Přesně tak, je to paráda. Citroëny mě nikdy moc nebraly, přestože jsem znal nějaké historické pozadí, ale celá řada DS je bomba, chtěl bych je. A to není o vzhledu, to je o tom, že to jsou Citroëny, jak mají být. Je úplně jedno, jakou má ergonomii, jak je praktické atd., jak tu někdo zmiňoval, jde o charakter, což je ta nejdůležitější vlastnost ze všech.
Přesně tak :yes: Ten, od koho to není různými okolnostmi vyžadováno, se nemusí ohlížet na aspekty, jež ničí skvostný design a z něj plynoucí radost (praktičnost, pět dveří, tmavá kabina - kvůli neposlušným podrážkám dětí, a tak dále...)
ale pokud chce PSA vyrábět auta v tomto segmentu, musí se naučit napřed dělat auta obyčejná na úrovni nejlepších. Navíc C4 je designově nevýrazný jako Golf, jenže pro Golf je to desítky let na sebe navazující design, ale pro C4 jen unylost.
Jo...DS. Nedávno jsem jeden exemplář zahlídl v Písku na francouzských značkách a vypadal, jako když zrovna sjel z výrobní linky. To se pak člověk zapomene a kouká a kouká a kouká.... :-)
Jestli mas na mysli puvodni DS, tak to jsem videl v Holandsku.
Byl to bazar (!) s DSkama.
Stalo jich tam vedle sebe asi 15 kousku.
Jen jsem sedl a koukal a koukal a koukal... :yes:
ale, pro evropske prodeje by "9" imho potrebovala trochu koktejlu z:
1. image oooo
2. spolehlivosti ttt
3. a kousek prakticnosti nasi chaluparske jednicky...
1. hlavně ne (stále stejný; stále jen "inovovaný" či "důkladněji faceliftovaný") VZHLED oooo :-)
2. je fakt že třeba C5 je v testech na 100.000 km přesně mezi ("obklopena") oooo A4 a oooo A6 - zlepšení by NEškodilo (ale není vysloveně "nutné" ;-)
3. karoserie naznačuje že by DS9 snad i docela "praktické" být MOHLO :-)
... copak fl, ten at si u audiwerke vetknou..., ale ta l´image, to je to, co by citroen mel posunout za hranice ile-de-france!
p.s. pro hnidopichy: strisku nad i neumim udelat...
Doufám, že to bude taková pecka jako DS5.
Na pohled nepřehlédnutelné, při usednutí neočekávané, plné výběrových materiálů se skvělým zpracováním.
Pak se ale zjistí, že prvotní opojení vyprchá a přichází na řadu další jen negativa. Ergonomie špatná, stísněnot značná, jízda neoslňující. Snad jen v přímce. Na tom se podepsal podvozel C4 picasso. Nakonec člověk zjistí, že za své nemalé peníze dostal ne moc dobře použitelné auto, které oslní jen svým výjiměčným vzevřením, ktré však postrádá jakýkoliv náznak účelnosti.
Každopádně i taková auta jsou potřeba a své kupce si najdou.
Nadseni vyprcha kvuli tomu, ze to je nacancane, a takove povrchni dojmy vydrzi nejmin. Jinak jsem v tom vcera asi 20 minut jel + dlouho sedel a hral si s tim. Je to supr auticko, jezdi to dobre, nemohu si stezovat. Pokud to clovek bere v ramci nizsi stredni, tak absolutni spicka, pokud jako stredni tridu tak prumer. V konecnem dusledku bych ale vahal, zda za to vysolit tolik penez...ackoliv...dnes mi volali z citroenu, ze to muzu mit v max vybave+diesel + manual (jinak prekvapive dobry) za 750 papouchu. neni tak spatne...
dokonalé dílo,které nemá prakticky monentálně konkurenci,snad se jej dočkáme v reáu v nezměněné podobě konceptu,velice bych si to přál,Citroen po delší odmlce opět šokuje,jak to již v minulosti dokázal(XM,C6).......holt kdo umí ten umí,kdo neumí ten......se plácá ve vlastních výkalech. Vivat La France!!! :yes::yes::yes:
"Není potom divu, že přesně 1.500 kg těžké „Číslo 9“ zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a kilometr s pevným startem projede za něco málo přes čtvrt minuty, konkrétně 25,3 s."
Nechci být hnidopich, ale 25,3s není rozhodně něco málo přes čtvrt minuty. Kdyby měla minuta 100sekund, pak by to sedělo ;-)
Jako designérské cvičení proč ne, ale v reálu by vytvořili oěpt a jen velmi okrajový model.
Tyhlety luxusní modely mají být nejen pěkné, ale taky pohodlné a aspoň trochu praktické. Tahle C9 je příliš placatá, pokud by tak zůstala, lezlo by se do ní jako do tanku. A o to nikdo moc nestojí.
