Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co koupit: Renault Kadjar vs. konkurence

Ondřej Chamilla
Diskuze (69)
Dostal se nám do rukou ceník nového Renaultu Kadjar, což je ideální příležitost pro porovnání vozu s nejbližšími konkurenty. Který vůz tedy vyjde nejlépe?


Úvod


Ačkoliv v době psaní článku ještě není ceník nového SUV Renault Kadjar na stránkách automobilky, kolega David s vozem již jel a při té příležitosti mu byly poskytnuty rovněž kompletní ceny a výbavy vozu. Rozhodli jsme se tedy, že automobil srovnáme s nejbližšími konkurenty, a to po stránce ceny, výbavy či techniky. Hlavní je v tomto případě výhodnost automobilů, klasické jízdní srovnání, kde se budou brát v úvahu všechny aspekty, dnes nečekejte.

V prvé řadě je však nutné nejprve vybrat ty správné vozy do srovnání. Jeden přímý konkurent je nad slunce jasný. Kadjar technicky vychází z automobilu, který je v Evropě i jinde velice úspěšný a značně pomohl k rozvoji SUV, či spíše crossoverů této velikosti. Jedná se o Nissan Qashqai, se kterým Renault sdílí některé pohonné jednotky, pohon všech kol či základní stavbu karoserie. Nissan na svého bratra ztrácí výkonem základní dvanáctistovky, která má o 12 kW méně, na druhou stranu však nabízí benzinovou šestnáctistovku se 120 kW, kterou musí Francouz alespoň prozatím oželet.

Nejen v Česku pak bude pro Kadjar konkurencí další námi vybraný automobil, který na první pohled vypadá dosti rozdílně a přináší spíše tvary krabice, což je v kontrastu se zaobleným Kadjarem a Qashqaiem, ale ve výsledku cílí na podobné zákazníky a daří se mu dosahovat podobných cílů, byť jinou cestou. Ano, jde o domácí Škodu Yeti, která nedávno dostala nové motory a koncem roku 2013 i rozsáhlejší facelift.

Díky rozsáhlejšímu oplastování Kadjar s Qashqaiem vypadají spíše jako vozy, se kterými byste se snad i mohli vydat do terénu, i když většina verzí má pohon pouze přední nápravy. Všichni konkurenti to dnes mají podobně, a to včetně závěrečné, navzájem příbuzné dvojice z Koreje. Vybrali jsme ještě typická SUV této velikosti, Kiu Sportage a Hyundai ix35. Jako základ nabízejí atmosférické šestnáctistovky oproti přeplňovaným motorům o objemu 1,2 litru u ostatních, hádáme však, že Kadjar by jim mohl ukousnout část prodejů.

Hned na počátku se můžeme pustit do jednoho srovnání a položit si otázku, která mnoho Čechů zajímá. Jak jsou na tom vozy se zavazadlovým prostorem? Kadjar v tomto ohledu nabízí příjemný základní objem 472 litrů. Škoda s kompaktnější karoserií má 416 litrů, Nissan nabízí 401 litrů, Hyundai 465 litrů, stejně jako sesterská Kia. První disciplínu tak Kadjar zvládl hned vyhrát, byť ještě musíme prozkoumat využitelnost těchto litrů v reálu.

Renault Kadjar vs. konkurence - srovnání rozměrů
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Délka [mm]44494222438044404410
Šířka [mm]2058 (včetně zrcátek)1793180618551820
Výška [mm]16071671159016351655
Rozvor [mm]26462578264626402640
Rozchod vpředu [mm]15561541156016111591
Rozchod vzadu [mm]15421537156016121592
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l]472/1478416/1580401/–465/1535465/1436

Cena


Základní motorizace vozů v tomto srovnání mají všechny výkon od 81 do 99 kW, pohon pouze předních kol a je potěšující, že jim nechybí šestistupňová manuální převodovka. Rozptyl ceny je ale poměrně velký, na svědomí jej však má zejména rozdílná výbava těchto SUV. Úplně nejlevnější je Škoda Yeti 1.2 TSI 81 kW ve výbavě Active za 379.900 Kč. Za danou cenu však mnoho výbavy nečekejte, blíže si vše rozepíšeme v další kapitole. Pokud byste chtěli diesel s výkonem okolo 100 kW a pohonem všech kol, což je naše další meta, tak si připravte 583.900 Kč za verzi 2.0 TDI 110 kW Ambition.

Druhým nejlevnějším je Qashqai, přičemž za Škodou příliš nezaostává – stojí 384.900 Kč s motorem 1.2 TCe 85 kW a ve výbavě Visia. Za diesel 1.6 dCi 96 kW s pohonem všech kol rovněž v základním stupni výbavy dáte minimálně 569.400 Kč.

Pod hranici 400.000 Kč seženete ještě Kiu Sportage s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 99 kW. Vůz se však vejde pouze o 20 Kč, stojí totiž 399.980 Kč v základním výbavovém stupni Active. Pro diesel ve čtyřkolce musíte sáhnout do vyššího stupně Comfort, kde najdete dvoulitrový diesel CRDi s výkonem 100 kW, to vše za 584.980 Kč, což je částka téměř stejná jako u Škody Yeti.

