Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek
Le Conservatoire Citroën, firemní depozitář dvojitého šípu, byl v Aulnay-sous-Bois zprovozněn teprve před 16 lety. Sídlí mimochodem na ulici pojmenované po zakladateli firmy Andrém Citroënovi. Nejde o klasické muzeum, veřejnosti je sbírka přístupná jen velmi omezeně. Nicméně příští rok se odstěhuje do „koncernového“ centra, dnes už pod názvem L'Aventure Peugeot Citroën DS. Dříve zde byly uchovány vzácné exponáty pouze značky se lvem ve znaku, nachází se koneckonců v Sochaux.
Citroënu v dosavadním působišti „překáželo“ 65 kusů z více než sedmi stovek aut v kolekci. Proto se je rozhodl nabídnout v dražbě, na které se dohodl s aukční síní Leclere. Proběhla 10. prosince online. Překvapivě nabídka neobsahovala žádnou DS ani klasickou „kachnu“ 2 CV, ale i tak šlo o velmi zajímavé kousky. Od většiny měl výrobce ale více exemplářů, takže neztratil nic opravdu cenného. Katalog obsahoval auta od poloviny 20. let až prakticky po současnost.
Nejstarší Type C nebyl překvapivě typicky žlutý. O něco mladší C4 a Rosalie vypadaly dosti „unaveně“, ale k renovaci vhodné. Dále se nabízely Traction Avant, Ami 6, dvě GS, Méhari, Visa, FAF, CX, vzácný C-44 alias licence VW Iltis, BX včetně závodní, moderní AX, ZX, Xantia, Berlingo v několika podobách, Xsara, XM, C2, C3, C4, C5 i C8, otevřený Jumpy, DS 3 a Cactus včetně studie.
Pozornost určitě na první pohled vzbuzují koncepty včetně pár výtvorů Franca Sbarra, makety závodních i sériových vozů a autosalonové showcary. Většina aut nesplňovala ani veteránský věk. Ale to nebylo důležité. Některá samozřejmě postrádala VIN, takže s nimi nelze jezdit v běžném provozu. K jiným ale doklady byly. Třeba na první pohled obyčejné Xsary v drtivé většině představovaly předprodukční exempláře s malým nájezdem.
Nejdražším kouskem se stal koncept Tubik za 33 tisíc eur (skoro 845 tisíc korun). Neprodala se pouze Xenia ze začátku 80. let, jinak všechny ostatní vozy své majitele změnily. Překvapily Méhari, které šly za několikanásobek původního odhadu, totéž se podařilo rovněž jednomu XM. Součástí byly i originály reklamních plakátů, oficiální fotky a brožury, závodnické kombinézy, modely a části karoserií závodních vozů.
Citroën chce použít vydělané peníze na nákup jiných vzácných strojů, které ve sbírce chybějí. Oslavy století firmy se totiž nezadržitelně blíží, rok 2019 je tu za třináct měsíců...
Citroën – aukce společnosti Leclere | ||||
Typ | Rok výroby | Rozmezí (EUR) | Částka (EUR) | Částka (Kč) |
Type C 5 CV | 1924 | 3.000-6.000 | 12.500 | 320.000 |
C4 Berline Carrosserie Spéciale | 1929 | 2.000-4.000 | 4.500 | 115.200 |
C4 Familiale | 1930 | 1.500-3.500 | 4.000 | 102.400 |
C4 Plateau | 1930 | 3.000-6.000 | 7.000 | 179.200 |
C4 Berline | 1932 | 2.000-4.000 | 4.500 | 115.200 |
Rosalie 10L | 1933 | 3.000-6.000 | 5.000 | 128.000 |
Rosalie 10 NH | 1933 | 2.000-4.000 | 4.500 | 115.200 |
Traction Avant 10 B Laboratoire | 1953 | 5.000-7.000 | 12.500 | 320.000 |
Ami 6 | 1961 | 800-1.200 | 8.000 | 204.800 |
GS Phase 1 | 1973 | 2.500-5.000 | 10.000 | 256.000 |
GS Spécial Phase 2 | 1977 | 2.000-4.000 | 12.000 | 307.200 |
Méhari 4x4 Verte | 1979 | 2.000-4.000 | 23.000 | 588.800 |
