26.1. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI: Odolnost

 

Citroën zapracoval na funkčních částech modelu Jumper. Zlepšení užitných vlastností podpořil změnou tváře.

V roce 2014 prošel největší model Citroënu modernizací, která by měla udělat tlustou čáru za neduhy předchozího provedení. V profesionální branži nejde primárně o vzhled, proto za změnou přídě francouzského vozu hledejme méně viditelné, nicméně pro provoz dodávky podstatnější změny. Aniž bychom museli dosahovat úrovně Sherlocka Holmese, hledali jsme tam, kde dříve občas nastávaly problémy.

Posuvné dveře

Přestože hlavní přístupovou cestu do nákladového prostoru tvoří dvojice křídlových dveří na zádi furgonu, často a zejména u delších provedení dochází k nakládce také skrze boční otvor s posuvnými dveřmi. Ty v modernizovaném Jumperu obdržely zesílení v místě úchytu vodicího členu kolejnice. Pochopitelně došlo ke zvýšení pevnosti samotné kolejnice ve skeletu vozidla, přídavný nosník se také objevil po celé délce horní části dveřního otvoru. Můžeme tedy předpokládat prodloužení bezchybné funkčnosti bočních posuvných dveří, aniž by bylo nutné je zavírat nadměrným bouchnutím. Tuto viditelnou výhodu jsme vyzkoušet nemohli, její vliv se pozná po dvou třech letech náročného provozu.

Proměna přídě

Pohled na Jumper nenechá nikoho chladným. Zejména nové přední světlomety s příplatkovou LED denní technikou přidaly užitkovému automobilu poutavé geny. Pryč jsou velkoplošné přední světlomety, zapotit se museli pouze výrobci žárovek a konstruktéři zajišťující dostatečné chlazení svítilen. Přístup k výměně žárovek však zůstal výborný, tudíž i při případném spálení žárovky půjde o minutovou výměnu. Integrované denní svícení je již obvyklým prvkem.

Proměnou prošel přední nárazník, který nyní nabízí větší nášlapné místo pro nohu například při mytí čelního skla. Modernizovaný Jumper lze poznat i zezadu podle lehce upravených svítilen.

Čtyři motorizace

Pohonné jednotky jsou k dispozici se stejnými parametry jako dříve, ale výrobce u motoru 2.2 HDi zvolil vstřikovače od firmy Continental. Změna směřuje k dosažení delší životnosti vstřikovačů u 2.2 HDi než současných cca 200 000 km (Denso), kterou prověří jen léta provozu.

Testovaný vůz L2H2 poháněla nejsilnější verze motoru o objemu 2,2 litru. Příjemný tah motoru od 1500 min-1 byl odpovídající velikosti furgonu s celkovou hmotností 3,3 tuny. Dosažené užitečné zatížení 1,27 tuny budí obdiv, nicméně také ukazuje na velmi intenzivní úsporu materiálů. Proto také s modernizací došlo k výše popsanému zesílení mechanismu pohybu bočních posuvných dveří.

Agregát běžel kultivovaně a vzhledem k čelní ploše vozidla si vzal průměrně necelých osm litrů na sto kilometrů. Jízda po dálnici však přinesla intenzivní nárůst žízně, protože silný motor při rychlosti 130 km/h byl vytočen na tři tisíce otáček. Vzhledem k točivému momentu 350 N.m by toto tempo podle našeho odhadu zvládl v pohodě s 2300 otáčkami a spotřeba by klesla nejméně o litr. Stálý převod se zdál zvolený na jízdu v obci a po běžných silnicích.

Těžké podmínky

Při plném zatížení je však nutné počítat s litrem či dvěma navíc. Nejsilnější jednotka 2.2 HDi však bude na nárůst zátěže reagovat menším nárůstem spotřeby než základní 2.2 HDi/81 kW případně prostřední 96 kW.

Do nejnáročnějšího provozu či k tahání přívěsu je připravena třílitrová jednotka HDi pocházející od firmy Iveco, která je známá výborným točivým momentem 400 N.m a skvělou výdrží. Na ní má také podíl odstředivý čistič oleje, takže na rozdíl od motoru 2.2 HDi zvládne bez následků dlouhé servisní intervaly.

Furgon Plus

Jumper je k dostáním ve dvou úrovních výbavy. My jsme zkoušeli lepší Furgon Plus s tempomatem a omezovačem, manuálně ovládanou klimatizací a velmi příjemným pětipalcovým barevným displejem. Zobrazoval data z rádia, palubního počítače a přes Bluetoooth připojeného telefonu. Přehledná a jasná obrazovka s možností jedním tlačítkem ji pro noční provoz ztmavit nám dělala velkou radost. K úrovni Furgon Plus také patří rádio s CD přehrávačem a propojení Bluetooth. Fungovalo velmi dobře i při vysoké rychlosti s aerodynamickým hlukem, což potěšilo.

Do standardního vybavení všech verzí se již dostal psací stolek s držákem na dokumenty na přístrojové desce, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrická přední okna, stabilizační systém ESP a protiprokluzové ASR.

Jumper nás opět jako vždy nadchl velkými odkládacími prostory v přístrojové desce i výplních dveří a vaničkou pod sedadlem řidiče.

Free Drive

Importér podporuje prodej modernizovaného modelu Jumper slevou 25 000 korun bez daně či paketem Free Drive. Ten zahrnuje po dobu dvou let/150.000 km nejen veškeré náklady (díly a práce) na pravidelné servisní prohlídky, materiál a opotřebované náhradní díly, ale rovněž náhradní vozidlo.

Plusy

  • Vstřikovače Continental
  • Psací stoleček
  • Zesílení posuvných dveří

Minusy

  • Příliš krátký stálý převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 350/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/6,5/7,5
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2000
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Cena (Kč bez DPH) 734 700
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze

Aktuální ročník prestižní putovní výstavy reportážní…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

 



 
Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Dnes 12:58

Mazda se motoru Wankel nechce vzdát a zvažuje jeho další využití. Tradiční sportovní model, který je poháněn pouze tímto motor, však na mysli úplně nemá...




Blesk.cz

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má obnovené filtry

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má…

Část Pražanů se může těšit na kvalitnější vodu, která poteče do jejich domácností. Šest filtrů v úpravně vody,…

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po Řepkovi Reného?

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po…

Nedá si pokoj! Neúspěšně se hlásila do reality show VyVolení i Miss Aerobik. Teď se pornoherečka Silvie Řeháková…

 

iSport.cz

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím. Svědčila by mi víc než dřív

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím.…

Sezonu zahájil v Eurolize, která má za sebou první kolo. Zase má být jedním z pilířů Fenerbahce Istanbul,…

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem zůstává Liga mistrů

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem…

Krach v předkole Evropské ligy ani aktuálně šesté místo v domácí soutěži s patnáctibodovou ztrátou na Plzeň…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…