No BODEJŤ! Svět "potřebuje" další Phaeton :-)
PS: Zrovna nePOHODLNOSTi bych se NEobávala ;-)
PPS: A za "inovativní" a NE"tuctovwou" techniku :yes::yes::-)
Auto je to opravdu krásné, o tom žádná, ale Kylie(nebo někdo jiný) zkuste popsat standardního kupce. Jsem zvědavý. Je to vrcholý model, takže cena bude vrcholná též - tedy všichni chalupáři, cesťáci a jim podobní odpadají. Je to krásně nízké tedy velmi nepohodlné na nastupování, čili postarší manageři radši zůstanou u svých éček, šestek a ... . Je to citroen, takže mladí a bohatí zůstanou u svých ..... ??? Tak kdo je cílová skupina?
Podle mého názoru bude cílová skupina asi stejná, jako u současných majitelů C6 (třeba mě :-), pro lidi, kteří prostě nechtějí splynout z davem, mají rádi extravagnci, něco, co má charisma, vlastní, nezamněnitelný styl a jsou ochotni prostě přehlédnout některé ergonomické neodstatky, nehoní se za litry v kufru, nemají potřebu řádit na okreskách...
Myslím že cílová skupina jsem m.j. JÁ - ve verzi CHLAP.. ;-)
..takhle je na mne (BOHUŽEL) trochu moc VELKÉ :-)
PS: Ale ten pohon by mohl být HODNĚ zajímavý (pro mne v menším voze)
Ano, je potřeba přeskočit český, zpravidla kalný rybníček (jenž je rájem pro spíše "užitečné" vozy) a klidně (byť jen na chvíli) opomenout stoprocentní praktičnost :-)
Nemohu si pomoct, ale vidím tam některé designové prvky Audi (A5, dokonce "grafikou" světlometů i Q), to by někteří nemuseli vydýchat >:-[] každopádně citrouš to zachraňuje v duchu blížícího se MS v hokeji opravdu "nádhernou" chromovanou hokejkou, jak už ji známe z jiných "Divů Světa". Jako designérské cvičení dobré, do výroby půjde buď něco jiného nebo se nebude moc dlouho vyrábět. Za design kol bych dal :yes:, ale v praxi budou nevyčistitelné. Ovšem za barvu musím dát :yes::yes: to je nádhera!
Mi to prijde jak nejake cviceni pubertaku na zakladni skole
Asi bych to shrnul temi slovy: tak jsme se damy a panove vyblbli, ted slezeme zpatky na zem a zacneme s cistym stolem s nejakym poctivym a pouzitelnym cvicenim ala design nove nakupni tasky pripadne nastupce Renaulta Kangoo.
Kurec, ale sarm ti frantici maji. Koncern ma financni problemy a temer nulovou ziskovost, produkce klesa, fabriky omezuji vyrobu vcetne te Kolinske u nas, ucast na Le Mans odreknuta, zastoupeni v GB zruseno, sidlo firmy prodano, ale na takovehle veci penize maji...
A to maji dlouhodobe naplanovany mezirocni rust vyroby o 5 procent... pchaaa.
Budou radi, jak nespadnou do ztraty a vyrobi aspon to co v roce 2007 a 2011.
pro porovnání: Peugeot 508 RXH váží i s bateriemi 1770kg. DS9 není zase o tolik větší auto jak 508 navíc motor 1,6THP je lehčí než 2.0 HDi u Peugeotu RXH, ale stejně je ten rozdíl v hmotnosti stále dost velký. Mám celkem obavy, že hydraulika se tentokrát nekoná, podobně jako u menších DS 8-s (ostatně nejsem si ani jist jestli ta hybridní zadní náprava vůbec montáž koulé umožňuje s ohledem na místo)
náprava C5 (C6):[odkaz]
náprava P407/C5 metalique :[odkaz]
náprava 508 RXH :[odkaz]
zkrátka dokud neuvidím fotku zadní nápravy s koulema tak tomu neuvěřím.
problémem většiny automobilových magazínů je, že často prezentují své doměnky jako fakta. Velké Citroeny se vždy vyráběly s hydropneumatickým odpružením a to svádí k představě, že automaticky musí mít každý nový velký Citroen hydrauliku, nebo že musí mít měkký podvozek. Ani jedno není pravda.
Stejně tak většina magazínů psala o studii Metropolis, že to je automobil s citroenovským hydraulickým odpružením. Není. Metropolis má klasické vinuté pružiny.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
stejně tak se nepotvrdily zprávy o benzínovém šestiválci o objemu 2.0l
DS9 používá čtyřválec 1,6l THP, alespoň dle papírových specifikací,ale papír snese všechno. I tu hmotnost.
