Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od předchozí, má s ní společného jen velmi málo. Co můžeme čekat?

Do testu jsme zvolili základní délku furgonu s nejmenším motorem 1.6 BlueHDi, protože základní tunové dodávky se prodávají převážně s nejméně objemným agregátem. V případě zkoušeného vozidla však byl motor 1.6 BlueHDi naladěný na 85 kW, protože jeho základní provedení 70 kW pro vůz s celkovou hmotností 2,6 tuny se jeví jako velmi limitní. Volba pro silnější úroveň nachází opodstatnění zejména při pohledu na točivý moment, který u základní úrovně 70 kW činí jen 210 N.m. ten má smysl jen pro toho, kdo bude vozit jen lehké zboží po městě. Tomuto předpokládanému účelu výrobce přizpůsobil i převodovku a dal ji jen pět stupňů. Od testovaného silnějšího provedení 85 kW už mají všechny motorizace šestistupňovou převodovku.

Přizpůsobivý nákladový prostor

Furgon dokáže při celkové délce vozu 4,61 m nabídnout ložnou plochu s 2,16 metry. Příznivou hodnotu jsme si mohli ještě prodloužit díky průchodu skrze pevnou přepážku (systém Moduwork), který ložné délce přidal v oblasti nohou spolujezdce cenných 1162 mm. Ve výsledku to tedy znamená možnost převážet předměty dlouhé až 3324 mm, což je 72 % z celkové délky jumpy.

Průchod skrze přepážku byl velký a navíc jeho kryt měl úchytky upravené tak, aby ani při jízdě po kostkách nijak nerachotil. To platilo taktéž v případě sejmutého krytu a převozu dlouhého břemene, protože na vyjmutý kryt výrobce připravil šikovný úchyt na levé straně dělicí přepážky.

Podlaha ložného prostoru byla dovybavena kvalitní překližkou o tloušťce 9 mm s pečlivě opracovanými kraji i otvory pro úchytná oka. V ceníku tuto položku najdeme za pět tisíc korun.

Všimli jsme si další drobnosti, která ovlivňuje každodenní práci řidiče. Průchod zadních křídlových dveří téměř na milimetr kopíruje šířku mezi podběhy. Výrobce tak maximalizoval tuhost karoserie, ale zároveň neubral nic v průchodnosti skrze zadní dveře a podběhy směrem k přepážce.

Nenatřásá

Jumpy přišlo s novou podvozkovou platformou EMP2 využívající nezávislé zavěšení zadních kol. Posílení konstrukce převzaté z osobních vozů Citroën vytvořilo podmínky pro užitečné zatížení až 1,4 tuny. Tato hodnota se týká verze se zvýšenou celkovou hmotností a delšími pružinami. Nicméně pro zájemce o základní celkovou hmotnost je to velmi dobrá zpráva, že skelet samonosné karoserie je připraven snášet náročnější než předepsané podmínky a obvyklé rozvrzání karoserie dřívějšího provedení po ujetí cca padesáti tisíc kilometrů by mělo být zapomenutou historií.

Novinka nás hýčkala už od prvních kilometrů komfortním odpružením. Nešlo jen o zavedení vinutých pružin místo dřívějších listových, ale také do furgonu standardně (ano, je to tak) dodávaných tlumičů s variabilním účinkem dle zatížení vozidla. U Citroënu tuto položku najdete pod zkratkou AMVAC.

Nejúspornější

Podle údajů výrobce má testovaný motor 1.6 BlueHDi/85 kW vykazovat nejnižší spotřebu 5,1 l/100 km. Teoretické předpoklady k tomu má, protože na rozdíl od základní jednotky 1.6 BlueHDi/70 kW dostala testovaná šestý převodový stupeň navíc a standardně systém Start-stop. Jeho praktický přínos pro snížení reálného nároku na naftu nebyl v našem testu tak výrazný, protože jsme nejezdili jen po městě a nestáli často na křižovatkách. Hlavní přínos silnější šestnáctistovky k dosažení příznivé spotřeby jsme tedy spatřovali v šestém převodu.

