reklama


Citroën DS5 vs Lancia Delta: Designový duel

Citroën DS5 vs Lancia Delta: Designový duel

 
 

I přes nástrahy globalizace není nouze o tvarově nekonvenční modely. Soky v dnešním duelu jsou Citroën DS5 a Lancia Delta.

Porovnávané automobily tvoří prémiový produkt, jehož základy představují mainstreamovou techniku. Tento charakterový rys obou vozidel je zároveň jejich nejvýraznějším pojítkem, neboť se jedná o tvarově rozdílné automobily. Delta je stavěna na prodloužené podvozkové platformě z Fiatu Bravo/Stilo, DS5 využívá platformu, určenou výhradně pro kompaktní modely koncernu PSA.

Srovnání obou vozů již proběhlo, šlo však výhradně o porovnání techniky a rozměrů.

Na délku přerůstá Citroën svého italského oponenta pouze o 10 mm. Z hlediska šířky pak o celých 53 mm. DS5 je však o 30 mm nižší. Lancia oproti Citroënu disponuje kratším rozvorem (- 27 mm).

Citroën DS5, představený letos v Šanghaji, tvoří prozatímní vrchol prémiové modelové odnože s přídomkem DS (výrobce má v plánu luxusní sedan DS9, není však jisté, jestli se bude prodávat v Evropě). Z hlediska modelové hierarchie se nachází nad subkompaktním DS3 a kompaktním DS4. Jde o specifického křížence, který se velikostně nachází na pomezí dvou tříd – nižší střední a střední.

Na karosérii lze nalézt poměrně zřetelné syntézy vize C-Sportlounge z roku 2005. To je nejvíce patrné na kreativní chromové liště, která tvoří spojnici mezi světlometem atypického tvaru a sloupkem karosérie. Čelní partie jsou šlachovité, přechod mezi jejími jednotlivými plochami je vysoce dynamický, povrch pak členitý. To je výrazné zejména v oblasti nárazníku, kde dochází k vysoké četnosti ohybů, prolisů a křivek.

Při bočním pohledu je zřejmé, že je vůz dvouprostorový. Zdánlivě ho lze nazvat hatchbackem, avšak vysoký ponton karosérie a rýsovaná muskulatura odpovídají segmentu SUV. Jde tedy o crossover, využívající stěžejních prvků obou tříd. Boční část vozu zaznamenává karosářský neklid (ostrá vlnka pod zpětným zrcátkem), který se volně promítá do hladké, místy jemně zvlněné plochy.

Vizuální prvky výše uvedené studie lze nalézt i na zádi DS5. Patří sem svítilny klenutého tvaru, které svými výběžky zasahují do víka zavazadlového prostoru. Obecně lze říci, že záď jako celek (zvláště díky poměru mezi objemem plechu a skla) inklinuje ke sportovnějším velkoprostorovým vozům. Poměr šířky a výšky pak vůz vrací do kategorie hatchbacků.

Kabina prezentuje kreativní přístup celkového ztvárnění. Architektura přístrojové desky je nekonformní a distancuje se nejen od produkce konkurence, ale i Citroënu. Ovladače jsou sdruženy do jednotného vizuálního stylu, který se opírá o vysokou dekorativnost a auru Hi-tec. Členitý a na prvky bohatý střed přístrojové desky kontrastuje s její hladkou a čistou částí před sedadlem spolujezdce. Nutno upozornit na výplně dveří. Jejich provedení je kreativní, přičemž mohutnější detaily celku mohou navodit pocit bezpečí.

Citroën DS5: Kompletní informace, velká fotogalerie, živé foto

Jake.auto.cz: Citroën DS5 – všechny články a videa

Oproti tomu Lancia Delta je, obecně vzato, poněkud jiného ražení. Předzvěstí sériové varianty modelu slavného jména je studie Delta HPE Concept z roku 2006, jejíž podstatné rysy se promítly i do produkčního designu.

Příď Delty vyznává odlišné konstrukční zásady. I přes to, že její spodní část skýtá mnoho ohybů a linek, je o něco méně členitá, než u DS5. Masku chladiče tvoří atypický útvar, zdánlivě podobný tvaru erbu. Ten zdobí horizontálně vedené chromové linky. Svítilny jsou vyvedeny ve sportovním, dravém, neřkuli až agresivním tvaru.

V přímé konfrontaci bočních částí obou vozidel je patrné, že Delta disponuje o poznání přímějšími a učesanějšími linkami. I přes to, že nemají zcela typický tvar a podobu, jsou vedeny bez přehnaných komplikací (v porovnání s DS5). A-sloupek je zhotoven v odlišné barvě od pontonu karosérie, což působí nevšedním dojmem, podobně jako originální provedení zadního sloupku.

Záď Delty používá mnohem více skla, než zadní partie Citroënu. Sdružené svítilny, namísto spíše horizontálního směrování u DS5, pracují s vertikální orientací a jejich pole je striktně děleno na bílé a červené. Dekorativní nápis Delta s velice osobitou typografií (přičemž grafika písma vyniká zejména prostřednictvím písmového znaku D) dotváří estetické působení zádě.

Přístrojová deska Lancie přebírá základ od koncernového sourozence (a dárce technického základu) Fiatu Bravo a na rozdíl od Citroënu pracuje s menším množstvím velkých dílů. Vizuální styl firmy Lancia je znát nejen na provedení dekorů a obložení, ale také díky použití sedadel s osobitými tvary. Exklusivně působí modelové označení v pravé části přístrojové desky, jež využívá totožný písmový font, jaký byl použit na zadní části automobilu.

Lancia Delta: Malá modernizace pro velký hatchback

Jake.auto.cz: Lancia Delta – všechny články a testy

Anketa

Který model se vám po designové stránce líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 






Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama

Citroën DS5 a Lancia Delta - srovnání rozměrů
ModelCitroën DS5Lancia Deltarozdíl
Délka [mm]45304520-10
Šířka [mm]18501797-53
Výška [mm]15081538+30
Rozvor [mm]27272700-27