Ve finále se ale může jednat o stejné "pojízdné kulisy" jako v případě Metropolisu ....
lebo nevyzera to zle ale po skusenostiach s C5 a jej interierom a super vyhladom:
[odkaz]
som akysi skepticky
este mohli dat do stredu jeden hruby stlpik aby chudak vodic otrok vlastneho auta uz uplne nic nevidel a este za to pytajme 30 000eur, ved to felda ma lepsi vyhlad a urcote bezpecnejsie sa s nou jazdi ako s tou maskarou DS5
Výhled z Citroën C5 je (stejně jako interier) BEZVA.. :yes::-)
..v DS5 (na kterou "vede" váš odkaz) jsem jen seděla a pro menší postavu to vypadá také SUPER (je ale možné že pro větší postavy až tak ne..
PS: Vzhledem k tomu že slušná verze DS5 stojí spíš 40.000€, tak DS9 v přiměřené výbavě bych odhadovala (minimálně!) na 50.000€ ;-)
Najskôr si zisti, ako vyzerá interiér C5 a naštuduj rozdiel medzi C5 a DS5.
Inak v C5 je asi nejlepší výhľad v danej triede (aj vďaka malému trojuholníkovému okienku).
Lepší výhľad je asi len z C4 Picasso.
Kdo to nevidí, tak buď spí, nebo drží bílou hůl a vodítko s Labradorem...
Citroën se pomalu vrací tam, kde kdysi býval... Je tam skutečně pár reminiscencí na slavné předchůdce... [odkaz]
Skleněný kryt loga z SM (ok, nějaký high-tech polykarbonát), rozmístění čoček z původní DS (ok, komplet LED technologie), hydropneumatický orchestr ventilů, dusíku, hélia, senzorů a tlakových koulí... A že tam té techniky bude dost... bez toho by DS9 nemohla přijít na svět s nadějí na přežití, takže po VW je Citroën druhou značkou, která bude schopna nabízet prémiovýautomobilový produkt bez větších kompromisů... Ovšem nepotřebuje na to technický základ od Porsche nebo Audi a za to lze technikům a designérům Citroënu vyseknout velikou poklonu. Ve stoje.
A když už jsme u těch koulí, kdo je má dnes "větší", než právě Citroën? Nádhera, čistá, dokonalá, strhují krása. :yes:
Jo, tohle je přesně to auto, který musíš uznávat. Protože na to, abys mohl uznávat sedmičkového bavora bys musel mít dvě a půl mega v kešeni. To na devátý nebe ti stačí jen festovní tapetovací lepidlo...
Pravda dní je zde - [odkaz] Kýč století, zejména tvar střechy, její linie, tvar bočních skel, opravdu úchvatná jedinečnost pro ty pravé estéty... 8-s
Jinak by asi nebylo od věci, aby už konečně u BMW, Mercedesu a AUDI pochopili, co to chce - snížit výšku jejich ikon o dvacet čísel a berou estéty útokem... Akorát holt se musíš tak nějak vyrovnat s tím, že budeš v autě ležet, ale chápu, že prkotinama ty se přece nebudeš zdržovat.
Jinak, kdyby tě zajímalo, jak má vypadat auto, pak se mrkni na tohle - [odkaz] Až to pochopíš, ozvi se. Budeš dospělý.
A6 alebo A8 je pre usadlého, ostrieľaného vrcholového manažéra s vacheron constantin na ruke...
DS9 v takomto prevedení je jednoznačne pre mladé shooting stars, ktorí na ruke hodinky nemajú pretože oni diktujú čas... ľudí ktorí robia kariéru závratným tempom v mladom veku. rebelov v biznise. priekopníkov.
Aj jeden aj druhý voz majú svoju cieľovú skupinu... DS9 nepochybne menšiu. ale horšiu? to asi ťažko...
A6 je pre klasikov: [odkaz]
DS9 pre rebelov: [odkaz]
že máš svoj vkus a názor je dobré... A6 je krásne auto... ale jediná objektívna pravda neexistuje... zvlášť v dizajne. a to hovorím ako človek s akademickým titulom z architektúry...
Hlavně bys měl pochopit, že pod jakýkoliv článek o jakémkoliv autě napíše prázdné fráze o tom, jaké je ekvivalentní auto s koncernu král, pokud se ti nelíbí tak jsi nedospělý a podobné žvásty, přičemž jen čeká, až se s ním začne někdo přít. Udivuje mě, že na to stále ještě někdo reaguje, když víte, jak se situace má.
Myslím, že chápu, kam míříš, ale tohle porovnání můžeme učinit až uvidíme reálnou produkční verzi. Aby to nakonec nedopadlo jako majstrštyk pro "startobní důchodce"... ;-)
Je neskutečné, kolik kvikotu tady vzbudila vcelku průměrná studie od Citroenu. Až si musím klepat na čelo, že by mohla mít takovou virtuální podporu. Ale u mladých asi jo, ti mají horkou hlavu, al efrancouzi potřebují solventní zákazníky.