Nešlo však o typicky dálniční „dlouhou“ šestku, protože při rychlosti 100 km/h motor točil dva tisíce otáček. Šestku pro jumpy se šestnáctistovkou jsme používali brzy po vyjetí z obcí a dosáhli průměrné spotřeby v celém testu na hodnotě 5,8 l/100 km. K tomu je třeba připomenout, že jsme jezdili v době teplého podzimního počasí bez startů promrzlého motoru a opatrné jízdy na kluzké vozovce. Systém Startstop jsme po rozjetí většinou vypínali, aniž bychom si připadali jako nepřátelé ekologie. Naopak. Nárůst opotřebení motoru vlivem opakovaných startů za mrzký zisk pár kapek nafty se z dlouhodobého hlediska nevyplatí.

Jumpy navzdory koncepci furgonu nás totiž komfortem a stabilitou podvozku lákalo ke svižné jízdě. Ostatně profesionální řidiči dodávek si většinou žádné servítky co do rychlosti neberou, protože primární hodnotu pro ně tvoří čas a nikoliv ekonomický styl jízdy.

Variabilita sedadel

Díky paketu Moduwork za částku 16.500 korun přibyly k možnosti vozit mimořádně dlouhé předměty další výhody. Po vyklopení sedáku krajního cestujícího nahoru k opěradlu vznikl průchod až k přístrojové desce. Totéž bylo možné učinit se sedákem uprostřed, pod nímž se objevil značný odkládací prostor. Celkově tato úprava přidává nákladovému prostoru dalších 0,5 m3. Mohli bychom jej využít i jako „tajnou“ schránku před nenechavci. Znamená to tedy, že základ pro modularitu předních sedadel tvoří třímístná konfigurace. Prostřední sedadlo se pro dospělého nehodilo na dlouhé trasy, ale ve spíše městské konfiguraci zkoušeného jumpy mělo nezastupitelnou funkci. Schopnost 4,6metrového vozu převézt 1,4 tuny, předměty dlouhé 3,32 m a dva lidi k tomu či tři cestující a 2,16 metru dlouhé zboží si vyžádalo důkladnou přípravu konstrukce furgonu.

Český importér společnost C Automobil Import patřící skupině Emil Frey připravil pro Jumpy furgon navíc zdarma paket Professional zahrnující klimatizaci, dvousedadlo spolujezdce a elektrickou výbavu zahrnující například ovládání oken, pohyb a vyhřívání zrcátek, dálkové zamykání s možností samostatně uzavřít prostor pro posádku či náklad. Pro řidiče různě velkých postav má francouzský furgon výškově i podélně stavitelný volant ve standardní výbavě.

Plusy

  • Jistý a odolný podvozek
  • Úsporný motor do města
  • Sofistikovaný paket Moduwork

Minusy

  • Tažné zařízení za 14 000 korun
  • Start-stop standardně
TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 85/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 300/1750
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,5/4,9/5,1
Délka/šířka/výška (mm) 4609/1920/1905
Rozvor (mm) 2925
Provozní hmotnost (kg) 1611
Celková hmotnost (kg) 2635
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1800
Objem nákladového prostoru (m3) 4,6
D/Š/V nákl. prostoru (mm) 2162/1628/1397
Šířka mezi podběhy (mm) 1258
Objem nádrže paliva (l) 69
Nádrž Adblue (l) 22,4
Cena (Kč bez DPH) 525 000
Ladislav Černý
Diskuze (2)
10. 1. 2018 02:41
Super dodávka
Na to, že francouzská auta moc v oblibě nemám, musím uznat, že Jumpy je super dodávka. Prakticky každý den jezdím rozvážky s jedním z [odkaz] a nemůžu si na nic stěžovat. Jediné, co mi vadí je snad jen to, že na interiér použili až moc plastu. Ale to je spíše jen kosmetický detail.
4. 6. 2017 19:52
Současná kvalita článků
Vážení, opravdu jsem si zvykl na pravopisné chyby, články o ničem, články na více stran, články po odborné stránce asi od uklízečky, ale chápu současným posláním je pouze zobrazování reklamy a k tomu jsou třeba články. Co mi ale vadí je takováto recyklace článků. Tento článek z 2.6. a Vy jste jezdili:

"K tomu je třeba připomenout, že jsme jezdili v době teplého podzimního počasí bez startů promrzlého motoru a opatrné jízdy na kluzké vozovce. "

Takže jde o půl roku starý článek a nebo Vás tak vykořisťují, že nemáte čas si to po sobě přečíst, když už ty články píšet CTRL+C a CTRL+V?