Citroën: před 130 lety se narodil zakladatel francouzské automobilky

Citroën: před 130 lety se narodil zakladatel francouzské automobilky

 
 

André Citroën se narodil před 130 lety v Paříži a vytvořil společnost, která se proslavila svými výrobními postupy a odvážnými konstruktérskými i designérskými počiny.

Dědeček zakladatele automobilky Citroën pocházel z Nizozemska a své původní jméno Roelof Limoenman (v holandštině „citrónový muž“) si změnil na Citroen. Jeho syn, otec Andrého, Levis Bernard Citroen nejdříve zamířil za obchodem do Varšavy, ale nakonec se usadil v Paříží a zde si upravil francouzskou výslovnost svého příjmení připojením dvou teček nad písmeno „e“.

André Citroën se narodil v Paříži 5. února 1878 a až do svých šesti let si užíval hezké dětství, bohužel v té době jeho otec v důsledku obchodních potíží spáchal sebevraždu. V roce 1894 André dokončuje s velmi dobrými výsledky lyceum, což mu umožňuje studium na Polytechnické škole. V roce 1899 umírá jeho matka a v následujícím roce získává inženýrský titul a na čtyři roky vstupuje do francouzské armády.

Krátce po opuštění armády v roce 1904 založil malou továrnu na výrobu ozubených kol, jejichž ozubení mělo tvar V a stalo se i charakteristickou ochrannou známkou společností André Citroëna, který svými šípovými ozubenými koly zásoboval automobilky ve Francii i mimo ni.

Schopný podnikatel se chopil příležitosti i v době první světové války a za pomoci státu se mu podařilo založit továrnu na výrobu nábojnic. Ke konci války André Citroën začal přemýšlet jakým směrem se bude dále ubírat a jako podnikatel viděl velké možnosti ve výrobě automobilů.

Citroën se inspiroval svým velkým vzorem, kterým byl Henry Ford a v roce 1919 brány jeho automobilky opouštělo denně 100 vozů typu A. Francouzský podnikatel se neinspiroval pouze ohledně výroby, ale také v oblasti reklamy. Mezi nejslavnější reklamní akce Citroënu bezesporu patří jméno automobilky rozsvícené v roce 1925 na Eiffelově věži. Francouzská automobilka také patřila k průkopníkům v pěstování firemních klientů a své zákazníky si vychovávala prakticky od malých děti, když k vozům, které si kupovaly mladé rodiny, přidávala ve dvacátých letech plechové modely svých automobilů.

Společnost André Citroëna ve dvacátých letech patřila vedle Renaultu a Peugeotu k největším francouzským automobilkám, ale její další rozvoj zastavila hospodářská krize na přelomu dvacátých a třicátých let. Automobilka se dostala do finančních potíží, ze kterých ji měl dostat nový model Traction Avant, jehož vývoj začal v roce 1933. Vývoj automobilu, který se na svou dobu vyznačoval poněkud avantgardní konstrukcí díky celokovové karoserii a pohonu předních kol, se příliš prodražil a banky jej nechtěly nadále financovat. Tato skutečnost se podepsala na zdraví André Citroëna a ten 3. července 1935 umírá na rakovinu žaludku.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…