Jestli Citroen vypustí na světlo něco takového, tak může v naprostým klidu rozmýšlet, jakou svou nemovitost prodá, či které své zastoupení zruší příště.
Citroen má prodávat po kvantech a ne si hrát na hrdinu a zaměřovat se na silně okrajový model, který by v prodejích netrumfnul ani VelSatis.
Takto atypický model je potřeba vždy (jako protiváha konzervativní produkci) a zákazníci adekvátního formátu si ho vždy cení. Model však uspěje spíše v Asii (ne nadarmo se v Číně nachází vlivné designerské zázemí Citroënu).
Souhlas, navíc to nahoře, jak píšeš není žádná úchvatnost, ale zcela konveční model v rámci platformy automobilových studií. Realismus zatím ve hvězdách. Já chápu, i takovéto studie mají svůj smysl, ovšem je nesmysl se tu zaklínat úchvatností modelu, a dokonce už ho strkat do garáží :-)
No samozřejmě, že auto s výškou 1,27 m je nesmysl, takové auto by přece bylo úplně nepoužitelné, navíc ještě jako luxusní a nikoliv primárně sportovní model.
A kolik že to měl na výšku Aston Martin Lagonda, což byl luxusní čtyřdveřový
sedan a jedno z nejpozoruhodnějších aut 70. let? Aha, celých 1,30 m (po faceliftu), a to byla sériovka a samozřejmě na pneumatikách s mnohem vyšším profilem...
Viz:
[odkaz]
Nejdřív to chce o autech něco vědět, než bezhlavě kritizovat...
Ne, sériovka si nemůže dovolit tak malou světlo výšku jako koncept, takže to bude určitě o kousek víc. Studie nemusí přejíždět zpomalovací prahy a zlomy v podzemních garážích. Tipoval bych tak 1,35 - 1,40 m, což už je relativně běžná míra (např. na úrovni Jaguaru XJ ze 70. - 80. let, kterých se vyrobily statisíce).
Proč nedůvodné? V řadě DS (míněná ta původní) - CX - XM - C6 nenalézám žádné slabé místo, všechna ta auta byla jedinečná a vynikající, tak proč by nebylo tohle?
Však já píšu "vynikající" ve smyslu povedený, perfektně plnící své zadání. To že marketing Citroënu špatně odhadl velikost skupiny potenciálních kupců a/nebo jim to auto neumí prodat je úplně něco jiného, ale jako taková C6 prakticky nemá chybu. Nesmíš od ní ovšem čekat a chtít něco, nač není stavěná a určená (např. agilitu v zatáčkách nebo praktičnost kombíka)
Jenomže, ona ani ta vizáž není tak dokonalé dílo, za jaké ho tu jistá skupina vydává. Já krásu auta vnímám jinde, dejme tomu u Quattroporte. Pro mne je vizuální akcent C6 principiápně nepřijatelný - kredencovitost. Avšak že to jde i na předmětné designové... unylosti, to například dokazuje aktuálně velký Jaguar. C6 je rána mimo.
O designu nemá cenu vést debatu, pro mne je C6 tvarově dokonalá, pro tebe rána vedle - OK.
Ale z technického a uživatelského hlediska je C6 přesně tím, čím má být a čím byly předchozí velké Citroëny: velký maximálně pohodlný dálniční kočár, s dostatkem místa i na zadních sedadlech a (samozřejmě na svou dobu) výkladní skříň francouzské technologie. Ostatně ten Jaguar co zmiňuješ používal resp. po jistých úpravách dodnes používá stejné naftové motory jako C6...
PS: Proti Quattroporte samozřejmě nic nemám, ale to je nejen o velikostní třídu a kvalitativní kategorii výš, ale hlavně je tam jednoznačný akcent na dynamiku, rychlost a (do jisté míry) sportovní vlastnosti, což u C6 nikdo nechce. O dvojnásobné ceně nemluvě...
Jasně, jako dálniční kočár to jistě funguje dobře. No, domnívám se, že dnes už umí ovšem automobilky vtělit do auta najednou nejen tu jednu vlastnost, tedy ten "kočár", ale že to umí skloubit dohromady tak, aby sis nejen zajezdil, ale i... zaplachtil :-)
Jo přesně, kompromis. Ten vnitřek je zoufalej (ale to je dáno částečně i stářím vozidla). Koukám, že kolega Magistr má našprtaná konkurenční videa >:D;-) Horní příspěvek snad přímo vyfoukl tomu redaktorovi od... úst >:-[] Ach jo...
