Citroën C4 - Krása se znovu ujímá vlády

Citroën C4 - Krása se znovu ujímá vlády

 
 

Francouzskému Citroënu patří výsadní postavení - málokterá automobilka má ve své kronice tolik technických inovací a dlouhověkých modelů jako důkazů nadčasovosti. Modely 40CV, 2CV či DS patří k nejvýraznějším milníkům motoristické minulosti a „Kachna“ se dokonce stala kultem, dodnes masově uctívaným.

Ještě v devadesátých letech minulého století platilo – co Citroen, to skvost, nepodléhající času, čehož důkazem byl nedávný nákup tehdy již více než desetiletého modelu XM pro francouzskou vládu.

V poslední době mu však členství v koncernu PSA přineslo také jistou nezaměřenost; v kontrastu se zřetelně vyhrazeným Peugeotem působila donedávna modelová politika Citroënu rozpačitě. Ve výrobním programu koexistovaly vyloženě stylové modely (C2) vedle těch až příliš zaměřených na praktičnost (C5 před faceliftem) a nosné modely trpěly až příliš fádním designem (původní Xsara), devalvujícím jejich nesporné kvality. Chyběl také výrazný jednotící styl a hrozilo, že Citroën přijde o to nejcennější – identitu.

Pak se však zjevila energií nabitá studie C Airdream a zanedlouho poté na veřejnost prosákly první fotografie připravovaného třetího prince pro kompaktní třídu – C4 a začaly bít zvony a ohlašovat zahájení bitvy Citroënu proti zbytku světa o návrat na designérský Olymp. Dvě natřikrát lomené lamely, vtipně rozvíjející motiv citroënovského dvoušípu, totiž nejdříve výrazně osvěžily poněkud šedavou vizáž velké C5 a hned v zápětí posloužily jako leitmotiv pro zcela novou C4.

Citroën C4 se vydal do nižší střední třídy, v níž plane nejzuřivější bitva o zákazníky, vystřídat již poněkud vysílenou Xsaru. Stejně jako ona se opírá o masivní propagaci motoristickým sportem a dokonce – podle nejnovější módy – přichází na civilní trh až s odstupem po závodním křestu. První kusy se vydají za svými zákazníky, zatímco se Sébastien Loëb bude ve WRC prát o další zlatý věnec.

Zcela v souladu s dalším trendem, ustanoveným již italskou dvojicí Bravo/Brava, je odlišný charakter různých karosářských verzí, jmenovitě pěti- a třídveřového hatchbacku, v tomto případě pojmenovaného coupé. Liší se vzájemně opět o něco více, než bylo dosud obvyklé, a to zejména tvarem karoserie. Shodně však nabízejí rekordní vnitřní prostor, příď, tvořenou již podle nových firemních pravidel a několik výrazných společných identifikátorů, například vnější zpětná zrcátka.

Pětidveřový hatchback se nechal charakterizovat vejčitým bokorysem, tvořeným jedinou linkou bez výrazných zlomů a horní linií oken v podobě čistého oblouku, tvořící s tvarem střechy zajímavou linii o proměnlivé šířce. Zadní postranní okno končí hrotem, kterým vyvrcholuje i boční prolis a podél jehož špice „obtéká“ komplikovaně tvarovaný C-sloupek, z opačné strany formovaný originálními koncovými světly. Jednoduchou záď zdobí výrazné logo, na něž navazuje mírný horizontální prolis analogickým způsobem jako chromovaná lišta na přídi. Důslednost při tvorbě designu dokazuje i v rámci třídy vynikající hodnota koeficientu odporu vzduchu – Cx 0,29.

Coupé uplatňuje ostřejší přístup; střecha směrem vzad klesá daleko pozvolněji a ústí v negativně zalomené zádi, která opticky vrcholí v jediné hraně, do níž se ve vzájemných ostrých úhlech sbíhají obě části lomených třetích dveří, společně se špicí C-sloupku a kapkovitě se zužujících koncových světel. Dramatický kontrast pak tvoří spodní polovina zadního čela v podobě bachratého oblouku. Coupé svou protáhlejší konturou působí daleko dynamičtěji, používajíce k tomu prostředky, vynalezené na sklonku osmdesátých let dvacátého století slavnou Hondou CRX. Aerodynamika je ještě o stupínek lepší a hodnota Cx 0,28 tvoří momentální rekord segmentu B.