Méhari 4x4 Jaune | 1979 | 2.000-4.000 | 18.000 | 460.800 |
Visa Super | 1979 | 1.500-3.000 | 6.000 | 153.600 |
Méhari 4x4 Verte | 1979 | 2.000-4.000 | 25.000 | 640.000 |
FAF | 1980 | 1.500-3.500 | 19.000 | 486.400 |
CX Pallas Automatic Phase 1 | 1980 | 6.000-10.000 | 12.000 | 307.200 |
Xenia | 1980 | 15.000-25.000 | 0 | 0 |
C-44 (Iltis) | 1981 | 4.000-6.000 | 9.000 | 230.400 |
Eco 2000 | 1983 | 3.000-7.000 | 8.500 | 217.600 |
Eco 2000 SL 10 | 1984 | 8.000-12.000 | 14.500 | 371.200 |
BX GTI | 1990 | 6.000-10.000 | 10.000 | 256.000 |
XM Maquette Plexi | 1990 | 2.000-4.000 | 4.500 | 115.200 |
BX GTI Course Production | 1990 | 6.000-10.000 | 16.000 | 409.600 |
Citela | 1991 | 10.000-12.000 | 13.000 | 332.800 |
AX Mutine Phase 2 | 1992 | 3.000-6.000 | 7.000 | 179.200 |
Xantia Berline 2.0 16V Phase 1 | 1993 | 3.000-5.000 | 6.000 | 153.600 |
AX Électrique | 1995 | 1.500-3.500 | 2.800 | 74.200 |
ZX Berline Relfex 1.9 D Phase 2 | 1996 | 800-1.500 | 6.000 | 153.600 |
Berlingo VL Phase 1 | 1996 | 2.000-6.000 | 2.500 | 64.000 |
Xantia Break Expo | 1996 | 500-1.500 | 400 | 10.240 |
Berlingo Grand Angle Sbarro | 1997 | 7.000-9.000 | 8.000 | 204.800 |
Xantia Activa V6 | 1997 | 5.000-8.000 | 14.000 | 358.400 |
Xsara Berline 2.0 Phase 1 | 1997 | 1.500-3.500 | 4.500 | 115.200 |
Xsara Berline 2.0 Phase 1 Dynalto | 1998 | 2.000-3.000 | 3.600 | 92.160 |
Xsara Break !.5 D Phase 1 | 1998 | 1.100-2.100 | 3.500 | 89.600 |
Xsara Berline 1.8 Phase 1 | 1998 | 1.300-3.300 | 3.600 | 92.160 |
Pluriel | 1999 | 7.000-9.000 | 5.000 | 128.000 |
Berlingo Flanerie Sbarro | 1999 | 9.000-11.000 | 9.500 | 243.200 |
Berlingo Taxi Sbarro | 2000 | 4.000-6.000 | 7.000 | 179.200 |
XM V6 Exclusive Phase 2 | 2000 | 4.000-6.000 | 30.000 | 768.000 |
XM 2.5 TD Exclusive Phase 2 | 2000 | 3.000-5.000 | 7.000 | 179.200 |
XM V6 Exclusive Phase 2 Navarro | 2000 | 5.000-7.000 | 11.000 | 281.600 |
Xantia Berline Iran | 2000 | 800-1.500 | 2.500 | 64.000 |
Berlingo Escapade Sbarro | 2001 | 6.000-9.000 | 9.000 | 230.400 |
Xantia Break Phase 2 | 2001 | 2.000-4.000 | 6.500 | 166.400 |
Xsara Berline 1.6 Phase 2 | 2001 | 1.800-3.800 | 5.000 | 128.000 |
Xsara Picasso El Bicho Sbarro | 2001 | 5.000-10.000 | 5.500 | 140.800 |
Xsara Coupé VTR 1.6 Phase 2 | 2001 | 3.500-5.5500 | 6.500 | 166.400 |
C5 Berline Phase 1 | 2001 | 3.000-6.000 | 8.000 | 204.800 |
C8 Oxygene Sbarro | 2002 | 10.000-15.000 | 8.050 | 206.080 |
C3 Absolue | 2005 | 3.000-6.000 | 4.500 | 115.200 |
C4 Coupé R-Pur Sbarro | 2005 | 6.000-10.000 | 11.000 | 281.600 |
Jumpy Atlante des Neiges | 2007 | 15.000-20.000 | 16.000 | 409.600 |
C2 Super 1600 Ogier 2008 | 2007 | 8.000-14.000 | 15.000 | 384.000 |
C-Triomphe | 2007 | 8.000-12.000 | 7.000 | 179.200 |
C3 Picasso HDI Salon de Paris | 2008 | 8.000-11.000 | 11.000 | 281.600 |
DS 3 HDI 110 | 2009 | 9.000-15.000 | 12.500 | 320.000 |
DS 3 HDI 90 | 2009 | 6.000-12.000 | 10.000 | 256.000 |
Tubik | 2010 | 20.000-30.000 | 33.000 | 844.800 |
DS 3 OM THP 150 | 2011 | 10.000-15.000 | 12.000 | 307.200 |
C Cactus | 2013 | 8.000-12.000 | 4.000 | 102.400 |
C4 Cactus VTI 82 BMP6 | 2014 | 12.000-17.000 | 13.000 | 332.800 |
C4 Cactus 1.6 HDI BMP6 | 2014 | 5.000-7.000 | 10.500 | 268.800 |
C4 Elysée WTCC | 2014 | 18.000-25.000 | 22.000 | 563.200 |
Foto: Leclere