prostě to není žádný sporťák , s Rolls-Roycem nejspíš také nikdo nebude takhle řezat zatáčky, pokud ano, nejspíš by si vaši spolucestující ťukali na čelo >:-[] [odkaz]
Určitě to bude o fous víc. Velikostně je ale DS9 docela podobný Aston Martin Rapide (v kterém jsem teď v Ženevě seděla - a nastupuje/vystupuje se docela "ok") - a ten při podobných rozměrech i rozvoru má výšku 136 cm
130cm Porsche Carrera
142cm Porsche Panamera
138 cm Ferrari FF
133,5cm Ferrari 599GTB
127 je použitelné pro sporťák pro sedan hodně nepohodlné, do Carrery se dá vlézt i vylézt ale je to všechno jiné (vzrušující, dobrodružné etc.) jen ne pohodlné. Pokud by měla C9 tak malou světlou výšku jako Carrera aby profil kabiny byl jen o 3cm nižší než u Carrery tak při rozvoru 3m bych chtěl vidět jízdu přes některý český silniční přejezd >:-[]
tak je to auto primárně pro čínský trh a číňaňi jsou spíše průměrného až podprůměrného vzrůstu, takže tam asi malá výška nebude představovat žádný handicap >:-[]
Panamera (142cm) je v rámci možností přijatelná pro nastupování mrňousů do řekněme 175cm výšky. Pro lidi nad 185cm to žádná sláva není a každý cm se počítá, standardní velikost pro evropské postavy je někde kolem těch 145-147 cm. Pokud je DS9 myšlena jako supersportovní sedan pak by to asi všichni přijali. Pokud by ale chtěla hrát na strunu pohodlí, což Citroen většinou činí, tak by to byl trochu problém. Stará C6 je v tomto ohledu na zcela standardních 146cm takže bych vsadil stejnou výšku plus mínus 2 cm.
Myslím že evropská standardní postava je v tomto případě až tak NEzajímá (viz opakovaně "vysílané" info, že v Evropě se možná ani nebude prodávat..
PS: No a REÁLNĚ opravdu "stačí" těch 136 cm ASTONu Rapide - i Buřtík do něj nastoupí a vystoupí ... jaktakž "důstojně" :-)
PPS: A já bych asi byla SPOKOJENA - až NEčekaně fajn jsem se třeba cítila v (nečekaně) "malém" interiéru DS5 - ten pocit jak vás "všude/ze všech stran" obklopuje materiál (a auto je přitom relativně velké) je moc "příjemné" - je to VELMI "odlišný" přístup oproti "levným" CITROËNům, které jsou pojaty spíš "přesně naopak" ... a DS9 bude určitě laděna spíš tím směrem "ála DS5" = očekávala bych opravdu spíš NIŽŠí celkovou výšku (i když 127 cm to opravdu asi NEbude - já bych to viděla na "o 10 cm víc" ... těch STANDARDních 146 cm není myslím "zcela nutných"..
no UVIDÍME .. a já jsme HODNĚ zvědavá na pohon - tenhle konkrétně mne DOOPRAVDY ZAJÍMÁ (o ten bych možná snad asi měla i ZÁJEM ;-)
Osobne si nemyslim, ze C6 je kyc stoleti.
Tenhle titul si narokuje jina kara.
C6 je super zaklad pro radu luxusnich Citroenu.
Bohuzel to frantici neumi uchopit a kazda dalsi generace je dalsim pokusem-omylem v rade pokus-omyl, vedouci k luxus classe (bohuzel jen v predstavach frantiku).
Pritom chybi jen tak malo...a pritom vlatsne tak hodne...
C6 pokračuje přesně v tradicích předchozích velkých Citroenů. Jde o velké prostorné auto se vzdušným interiérem ve kterém je pohodlí na prvním místě. Navíc k tomu přidává silné V6 motory a nejmodernější techniku. To vše zabalené do vkusného kabátu. Jen s tou cenovou politikou frantící poněkud přestřelili a to především zabilo prodeje C6. Prodávat se o 1/4 levněji a od začátku i s menšími motory, myslím, že by o ni byl mnohem větší zájem. Bohužel jediný dostupný menší motor 2,2 HDi biturbo přišel poměrně pozdě a velmi rychle vypadl z nabídky aniž by dostal jakoukoliv náhradu (např nový 2,2 HDi 150kW). Stejně tak dopadl bohužel povedený benzínový motor V6 3.0i....
Ale podvozkový základ mají velmi dobrý. Dal by se na tom postavit velice povedený nástupce C6. Otázka je ale co s platformou PF3 udělá aliance s GM. Objevují se takové signály, že PSA nabídne svoji malou platformu PF1 GM. ostatní vozidla se budou montovat na nové modulární platformě BVH2 a PF3 platforma zanikne nebo bude nahrazena GM platformou Epsilon II. Bohužel PF3 byla jediná platforma, která umožňovala použítí obou typů odpružení (hydrauliku i vinuté pružiny). Nevím jistě jak je to s platformou BVH2 a její kompatibilitou s hydropneumatickým podvozkem, ale Epsilon II od GM hydrauliku neumí. Navíc platforma Epsilon II od GM patří k nejtěžším na trhu, takže co se snižování hmnotnost týče by si PSA moc nepomohlo. Naproti tomu platorma Epsilon II umožňuje instalaci pohonu 4x4 , takže by se teoreticky mohli u PSA znovu objevit opravdové čtyřkolky.