Interiér nabízí vnitřní prostor, daný rozvorem 2,61 m a v mnoha rozměrech patřící mezi současnou špičku, zejména co se týče podélného směru. Pobyt cestujícím na palubě zpříjemňuje celá řada zlepšení, z nichž některá slaví v C4 premiéru. Již v autosalonu lze podle osobního vkusu zvolit ze dvou druhů sedadel; měkké pohodlí a vzdušnost akcentující confort či sportovně tuhý a těsný vitalité. Klima na palubě zlepšují izolační schopnosti zesíleného bočního prosklení a zadního vrstveného skla (za příplatek), společně s dvojitým těsněním dveří. Vzduch, proudící do kabiny, je kromě nejmodernějších klimatizačních systémů upraven i novinkovým osvěžovačem vzduchu s regulovatelnou intenzitou a výběrem z devíti různých vůní. Luxusní limuzínu připomíná ovládání uzavřené cirkulace vzduchu, dostupné i z věnce volantu. Akustický komfort umocňuje příplatkové hi-fi JBL s 10 reproduktory a subwooferem, umístěným v zavazadlovém prostoru. Zvláštní důraz byl věnován variabilitě; kromě nadstandardního množství odkládacích míst lze rozdělit plochu zavazadlového prostoru přestavitelnými přihrádkami a zadní sedák lze nejen sklopit, ale také zcela vyjmout a přidat několik krychlových decimetrů užitného prostoru.

Ergonomie se točí kolem hlavní novinky – volantu s pevným středem, kolem kterého řidič otáčí samotným věncem. Na středu umístěné spínače nabízejí konstantní pozici a doplňuje je zobrazovací jednotka přímo na sloupku řízení, měnící polohu současně s ním. Ta obsahuje informace, týkající se vozidla, tedy otáčkoměr, který při dosažení kritických hodnot zčervená, a životně důležité provozní kontrolky. Ostatní údaje sdílí s řidičem i posádka na centrálně umístěném displeji, který stejně jako ten u volantu podsvěcuje denní světlo, propouštěné skrz průsvitný podklad, a v případě nedostatku plynule nahrazované umělým podsvícením. Informační systémy a multimédia sdílejí informační obrazovku na středové konzole a příplatková automatická klimatizace má svou indikaci v dalším separátním okénku.

Bezpečnost zahrnuje dvě velké novinky; první těží z pevného středu volantu a spočívá v řidičově airbagu, pro nějž bylo možné opustit nevýhodný kruhový tvar a dát mu daleko účinnější ergonomickou formu. Druhá inovace – společná i pro faceliftovaný model C5 – se jmenuje AFIL a varuje řidiče před neúmyslným najetím na plnou nebo přerušovanou čáru na silnici. Aktivuje se ovladačem na palubní desce a účinkuje v rychlostech nad 80 km/h. Přední nárazník obsahuje na každé straně tři páry senzorů, sestávajících z infračervené diody a snímače, citlivého na změnu barvy odrazné plochy. Pokud řidič najede na čáru bez spuštění ukazatele směru a systém tento manévr vyhodnotí jako ztrátu pozornosti, zavibruje ta strana řidičova sedáku, které se to týká; tato diskrétní forma alarmu nijak neruší ostatní cestující. Viditelnost zlepšují kromě pokročilých jednodílných stěračů i natáčecí bi-xenonové světlomety a problémům předchází varování při ztrátě tlaku v pneumatice a nastavitelný omezovač rychlosti. Standardem je šestice airbagů a široká paleta asistenčních systémů, stejně jako konstrukční prvky, zvyšující ochranu chodců.

Jízdní vlastnosti zprostředkovává konvenční podvozek s přední nápravou McPherson a zadními vlečenými rameny s torzní příčkou a stabilizátorem. Posilovač řízení poskytuje variabilní účinek, závislý na otáčkách motoru, kotoučové brzdy obsahují EBD a asistent s automatickou aktivací výstražných světel. Standardem jsou 15“ kola, podle motorizace pak až 17 palcová.

Startovní nabídka pohonných agregátů dosahuje úctyhodného čísla 8; ve všech případech se jedná o šestnáctiventilové čtyřválce DOHC, přičemž poměr zážehových a turbodieselů HDi druhé generace činí 5:3. Všechny jsou osazovány pětistupňovou manuální převodovkou s vyjímkou 2,0i 103 kW, spojeného výhradně se samočinnou skříní, 1,6i 80 kW, spojitelného s automatem volitelně, a 2,0 HDI 100 kW s šesti ručně řazenými stupni.

1.4i 16V otevírá výkonem 65 kW při 5250 ot/min a točivým momentem 133 Nm při 3250 ot/min výkonnostní spektrum. Disponuje proměnlivým časováním ventilů (VVT), díky němuž je již při 1 800 ot/min k dispozici 118 Nm - 90 % maxima. Vyniká nízkou spotřebou 6,4 l/100 km a vyhovuje požadavkům emisní normy Euro IV.

1.6i 16V disponuje výkonem 80 kW při 5 800 ot/min a točivým momentem 147 Nm při 4 000 ot/min. Tvoří pomyslný střed nabídky pro vůz C4 a nabízí optimální poměr výkon/hospodárnost - spotřeba při smíšeném cyklu činí 7,1 l/100 km.

2.0i 16V nabízí kulatých 100 kW při 6 000 ot/min a 190 Nm při 4 100 ot/min. Relativně malému autu dodá pružnost a dynamiku a stane se vyhledávaným doplňkem pro luxusní verze.

