Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën: před 130 lety se narodil zakladatel francouzské automobilky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
André Citroën se narodil před 130 lety v Paříži a vytvořil společnost, která se proslavila svými výrobními postupy a odvážnými konstruktérskými i designérskými počiny.

Dědeček zakladatele automobilky Citroën pocházel z Nizozemska a své původní jméno Roelof Limoenman (v holandštině „citrónový muž“) si změnil na Citroen. Jeho syn, otec Andrého, Levis Bernard Citroen nejdříve zamířil za obchodem do Varšavy, ale nakonec se usadil v Paříží a zde si upravil francouzskou výslovnost svého příjmení připojením dvou teček nad písmeno „e“.

André Citroën se narodil v Paříži 5. února 1878 a až do svých šesti let si užíval hezké dětství, bohužel v té době jeho otec v důsledku obchodních potíží spáchal sebevraždu. V roce 1894 André dokončuje s velmi dobrými výsledky lyceum, což mu umožňuje studium na Polytechnické škole. V roce 1899 umírá jeho matka a v následujícím roce získává inženýrský titul a na čtyři roky vstupuje do francouzské armády.

Krátce po opuštění armády v roce 1904 založil malou továrnu na výrobu ozubených kol, jejichž ozubení mělo tvar V a stalo se i charakteristickou ochrannou známkou společností André Citroëna, který svými šípovými ozubenými koly zásoboval automobilky ve Francii i mimo ni.

Schopný podnikatel se chopil příležitosti i v době první světové války a za pomoci státu se mu podařilo založit továrnu na výrobu nábojnic. Ke konci války André Citroën začal přemýšlet jakým směrem se bude dále ubírat a jako podnikatel viděl velké možnosti ve výrobě automobilů.

Citroën se inspiroval svým velkým vzorem, kterým byl Henry Ford a v roce 1919 brány jeho automobilky opouštělo denně 100 vozů typu A. Francouzský podnikatel se neinspiroval pouze ohledně výroby, ale také v oblasti reklamy. Mezi nejslavnější reklamní akce Citroënu bezesporu patří jméno automobilky rozsvícené v roce 1925 na Eiffelově věži. Francouzská automobilka také patřila k průkopníkům v pěstování firemních klientů a své zákazníky si vychovávala prakticky od malých děti, když k vozům, které si kupovaly mladé rodiny, přidávala ve dvacátých letech plechové modely svých automobilů.

Společnost André Citroëna ve dvacátých letech patřila vedle Renaultu a Peugeotu k největším francouzským automobilkám, ale její další rozvoj zastavila hospodářská krize na přelomu dvacátých a třicátých let. Automobilka se dostala do finančních potíží, ze kterých ji měl dostat nový model Traction Avant, jehož vývoj začal v roce 1933. Vývoj automobilu, který se na svou dobu vyznačoval poněkud avantgardní konstrukcí díky celokovové karoserii a pohonu předních kol, se příliš prodražil a banky jej nechtěly nadále financovat. Tato skutečnost se podepsala na zdraví André Citroëna a ten 3. července 1935 umírá na rakovinu žaludku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Avatar - Ronault.
5. 2. 2008 23:09
Re: Mon salutation
Ale koukám, že jsis je nekoupil :-|
Avatar - Ronault.
5. 2. 2008 22:46
Re: Mon salutation
No právě, že novou C5 si spleteme brzy s mnoha auty... 8-s To se právě vymyká Citroenům :-(
5. 2. 2008 19:08
Re: Mon salutation
krasne. Ozaj sa citroen tak trosku vymyka tej klasike
Krasne napisany prispevok :yes:
5. 2. 2008 17:06
Re: Mon salutation
...zabudol si dopísať s "celokovovou SAMONOSNOU karosériou"... :-) ;-)