Vzhledem k investicím do vývoje HYbrid4-ní verze pohonu všech kol, myslím NEbudou mít moc zájem o další variantu pohonu všech kol..
..já si naopak myslím že HYbrid4 (a podobné systémy i od dalších automobilek) do budoucna (minimálně částečně) nahradí momentální HALDEXové "šílenství" ;-)
Bohužel normovanou spotřebu, zvláště u hybridů, už ani nemá cenu zveřejňovat :no: .Brzy si zvyknem, že standartní spotřeba u pětimetrových aut bude NULA litrů/100km. Nechtěl bych aby mi šéf u takového auta proplácel v cesťáku 1,9 l/100km. 8-s
... Peugeot 607 ani Citroen C6 ani zdaleka nedosáhly prodejů předchůdců. Doba se změnila - dnes se ve vyšší střední třídě a obecně v kategorii nad 1 milion prodávají prakticky jen "prémiové" značky.
Jenže každý by se rád do té prémie dostal a prodával auta s jejich maržemi. A to bez postavení schopného auta ve vyšší střední, respektive luxusní třídě prostě nejde zrealizovat. Sebelepší střední nebo nižší střední automobilku nikam neposune. Takže riskovat asi budou protože druhá cesta je sebezničující, a sice konkurovat v běžných třídách Korejcům a za pár let Číňanům, což je jistá smrt. Toto když vyjde, tak se zachrání a když ne tak budou mít alespoň zajímavou káru na funus.
To může udělat jen těžko, protože velká část japonských i korejských aut prodávaných v Evropě se v Evropě i vyrábí (Yaris, Avensis, Aygo, Civic, Jazz, i30, ix20, Ceed atd).
Tak pokud myslíš Ford Europe tak ten ukazuje prdlajs, letos očekává ztrátu 600mio. Eur a společně s Opelem, PSA a Renaultem je kořistí Korejců. Je jen otázkou času kdy US centrála Fordu začne "řešit" to co začal řešit GM v Opelu.
Mám na mysli poslední desetiletí, kdy se Fordu Europe celkem dařilo, skoro každý rok byl ziskový.
Tohle desetiletí bude horší - zaprvé bude evropský automobilový trh klesat či stagnovat a zadruhé Ford zvolil špatnou strategii pro nová auta, zejména u klíčového modelu Focus (designově i technicky). Částečně za to může i strategie mateřského Fordu, aby všechny modely byly "globální". Speciálně pro Evropu budou asi jen motory ... bohužel právě v motorech Ford Europe asi zešílel, viz 1.0 Ecoboost pro Focus.
Poslední desetiletí byli ziskoví všichni větší hráči v Evropě, nyní v krizi se ale ukazuje, že velký počet výrobců masové produkce se neuživí právě kvůli tlaku z Asie, jediná cesta je buď vyrábět auta s vyšší přidanou hodnotou (snaha Citroenu o DS9) nebo hledat s kým se spojit (PSA GM) nebo dělat obojí.
Jinak 1.0 Ecoboost považuji za krok správným směrem, downsizing je určitě oblast kde se nevyplatí čekat na konkurenci. Oturbené benzíny jsou daleko příjemnější na jízdu než chcíplé atmosféry a na prodejích je to jednoznačně vidět. Osobně bych se k atmosférickému benzínu již nikdy nevrátil (snad s výjimkou nějakých superkousků v lux. třídě, ale v masovce je atmo mrtvé, kdo to nepochopí pozná to na prodejích). Tak jako 1.2 u koncernu tak 1.0 ecoboost bude u Fordu nosným motorem. Pokud bych poslednímu Focusu něco vyčítal tak hlavně divný design zadní partie a částečně i přední partie, jinak je to auto stále na špičce třídy. Co by Ford potřeboval je právě trochu zvednout image pomocí sportovněji nebo luxusněji laděných modelů. Málo platné, 90% kupců si koupí Golf s 1.2 TSI ale pocit, že mají auto od koncernu který dělá také Veyron dělá divy.
Mě osobně je Ecoboost Fordu také sympatický, myslím že se bude jednat o jeden z nejlepších tříválců na trhu. Pro menší auta je taková pohonná jednotka vynikající. Problém začne být, pokud se takovéto (na vyšší výkon "vytuněné") pohonné jednotky začnou cpát do aut střední a vyšší střední třídy. Tam je většinou takový motor mnohem více zatěžován, jeho životnost je mnohem menší a spotřeba ve finále vyšší, než při použití adekvátního čtyřválcového motoru.
