Citroën Spacetourer L2 2.0 BlueHDI Business: Hotelové taxi
Ačkoliv v základní konstrukci mezi užitkovými a osobními provedeními tunových dodávek velký rozdíl není, někteří výrobci si dlouhá léta zakládají na jiných názvech. Jistě se to vyplatí, protože zájemce o osobní provedení získává dojem, že si pořizuje zcela jiné auto než přestavěný furgon. Citroën na tuto marketingovou strategii také přistoupil. Zmizel nejen název Jumpy Multispace, ale i většina jeho součástí.
Space na cesty
Ze tří délek Spacetoureru jsme vybrali druhou, která s délkou necelých pět metrů spadá mezi L1 a L2 Jumpy Multispace. Nejkratší provedení Spacetoureru (460 cm) je nepřímý nástupce již nevyráběného MPV Citroën C8.
Vybavení Business zkoušeného vozidla jej předurčovalo zejména k taxislužbě či jako hotelový shuttle. Lze jej pořídit se dvěma či třemi řadami sedadel a křeslem či dvousedadlem vedle řidiče. Vyzkoušeli jsme osmimístnou verzi, která nás mile překvapila při vyjímání sedadel třetí řady. Trojsedadlo dělené v poměru 2:1 dovolovalo vyjmout buď dvou- či jednomístnou část. Proč se nad tím tak pozastavujeme? U staršího modelu Jumpy Multispace nebylo možné vyjmout dvousedadlo a nechat tam samostatné křeslo ve stejné řadě. Důvodem byl na pravé straně dvousedáku opěrný bod, který sloužil k uchycení samostatného křesla.
Díky úplnému oddělení fixace obou částí řady sedadel do podlahy u Spacetoureru nastala možnost ubírat z osmimístného provedení po jednom sedadlu a přizpůsobit tak vozidlo přesně na míru přepravovaných osob. Nejde jen o uvolnění místa pro zavazadla, ale také významné snížení hmotnosti vozidla a následné úspory na naftě.
Pohodlnější podvozek
Konstruktérům dodávek přestavěných na osobní verze často nedává spát komfort jízdy na zadních sedadlech. Je to velký problém, který Citroën vyřešil zavedením nezávislého zavěšení zadních kol a tlumičů s proměnlivým účinkem. Ve třetí řadě sedadel jsme si již nepřipadali jako v užitkovém furgonu opatřeném sedačkami, ale jako v téměř osobním vozidle. Podvozek dobře tlumil nerovnosti, čímž potvrdil svou návaznost na podvozkovou platformu EMP2, kterou používají rodinné modely Picasso a Grand Picasso. Prostorově úspornější zavěšení zadních kol také uvolnilo trochu místa obestavěnému prostoru.
Posuvné dveře
Navzdory velikosti a robustnosti bočních dveří bylo snadné s nimi manipulovat. Kdy by chtěl u hotelu či před taxi klienty oslnit, může si do Spacetoureru pořídit elektricky posuvné boční dveře. My jsme je měli v mechanickém provedení, kterému můžeme vytknout pouze to, že v plně otevřené pozici držely příliš jemně a občas se po silnějším otevření rozjeli zase vpřed.
Štědrá šířka posuvných dveří otvírala velmi příjemný přístup ke třetí řadě sedadel. Ocenili jsme možnost nastavení sklonu opěradla u každého sedadla a velmi pohodlné opěrky hlavy. Pro hotelové hosty je třeba nabídnout velkou dávku luxusu, proto nechyběla dvouzónová klimatizace a velmi jednoduché sklápění pravého sedadla druhé řady k zajištění přístupu na šesté až osmé sedadlo.
AdBlue = Euro 6
Drastické snížení oxidů dusíku ve výfukových plynech vyřešil Citroën zavedením systému SCR. Je umístěný za katalyzátor snižující oxid uhelnatý před filtr pevných částic. Logika je jasná: zatímco filtr pevných částic stačí vypalovat nárazově, oxidy dusíky je třeba pomocí AdBlue nechat proměnit na vodu a vodík co nejdříve po startu. K této chemické reakci je však třeba teplota cca 220 °C, proto je SCR jednotka umístěna co nejblíže motoru hned za oxidační katalyzátor.
Velké snížení spotřeby
Citroën Jumpy Multispace jsme testovali v mnoha modifikacích několikrát, ale ani v jediném případě jsme se spotřebou nafty nedostaly pod 8 l/100 km. Spacetourer s výrobcem udávanou průměrnou žízní 5,3 l/100 km působí až neuvěřitelně, ale skutečnost je, že v rámci svižné testovací jízdy jsme jeli za 6,5 l/100 km. Tato hodnota nás udivila a odpovídá to úspoře cca 1,5 l/100 km. Obrovský rozdíl byl dán také systémem start-stop. Pozor, nebyl obyčejný!
Vypíná už za jízdy
Obvykle máme ve zvyku automatické vypínání motoru deaktivovat tlačítkem. Spacetourer nás však překvapil dříve, než jsme tlačítko našli. Během dojíždění ke křižovatce na neutrál a poklesu rychlosti na 20 km/h motor přestal pracovat. Postrašila nás myšlenka, že přestanou pracovat posilovače řízení a brzd, avšak i po půlminutové jízdě z mírného klesání s vypnutým motorem auto pěkně zatáčelo i brzdilo.
Systém efektivní a sníženým počtem start-stopů chránící motor jsme neměli důvod deaktivovat. Místo běžně deseti- či vícenásobného zhasnutí a startů spacetourer na stejném úseku jednou agregát vypnul. Zhruba po dvou minutách pomalého sjíždění a zastavování v koloně nastartoval. Běžně se stávalo, že během půlhodinové jízdy po městě motor stál tři až pět minut. Zde je také jedna z odpovědí, proč Spacetourer je proti Jumpy Multispace o tolik úspornější.
Plusy
- Pohodlí i na zadních sedadlech
- Úsporný motor
- Výška 189 cm do podzemních garáží
Minusy
- Absence delšího stálého převodu
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 BlueHDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1997 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85 x 88 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 110/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 370/2000 |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Pohon | předních kol |
Brzdy | kotoučové/kotoučové |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9/4,9/5,3 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4956/1920/1890 |
Rozvor (mm) | 3175 |
Provozní hmotnost (kg) | 1780 |
Celková hmotnost (kg) | 2835 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2300 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,507 |
Objem nádrže paliva (l) | 70 |
Cena (Kč bez DPH) | 582 645 |