Citroën DS5 vs Lancia Delta: Designový duel

Citroën DS5 vs Lancia Delta: Designový duel

 
 

I přes nástrahy globalizace není nouze o tvarově nekonvenční modely. Soky v dnešním duelu jsou Citroën DS5 a Lancia Delta.

Porovnávané automobily tvoří prémiový produkt, jehož základy představují mainstreamovou techniku. Tento charakterový rys obou vozidel je zároveň jejich nejvýraznějším pojítkem, neboť se jedná o tvarově rozdílné automobily. Delta je stavěna na prodloužené podvozkové platformě z Fiatu Bravo/Stilo, DS5 využívá platformu, určenou výhradně pro kompaktní modely koncernu PSA.

Srovnání obou vozů již proběhlo, šlo však výhradně o porovnání techniky a rozměrů.

Na délku přerůstá Citroën svého italského oponenta pouze o 10 mm. Z hlediska šířky pak o celých 53 mm. DS5 je však o 30 mm nižší. Lancia oproti Citroënu disponuje kratším rozvorem (- 27 mm).

Citroën DS5, představený letos v Šanghaji, tvoří prozatímní vrchol prémiové modelové odnože s přídomkem DS (výrobce má v plánu luxusní sedan DS9, není však jisté, jestli se bude prodávat v Evropě). Z hlediska modelové hierarchie se nachází nad subkompaktním DS3 a kompaktním DS4. Jde o specifického křížence, který se velikostně nachází na pomezí dvou tříd – nižší střední a střední.

Na karosérii lze nalézt poměrně zřetelné syntézy vize C-Sportlounge z roku 2005. To je nejvíce patrné na kreativní chromové liště, která tvoří spojnici mezi světlometem atypického tvaru a sloupkem karosérie. Čelní partie jsou šlachovité, přechod mezi jejími jednotlivými plochami je vysoce dynamický, povrch pak členitý. To je výrazné zejména v oblasti nárazníku, kde dochází k vysoké četnosti ohybů, prolisů a křivek.

Při bočním pohledu je zřejmé, že je vůz dvouprostorový. Zdánlivě ho lze nazvat hatchbackem, avšak vysoký ponton karosérie a rýsovaná muskulatura odpovídají segmentu SUV. Jde tedy o crossover, využívající stěžejních prvků obou tříd. Boční část vozu zaznamenává karosářský neklid (ostrá vlnka pod zpětným zrcátkem), který se volně promítá do hladké, místy jemně zvlněné plochy.

Vizuální prvky výše uvedené studie lze nalézt i na zádi DS5. Patří sem svítilny klenutého tvaru, které svými výběžky zasahují do víka zavazadlového prostoru. Obecně lze říci, že záď jako celek (zvláště díky poměru mezi objemem plechu a skla) inklinuje ke sportovnějším velkoprostorovým vozům. Poměr šířky a výšky pak vůz vrací do kategorie hatchbacků.

Kabina prezentuje kreativní přístup celkového ztvárnění. Architektura přístrojové desky je nekonformní a distancuje se nejen od produkce konkurence, ale i Citroënu. Ovladače jsou sdruženy do jednotného vizuálního stylu, který se opírá o vysokou dekorativnost a auru Hi-tec. Členitý a na prvky bohatý střed přístrojové desky kontrastuje s její hladkou a čistou částí před sedadlem spolujezdce. Nutno upozornit na výplně dveří. Jejich provedení je kreativní, přičemž mohutnější detaily celku mohou navodit pocit bezpečí.

Citroën DS5: Kompletní informace, velká fotogalerie, živé foto

Jake.auto.cz: Citroën DS5 – všechny články a videa

Oproti tomu Lancia Delta je, obecně vzato, poněkud jiného ražení. Předzvěstí sériové varianty modelu slavného jména je studie Delta HPE Concept z roku 2006, jejíž podstatné rysy se promítly i do produkčního designu.

Příď Delty vyznává odlišné konstrukční zásady. I přes to, že její spodní část skýtá mnoho ohybů a linek, je o něco méně členitá, než u DS5. Masku chladiče tvoří atypický útvar, zdánlivě podobný tvaru erbu. Ten zdobí horizontálně vedené chromové linky. Svítilny jsou vyvedeny ve sportovním, dravém, neřkuli až agresivním tvaru.

V přímé konfrontaci bočních částí obou vozidel je patrné, že Delta disponuje o poznání přímějšími a učesanějšími linkami. I přes to, že nemají zcela typický tvar a podobu, jsou vedeny bez přehnaných komplikací (v porovnání s DS5). A-sloupek je zhotoven v odlišné barvě od pontonu karosérie, což působí nevšedním dojmem, podobně jako originální provedení zadního sloupku.

Záď Delty používá mnohem více skla, než zadní partie Citroënu. Sdružené svítilny, namísto spíše horizontálního směrování u DS5, pracují s vertikální orientací a jejich pole je striktně děleno na bílé a červené. Dekorativní nápis Delta s velice osobitou typografií (přičemž grafika písma vyniká zejména prostřednictvím písmového znaku D) dotváří estetické působení zádě.

Přístrojová deska Lancie přebírá základ od koncernového sourozence (a dárce technického základu) Fiatu Bravo a na rozdíl od Citroënu pracuje s menším množstvím velkých dílů. Vizuální styl firmy Lancia je znát nejen na provedení dekorů a obložení, ale také díky použití sedadel s osobitými tvary. Exklusivně působí modelové označení v pravé části přístrojové desky, jež využívá totožný písmový font, jaký byl použit na zadní části automobilu.

Lancia Delta: Malá modernizace pro velký hatchback

Jake.auto.cz: Lancia Delta – všechny články a testy

Anketa

Který model se vám po designové stránce líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 






Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…

 
 

Citroën DS5 a Lancia Delta - srovnání rozměrů
ModelCitroën DS5Lancia Deltarozdíl
Délka [mm]45304520-10
Šířka [mm]18501797-53
Výška [mm]15081538+30
Rozvor [mm]27272700-27