Co prozradí o benzínu oktanové číslo

Co prozradí o benzínu oktanové číslo

 

Pod pojmem oktanové číslo si mnohý z vás vybaví úroveň kvality automobilových benzinů, ale věděli jste, že poprvé se toto označení objevilo již v roce 1927?

V té době byl nejrozšířenější benzin s 60 oktany a v nabídce by též benzin se 70 oktany, který nabízely tehdejších Fantovy závody Pardubické rafinerské společnosti.

Oktanové číslo je pro automobilové benziny totéž co pro diamanty karáty – určuje jejich kvalitu. Vyjadřuje ve vazbě na složení uhlovodíků a kyslíkatých látek odolnost proti klepání. Struktura prodávaných benzinů a jejich označení oktanovým číslem souvisí s vývojem vozového parku osobních automobilů, respektive jejich motorů. V posledním období stoupá na domácím trhu počet automobilů vyšší až luxusní třídy. Konkrétně se jedná se o značky AUDI, BMW, Lamborgini, Lexus, Porsche, Maserati, Alfa Romeo atd. s motorem s vyšším kompresním poměrem a homologované na benzin s oktanovou hladinou nejméně 98 jednotek.

„Tato zákaznická klientela vyžaduje špičkovou kvalitu nadstandardní užitné hodnoty a má ráda i sportovní charakter jízdy. Pro jejich vozy jsou tedy vhodné prémiové 100oktanové aditivované benziny. Kromě nich také vysokokotanové benziny vyhledávají i motorkáři se svými vysoce výkonnými stroj,“ vysvětluje Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina, a dodává: „Příkladem vysokooktanového benzinu je prémiové palivo Verva 100, které má Benzina v nabídce od roku 2006 Kontrolovaná jakost komerčních dodávek tohoto prémiového benzinu se v parametru oktanového čísla pohybuje v rozptylu 99,5 až 101,6 jednotky. Proto ta stovka v obchodním názvu benzinu je oprávněná.

Daleká cesta ke 100

Cesta k vysokooktanovým palivům byla dlouhá. V období 1950 až 1975 došlo k rozvoji výkonnostních charakteristik automobilových benzinů a byla nastartována intenzivní spolupráce výrobců paliv a výrobců automobilů, která postupně vedla ke změnám kompresních poměrů, spalovacích prostorů, vstřikovacích systémů a ke zvýšení oktanového čísla. V té době samozřejmě probíhalo budování distribučních sítí na prodej paliv, služeb a silniční sítí.

Naopak léta 1980 až 2009 byla ve znamení procesů ekologizace paliv a stále více se do popředí dostávala tzv. „čistá paliva". Došlo k postupnému snižování olovnatých sloučenin (jako zvyšovače oktanového čísla) ve výrobě benzinů až po jejich úplný zákaz, ke snižování obsahu aromátů, síry a naopak se prosazovalo širší použití aditiv.

 [555×316]

V České republice se vývoj z pohledu oktanového čísla dostal od 80oktanového a olovnatého Normalu (zrušen 1980) přes Speciál 91 (ukončení v roce 2010) a olovnatý Super 96 (zrušen 2000) až k současné struktuře pouze bezolovnatých benzinů v oktanových hladinách 95 (např. Natural) a benziny v oktanové hladině 98 a více (např. Super plus, ale i Verva 100).

„Automobilový benzin Verva 100 je vylepšen celým souborem aditiv. Obsahuje speciální mazací přísady ke snížení třecích ztrát paliva, což zvyšuje výkon motoru,“ doplňuje informace Václav Loula. „Dále obsahuje čistící přísady, které fungují na efektu „keep clean", tedy udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače i spalovací prostor. Druhý efekt je „clean up" a ten odstraňuje dříve vzniklé usazeniny. A v neposlední řadě protikorozní přísady chrání palivový systém před korozí.“

Oktanové číslo je jedna ze základních charakteristik paliv do spalovacích motorů, vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru. U automobilových benzinů je v rámci národních i evropských zvyklostí je právě oktanové číslo nad 90 (měřeno výzkumnou metodou) vždy uvedeno za názvem benzinového produktu. Pro jeho určení je platná norma pod označením ČSN EN 228. Tato technická norma předepisuje až 17 jakostních znaků (užitných vlastností) pro automobilové benziny.

