reklama


ČKP: Tažení vůči neplatičům povinného ručení začíná

ČKP: Tažení vůči neplatičům povinného ručení začíná

 

První výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP obdrží neplatiči povinného ručení již v polovině února.

V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP těm, kteří pro svá registrovaná vozidla nemají sjednáno povinné ručení. V této první vlně bude rozesláno cca 10 tisíc výzev. Pravidelně v několikatýdenních intervalech budou následovat další.

Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu ukládá, s účinností od 1.1. 2009, neplatičům povinného ručení zákon č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je dle objemu válců motoru 50 nebo 70 Kč. Například majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez ručení na více než 1.500 Kč. Nesrovnatelně více, než kdyby povinné ručení řádně platil.

Cílem ČKP je výrazně snížit počty nepojištěných vozidel v České republice. „Vzorem pro nás mohou být severské země Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod 1 procento. Naproti tomu v ČR je dnes nepojištěných vozidel zhruba 12 procent. Máme zájem na tom, abychom se stavu ve zmíněných severských zemích v horizontu několika let co nejvíce přiblížili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Riziková auta v první vlně obsílek
Mezi prvními bude ČKP obesílat ty, kteří patří do nejvíce rizikové skupiny – tzn. je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. „To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do GF v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat.“ upřesňuje Jakub Hradec.

„Kompetenci požadovat po neplatičích povinného ručení úhradu příspěvku do garančního fondu, která je nám dána zákonem, budeme důsledně uplatňovat. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu mu narůstá každým dnem a je jen na neplatičích povinného ručení, zda a jak vysokou částku budou nuceni platit. Proto doporučujeme všem, na které je vedeno nepojištěné vozidlo, aby si své věci dali urychleně do pořádku: buď neprovozované vozidlo vyřadili, byť jen dočasně, z registru vozidel nebo pro něj bezodkladně sjednali povinné ručení,“ zdůrazňuje Hradec.

Přišla obsílka, co pak?
Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. K tomu účelu obdrží spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Nutné je tvrzení ve vyplněném dotazníku doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost - například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy, nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.

Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje doložením, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady s vymáháním spojené. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.

Jak to může vypadat v praxi?
Modelovým příkladem může být majitel nepojištěné Škody Felicie 1,3. V polovině února obdrží od ČKP výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Doba nepojištění je 46 dní, tzn. od 1.1.2009 kdy příspěvek do GF vstoupil v účinnost až do 15.2.2009 - dne odeslání výzvy. Při denní sazbě přípěvku 50 Kč, která je stanovena pro tento druh vozidla, bude jeho majitel vyzván k úhradě částky 2.300 Kč, navýšené o náklady uplatnění. Pokud majitel vozu dlužnou částku nezaplatí, bude případ předán k soudu. V krajních případech může dojít až na exekuci. Naproti tomu povinné ručení za dané období by majitele Felicie vyšlo na pouhých cca 530 Kč, s případným bonusem by bylo ještě levnější.

První ovoce
„Naším cílem není represe, naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy! Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Je z čeho vybírat - na trhu působí 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách. Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízí již za 100 Kč na měsíc.

Informační kampaň, kterou Česká kancelář pojistitelů realizuje od poloviny loňského října, se pozitivně projevila jak v počtech vozidel, která byla do konce roku vyřazena z registru, tak ve zvýšeném zájmu o produkt povinného ručení. V prosinci 2008 bylo z registru vozidel trvale vyřazeno 65 tisíc vozidel – o 548 % více, než v prosinci 2007. Počet nově uzavřených pojištění v prosinci 2008 byl o 47 % vyšší, než v prosinci 2007.

I nadále jsou k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz a informační linka ČKP 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především příspěvku do garančního fondu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: ČKP
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Všichni ji lákali do seriálů, ale marně! Jana Paulová (61) odolávala 20 let! Výjimku udělala až teď, když…

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i desítky Čechů

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i…

Do Gambie ve čtvrtek vstoupila armáda sousedního Senegalu. Činí tak na podporu nově zvoleného gambijského…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama