26.1. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI: Odolnost

 

Citroën zapracoval na funkčních částech modelu Jumper. Zlepšení užitných vlastností podpořil změnou tváře.

V roce 2014 prošel největší model Citroënu modernizací, která by měla udělat tlustou čáru za neduhy předchozího provedení. V profesionální branži nejde primárně o vzhled, proto za změnou přídě francouzského vozu hledejme méně viditelné, nicméně pro provoz dodávky podstatnější změny. Aniž bychom museli dosahovat úrovně Sherlocka Holmese, hledali jsme tam, kde dříve občas nastávaly problémy.

Posuvné dveře

Přestože hlavní přístupovou cestu do nákladového prostoru tvoří dvojice křídlových dveří na zádi furgonu, často a zejména u delších provedení dochází k nakládce také skrze boční otvor s posuvnými dveřmi. Ty v modernizovaném Jumperu obdržely zesílení v místě úchytu vodicího členu kolejnice. Pochopitelně došlo ke zvýšení pevnosti samotné kolejnice ve skeletu vozidla, přídavný nosník se také objevil po celé délce horní části dveřního otvoru. Můžeme tedy předpokládat prodloužení bezchybné funkčnosti bočních posuvných dveří, aniž by bylo nutné je zavírat nadměrným bouchnutím. Tuto viditelnou výhodu jsme vyzkoušet nemohli, její vliv se pozná po dvou třech letech náročného provozu.

Proměna přídě

Pohled na Jumper nenechá nikoho chladným. Zejména nové přední světlomety s příplatkovou LED denní technikou přidaly užitkovému automobilu poutavé geny. Pryč jsou velkoplošné přední světlomety, zapotit se museli pouze výrobci žárovek a konstruktéři zajišťující dostatečné chlazení svítilen. Přístup k výměně žárovek však zůstal výborný, tudíž i při případném spálení žárovky půjde o minutovou výměnu. Integrované denní svícení je již obvyklým prvkem.

Proměnou prošel přední nárazník, který nyní nabízí větší nášlapné místo pro nohu například při mytí čelního skla. Modernizovaný Jumper lze poznat i zezadu podle lehce upravených svítilen.

Čtyři motorizace

Pohonné jednotky jsou k dispozici se stejnými parametry jako dříve, ale výrobce u motoru 2.2 HDi zvolil vstřikovače od firmy Continental. Změna směřuje k dosažení delší životnosti vstřikovačů u 2.2 HDi než současných cca 200 000 km (Denso), kterou prověří jen léta provozu.

Testovaný vůz L2H2 poháněla nejsilnější verze motoru o objemu 2,2 litru. Příjemný tah motoru od 1500 min-1 byl odpovídající velikosti furgonu s celkovou hmotností 3,3 tuny. Dosažené užitečné zatížení 1,27 tuny budí obdiv, nicméně také ukazuje na velmi intenzivní úsporu materiálů. Proto také s modernizací došlo k výše popsanému zesílení mechanismu pohybu bočních posuvných dveří.

Agregát běžel kultivovaně a vzhledem k čelní ploše vozidla si vzal průměrně necelých osm litrů na sto kilometrů. Jízda po dálnici však přinesla intenzivní nárůst žízně, protože silný motor při rychlosti 130 km/h byl vytočen na tři tisíce otáček. Vzhledem k točivému momentu 350 N.m by toto tempo podle našeho odhadu zvládl v pohodě s 2300 otáčkami a spotřeba by klesla nejméně o litr. Stálý převod se zdál zvolený na jízdu v obci a po běžných silnicích.

Těžké podmínky

Při plném zatížení je však nutné počítat s litrem či dvěma navíc. Nejsilnější jednotka 2.2 HDi však bude na nárůst zátěže reagovat menším nárůstem spotřeby než základní 2.2 HDi/81 kW případně prostřední 96 kW.

Do nejnáročnějšího provozu či k tahání přívěsu je připravena třílitrová jednotka HDi pocházející od firmy Iveco, která je známá výborným točivým momentem 400 N.m a skvělou výdrží. Na ní má také podíl odstředivý čistič oleje, takže na rozdíl od motoru 2.2 HDi zvládne bez následků dlouhé servisní intervaly.

Furgon Plus

Jumper je k dostáním ve dvou úrovních výbavy. My jsme zkoušeli lepší Furgon Plus s tempomatem a omezovačem, manuálně ovládanou klimatizací a velmi příjemným pětipalcovým barevným displejem. Zobrazoval data z rádia, palubního počítače a přes Bluetoooth připojeného telefonu. Přehledná a jasná obrazovka s možností jedním tlačítkem ji pro noční provoz ztmavit nám dělala velkou radost. K úrovni Furgon Plus také patří rádio s CD přehrávačem a propojení Bluetooth. Fungovalo velmi dobře i při vysoké rychlosti s aerodynamickým hlukem, což potěšilo.

Do standardního vybavení všech verzí se již dostal psací stolek s držákem na dokumenty na přístrojové desce, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrická přední okna, stabilizační systém ESP a protiprokluzové ASR.

Jumper nás opět jako vždy nadchl velkými odkládacími prostory v přístrojové desce i výplních dveří a vaničkou pod sedadlem řidiče.

Free Drive

Importér podporuje prodej modernizovaného modelu Jumper slevou 25 000 korun bez daně či paketem Free Drive. Ten zahrnuje po dobu dvou let/150.000 km nejen veškeré náklady (díly a práce) na pravidelné servisní prohlídky, materiál a opotřebované náhradní díly, ale rovněž náhradní vozidlo.

Plusy

  • Vstřikovače Continental
  • Psací stoleček
  • Zesílení posuvných dveří

Minusy

  • Příliš krátký stálý převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 350/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/6,5/7,5
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Cena (Kč bez DPH) 734 700
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo Custom – Koráby evropských dálnic Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo Custom – Koráby evropských dálnic

Místa jako v autobuse, komfort jako v obýváku a rychlost…

Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka? Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka?

„Háčko“ od Citroënu je asi nejklasičtější dodávkou ze…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se Šilhavého Ukrajinci

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Jaroslav Šilhavý, trenér národního týmu, očekává zítra proti Ukrajině ještě těžší zápas, než…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…