Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Paříži 2006

Libor Zezulka
Diskuze (3)
Francouzská automobilka Citroën si na domácí půdu připravila světovou premiéru kompaktního MPV C4 Piccaso, navrch přidala studii C-Métisse a fanoušky rally a Sebastiana Loeaba potěšila finální podobnou novou vozu specifikace specifikace WRC – C4 WRC.

S ním se pokusí Loeb v příští sezoně znovu získat titul mistra světa. V obležení návštěvníků se ocitlo především nové Picasso, jež se zcela odklonilo od designu svého předchůdce, představilo se s karoserií svěžích tvarů a řadou pokročilých systémů.

C4 Picasso

Citroën v Paříži představil nástupce sedmileté Xsary Picasso, která se kdy si stala jedním z prvních konkurentů Renaultu Scénic, což však neznamená, že automobil okamžitě uvolní místo nové C4 Picasso. Jak novinka, tak zasloužilý model zůstanou minimálně nějaký čas ve výrobním programu společně a potvrdí tak starou pravdu, že Citroën umí dlouhověké modely. Umělecké jméno Picasso se také zřejmě stává u Citroënu standardem.

Nové C4 Picasso je ve srovnání s Xsarou Picasso o 20 cm delší a především sedmimístné. Vůz vznikl na bílém papíře a konstruktéři nahrazují dlouhé čekání propracovaným, v mnoha ohledech inovativním řešením interiéru, který přináší několik rekordů ohledně vnitřního prostoru. Díky nim se také jedná o plnohodnotný sedmimístný vůz, ve kterém si najdou pohodlí dospělí i v třetí řadě, což je u přímé konkurence zatím spíš výjimka, než pravidlo.

Pětidveřový minivan se podobá stájovému kolegovi C8, zároveň ale přináší řadu nových stylistických prvků a neokoukané ztvárnění zejména obou konců auta. Nadprůměrné rozměry (4,59 m délka, 1,83 m šířka a 1,66 m výška) dále dotvářejí originální proporce karoserie. Nejnápadnější je extrémní prosklení, které svou plochou 6,4 m? (včetně příplatkového panoramatického střešního okna 1,04 m?) vytváří uvnitř vzdušnou atmosféru a skýtá nadprůměrný výhled celé posádce.

Speciální vrstvené sklo přitom zaručuje, že se interiér nebude nadměrně plnit teplem ani hlukem. Za pozornost stojí tenké A-sloupky, které spolu s velkými trojúhelníkovými bočními okénky dále zlepšují výhled na okolní provoz. Uvnitř čeká sedm samostatných sedadel, pět zadních lze zaklopit do podlahy a vytvářet tak velký užitečný prostor s rovnou podlahou podle potřeby. Tři stejně široká sedadla ve druhé řadě nabízejí ISOFIX a poskytují nejkomfortnější posez ve třídě, totéž platí pro obě zadní.

Bezproblémový přístup na zadní sedačky obstarává systém výklopných krajních sedadel ve druhé řadě, kterým se nejdřív zvednou sedáky jako v kině a pak se odsunou vpřed. Nejnápadnější změnou je "decentralizace" palubní desky, která odstranila mechanické páky převodovky a parkovací brzdy. Reorganizace palubní desky umožnila využít její podstatnou část pro čtyři velké odkládací boxy, z nichž ten centrální je chlazený a pojme jednu 1,5litrovou a dvě půllitrové láhve. Čtyřzónovou klimatizaci posádka ovládá pomocí malých individuálních ovladačů. Zadních pět cestujících má k dispozici vlastní klimatizační jednotku.

Odstavený vůz se nyní zajišťuje elektrickým tlačítkem, parkovací brzda je také schopna se samočinně de-/aktivovat a pomáhat např. s rozjezdem do kopce. Zcela zmizela mechanická vazba s převodovkou, neboť mechanickou šestistupňovou převodovku ovládají elektromotory prostřednictvím režimového voliče a řadících motýlků pod volantem, alternativní samočinná je ovládána obdobně. Pochopitelně nechybí od C4 přebraný volant s pevným středem.

