Citroen Xantia - komfort, krása, kvalita

Citroen Xantia - komfort, krása, kvalita

 
 

Automobilka Citroen vyráběla vždy neobvyklé automobily pro nekonformní klientelu vyhledávající extravaganci, vyspělou techniku, účelná konstrukční řešení a které nevadilo nedokonalé image značky. Na konci osmdesátých let dostalo dvorní Citroenovo designérské studio Bertone zakázku na design nového automobilu, který má ctít tradiční hodnoty značky, má být větší něž tehdy dosluhující BX a menší než reprezentativní model XM.

Po hranatém "experimentu" - hatchbacku BX z osmdesátých let se design nového modelu vrátil k elegantním křivkám, které měla veřejnost spojené s Citroenem z dob předválečných, ale zejména poválečných. Legendami nejen ve domovské Francii se staly modely DS nebo CX s výrazně futuristickou a aerodynamickou siluetou. Nový automobil, představený na podzim 1992, přijel jako první v řadě s novým slovním označením - Xantia. Relativně dlouhou dobu používal Citroen pro označování modelů svou modifikovanou abecedu (v jednu dobu byly např. v nabídce typy AX, BX, CX), která obsahovala vždy písmeno X. Písmeno X zůstalo zachováno i v novém označení modelů - Xantia, Xsara.

Xantia byla náhradou lépe vybavených verzí o něco menšího typu BX (spodní polovina nabídky BX byla již před tím nahrazena menším modelem ZX). Výsledek vývoj splnil naděje, které automobilka do nového auta vkládala.

Přestože premiéra proběhla již v roce 1992, výroba byla zahájena až v roce následujícím. První vyrobené automobily se poznají podle loga umístěného až na kapotě. V roce 1994 se přesunulo logo na masku chladiče.

Pro Xantii je typický nadprůměrný komfort cestování. Zásluhu na tom má jednak dlouhý rozvor (2740 mm) a neobvyklé hydropneumatické odpružení. Citroen se vývojem hydropneumatického odpružení zabývá již desítky let a lze říci, že v Xantii byly spojeny výhody plynoucí z principu tohoto odpružení a dobrá kvalita, která v předešlých modelech dělala nedobré jméno všem Citroenům. Společné všem Xantiím je samočinné udržování konstantní světlé výšky s měnícím se zatížením. Komfortní naladění podvozku však neznamená, že by automobil byl příliš "měkký". V pokročilejším provedení Hydractive II, existuje možnost nastavení podvozku pro komfortní nebo sportovní jízdu resp. elektronika sama identifikuje kdy by bylo dobré podvozek přitvrdit. Vrcholným představitelem technické vyspělosti Citroenu je Xantia Activa, vybavená aktivním podvozkem na bázi hydropneumatického odpružení. Technika a elektronika Xantie Activa úplně eliminovala boční náklony karosérie při průjezdu zatáčkou a výrazně tak přispěla k aktivní bezpečnosti jízdy s tímto automobilem. V testech jízdní dynamiky a ovladatelnosti, které prováděly renomované evropské motoristické časopisy, držela Xantia zdatně krok s ryze sportovními a mnohonásobně dražšími automobily.

Ale pojďme zpět k civilnějším verzím. V nabídce byly od počátku zážehové motory 1.6 (65 kW), 1.8 (74 kW) a 2.0 (89 kW).Vrcholem byla čtyřventilová verze dvoulitru o výkonu 111 kW. Později byla motorová paleta obměněna a rozšířena. Nejslabší variantou byla dvouventilová 1.8 (66 kW), dále se od roku 1995 můžete setkat s motorem 1.8 16V (81 kW), čtyřventilovým dvoulitrem (97 kW), nebo s přeplňovaným 2.0 CT (constant torque) se 108 kW a plochou křivkou točivého momentu, jehož maximum 235 Nm bylo k dispozici při 2500 ot./min. Nejsilnější variantou se stal vidlicový šestiválec o objemu 2.9 l resp. 3.0 l v několika výkonových variantách (123 až 140 kW). K Citroenu patří diesely, takže ani na ně nezapomeneme. Základ tvoří od počátku dvojice motorů o objemu 1,9 l, ten s označením D v atmosférické (51 kW resp. později SD s 55 kW) nebo v přeplňované verzi TD (66 kW). Doplnil je větší přeplňovaný motor 2.1 (80 kW), který dává maximální točivý moment 250 Nm při 2000 ot./min. Tento motor je montován dokonce do špičkových verzí Activa, dodáván byl však především francouzským zákazníkům. Xantie můžete od roku 1998 potkat i s moderními motory 2.0 HDi ve variantě 66 nebo 80 kW.

V roce 1995 přišlo na trh kombi Break, které lze označit za jedno z nejpovedenějších kombi devadesátých let. Rozměry limuzíny (4444 x 1380 x 1755 mm) povyrostly u kombi zejména do délky na 4660 x 1416 x 1755 mm. Základní objem zavazadlového prostoru kombi činí 512 l. Hydropneumatika Citroenu pomáhá i zde. Při nakládání lze automobil snížit do servisní polohy a podobně při připojování přívěsu není třeba složitě manipulovat s těžkou ojí a využít pomoci odpružení. Spuštění vozidla do nejnižší polohy prakticky znemožňuje odtah vozidla a některé typy "botiček " také při montáži na vozidlo rezignují. Xantia Break byla vyráběna až do začátku roku 2001 v továrně firmy Heuliez a během této doby vzniklo téměř 150.000 kusů elegantních kombi.