Druhý nejdražší je tentokrát Hyundai, který s totožnou šestnáctistovkou jako Kia začíná na ceně 479.990 Kč. Diesel s pohonem všech kol se pak nabízí až v té vyšší ze dvou dostupných výbav, což je Trikolor. Za stejný dvoulitr jako u Kie dáte 624.990 Kč, přičemž výbava není o mnoho lepší.

Nejdražší je tak Renault, byť je to relativní. Zatím se totiž nenabízí základní výbava Life, která má být dostupná od září tohoto roku. Vše tedy začíná na stupni Zen, kde přeplňovaná dvanáctistovka s 96 kW stojí 489.990 Kč. Za danou cenu má však automobil nejvíce výbavy. Pokud toužíte po čtyřkolce, pak dostanete stejnou techniku jako u Qashqaie včetně přeplňované naftové šestnáctistovky dCi, to vše za 634.990 Kč ve výbavě Zen. Jak už jsme však řekli, tyto ceny musíme dát do kontextu s výbavou, pojďme tedy na to.

Výbava


Z hlediska zcela základní výbavy vede Kadjar, což však není překvapením vzhledem k tomu, že zatím není v nabídce základní stupeň Life, ale jen vybavenější Zen. Automobil tak má dvouzónovou automatickou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, sedmnáctipalcová litá kola, diodové zadní svítilny a denní svícení, kožený volant, všechna okna elektricky ovládaná či hudební systém Arkamys. To je velmi slušné a do značné míry to ospravedlňuje nejvyšší cenu ve srovnání.

Protipólem je Škoda Yeti, která je sice nejlevnější, ale zároveň nejméně vybavená. Vystačit si musí s manuální klimatizací, čtyřmi airbagy, ocelovými koly, elektrickými okny jen vepředu, centrálním zamykáním bez dálkového ovládání a přípravou pro rádio. V tomto případě výrazně doporučujeme jít do varianty Fresh Ambition, která začíná na 419.900 Kč, ale má již vše podstatné.

Qashqai je v poměru ceny a výbavy docela výhodný, v základu má manuální klimatizaci, tempomat, nechybí mu hlavové airbagy či autorádio s různými přípojkami. Pokud byste si však chtěli za něco připlatit, dost možná budete muset jít do některé z vyšších výbav.

Hyundai pak nedokáže svou vyšší cenu obhájit tak dobře, jako Kadjar. Špatně však vybaven není – nechybí mu šestnáctipalcová litá kola, elektrické ovládání všech oken, manuální klimatizace, či rádio s USA a AUX. Přesto by člověk očekával více prvků, zejména vzhledem k nemalé částce nutné k pořízení.

To sesterská Kia je na tom podobně, co se počtu prvků v základní výbavě týče. Máte tedy litá šestnáctipalcová kola, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání, autorádio s přípojkami či palubní počítač, to vše za nižší cenu. U obou Korejců je pak možnost konfigurace omezená.

Pro detailní srovnání jsme pro vás ještě připravili tabulku výbavy pro verze s naftovými motory a pohonem všech kol. Zajímalo nás, kolik vozy stojí po dovybavení běžnými prvky. Jak můžete vidět, nejlevnější je Kia, ale má také nejméně výbavy a pokud chcete připlatit za chybějící prvky, musíte od vyššího stupně výbavy. Hyundai má zase problém v tom, že navigace je dostupná pouze v paketu za 69.900 Kč, který na sebe váže i mnoho dalších prvků, které nemusíte chtít.

Renault Kadjar – cenové srovnání s konkurencí
ModelRenault KadjarŠkoda YetiNissan QashqaiKia SportageHyundai ix35
Motor1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 TDI 4x4/110 kW1.6 dCi 4x4/96 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW2.0 CRDi 4x4/100 kW
VýbavaZenAmbitionAcentaComfortTrikolor
Cena [Kč]634.900633.900611.400584.980624.990
Airbagy čelníSSSSS
Airbagy bočníSSSSS
Airbagy hlavovéSSSSS
Centrální zamykání s DOSSSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSSSS
El. stahování bočních okenSSSSS
Klimatizaceautomatickámanuálníautomatickámanuálnímanuální
Kožený volantSSSS
Metalický lak15.00014.10014.00014.90014.900
Přední mlhovkySSSS
Navigace22.00020.80030.000Paket Premium
TempomatSSSS
Palubní počítačSSSSS
Rezervní kolo3.0002.100SSS
Parkovací senzory12.000*18.300jen vzadu
Cena s příplatky [Kč]683.900689.200655.400599.880639.890
*Parking pack

Technika


Všechny vozy ve výběru používají pohon všech kol připojitelný pomocí lamelové spojky. U Qashqaie a Kadjaru je elektromagnetická, u zbylých vozů elektrohydraulická. Systémy pak v reálném životě pracují velmi podobně a při prokluzu či detekci možného prokluzu předních kol rychle přesouvají více točivého momentu na zadní nápravu.

