Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI: Odolnost

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Citroën zapracoval na funkčních částech modelu Jumper. Zlepšení užitných vlastností podpořil změnou tváře.

V roce 2014 prošel největší model Citroënu modernizací, která by měla udělat tlustou čáru za neduhy předchozího provedení. V profesionální branži nejde primárně o vzhled, proto za změnou přídě francouzského vozu hledejme méně viditelné, nicméně pro provoz dodávky podstatnější změny. Aniž bychom museli dosahovat úrovně Sherlocka Holmese, hledali jsme tam, kde dříve občas nastávaly problémy.

Posuvné dveře

Přestože hlavní přístupovou cestu do nákladového prostoru tvoří dvojice křídlových dveří na zádi furgonu, často a zejména u delších provedení dochází k nakládce také skrze boční otvor s posuvnými dveřmi. Ty v modernizovaném Jumperu obdržely zesílení v místě úchytu vodicího členu kolejnice. Pochopitelně došlo ke zvýšení pevnosti samotné kolejnice ve skeletu vozidla, přídavný nosník se také objevil po celé délce horní části dveřního otvoru. Můžeme tedy předpokládat prodloužení bezchybné funkčnosti bočních posuvných dveří, aniž by bylo nutné je zavírat nadměrným bouchnutím. Tuto viditelnou výhodu jsme vyzkoušet nemohli, její vliv se pozná po dvou třech letech náročného provozu.

Proměna přídě

Pohled na Jumper nenechá nikoho chladným. Zejména nové přední světlomety s příplatkovou LED denní technikou přidaly užitkovému automobilu poutavé geny. Pryč jsou velkoplošné přední světlomety, zapotit se museli pouze výrobci žárovek a konstruktéři zajišťující dostatečné chlazení svítilen. Přístup k výměně žárovek však zůstal výborný, tudíž i při případném spálení žárovky půjde o minutovou výměnu. Integrované denní svícení je již obvyklým prvkem.

Proměnou prošel přední nárazník, který nyní nabízí větší nášlapné místo pro nohu například při mytí čelního skla. Modernizovaný Jumper lze poznat i zezadu podle lehce upravených svítilen.

Čtyři motorizace

Pohonné jednotky jsou k dispozici se stejnými parametry jako dříve, ale výrobce u motoru 2.2 HDi zvolil vstřikovače od firmy Continental. Změna směřuje k dosažení delší životnosti vstřikovačů u 2.2 HDi než současných cca 200 000 km (Denso), kterou prověří jen léta provozu.

Testovaný vůz L2H2 poháněla nejsilnější verze motoru o objemu 2,2 litru. Příjemný tah motoru od 1500 min-1 byl odpovídající velikosti furgonu s celkovou hmotností 3,3 tuny. Dosažené užitečné zatížení 1,27 tuny budí obdiv, nicméně také ukazuje na velmi intenzivní úsporu materiálů. Proto také s modernizací došlo k výše popsanému zesílení mechanismu pohybu bočních posuvných dveří.

Agregát běžel kultivovaně a vzhledem k čelní ploše vozidla si vzal průměrně necelých osm litrů na sto kilometrů. Jízda po dálnici však přinesla intenzivní nárůst žízně, protože silný motor při rychlosti 130 km/h byl vytočen na tři tisíce otáček. Vzhledem k točivému momentu 350 N.m by toto tempo podle našeho odhadu zvládl v pohodě s 2300 otáčkami a spotřeba by klesla nejméně o litr. Stálý převod se zdál zvolený na jízdu v obci a po běžných silnicích.

Těžké podmínky

Při plném zatížení je však nutné počítat s litrem či dvěma navíc. Nejsilnější jednotka 2.2 HDi však bude na nárůst zátěže reagovat menším nárůstem spotřeby než základní 2.2 HDi/81 kW případně prostřední 96 kW.

Do nejnáročnějšího provozu či k tahání přívěsu je připravena třílitrová jednotka HDi pocházející od firmy Iveco, která je známá výborným točivým momentem 400 N.m a skvělou výdrží. Na ní má také podíl odstředivý čistič oleje, takže na rozdíl od motoru 2.2 HDi zvládne bez následků dlouhé servisní intervaly.

Furgon Plus

Jumper je k dostáním ve dvou úrovních výbavy. My jsme zkoušeli lepší Furgon Plus s tempomatem a omezovačem, manuálně ovládanou klimatizací a velmi příjemným pětipalcovým barevným displejem. Zobrazoval data z rádia, palubního počítače a přes Bluetoooth připojeného telefonu. Přehledná a jasná obrazovka s možností jedním tlačítkem ji pro noční provoz ztmavit nám dělala velkou radost. K úrovni Furgon Plus také patří rádio s CD přehrávačem a propojení Bluetooth. Fungovalo velmi dobře i při vysoké rychlosti s aerodynamickým hlukem, což potěšilo.

Do standardního vybavení všech verzí se již dostal psací stolek s držákem na dokumenty na přístrojové desce, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrická přední okna, stabilizační systém ESP a protiprokluzové ASR.

Jumper nás opět jako vždy nadchl velkými odkládacími prostory v přístrojové desce i výplních dveří a vaničkou pod sedadlem řidiče.

Free Drive

Importér podporuje prodej modernizovaného modelu Jumper slevou 25 000 korun bez daně či paketem Free Drive. Ten zahrnuje po dobu dvou let/150.000 km nejen veškeré náklady (díly a práce) na pravidelné servisní prohlídky, materiál a opotřebované náhradní díly, ale rovněž náhradní vozidlo.

Plusy

  • Vstřikovače Continental
  • Psací stoleček
  • Zesílení posuvných dveří

Minusy

  • Příliš krátký stálý převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 350/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/6,5/7,5
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Cena (Kč bez DPH) 734 700

Ladislav Černý
Diskuze (1)