Na konci roku 1997 proběhla modernizace, po které se ještě o 5 cm zvětšil přední převis protažením čelní partie a celková délka limuzíny narostla o 8 cm. Nadčasový design Xantie a zejména zadní část od B sloupku dále, prakticky nezaznamenala žádné podstatné změny a je stále velmi elegantní. Nové nárazníky a světlejší podbarvení zadních skupinových svítilen jsou vedle nové přední masky nejvýraznějším poznávacím znakem. Uvnitř je od modelového roku 98 nová přístrojová deska, bez madla před spolujezdcem. Imobilizér se konečně přestěhoval z tlačítkové klávesnice na přístrojové desce do klíče a přibyly některé nové prvky (např. automatické stěrače). V inovované Xantii bylo více myšleno i na bezpečnost jak zvýšením tuhosti a konstrukce deformačních zón, tak i bohatší bezpečnostní výbavou. Bezpečnost se stala kamenem úrazu, když před tím, v roce 1997, získala Xantia v testu Euro NCAP jedno z nejhorších hodnocení vůbec. Jedinou útěchou pro Citroen může být fakt, že podobně špatné hodnocení si odneslo např. i tehdejší BMW trojkové řady. V roce 1998 se objevuje v Xantiích vyspělá čtyřstupňová automatická převodovka, která na základě více než 50 údajů z automobilu, rozhoduje o volbě převodů tak, aby vyhovovala aktuálnímu stylu jízdy řidiče.

Oproti pověsti, kterou hydropneumatika mezi lidmi má, není zpravidla problémovou oblastí na starších exemplářích. Xantia je naopak nejspolehlivějším francouzským automobilem dle TÜV Reportu 2003. Mezi tříletými automobily je nadprůměrně spolehlivý automobil se 4,6% vadných vozů a to je přesně úroveň Škody Octavia. I v další kategorii 4-5 letých aut je Octavia a Xantia na stejné příčce s 8,2% poruchových vozů.

V září 2000 se představil na pařížském autosalonu nástupce Xantie s novým označením C5, čímž skončila úspěšná dráha tohoto vozu.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • všestranné odpružení, vysoký jízdní komfort
  • elegantní nadčasový design
  • prostorný interiér, dobře přístupný zavazadlový prostor
  • dobrá ergonomie interiéru
  • úsporné a spolehlivé vznětové motory

Nedostatky

  • údržba a diagnostika systému odpružení jen ve značkových servisech
  • delší žhavení vznětových motorů
  • horší image značky
  • rezerva umístěná zespodu

Nejčastější závady

  • vybité a vadné akumulátory
  • problémy s alternátory (zejména první čtyři roky výroby)
  • vadné imobilizéry
  • nepřesný palivoměr
  • poruchové stěrače a ostřikovače
  • úniky oleje
  • prasknuté ozubené řemeny (r.v.1996)
  • poškození výfuku u 3-4 letých vozů
  • poruchy relé palivového čerpadla
  • prasklé táhlo akcelerátoru (vznětové motory)
  • problémy s těsností hadic chladící kapaliny a vytápění (r.v.1993-1995)
Vůz/r.v.200120001999199819971996199519941993
Xantia 1.8I SX (X1)----1500001310001140009800084000
Xantia 1.9 TD SX (X1)----198000177000158000139000118000
Xantia 1.8I 16V SX (X2)364000318000278000244000-----
Xantia 2.0 HDI SX (X2)394000345000303000------
pro: Citroen Xantia 1,9 TD/66 kW, ročník 1998
Světlomet:4782,-
Přední nárazník:4511,-
přední kapota:7249,-
LP blatník:3651,-
brzdové destičky přední:1826,-
koule pérování (místo předního tlumiče):1342,-
koule pérování (místo zadního tlumiče):1342,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš

Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují…

Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

 

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

 






 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Německý šéf diplomacie: Pochopil jsem, proč Češi nechtějí uprchlické kvóty

Německý šéf diplomacie: Pochopil jsem, proč Češi…

V Evropské unii bychom se neměli hádat o kvótách. Důležitější je řešit, jak zastavit příliv migrantů. Na…

Unesení novináři v Kolumbii jsou na svobodě: „Naši únosci byli moc milí“

Unesení novináři v Kolumbii jsou na svobodě: „Naši…

Pátrání po biologické matce kolumbijské dívky, kterou adoptovali nizozemští rodiče, se pro dva novináře změnilo…

 

iSport.cz

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné fotce. Co dnes dělají?

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné…

Bylo jim jenom pár týdnů, když jejich fotografie zaplavily noviny v celé zemi. V létě 1997 se desetibojař Tomáš…

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

 

Reflex.cz

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit hidžáb. To není vtip, ale realita v roce 1958

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit…

Potkal jsem představeného muslimského bratrstva a ten mi navrhl, abych přikázal všem ženám v naší zemi zahalovat…

Práce je smysl života. Když nepíšu, je to v prd*li! Podívejte se na ukázku z dokumentu o JXD

Práce je smysl života. Když nepíšu, je to v prd*li!…

Ikona časopisu Reflex pohledem Igora Chauna. V těchto dnech budeme na reflex.cz postupně uvolňovat ukázky z…