reklama


Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (2. díl)

 

Zavzpomínejme na nejslavnější éru hydropneumatického odpružení u značky Citroën, kdy například v první polovině osmdesátých let bylo možné volit ze tří různých modelů s touto technikou.

Citroën uvedl systém hydropneumatického odpružení na trh v polovině padesátých let dvacátého století a ve své nabídce je má dodnes, i když dny jeho největší slávy jsou již dávno pryč a v současnosti je často vnímáno jen jako vzpomínka na minulost a alternativa ke klasickému odpružení u modelu C5.

Na počátku sedmdesátých let rozšířila francouzská automobilka svou nabídku o model GS, který se v nabídce udržel šestnáct let a naznačil směr, jímž se o čtyři roky později vydal přímý nástupce déésky model CX, který pak byl vlajkovou lodí značky do konce let osmdesátých.

Ta přitom přinesla zásadní proměnu designu karoserií i interiérů. První vlaštovkou se stal v roce 1982 představený BX. Právě díky němu spolu s dvojicí GSA a CX bylo možno až do roku 1986 vybírat ze tří různě velkých citroënů s hydropneumatickým odpružením.

Technika: Plynokapalinové odpružení Citroënu v zrcadle času

Pro devadesátá léta pak dorazila zcela nová vlajková loď v podobě modelu XM, která se poprvé od kupé SM z let 1970 až 1975 pochlubit šestiválcem.

Citroën GS

Citroën představil zcela nový model GS 24. srpna 1970 a v následujícím měsíci byla spuštěna jeho výroba, zatímco prodej se rozběhl v říjnu. O necelý rok později se v červenci roku 1971 představil kombík s praktičtější, ale zároveň o něco méně elegantní karoserií.

Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën GS (1971). Tohle ještě byl Citroën!

Vývoj vozu probíhal čtrnáct let a po řadě prototypů se jeho výsledkem stal automobil s aerodynamicky tvarovanou karoserií, jejímž autorem byl Robert Opron, který měl ve službách citroënu za sebou již modernizaci řady DS a návrh velkého kupé SM.

Citroën GS: Mr. GS

Citroën GS s karoserií dlouhou 4,12 m, vyplnil po téměř patnácti letech mezeru mezi lidovými modely a řadou DS, nad níž se usadilo luxusní kupé SM. Odborní motorističtí novináři obratem zvolili GS, spojující díky hydropneumatickému odpružení přednosti kompaktního vozu s komfortem velkých DS, evropským vozem roku 1971.

K pohonu předních kol sloužily ploché zážehové čtyřválce, vycházející z dvouválce modelu 2CV. Při uvedení na trh byl GS vybaven motorem o objemu 1015 cm3 a výkonu 41 kW. O dva roky později nastoupil na přání dodávaný čtyřválec s objemem 1222 cm3 a výkonu 45 kW.

Video

Za samostatnou kapitolu lze označit GS Birotor, který byl uveden v roce 1973 a měl pod kapotou dvoukomorový Wankel (2 x 497,5 cm3) s výkonem 77 kW. Toto provedení bylo velmi komplikované a poruchové. V letech 1973 až 1975 vzniklo jen 847 vozů.

Ve druhé polovině sedmdesátých let se odehrála první větší modernizace vzhledu i techniky, při níž opustil nabídku původní základní čtyřválce, který byl nahrazen novým o objemu 1129 cm3 a výkonu 42 kW.

Nejdůkladnější omlazení se odehrálo v září roku 1979, kdy dorazilo provedení GSA. Oblíbený Citroën se dočkal proměny ze čtyřdveřového sedanu na pětidveřový liftback, ani by došlo na změnu siluety. Přepracovány byly nárazníky, maska chladiče, kliky dveří a zadní světla, zatímco do interiéru se nastěhovala nová palubní deska.

V nabídce pohonných jednotek se pak objevil čtyřválec o objemu 1299 cm3 s výkonem 48 kW v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Do uvedení této verze disponoval GS čtyřstupňovými manuálními a třístupňovými polosamočinnými převodovkami.

Citroën GS se na dlouhá léta se stal nejprodávanějším autem s šípovým ozubením ve znaku, během šestnácti let vzniklo 2.474.346 vozů všech verzí. Kromě hlavního závodu v Rennes se GS vyráběly také ve Španělsku, Portugalsku, Slovinsku, Chile, Indonésii, Jihoafrické republice, Mosambiku, Thajsku a Zimbabwe.