Tak jak se říká v jedné pohádce, přiměřeně, přiměřeně. Nebo všeho s mírou.
Jinak TwinAir je zmetek obecně, holt ne všechno v downsizingu se povede a když dva dělají totéž není to totéž. On ten TwinAir je hodnocen mizerně i v pidi autě pro které je určen, tedy v nové Pandě (ve stylovce je to vyložený přešlap), ve srovnávačce s Picantem to Panda projela na celé čáře právě kvůli TwinAiru (zrychlení a hlavně spotřeba, všechno špatně)
[odkaz]
a) Jedna věc je auta jako DS9 vyrábět, druhá je mít z celého projektu zisk. Ano, i Mercedes či Volkswagen prodávají některé své luxusní modely se ztrátou, jen aby si zvýšily image. Ale budují ho dlouhodobě, takže ztrátu jim vynahradí zvýšená prestiž Passatů, C-klasse atd.
Ať se to PSA líbí nebo ne, image Peugeotu a Citroenu je (kromě Francie) hodně nízké a image se dá budovat jen po krůčcích - tzn. nejdříve dát dobrou pověst běžným modelům. A také se mi zdá, že svou modelovou nabídku až příliš přizpůsobují ženám ... přičemž jak všichni víme, velká auta s vysokou cenovkou kupují převážně muži. Německé automobilky jsou v tomhle lepší, protože jejich základ jejich modelové nabídky je "pro chlapy" a ženám nabídnou nějaký "vedlejší" model ... Mercedes své Áčko, BMW své Mini, Audi TT, Volkswagen New Beetle atd.
b) Mě osobně Ford zklamal interiérem, který vypadá až příliš korejsky. A hlavně tříválcem. Ten zkazil image i daleko levnějším Fabiím. Ale vypadá to, že patříte do kategorie lidí, kterým to nevadí. Ford si asi myslí, že takových bude většina.
všechno je relativní, PSA už od roku 2009 pracuje na modulárním systému jediné univerzální platformy s vyměnitelnými moduly a prioritou je tzv. "re-use" jednotlivých ověřených komponentů/modulů a minimalizace nákladů R&D ( Research and Development )
viz:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Právě výzkum a vývoj je to nejdražší při uvádění nových modelů, nikoliv samotná výroba.PSA tudíž nemusí nic vyvíjet a základ pro automobil složí jako "lego". Jediným opravdovým nákladem pak zůstává nová karoserie a interiér + PR. Přičemž se počítá s tím, že cena takového automobilu bude nastavena poměrně vysoko, takže i na menším množství se dá slušně vydělat. Čínský trh sám o sobě je obrovský a vydá za celou Evropu. Viz. znovzkříšený VW Phaeton.
Princip "lega" (PR Volkswagenu vymyslelo termín "modulární platforma") je jasný, stejně jako to, že výzkum, vývoj a zavádění modelu tvoří stále větší část nákladů. Ano, originální bude "jen" karoserie a interiér. Jenže u současných aut je právě karoserie nejdůležitější částí auta, protože je samonosná a je tak v podstatě "základem podvozku". Nejde prostě jen vzít podvozkové komponenty z modelu X a "hodit" na něj karoserii Y, musí se to vyladit - takže nějaké náklady na vývoj budou.
Jen tak na okraj, většina automobilek už "lego" praktikuje desítky let, teď se to jen dotáhne do absolutna tak, aby se na jedné výrobní lince dal na ranní směně vyrábět malý Citroen a na odpolední velký Peugeot. Otázkou ale je, jak se pak marketingu Citroenu bude dařit vysvěltit "exkluzivitu" modelů DS. Ale asi to nějak půjde ... vždyť i Lamborghini ustálo kauzu se zámky dvěří z Fabie a ani zákazníci Aston Martinu si příliš nestěžovali na sdílení interiérových komponent s Fordem Ka :-)
ne tak docela. Dříve se jednalo u PSA o tři rozdílné platformy do kterých šly osadit různé druhy motorů ale které mezi sebou nebyly vzájemně zaměnitelné. Tento systém začal VW praktikovat jako první v Evropě a PSA tento systém začala používat od roku 2000 ( i když podvozkové skupiny Peugeot sdílel s Citroenem už od uvedení Citroenu BX a později u XM a Xantie. Předchozí Citroeny měly vlastní podvozky, jako CX,GS/GSA,SM,DS )
V novém systému ale už prakticky neexistuje ani ta platforma, jen různé části, které jdou téměř libovolně kombinovat a zaměňovat. Něco podobného vlastně představil nedávno i VW pod názvem MQB. [odkaz]
Jedná se tedy o velice podobnou strategii, která umožňuje : "více projektů současně za méně peněz a větší marže při nižším potřebném prodejním objemu".
