Citroën: před 130 lety se narodil zakladatel francouzské automobilky

Citroën: před 130 lety se narodil zakladatel francouzské automobilky

 
 

André Citroën se narodil před 130 lety v Paříži a vytvořil společnost, která se proslavila svými výrobními postupy a odvážnými konstruktérskými i designérskými počiny.

Dědeček zakladatele automobilky Citroën pocházel z Nizozemska a své původní jméno Roelof Limoenman (v holandštině „citrónový muž“) si změnil na Citroen. Jeho syn, otec Andrého, Levis Bernard Citroen nejdříve zamířil za obchodem do Varšavy, ale nakonec se usadil v Paříží a zde si upravil francouzskou výslovnost svého příjmení připojením dvou teček nad písmeno „e“.

André Citroën se narodil v Paříži 5. února 1878 a až do svých šesti let si užíval hezké dětství, bohužel v té době jeho otec v důsledku obchodních potíží spáchal sebevraždu. V roce 1894 André dokončuje s velmi dobrými výsledky lyceum, což mu umožňuje studium na Polytechnické škole. V roce 1899 umírá jeho matka a v následujícím roce získává inženýrský titul a na čtyři roky vstupuje do francouzské armády.

Krátce po opuštění armády v roce 1904 založil malou továrnu na výrobu ozubených kol, jejichž ozubení mělo tvar V a stalo se i charakteristickou ochrannou známkou společností André Citroëna, který svými šípovými ozubenými koly zásoboval automobilky ve Francii i mimo ni.

Schopný podnikatel se chopil příležitosti i v době první světové války a za pomoci státu se mu podařilo založit továrnu na výrobu nábojnic. Ke konci války André Citroën začal přemýšlet jakým směrem se bude dále ubírat a jako podnikatel viděl velké možnosti ve výrobě automobilů.

Citroën se inspiroval svým velkým vzorem, kterým byl Henry Ford a v roce 1919 brány jeho automobilky opouštělo denně 100 vozů typu A. Francouzský podnikatel se neinspiroval pouze ohledně výroby, ale také v oblasti reklamy. Mezi nejslavnější reklamní akce Citroënu bezesporu patří jméno automobilky rozsvícené v roce 1925 na Eiffelově věži. Francouzská automobilka také patřila k průkopníkům v pěstování firemních klientů a své zákazníky si vychovávala prakticky od malých děti, když k vozům, které si kupovaly mladé rodiny, přidávala ve dvacátých letech plechové modely svých automobilů.

Společnost André Citroëna ve dvacátých letech patřila vedle Renaultu a Peugeotu k největším francouzským automobilkám, ale její další rozvoj zastavila hospodářská krize na přelomu dvacátých a třicátých let. Automobilka se dostala do finančních potíží, ze kterých ji měl dostat nový model Traction Avant, jehož vývoj začal v roce 1933. Vývoj automobilu, který se na svou dobu vyznačoval poněkud avantgardní konstrukcí díky celokovové karoserii a pohonu předních kol, se příliš prodražil a banky jej nechtěly nadále financovat. Tato skutečnost se podepsala na zdraví André Citroëna a ten 3. července 1935 umírá na rakovinu žaludku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí? Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí?

Česká koruna posílila na úrovně, které jsme naposledy…

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

 

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Dnes 16:51

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.




Blesk.cz

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…