Podobně jako DS se i GS stál základem pro atraktivní kupé, i když se v případě vozu z dílen studia Bertone pojmenovaného Camargue a představeného v roce 1972 jednalo pouze o aerodynamickou studii, pod jejímiž liniemi byl podepsán Marcello Gandini


CItroën GS
 

Citroën CX

Citroën koncem šedesátých let zahájil vývoj nástupce modelu DS, jehož výsledkem se stal ve druhé polovině roku 1974 představený model CX. Ten svým designem navazoval na menší GS a podobně jako o byl uveden nejprve v jediné karosářské verzi, kterou o rok později doplnilo kombi. To pak až do ukončení výroby patřilo s možnosti zvětšení objemu zavazadlového prostoru až na 2030 litrů k nejprostornějším zástupcům své kategorie.

Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën CX (1975): Poslední opravdový Citroën!

Citroën CX se svou 4,63 m dlouhou karoserií sice při své premiéře nezpůsobil takový poprask jako jeho přímý předchůdce a dnes se o něm často hovoří jako o voze, který byl výrazně konzervativnější, ale zároveň je příznivci značky často označován jako její poslední skutečný zástupce, což je ovšem zmiňováno především se skutečností v podobě převzetí značky automobilkou Peugeot v roce 1976.

V každém případě se tento model pyšnil při svém uvedení vynikající hodnotou koeficientu aerodynamického odporu vzduchu 0,37 a řadou nejen na dobu vzniku netradičních řešení. Zmínit lze jediný stěrač, konkávní zadní okno nebo provedení přístrojového štítu s otočnými číselníky.

Citroën CX (1974-1991) - Aerodynamique

Na trh byl CX uveden s atmosférickým zážehovým čtyřválcem o objemu 1985 cm3 a výkonem 75 kW původem z modelu DS. V následujících letech se nabídka pohonných jednotek rozšiřovala a zážehové motory byly ve druhé polovině doplněny i vznětovými. První z nich z objemu 2,2 l bez přeplňování poskytoval výkon 48,5 kW.

Nejatraktivnější provedení ovšem ve druhé polovině sedmdesátých let představoval CX 2400 GTI s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2347 cm3 a výkonu 94 kW, který uměl uhánět rychlosti až 190 km/h. V osmdesátých letech jej ovšem svými výkony zastínil CX 25 GTI Turbo, který s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2499 cm3 a výkonu 123 kW dosahoval rychlosti 220 km/h.

Citroën pod křídly Peugeotu nezanedbal ani vývoj vznětových motorů a v případě modelu CX jejich vrchol představoval v osmdesátých letech CX 25 TRD Turbo 2 s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem, poskytujícím z objemu 2,5 litru výkon 89 kW.

CX s rozvorem 2845 mm, resp. 3095 mm v případě kombi využíval vpředu trojúhelníková ramena umístěná nad sebou, zatímco vzadu byla vlečená ramena. Samozřejmostí bylo hydropneumatické odpružení s možností změny světlé výšky v rozsahu od 155 do 210 mm.

Kvality designu karoserie potvrdila její modernizace, která na rozdíl od neustálých úprav v nabídce pohonných jednotek dorazila až v roce 1985. Ta v případě exteriéru přinesla nové velkoplošné plastové nárazníky a aerodynamicky tvarované kryty vnějších zpětných zrcátek, které se staly populární u řady výrobců sportovních vozů.

Modernizace provedená v polovině osmdesátých let se pak silně dotkla i interiéru, v němž došlo na výměnu původního futuristického pojetí přístrojového štítu za výrazně konzervativnější provedení s klasickými analogovými přístroji.

Citroën CX byl především komfortním cestovním automobilem, který ve svých nejlepších verzích nabízel luxusní výbavy od elektrického ovládání oken přes klimatizaci až po kožené čalounění. Díky tomu jeho služeb využívala mimo jiné i francouzská vláda.

Vedle toho se ovšem CX prosadil i v motoristickém sportu a to především v náročných soutěžích. Například v Tour Automobile du Sénégal zvítězil v letech 1977, 1978 a 1979.

Podobně jako DS nebo GS se i tento model obchodně úspěšným zástupcem své značky. Výroba čtyřdveřového provedení byla ukončena v roce 1989 a poslední kombi pak opustila brány automobilky o dva roky později. Celkem vzniklo 1.170.645 vozů Citroën CX.


