Citroën DS5, originální bohyně a Concorde: Setkání pod křídly

Citroën DS5, originální bohyně a Concorde: Setkání pod křídly

 
 

Citroën DS5 a chlouba světového leteckého průmyslu, Concorde, na zajímavé sadě fotografií.

Zajímavé dostaveníčko si daly dva dopravní prostředky: Citroën DS5 a Nadzvuková dopravní letoun Concorde. Samo sebou, na návštěvu musel přijít ten menší z dvojice... Fotoaparát obsluhoval Laurent Nivalle.

Design Citroënu DS5 vychází z pět let staré studie C-SportLounge. Sází na moderní plynulé linie, složitý tvar velké masky chladiče s chromovanými elementy nebo LED světla pro denní svícení. Expresivní profil se vyznačuje ostře řezanými, zvlněnými prolisy, plynulou linií střechy a rozdvojeným sloupkem čelního okna.

Kreativita designérů se dotkla i interiéru. Futuristickému volantu sekunduje členitý a bohatý dekor palubní desky, komplikovaný design výplní dveří nebo čistá grafika přístrojového štítu. Nové technologie reprezentuje barevný Head-Up Display, který rozvíjí řešení z Peugeotů 3008 a 508.

Dárcem technického základu je Citroën C4 Picasso a Peugeot 5008. Vnější rozměry 4530 x 1850 x 1508 mm a rozvor 2727 mm střídmě balancují na hranici nižší střední a střední třídy.

Citroën DS5: První dojmy

Concorde

Plod spolupráce francouzského a britského průmyslu, společností Sud Aviation a BAC, nadzvukový dopravní letoun Concorde (v překladu svornost, shoda) poprvé vzlétl 2. března 1969, tedy přibližně tři měsíce po rivalovi ze Sovětského Svazu, Tu-144. Stroj s výrobním číslem 001 absolvoval let dlouhý 38 minut (mimochodem přesně stejně jako u Tupolevu), čímž odstartoval doslova revoluci v letecké dopravě. Poslední let číslo 397 pak Concorde číslo 001 absolvoval 19. října 1973, kdy přelétl z Toulouse na pařížské letiště Le Bourget. Tam byl po odlétání 254ti nadzvukových hodin slavnostně předán do sbírek Muzea letectví a kosmonautiky. A tak se s ním mohly začít fotit třeba i Citroëny DS...ale ještě u letadel chvíli zůstaňme.

Sovětský větší bratr se pro svou ekonomickou nevhodnost nikterak výrazně neprosadil, po ani ne ročním nasazení na pravidelné lince z Moskvy do Alma-Aty a 102 uskutečněných letech s cestujícími (dříve létal hlavně s poštou či nákladem) byl jeho pravidelný provoz v létě 1978 ukončen. Starší čtenáři si možná vzpomenou na návštěvu tohoto nadzvukového letounu v Praze, jako vůbec první zahraniční destinaci Tu-144, kdy se zde zastavil na cestě na aerosalon v Paříži (1971).

To Concorde se do historie zapsal mnohem hlouběji, dokonce tak, že jej mnozí letečtí odborníci považují za vůbec nejbáječnější stroj, který kdy brázdil oblohu. Ze začátku vše vypadalo jako velice ziskový projekt: Concordy měly jít do služeb Pan Americanu, American Airlines, Quantasu, Lufthansy, Air Indie... Postupně však společnosti z nezávazných objednávek vycouvaly zejména kvůli krizi v letecké dopravě a velké konkurenci velkokapacitních letadel. Po osmi kusech jej tedy dostaly vládami vnuceny alespoň společnosti Air France a čerstvě vzniknuvší British Airways, letouny byly dodány v letech 1975 až 1979.

Před sebou měly dlouhá léta poctivé služby na převážně atlantických linkách, kde mohly i přes negativní dopad sonického třesku využívat svou cestovní rychlost Mach 2,02 (cca. 2124 km/h) ve výškách typicky někde kolem 55 tisíc stop, tedy téměř 17 kilometrů. Stroj dlouhý necelých 67 metrů a s rozpětím gotického křídla necelých 26 metrů pohánějí čtyři proudové motory Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 s přídavným spalováním přidávajícím 9 až 17 procent tahu navíc. To se používá pro samotný start a pak pro stoupání a akceleraci z těsně podzvukové rychlosti až k M rovno 1,7. Maximálně 187 tun (včetně paliva) vážící stroj uveze dle uspořádání sedadel až 128 cestujících.

I přes pařížskou tragédii z roku 2000 je Concorde hodnocen z hlediska bezpečnosti pozitivně, protože jde o v podstatě jedinou vážnou nehodu (bohužel s velice tragickými následky) za celých 35 let provozu letounu. Poslední let vykonal Concorde v říjnu 2003, nicméně vzhledem k olympiádě v Londýně se uvažuje o znovuzprovoznění jednoho z exemplářů. Držme nadšencům palce.

Video

Anketa

Co je hezčí, DS5 nebo Concorde?
Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën DS5, originální bohyně a Concorde:…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




PSA končí s hydropneumatickým odpružením. Kvůli nákladům. PSA končí s hydropneumatickým odpružením. Kvůli nákladům.

Velké nebesky komfortní citroëny s hydropneumatickým…

Citroën DS 5LS R: 1.6 Turbo znamená 300 koní a 400 N.m Citroën DS 5LS R: 1.6 Turbo znamená 300 koní a 400 N.m

Pro dubnový pekingský autosalon si francouzská…

 



 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami ho vítali demonstranti

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami…

Neslavně začala návštěva prezidenta Miloše Zemana na jižní Moravě. Při příjezdu k brněnskému hejtmanství jej…

 

iSport.cz

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného Češi vyzvou Německo

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného…

Zlatá tretra Ostrava přichází s unikátní atletickou novinkou. V 56. ročníku (28. června 2017) se na Městském…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…