Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Berlingo Efficient-C: hybridní studie elektrodieselu

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Společnosti Ricardo, QinetiQ a PSA Peugeot Citroën připravily funkční prototyp hybridního Berlinga Efficient-C, který ukazuje možnosti ekologicky šetrných vozů budoucnosti. Kombinace vznětového motoru a elektrimotoru je podle tvůrců optimálním řešením.

Společnosti Ricardo, QinetiQ a PSA Peugeot Citroën připravily prototyp hybridního automobilu, který splňuje podmínky soutěže vypsané britským ministerstvem dopravy. Funkční full-hybrid na bázi Berlinga emituje do ovzduší jen 99 g CO2 na jednom kilometru jízdy, což představuje ekvivalent spotřeby paliva 3,75 l nafty / 100 km. Stejný systém zabudovaný do běžného rodinného vozu segmentu C by mohl být ještě úspornější, neboť jeho emise by dosáhly jen 90 g CO2 na 1 km.

Pětidveřové pětimístné Berlingo Efficient-C (foneticky "úspornost") je postaveno na bázi modelu se vznětovým motorem 1.6 HDi, k němuž byly doplněny nové prvky hybridního hnacího ústrojí. Jde především o stejnosměrný kompaktní elektromotor (23 kW, 288V) zabudovaný mezi motor a automatizovanou pětistupňovou převodovku. Elektromotor dodává dalších 130 Nm točivého momentu, které jsou optimálně kombinovány s charakteristikou spalovacího motoru, protože vysoké hodnoty momentu elektromotoru jsou z principu k dispozici již od nulových otáček. Sada Li-ion akumulátorů je uložena pod podlahou v zádi vozu (v místě dříve určeném pro náhradní kolo), vozidlo je vybaveno některými novými komponentami, které musely být přizpůsobeny novému technickému řešení pohonu. Elektrický je proto posilovač řízení, vývěva pro podtlakový posilovač brzd nebo kompresor klimatizace. Ve voze přibyla nová řídící elektronika, která pečuje o optimální stav akumulátorů a hospodaření s energií.

Hnací ústrojí může pracovat v některém ze šesti režimů, které jsou podobné jako u sériově vyráběných full-hybridů značek Toyota nebo Lexus. Při jízdě vyššími rychlostmi je v činnosti jen spalovací motor, který za určitých podmínek pohání generátor dobíjející akumulátory. Během akcelerace se využívá vysokého točivého momentu elektromotoru, což pomáhá zlepšovat časy potřebné pro dosažení požadované rychlosti jízdy. Čistě elektrický pohon je uplatňován při nízkých rychlostech a malých zatíženích. Při brzdění je nastavena preference generátorového brzdění, při kterém je "zachytávána" kinetická energie pomocí generátoru a elektrických akumulátorů. Nejsou-li akumulátory dostatečně nabity, pracuje spalovací motor i ve stojícím vozidle, aby akumulátory dobíjel, v ostatních případech se spalovací motor samočinně vypíná.

Hybridní Berlingo nabízí posádce stejně prostorný interiér jako model poháněný konvenčním dieselem. Hybridní ústrojí posádku nijak neomezuje. Cena hybridního pohonu v Berlingu by se ve stávající podobě mohla dostat někam k dodatečným 130 tisícům korun, které by zákazník musel připlatit proti vznětové verzi.

Ondřej Láník
Diskuze (17)