CItroën CX
 

Citroën BX

Citroën BX byl slavnostně představen 23. září 1982 pod Eiffelovou věží. V nabídce své značky se usadil mezi větší CX a menší modelovou řadu GS/GSA, kterou po ukončení její produkce v roce 1986 plně nahradil.

Novinka počátku osmdesátých let sdílela platformu s Peugeotem 405, ale v případě řešení podvozku byla věrná hydropneumatickému odpružení a rovněž provedení interiéru spolu s designem karoserie nijak nenaznačovalo příbuzenské vazby na mnohem konvenčnější Peugeot.

Auto jako investice: Nejlépe uložené peníze

Pod tvary vozu je podepsáno studio Bertone a především Marcello Gandini, který využil svých starších prací z druhé poloviny sedmdesátých let, jimiž jsou prototyp Reliant FW11 z roku 1977 a koncept Volvo Tundra na základech sériového modelu 343 z roku 1979. Především druhý jmenovaný vůz má svým vzhledem k sériovému BX velmi blízko, i když má jen jeden pár dveří.

Citroën BX byl uveden nejprve jako pětidveřový hatcback s karoserií dlouhou 4230 mm a rozvorem náprav 2655 mm. Karoserie v základním provedení vynikala hodnotou součinitele aerodynamického odporu pouhých 0,34. Praktické a prostorné kombi dorazilo s ročním zpožděním.

Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve stínu tragédií

Pod kapotu modelové řady BX zamířily moderní řadové čtyřválce, které podobně jako platforma pocházely z vývoje mateřského Peugeotu. To ovšem nebylo nijak na škodu a pohonné jednotky díky tomu nekulhaly za moderním designem tak, jako tomu bylo v případě představení některých starších zástupců značky Citroën.

Při uvedení na trh byl BX nabízen s atmosférickými zážehovými čtyřválci o objemu 1360 a 1580 cm3. První z této dvojice disponoval výkony 44,6 a 51,8 kW, zatímco druhý nabízel 64,7 kW. Nejméně výkonné provedení spolupracovalo se čtyřstupňovou manuální převodovkou a zbývající dvě byla spojena s pětistupňovou manuální převodovkou.

Během osmdesátých let byla nabídka pohonných jednotek upravována a rozšiřována. BX se díky tomu dočkal nepřeplňovaných i přeplňovaných vznětových motorů, poskytujících z objemů 1769 a 1905 cm3 výkony od 44 do 66 kW.

Vedle úsporných dieselů byl BX nabízen i ve výrazně atraktivnějších sportovně laděných verzích. Za první z nich lze označit provedení GT z roku 1984 s výkonem 75 kW. Již v roce následujícím dorazil BX Sport s výkonem 93 kW z dvoukarburátorového čtyřválce o objemu 1,9 l.

V létě roku 1986 se Citroën BX představil v modernizované podobě s novými nárazníky a upravenými světlomety s novými čirými kryty směrových světel. V interiéru byla přepracovaná palubní deska, která opustila své původní originální řešení se ovladači rozmístěnými po stranách přístrojového štítu a vsadila na konvenčnější řešení.

Pod kapotu si našlo cestu vstřikování paliva, které pomalu ale jistě začalo vytlačovat karburátory. Nejpřitažlivějším zástupcem řady se pak od roku 1987 stal BX 16V, jehož motor o objemu 1,9 litru a výkonu 118 kW umožňoval akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,6 s a dosažení maximální rychlosti 220 km/h.

Těsně před koncem osmdesátých let se v nabídce modelové řady BX objevil i pohon všech kol, jímž mohl být vybaven hatchback i kombi s benzinovými čtyřválcovými motory o objemu 1,9 litru.

Kapitolu samu pro sebe do jisté míry představuje Citroën BX 4TC, který byl navržen a vyroben v počtu 200 vozů jako základ pro soutěžní speciál skupiny B. V roce 1985 představený model se od ostatních verzí řady BX odlišoval dramatickým zevnějškem s rozšířenými blatníky, mírně prodlouženou přídí, jíž dominovala světla po celé její šíři.

K pohonu tohoto vozu posloužil čtyřválec o objemu 2,2 litru, původem od evropské divize Chrysleru v podobě značky Simca, patřící od konce sedmdesátých let rovněž Peugeotu. Tento motor díky přeplňování nabízel výkon 147 kW v silniční verzí, zatímco závodní speciály jej měly naladěn na až na 265 kW.

Citroën BX se udržel ve výrobě do roku 1994 a má na svém kontě celkem 2.315.739 exemplářů všech verzí.