2.0i 16V 103 kW při 6 000 ot/min je novinkou, nedávno představenou ve větší C5 a vzniklou zcivilizováním známého stoosmdesátikoňového dvoulitru z Peugeotů 206 a 307. Mírně zvýšený výkon i kroutící moment (200 Nm při 4 000 ot/min) díky VVT je k dispozici výhradně samočinné převodovce a plní Euro IV.

2.0i 16V, VVT, 130 kW při 7 000 ot/min je nejvýkonnějším motorem v nabídce. I tento „lví“ čtyřválec slaví premiéru, i když pouze svou přítomností v Citroenu. Vrcholným verzím Citroenu C4 bude jistě slušet i točivý moment je 202 Nm při 4 750 ot/min.

Vznětové motory tvoří již od počátku pouze hliníkové čtyřválce HDi druhé generace, se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním common-rail druhé generace s piezoelektrickými vstřikovači a plnícím tlakem až 1650 Bar, turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, filtrem pevných částic FAP a systémem overboost, zvyšujícím krátkodobě plnící tlak turbodmychadla a kroutící moment dvou silnějších turbodieselů o 20 Nm.

1.6 HDi 66 kW CEE při 4 000 ot/min a 215 Nm při 1 750 ot/min je odvozen od již známého HDi 110 a znamená absolutní novinku ve vozech značky Citroën. Plní Euro IV, dosahuje nízké spotřeby 4,7 l/100 km a emise CO2 u tohoto motoru činí pouze 125 g/km.

1.6 HDi 80 kW CEE při 4 000 ot/min a 240 (260) Nm při 1 750 ot/min je již od února 2004 montován do modelu Xsara Picasso a nabízí pružnost a lineární náběh síly. Spotřeba 4,7 l/100 km umožňuje dojezd více než 1200 km a agregát plní Euro IV.

2.0 HDi 100 kW při 4000 ot/min. a 320 (340) Nm při 2 000 ot/min spolupracuje s šestistupňovou převodovkou, převzatou z C5. Umožňuje nadstandardní dynamiku při nízké spotřebě i naloženému vozu a stane se patrně základem pro drahé sportovně laděné verze, jako u bratrance Peugeot 307.

Ceny Citroenu C4 pro český trh nebyly v době redakční uzávěrky dosud známy, jen co je importér uvolní, podělíme se o ně s Vámi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hackeři napadli ukrajinské banky a podniky, problémy má i ruská pobočka Home Creditu Hackeři napadli ukrajinské banky a podniky, problémy má i ruská pobočka Home Creditu

Země čelí největšímu útoku počítačových pirátů v historii.

Skotská premiérka chce referendum řešit v závěru brexitu Skotská premiérka chce referendum řešit v závěru brexitu

Skotská premiérka Nicola Sturgeonová odložila rozhodnutí…

Podmínky pro pobyt cizinců se zpřísní, definitivně rozhodli poslanci Podmínky pro pobyt cizinců se zpřísní, definitivně rozhodli poslanci

Poslanecká sněmovna znovu schválila novelu, která zpřísní…

Růst USA se zpomalí, odhaduje Mezinárodní měnový fond Růst USA se zpomalí, odhaduje Mezinárodní měnový fond

Mezinárodní měnový fond zhoršil hospodářský výhled…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 




Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
Prague Harley Days 2017: Znáte bikerské hry v jízdních dovednostech?

Prague Harley Days 2017: Znáte bikerské hry v jízdních dovednostech?

Dnes 16:50

Praha prožije první zářijový a zároveň poslední prázdninový víkend ve znamení strojů značky Harley-Davidson a to díky akci Prague Harley-Days, jejichž součástí budou i bikerské hry.




Blesk.cz

Legendární konzole SNES se vrací v mini podobě, zahrát si na ní půjde dosud nevydaný StarFox 2

Legendární konzole SNES se vrací v mini podobě,…

Po úspěchu miniaturní a moderní verze legendární osmibitové konzole Nintendo Entertainment System (NES), po níž…

Prasečí mor v Česku: Rychle se šíří, přenášejí ho klíšťata

Prasečí mor v Česku: Rychle se šíří, přenášejí ho klíšťata

V České republice se objevil africký mor prasat. Nakažlivá choroba, kterou přenášejí volně žijící zvířata, se do…

 

iSport.cz

Výkonný výbor FAČR navrhne změnu stanov. Vyloučí pat ve volbě předsedy

Výkonný výbor FAČR navrhne změnu stanov. Vyloučí pat…

Co se stalo 2. června na valné hromadě fotbalové asociace, už by se nemělo na té další 12. prosince v Nymburce…

Bohemians jednali s Plzní o hostování Ivanschitze, ten nakonec couvnul

Bohemians jednali s Plzní o hostování Ivanschitze,…

Mimořádně zajímavý transfer se rodil na trase Praha - Plzeň. Podle informací iSport.cz Bohemians jednali s…

 

Reflex.cz

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými Papuánci do neprostupné džungle

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými…

„Angguruk–Wamena–Angguruk!“ křičí do vysílačky mladík z kmene Jaliů v odletové hale pralesního letiště ve…