Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co prozradí o benzínu oktanové číslo

Prezentace klienta
Diskuze (49)
Pod pojmem oktanové číslo si mnohý z vás vybaví úroveň kvality automobilových benzinů, ale věděli jste, že poprvé se toto označení objevilo již v roce 1927?

V té době byl nejrozšířenější benzin s 60 oktany a v nabídce by též benzin se 70 oktany, který nabízely tehdejších Fantovy závody Pardubické rafinerské společnosti.

Oktanové číslo je pro automobilové benziny totéž co pro diamanty karáty – určuje jejich kvalitu. Vyjadřuje ve vazbě na složení uhlovodíků a kyslíkatých látek odolnost proti klepání. Struktura prodávaných benzinů a jejich označení oktanovým číslem souvisí s vývojem vozového parku osobních automobilů, respektive jejich motorů. V posledním období stoupá na domácím trhu počet automobilů vyšší až luxusní třídy. Konkrétně se jedná se o značky AUDI, BMW, Lamborgini, Lexus, Porsche, Maserati, Alfa Romeo atd. s motorem s vyšším kompresním poměrem a homologované na benzin s oktanovou hladinou nejméně 98 jednotek.

„Tato zákaznická klientela vyžaduje špičkovou kvalitu nadstandardní užitné hodnoty a má ráda i sportovní charakter jízdy. Pro jejich vozy jsou tedy vhodné prémiové 100oktanové aditivované benziny. Kromě nich také vysokokotanové benziny vyhledávají i motorkáři se svými vysoce výkonnými stroj,“ vysvětluje Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina, a dodává: „Příkladem vysokooktanového benzinu je prémiové palivo Verva 100, které má Benzina v nabídce od roku 2006 Kontrolovaná jakost komerčních dodávek tohoto prémiového benzinu se v parametru oktanového čísla pohybuje v rozptylu 99,5 až 101,6 jednotky. Proto ta stovka v obchodním názvu benzinu je oprávněná.

Daleká cesta ke 100

Cesta k vysokooktanovým palivům byla dlouhá. V období 1950 až 1975 došlo k rozvoji výkonnostních charakteristik automobilových benzinů a byla nastartována intenzivní spolupráce výrobců paliv a výrobců automobilů, která postupně vedla ke změnám kompresních poměrů, spalovacích prostorů, vstřikovacích systémů a ke zvýšení oktanového čísla. V té době samozřejmě probíhalo budování distribučních sítí na prodej paliv, služeb a silniční sítí.

Naopak léta 1980 až 2009 byla ve znamení procesů ekologizace paliv a stále více se do popředí dostávala tzv. „čistá paliva". Došlo k postupnému snižování olovnatých sloučenin (jako zvyšovače oktanového čísla) ve výrobě benzinů až po jejich úplný zákaz, ke snižování obsahu aromátů, síry a naopak se prosazovalo širší použití aditiv.

bmw audi porsche lexus maserati alfaromeo benzina bmw audi porsche lexus maserati alfaromeo benzina

V České republice se vývoj z pohledu oktanového čísla dostal od 80oktanového a olovnatého Normalu (zrušen 1980) přes Speciál 91 (ukončení v roce 2010) a olovnatý Super 96 (zrušen 2000) až k současné struktuře pouze bezolovnatých benzinů v oktanových hladinách 95 (např. Natural) a benziny v oktanové hladině 98 a více (např. Super plus, ale i Verva 100).

„Automobilový benzin Verva 100 je vylepšen celým souborem aditiv. Obsahuje speciální mazací přísady ke snížení třecích ztrát paliva, což zvyšuje výkon motoru,“ doplňuje informace Václav Loula. „Dále obsahuje čistící přísady, které fungují na efektu „keep clean", tedy udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače i spalovací prostor. Druhý efekt je „clean up" a ten odstraňuje dříve vzniklé usazeniny. A v neposlední řadě protikorozní přísady chrání palivový systém před korozí.“

Oktanové číslo je jedna ze základních charakteristik paliv do spalovacích motorů, vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru. U automobilových benzinů je v rámci národních i evropských zvyklostí je právě oktanové číslo nad 90 (měřeno výzkumnou metodou) vždy uvedeno za názvem benzinového produktu. Pro jeho určení je platná norma pod označením ČSN EN 228. Tato technická norma předepisuje až 17 jakostních znaků (užitných vlastností) pro automobilové benziny.

bmw audi porsche lexus maserati alfaromeo benzina bmw audi porsche lexus maserati alfaromeo benzina

prémiové palivo Verva 100

uvedené na trh společností Benzina

Prémiový vysokooktanový automobilový benzin Verva 100 byl vyvinut s cílem zlepšit výkon motoru v různých klimatických podmínkách a automobilech s proměnlivou zátěží a vyšším kompresním poměrem. Při vzniku tohoto špičkového paliva byla použita nová speciální formulace aditivace a moderní typy přísad, snižující třecí ztráty a mající příznivý vliv na zvýšení výkonu motoru. Speciální formulace aditivace paliva Verva 100 zaručují současně i menší spotřebu. Benzin Verva 100 udržuje díky svým vlastnostem motor v čistotě a zajišťuje jeho maximální výkon. Čisticí efekt se příznivě projevuje na čistotě sacích ventilů, vstřikovačů i celého spalovacího prostoru, likviduje také starší usazeniny a chrání celý palivový systém před korozí. Palivo navíc splňuje i ty nejpřísnější ekologické požadavky, protože je bezsirné.

Více informací naleznete na www.benzinaplus.cz.

Prezentace klienta
Diskuze (49)
7. 5. 2010 19:37
Re: Benzina prémiová?
Nikde jsem o Vervě nepsal. Beru obyčejnou naftu. O prémiových palivech typu Verva, V-Power a další, si myslím své. Každopádně auto mi jede stejně když vemu naftu jak u Makra, tak i Shellu, takže proč zbytečně platit navíc. Nehledě na to, že u Shellu stojí "prémiové" palivo totéž, co u Benziny stojí "obyčejné"... Nevím odkud si ty ceny Benzina cucá, asi z prstu...
7. 5. 2010 11:41
Re: Benzina prémiová?
Pokud by se jednalo o naftu tak s tebou nemůžu souhlasit.
Dokazuje to i následující test:
[odkaz]
7. 5. 2010 11:30
kvalita paliv v jednotlivých částech Evropy?
Víte někdo o stránkách které by pojednávaly o kvalitě paliva v jednotlivých zemích Evropy? Mám na mysli něco jako kompletní srovnání atd ... Zajímá mě hlavně jižní a východní Evropa, kterou považuju za potenciálně problematickou a kam bych se rád se svým dieslem podíval .. .-)
Díky za jakékoliv rady.
Avatar - white label
7. 5. 2010 00:42
Re: neviem co tu riesime, ked
Dvě (od sebe co nejvíc vzdálené) svíčky jsou tam hlavně pro rovmoměrnější a tím pádem rychlejší "hoření" směsi, což má žádoucí účinky zejména u chudší směsi...
7. 5. 2010 00:23
Re: neviem co tu riesime, ked
a jak pomůže druhá svíčka proti detonaci jestli se smím zeptat?