CItroën BX
 

Citroën XM

Automobil představený 23. května 1989 v Lyonu přímo navázal na modely CX a DS. Tomu odpovídal extravagantní design karoserie spolu s provedením interiéru i podvozek, nabízející podle verze dvě různá provedení hydropneumatického odpružení.

Podobně jako v případě modelů BX a 405 i při vývoji nástupce modelu CX využil francouzský koncern jednu platformu pro dva vozy. Vedle XM na ní stála konzervativnější vlajková loď značky Peugeot pro devadesátá léta v podobě sedanu 605.

Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën XM (1990)

Modely XM a 605 pak vedle platformy sdílely i vybrané motory a převodovky. Navíc se oba pyšnily karoseriemi, pod nimiž byla podepsána nejslavnější italská designérská studia druhé poloviny dvacátého století. Citroën vycházel z návrhu studia Bertone, zatímco Peugeot měl v rodném listu studio Pininfarina.

Podobně jako DS a CX měl i XM svůj vlastní styl a odlišoval se od drtivé většiny světové produkce přelomu osmdesátých a devadesátých let. Zároveň se stejně jako jeho předchůdci dočkal dvojice karosářských variant, kdy tou druhou bylo praktické a náležitě prostorné kombi.

Citroën XM (1989-2000) - Létající koberec

Citroën XM byl představen s atmosférickým zážehovým šestiválcem o objemu 2975 cm3 disponujícím výkonem 123 kW a umožňujícím vozu s rozvorem 2850 mm a celkovou délkou 4708 mm dosáhnout rychlosti 222 km/h. Převodovka byla nejprve manuální pětistupňová a později ji v nabídce doplnila čtyřstupňová automatická.

Ve druhé polovině roku 1989 nabídku rozšířily zážehové i vznětové čtyřválce o objemu 2,0 l, resp. 2,1 l. Benzinový dvoulitr s karburátory disponoval výkony 84 a 79 kW. Verze s jednobodovým vstřikováním paliva měla 81 kW a s vícebodovým vstřikováním pak 89 a 94 kW. Diesely o objemu 2,1 l měly výkon 60 kW, resp. s přeplňováním 80 kW.

V červenci roku 1990 dorazil třílitrový zážehový šestiválec se čtyřventilovou technikou, který s výkonem 147 kW nabízel maximální rychlost 235 km/h.

Citroën XM jako vrcholný model své značky vynikal špičkovou výbavou. Posádka si mohla užívat mimo jiné palubní počítač, automatickou klimatizaci, elektricky stavitelná a vyhřívaná sedadla. V případě čalounění se v závislosti na verzi nabízel velur, kůže a Alcantara.

Vrcholný cestovní pak nabízelo nové odpružení Hydractive s elektronickým ovládáním a sedmi tlakovými zásobníky, u nějž bylo možné volit mezi komfortním a sportovním režimem.

Již zmíněné kombi bylo představeno na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1991 a stejně jako v případě modelů DS a CX dorazilo s delší karoserií, i když rozvor náprav již zůstal na stejné úrovni jako u provedení s plynule klesající linií střechy.

Citroën XM Break byl prodloužen o 255 mm na 4963 mm a ve své zádi ukrýval zavazadlový prostor o objemu 750 litrů, který bylo možné sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1960 litrů.

V létě roku 1994 se XM dočkal zásadního omlazení designu exteriéru i provedení interiéru a palety pohonných jednotek. V případě karoserie ustoupily originální hrany jemnějším liniím a podobná situace se odehrála i v interiéru.

Základním benzinovým motorem byl dvoulitrový čtyřválec se vstřikováním a výkonem 132 kW, který doplňoval přeplňovaný dvoulitr s výkonem 147 kW. Šestiválce o objemu 3,0 litru měly s dvanácti ventily výkon 123 kW a se čtyřiadvaceti ventily 150 kW. Turbodiesel o objemu 2,1 l a výkonu 80 kW pak doplnil motor o objemu 2,5 litru a výkonu 95 kW.

Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (1. díl)

Citroën ukončil výrobu modelu XM v červnu roku 2000 a za jedenáct let vzniklo celkem 333.775 vozů všech verzí.


CItroën XM
 

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední snímky Baracka Obamy v Bílém domě

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední…

Dvorní fotograf bývalého amerického prezidenta Pete Souza nafotil svou poslední sérii fotografií s Barackem…

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

 
 
reklama