Největší inovace, doslova převrat, se ale skrývá v zadní nápravě. C4 Picasso totiž za příplatek nabízí zadní nápravu s automatickým udržováním světlé výšky a snížením nakládací hrany na požádání. To vše známe z velkých Citroënů, ovšem zde není hnacím médiem obvyklý hydraulický olej, ale vzduch! Citroën dal tomuto, v rámci značky doslova revolučnímu, řešení přednost zejména z ekonomických důvodů a spolu s novým Jumperem se Citroën C4 Picasso zapíše do kronik jako první vzduchonoš.

Nabídka pohonných jednotek obsahuje v první fázi čtyři možnosti. Základní zážehovou motorizací je čtyřválec 1,8i (92 kW, 170 Nm), alternativně je k dispozici motor 2,0i (103 kW, 200 Nm) s proměnným časováním ventilů, poprvé zavedený v řadě C5 v roce 2004. Žádané turbodiesely common-rail jsou nabízeny ve dvou kubaturách: 1,6 HDI (80 kW, 260 Nm) a 2,0 HDI (100 kW, 270 Nm), vždy s filtrem pevných částic. Další informace o C4 Picasso naleznete v našem starším článku.

C-Métisse

Extrémní proporce nové studie Citroënu naznačují, že ani tento model se v nejbližší době nedostane do výroby. Zatímco ostatní výrobci pravidelně prezentují nové sériové modely rok před premiérou jako koncepty, Citroën na tuto hru nepřistoupil. Nákladná výroba prototypů se stala součástí rozpočtu firmy pro každý velký autosalon. Tato aktivita bezesporu přispívá k vylepšení image značky jako inovátora v designu i technice.

Nejnovější C-Métisse je studií čtyřdveřového hatchbacku, kterému tvůrci kvůli velmi nízké stavbě karoserie (výška jen 1,24 m) říkají kupé. 4,74 m dlouhý a 2 m široký automobil má originální tvary, čtyři křídlové dveře a čtyři místa v luxusním interiéru. Kabina pro posádku nad třímetrovým rozvorem se musela obejít bez B-sloupku, takže nastupování je snazší, ale konstrukce náročnější na tuhost a pevnost.

Nosnou úlohu musí převzít zejména podlaha, v níž jsou navíc zabudovány těžké akumulátory. Každý cestující má k dispozici samostatné kůží čalouněné skořepinové sedadlo s možností individuálního nastavení mnoha funkcí včetně klimatizace. Řidič si při nalézání optimální polohy nastavuje pedály, sloupek volantu, sedadlo a samostatně ve střeše uchycenou opěrku hlavy. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na volantu nebo na střeše.

Zavazadlový prostor v zádi je doplněn dalšími dvěma prostory za předními koly. Vpředu uložený šestiválcový turbodiesel o výkonu 150 kW je kombinován se dvěma elektromotory uloženými v zadních kolech. Každý z nich má nejvyšší výkon 15 kW a točivý moment až 400 Nm. Jejich úkol je obdobný jako u známých hybridů. Podporovat akceleraci, sbírat kinetickou energii při brzdění a v městském provozu zastávat krátkodobě úlohu čistého generátoru hnací síly.

Podle Citroënu to C-Métisse vydrží asi 3 km při rychlosti 30 km/h. Kombinace turbodieselů a elektromotorů v různých konfiguracích se ve studiích značek patřících do skupiny PSA objevuje stále častěji. O termínu zahájení sériové výroby alespoň ve stávajících modelech však zatím nejsou konkrétní informace. Studie akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,2 s, nejvyšší rychlost činí 250 km/h a kombinovaná spotřeba jen 6,5 l/100 km. 1400 kg těžký automobil obouvá pneumatiky o rozměru 255/40 R20 a disponuje hydropneumatickým odpružením.

C4 WRC

Fanoušci Rally mohli na stánku Citroënu obdivovat finální verzi závodního speciálu C4 WRC, se kterým se pokusí Sebastian Loeb získat další titul mistra světa. C4 WRC dvoulitrový zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem poskytující maximální výkon 315 koní. Poháněna jsou všechna čtyři kola, převodovka má šest stupňů. Vůz váží 1230 kg a na asfaltu stojí na 18palcových, na šotolině potom na 15palcových kolech.


Libor Zezulka
Diskuze (3)
Avatar - donPedro
4. 10. 2006 23:57
WRC
C4WRC 4 Seb Loeb, tož bon voyage mistře :yes: