Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČKP: Tažení vůči neplatičům povinného ručení začíná

Ondřej Láník
Diskuze (11)
První výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP obdrží neplatiči povinného ručení již v polovině února.

V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP těm, kteří pro svá registrovaná vozidla nemají sjednáno povinné ručení. V této první vlně bude rozesláno cca 10 tisíc výzev. Pravidelně v několikatýdenních intervalech budou následovat další.

Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu ukládá, s účinností od 1.1. 2009, neplatičům povinného ručení zákon č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je dle objemu válců motoru 50 nebo 70 Kč. Například majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez ručení na více než 1.500 Kč. Nesrovnatelně více, než kdyby povinné ručení řádně platil.

Cílem ČKP je výrazně snížit počty nepojištěných vozidel v České republice. „Vzorem pro nás mohou být severské země Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod

1 procento. Naproti tomu v ČR je dnes nepojištěných vozidel zhruba 12 procent. Máme zájem na tom, abychom se stavu ve zmíněných severských zemích v horizontu několika let co nejvíce přiblížili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Riziková auta v první vlně obsílek

Mezi prvními bude ČKP obesílat ty, kteří patří do nejvíce rizikové skupiny – tzn. je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. „To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do GF v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat.“ upřesňuje Jakub Hradec.

„Kompetenci požadovat po neplatičích povinného ručení úhradu příspěvku do garančního fondu, která je nám dána zákonem, budeme důsledně uplatňovat. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu mu narůstá každým dnem a je jen na neplatičích povinného ručení, zda a jak vysokou částku budou nuceni platit. Proto doporučujeme všem, na které je vedeno nepojištěné vozidlo, aby si své věci dali urychleně do pořádku: buď neprovozované vozidlo vyřadili, byť jen dočasně, z registru vozidel nebo pro něj bezodkladně sjednali povinné ručení,“ zdůrazňuje Hradec.

Přišla obsílka, co pak?

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. K tomu účelu obdrží spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Nutné je tvrzení ve vyplněném dotazníku doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost - například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy, nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.

Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje doložením, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady s vymáháním spojené. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.

Jak to může vypadat v praxi?

Modelovým příkladem může být majitel nepojištěné Škody Felicie 1,3. V polovině února obdrží od ČKP výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Doba nepojištění je 46 dní, tzn. od 1.1.2009 kdy příspěvek do GF vstoupil v účinnost až do 15.2.2009 - dne odeslání výzvy. Při denní sazbě přípěvku 50 Kč, která je stanovena pro tento druh vozidla, bude jeho majitel vyzván k úhradě částky 2.300 Kč, navýšené o náklady uplatnění. Pokud majitel vozu dlužnou částku nezaplatí, bude případ předán k soudu. V krajních případech může dojít až na exekuci. Naproti tomu povinné ručení za dané období by majitele Felicie vyšlo na pouhých cca 530 Kč, s případným bonusem by bylo ještě levnější.

První ovoce

„Naším cílem není represe, naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy! Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Je z čeho vybírat - na trhu působí 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách. Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízí již za 100 Kč na měsíc.

Informační kampaň, kterou Česká kancelář pojistitelů realizuje od poloviny loňského října, se pozitivně projevila jak v počtech vozidel, která byla do konce roku vyřazena z registru, tak ve zvýšeném zájmu o produkt povinného ručení. V prosinci 2008 bylo z registru vozidel trvale vyřazeno 65 tisíc vozidel – o 548 % více, než v prosinci 2007. Počet nově uzavřených pojištění v prosinci 2008 byl o 47 % vyšší, než v prosinci 2007.

I nadále jsou k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz a informační linka ČKP 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především příspěvku do garančního fondu.

Ondřej Láník
Diskuze (11)
29. 1. 2009 09:57
Re: prachy nic jinýho....
nejsem sice právník, ale nejde o formu trestu?

Prostě máš povinnost uhradit pojištění. Neuděláš to, budeš sankcionován. Co bys dělal, kdyby se vymáhalo jenom částka rovnající se pojistce? Každý by jezdil bez ní a doufal, že neťukne. A když pak ťukne, tak holt zaplatí to částku, kterou už měl zaplatit povinně předtím.

Vem si to na příkladu MHD. Jedeš v tramvaji a řekneš si - nebudu si kupovat lístek, jestli mě čapnou, stejně dostanu jenom pokutu v ceně lístku. :-!

Ale možná jde fakt jenom o dohození kšeftu pár pro vymahače dluhů.... ;-\
29. 1. 2009 00:05
prachy nic jinýho....
A proč nevymáhají částku shodnou s pojištěním? Takle to vypadá, že si chtějí jen namastit kapsy :-! Nojo brácha je vymahač, taky potřebuje dělat kšefty......
28. 1. 2009 18:58
Re: Platit pojištění za auta, která neexistují
To, co jsem uvedl, jsou reálné příklady z praxe. To se opravdu stalo. Jeden týpek šel v prosinci odhlásit auto, které mu bylo před x lety ukradeno (byl to starý bezcenný vrak, tak to ani nehlásil na policii, stejně by nic nevyřešili). Tam mu řekli, že bez policejního protokolu o krádeži to auto nemůžou odhlásit. Šel na policii, aby mu dali protokol a oni řekli, že vzhledem k ceně vraku šlo o přestupek a ten je dávno promlčen a policie nemůže zahájit šetření a vystavit protokol.
28. 1. 2009 14:33
Re: Platit pojištění za auta, která neexistují
jo jo, já se nad tím zamyslel taky, a napadlo mě, že třeba byl člověk 1-2 měsíce mimo republiku. Když to bude nějaký 30 letý vrak tak to sice možná vyvolá podezření, jestli to není bouda, ale to je už pak na zelených aby ti to dokázali :-!
28. 1. 2009 13:54
Re: Platit pojištění za auta, která neexistují
jak... no treba, ze si toho nevsiml, nebo ze to nepovazoval za dulezite hlasit. Ze ukradene auto pro nej nema cenu a nechtel zbytecne zatezovat policii >:D