Z hlediska základních motorizací pak dostanete na výběr, zda dát přednost atmosférickému motoru s přímým vstřikem, který je zastupován jednotkou 1.6 GDI 99 kW u Kie a Hyundaie, anebo upřednostnit downsizované přeplňované jednotky, které mají menší výkon, ale větší točivý moment. V tomto případě jde o 1.2 TCe a 1.2 TSI, které nabízejí 175 až 205 N.m proti 165 N.m korejské šestnáctistovky. Volba je na vás, každá jednotka má své pro a proti.

Nejširší nabídku naftových jednotek nabízí Kia s Hyundaiem, jedná se o motory s objemem 1,7 až 2,0 litru a výkonem 85 až 135 kW. Zbylí konkurenti nabízejí pouze dva naftu spalující agregáty. U Qashqaie a Kadjaru jde o motory 1,5 a 1,6 dCi s 80 a 96 kW, u Yetiho jsou to dvoulitry TDI 81 a 110 kW.

Z hlediska zážehových agregátů vede Yeti s dvanáctistovkou a dvěma čtrnáctistovkami TSI o výkonu 81, 92 a 110 kW. Druhý je Qashqai, který má dvanáctistovku a šestnáctistovku DIG-T s 85 a 120 kW. Kadjar má zatím pouze dvanáctistovku s 96 kW, Korejci jen již několikrát zmiňovanou atmosférickou šestnáctistovku.

Na podvozku hledejme hlavní rozdíly v konstrukci zadní nápravy. Yeti ji má vždy víceprvkovou, stejně jako Hyundai s Kiou. U Qashqaie má víceprvek pouze nejsilnější benzinový agregát a varianta s pohonem všech kol, u Kadjaru pak pouze verze 4x4.

Závěr


Který automobil si nakonec z této pětice vybrat? Nechceme vám dávat konečné závěry, k tomu potřebujeme vozy postavit proti sobě a pořádně se s nimi projet, jisté však je, že nový Kadjar se nezapsal vůbec špatně. Samozřejmě, má nejvyšší cenu, ale jen do chvíle, než se vozy dovybaví na stejnou úroveň. Bohatá základní výbava mnohé neduhy maže. Navíc jde o vůz s největším zavazadelníkem, docela se nám líbí zvenku a lze jej snadno dovybavit na velmi pěknou úroveň. S příchodem levnější základní výbavy a většího počtu motorů to bude velmi zajímavé volba.

To se nedá říci o Korejcích. Hyundai je příliš drahý, Kia sice ne tak moc, ale nenakonfigurujete si ji tak, jak byste chtěli. Výhodou těchto vozů je široká nabídka naftových jednotek, a to až do výkonu 135 kW. Benzinový agregát však mají pouze jeden, a to atmosférickou šestnáctistovku.

Škoda Yeti již má několik křížků na krku a nové motory splňující normu Euro 6 (u dieselů výhradně díky vstřikování močoviny) se snaží vůz oživit. V základu se jedná o nejlevnější automobil zde, má ale nejmenší výbavu. Yeti však boduje třeba nejširší nabídkou zážehových agregátů a když jej koupíte ve verzi Fresh Ambition, tak dává smysl i z hlediska ceny, i když se k tomuto výbavovému stupni váže maximálně poměrně příjemný diesel s 81 kW.

Kladně hodnotíme rovněž Nissan Qashqai, který nabízí nejsilnější benzinový motor, má poměrně příznivou cenu a z naší zkušenosti víme, že i příjemně jezdí. Výběr mezi Kadjarem a Qashqaiem tak bude více než kdy jindy o osobní náklonnosti ke značce či vzhledu vozů, zejména když technika automobilů je podobná. A co byste si vybrali vy? Napište nám to do diskuze či hlasujte v anketě pod článkem.

Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (69)
19. 6. 2015 12:33
Re: Není co řešit
yeti je ale primarne vytvoreny len pre Adov, normalny clovek si kupi nieco ine
Avatar - kaa
15. 6. 2015 16:31
Re: Mazda CX-3
.. a neprakticky sedět se dá?
15. 6. 2015 11:39
Re: Bohatý výběr
Kadjar dostane 1.6 TCe příští rok. Snad bude s EDC.
Avatar - Emel
15. 6. 2015 10:25
Re: hodne se mi libi, ale v kombinaci
Ty jsi srandista, leader segmentu >:D
Avatar - Emel
15. 6. 2015 10:23
Bohatý výběr
V dané třídě je našlapáno, ještě nejméně dalších pět silných hráčů tu chybí.

Osobně se mi líbí CX-5, to by byla první volba... jak se ale u mě už ukázalo, první volba nemusí být nakonec tou poslední a skutečnou. Qash s 1.6 benzínem mi zní dost zajímavě. Kadjar se mi taky líbí, asi i víc než Qash, 1.2TCe mi ale přijde pro takhle velké auto dost na hraně, takže spíš asi 1.6dCi.

Hyundai až s novou generací, ta je snad na úrovni Qash a Kaď (ta auta jsou si vůbec dost podobná).