm. Sportovněji naladěné řidiče jistě potěší fakt, že se největší osobní Citroen ke konci roku bude moci pochlubit i nejvýkonnějším motorem ve své třídě. Stane se jím šestiválcový vidlicový třílitr (dodávaný pouze se samočinnou sekvenční převodovkou), který díky variabilnímu časování ventilů disponuje maximálním výkonem 150 kW a kroutícím momentem 285 Nm. Díky těmto hodnotám dokáže C8 zrychlit z klidu na 100 km/h za 11 vteřin a může uhánět až 205 km/h.

Obě vznětové pohonné jednotky, které se objevily v nabídce C8, mají shodně šestnáctiventilové rozvody a vyznačují se tím, že svůj maximální točivý moment nabízejí od nízkých otáček a jeho průběh v celém rozsahu neklesá. Dvoulitrový HDI by měl oslovit zejména spořivé řidiče, kterým nevadí relativně nízký výkon motoru (79 kW). Druhý diesel v nabídce si nejspíše zvolí zákazník toužící jak po výkonu, tak i po nízké spotřebě. Jeho požadavkům by pak měl vyhovovat 2,2 HDI s výkonem 94 kW a kroutícím momentem 314 Nm. To vše při průměrné spotřebě 7,8 litru.

Citroen C8, který se bude vyrábět na severu Francie v továrně Sevel Nord, je zdatným konkurentem na poli velkoprostorových vozů. Nabízí jak dostatek prostoru a pohodlí, tak i dobré dílenské zpracování a tím zpříjemňuje nejednu dalekou cestu i velmi početným rodinám.



Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud

Podnikatel Petr Sisák neuspěl s ústavní stížností, která…

Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu

Českou skupinu zabývající se odchodem Velké Británie z…

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první ultrazvuk, chlubila se

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první…

Míša Muzikářová je pohřešovaná již od 11. ledna. Policie stále nemá žádné stopy, které by vedly k jejímu…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…