prémiové palivo Verva 100

uvedené na trh společností Benzina

Prémiový vysokooktanový automobilový benzin Verva 100 byl vyvinut s cílem zlepšit výkon motoru v různých klimatických podmínkách a automobilech s proměnlivou zátěží a vyšším kompresním poměrem. Při vzniku tohoto špičkového paliva byla použita nová speciální formulace aditivace a moderní typy přísad, snižující třecí ztráty a mající příznivý vliv na zvýšení výkonu motoru. Speciální formulace aditivace paliva Verva 100 zaručují současně i menší spotřebu. Benzin Verva 100 udržuje díky svým vlastnostem motor v čistotě a zajišťuje jeho maximální výkon. Čisticí efekt se příznivě projevuje na čistotě sacích ventilů, vstřikovačů i celého spalovacího prostoru, likviduje také starší usazeniny a chrání celý palivový systém před korozí. Palivo navíc splňuje i ty nejpřísnější ekologické požadavky, protože je bezsirné.

Více informací naleznete na www.benzinaplus.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
EET: Ministerstvo začne podnikatelům od září přidělovat autorizační údaje EET: Ministerstvo začne podnikatelům od září přidělovat autorizační údaje

Ministerstvo financí (MF) začne podnikatelům od září…

Kurdové čekají útok spojenců Turecka, opevňují se v severosyrském městě Kurdové čekají útok spojenců Turecka, opevňují se v severosyrském městě

Milice syrských Kurdů YPG se údajně připravují na obranu…

Atentát v jihojemenském Adenu si vyžádal nejméně 45 obětí Atentát v jihojemenském Adenu si vyžádal nejméně 45 obětí

Počet obětí dnešního sebevražedného útoku ve vojenském…

Největší polská banka zvýšila zisk o čtvrtinu díky prodeji akcií Visa Největší polská banka zvýšila zisk o čtvrtinu díky prodeji akcií Visa

Čistý zisk největší polské banky PKO Bank Polski ve…

 
 

Přidat názorDiskuse: Co prozradí o benzínu oktanové číslo






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy? Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale…

Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní

Opel Astra generace J je na poměry své třídy opravdu…

 




Související články
Na řidiče čekají změny na čerpacích stanicích Na řidiče čekají změny na čerpacích stanicích

Počasí tomu zatím sice nenasvědčuje, ale motoristická…

Tip na výlet: ukončení motocyklové sezóny 2007 s BMW Tip na výlet: ukončení motocyklové sezóny 2007 s BMW

Moto klub BMW Czech Republic zve všechny příznivce a…

 



 
Škoda Kodiaq kupé potvrzena! A bude i městský crossover.

Škoda Kodiaq kupé potvrzena! A bude i městský crossover.

Dnes 09:59

Díky dohodě se otevřou dveře zcela novým modelům. Vedle kupé na bází SUV Kodiaq se dočkáme také městského crossoveru velikosti Škody Fabia.




Blesk.cz

1100 topících je zachráněno: Pobřežní stráž „vylovila“ uprchlíky z Afriky

1100 topících je zachráněno: Pobřežní stráž…

U pobřeží Sicílie bylo v neděli při několika operacích zachráněno na 1100 migrantů, kteří se snažili dostat z…

Navštívili jsme Faustův dům, odkud čert unášel lidi. Objevují se tu strašidelné skvrny

Navštívili jsme Faustův dům, odkud čert unášel lidi.…

„Doktor Faust v tom domě před dávnými časy přebýval – strojil tu kouzla, bádal v čarodějných knihách, čerta si…

 

iSport.cz

Nestrašil na World Cup nesmí, hokejový dříč má od klubu zákaz

Nestrašil na World Cup nesmí, hokejový dříč má od…

Chtěl hrát, ale nic z toho nebude. Andrej Nestrašil už se uzdravil po těžkém úrazu páteře a může zase hrát.…

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu vede Las Palmas

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu…

Fotbalisté Realu Madrid se ve 2. kole La Ligy nadřeli více, než se čekalo. Na domácí půdě ale nakonec svěřenci…

 

Reflex.cz

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Naprosto dojemný důkaz psí věrnosti svému živiteli podali Babišovi novináři v neděli po pořadu Otázky Václava…

Před 490 lety smrtí českého a uherského krále Ludvíka v bitvě u Moháče vymřela jagellonská dynastie

Před 490 lety smrtí českého a uherského krále…

Devětadvacátého srpna 1526 odpoledne se u Moháče v dnešním jižním Maďarsku odehrála bitva, jež sice trvala jen…