Samonosná karoserie je už hotová, jediné co je na novém vozu jiné,je střešní příčka a plechy, které tvoří finální vizuální podobu vozu.
Jásot na studií a kladení si otázek o praktičnosti rozhodně není na místě - studie je studie a stačí se podívat, jak se studie "překlopí" do produkční verze. Proto úvahy o výšce vozu a nastupování jsou trochu mimo mísu. Nicméně, co se týká Citroenu a řady DS, tak konečně jsem si naživo mohl prolézt a prohlédnout DS5 a za sebe musím konstatovat, že takové zklamání jako DS4 to sice nebylo, ale překomplikovaný design celkem standartního řešení auta si nezaslouží rozhodně žádné ovace. Jestli je DS3 skutečně originální stylovka s řadou zajímavých a neotřelých prvků (víz střední boční sloupek), která se může měřit třeba s nejmenším AUDI, tak DS4 je auto, jehož zaměření a účel vyvolává rozpaky a mohutné blatníky dokonce odpor a DS5 vyvolává dvě krátké otázky Proč? a K čemu? Kdybych totiž vedle sebe měl C5 v černé barvě a kombíku s DS5kou (a navíc s s oněmi nevkusnými hnědými sedadly....), nevím, co by mně mohlo přinutit dát přednost DS5ce. Snad jenom podle mně geniální (konečně) hybridní pohon zadní nápravy elektromotorem, který je ale třeba u 508 RXH příslušné verze taky (a mám takový dojem, že tam je to první, kde se to v rámci PSA používá....) takže nad touto studií bych až zas tolik nejásal, bůhví co (a jestli vůbec) bude mít další vývoj....navíc, už mnohokrát se ukázalo, že fotky a reál jsou poněkud jiné světy.
Citroen potažmo PSA by se skutečně měl soustředit na to, aby vyráběl a hlavně prodával (a nejen v Evropě) co nejvtěší množství hezkých a kvalitních běžných aut, protože pravdu mají ti, co tvrdí, že podobnou fajnovkou by mohl jet na vlastní pohřeb.....a to bych zrovna tomuhle výrobci přál ze všeho nejmíň.
No a volání po ochraně Evropy před importy z Asie je taky poněkud mimo mísu - ono totiž není možné ochraňovat celně třeba jenom automobilový průmysl a na druhou stranu volně obchodovat se surovinami nebo jinými výrobky, ve kterých je Evropa ve stejné pozici jako v těch autech třeba ti Korejci (viz. třeba nákladní auta nebo dopravní letatdla). A navíc - Evropa je (pokud si toho dosud někdo nevšiml) silně závislá na dovozu prakticky všech surovin, takže se asi těžko může uzavírat do krunýře celních barier. Třeba takové USA jsou z hledika energií a surovin daleko soběstačnější (lépe řečeno soběstačné jsou a svoje zásoby a zdroje si maximálně šetří...) a přesto si svůj trh nedovolí uzavřít (byť pravda, dokážou ho chránit daleko lépe a obratnější než celá slavná EU) - ten, kdo se pracovně potkal s FDA inspekcemi velice dobře ví, o čem píšu......
Problémem DS5 je použití podvozkových skupin DS4/C4. Ačkoliv je automobil v cenové hierarchii pozicován výše než C5, pro podvozek je použita jednoduchá náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Pouze model hybrid používá víceprvkovou nápravu odvozenou z řady C5/P407. A tak i když je prvotní dojem z vozu velmi dobrý , podvozek u levnějších verzí je velice citlivý na kvalitu povrchu. Pokud pojedete po dobré silnici, jízdní komfort je velmi dobrý. V momentě kdy se ale automobil přesune na silnici s horším povrchem, (kterých je u nás v ČR bohužel většina), projeví se všechna negativa použité jednodušší zadní nápravy. Takže pokud DS5, tak jedině ve verzi Sport Hybrid4 Airdream.
Otázkou ale zůstává proč zaplatit vice jak milon kč za takové auto se standartním odpružením, když za menší cenu můžu mít plně vybavenou C5 s šestiválcovým motorem, lepším podvozkem a prostornějším interiérem ?? Snad jedině pro tu nízkou spotřebu a jedinečný interiér, který ale nemusí vyhovovat každému. viz: [odkaz]
Otázkou stále zůstává použitá platforma v DS9 ? Je to PF3 ? nebo už se jedná o novou modulární platformu BVH2 ? Možná je ale tato otázka zcela zbytečná, protože je docela dobře možné, že se DS9 v Evropě možná ani prodávat nebude, Cílový trh je jasný. Čína. A tomu bude podřízeno vše (převažující benzínové motory, přehnaný důraz na luxusní image, cena, atd.)