Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Co prozradí o benzínu oktanové číslo

Pod pojmem oktanové číslo si mnohý z vás vybaví úroveň kvality automobilových benzinů, ale věděli jste, že poprvé se toto označení objevilo již v roce 1927?
Zpět na článek
3. 5. 2010 08:20
3. 5. 2010 10:11
3. 5. 2010 10:09
3. 5. 2010 10:12
neregistrovaný "F.J.P"
4. 5. 2010 14:33
neregistrovaný "kubiii"
7. 5. 2010 10:58
neregistrovaný "Hooonza"
3. 5. 2010 11:38
3. 5. 2010 13:18
3. 5. 2010 21:38
3. 5. 2010 16:55
4. 5. 2010 13:01
11. 5. 2010 14:00
neregistrovaný "gotcha"
3. 5. 2010 15:44
3. 5. 2010 16:35
7. 5. 2010 02:30
neregistrovaný "adalbert"
3. 5. 2010 16:53
4. 5. 2010 11:25
3. 5. 2010 15:42
11. 5. 2010 14:06
neregistrovaný "gotcha"
7. 5. 2010 01:31
neregistrovaný "adalbert"
8. 5. 2010 21:53
neregistrovaný "adalbert"
3. 5. 2010 08:20
Reklama
V novinách by pod takovým článkem muselo být uvedeno PLACENÁ INZERCE.
Rozbalit vlákno
4
3. 5. 2010 08:37
Re: Reklama
Taková reklama mně nevadí, méně informovaný člověk si přečte aspoň něco nového. Horší už je to tady s opakující se reklamou na AAA...
Avatar - positivemind
3. 5. 2010 09:10
Re: Reklama
Pánové, nevím, co se vám nelíbí - je tam jasně napsáno "komerční článek"
3. 5. 2010 10:11
Re: Reklama
No jo, no, to jsem si nepřečet :no:
3. 5. 2010 10:09
Re: Reklama
Najprv poriadne čítaj, potom niečo píš. Je to tam.
3. 5. 2010 08:21
Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Taky dlhy clanok, a predsa chyba obycajna definicia toho, co to vlastne "oktanove cislo" je. Takze doplnim:

Oktanove cislo je vyjadrenie odolnosti benzinu voci samovznieteniu. Vyjadruje pomer izooktanu v smesi izooktan (C8H18) - heptan (C7H16), ktory ma rovnaku odolnost voci samovznieteniu, ako porovnavany benzin.
Rozbalit vlákno
8
neregistrovaný "F.J.P"
3. 5. 2010 10:12
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Jára da Cimrman,nejkratší anekdnoda....... >:D
H2SO5 ;-)
3. 5. 2010 21:36
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
A vies co je na tom najvacsi for? Ze to nie je for!
[odkaz]

:-)
neregistrovaný "kubiii"
4. 5. 2010 14:33
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Však to taky Miloň Čepelka vzápětí uvádí: "Dnes už sice víme, že taková kyselina existuje, je to kyselina peroxosírová, ale my si tím přesto nenecháme tuto krásnou anekdotu zkazit." (Nepamatuji si ten citát přesně, tak jen parafrázuji.)

A to je typický cimrmanovský fór na druhou >:D
neregistrovaný "Hooonza"
7. 5. 2010 10:58
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
--
3. 5. 2010 10:27
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Lenze my sme motoristi, nie chemici, takze to musi byt vysvetlovane inak. Paci sa mi to vysvetlenie s vyssim kompresnym pomerom = vyssie oktanove cislo = odolnost proti klepaniu.
3. 5. 2010 11:15
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Ako motoristovi ti nič nehovorí termín "samovznietenie"?
3. 5. 2010 11:38
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
Nie, ale uz som si to vyhladal >:-[]

[odkaz]
3. 5. 2010 15:45
Re: Co prozradí o benzínu oktanové číslo?
>:D
3. 5. 2010 11:38
Blábol
mozu sa v komercnom clanku uvadzat aj blaboly typu "proměnlivou zátěží a vyšším kompresním poměrem. Při vzniku tohoto špičkového paliva byla použita nová speciální formulace aditivace a moderní typy přísad, snižující třecí ztráty" AKO MOZE BENZIN ZNIZIT TRECIE STRATY ? alebo mysleli treciu stratu ihiel vo vstrekovacoch ????
Rozbalit vlákno
6
Avatar - positivemind
3. 5. 2010 11:51
Re: Blábol
V benzínu je příměs, která podporuje lepší mazání motoru - když je benzín vstříknut do spalovací komory, kde dochází k lepšímu mazání - to samé, jako když leješ aditivum do nafty
3. 5. 2010 13:18
Re: Blábol
Podľa teba sa krúžky piestu vo valci netrú o jeho steny?
3. 5. 2010 21:38
Re: Blábol
ehm, no kruzky vo valci (respektive trenie piestnych kruzkov o valec) je mazane obvykle trosku inak... ;-)
3. 5. 2010 16:55
Re: Blábol
Třeba to je určeno pro dvoutakty >:D
4. 5. 2010 13:01
Re: Blábol
To je naky divny. Pokud by oktanove cislo davalo pomer neceho k necemu, jak by pak to cislo mohlo byt vetsi nez 100???
neregistrovaný "gotcha"
11. 5. 2010 14:00
Re: Blábol
Vo valci mas zmes benzinu so vzduchom. Benzin sa usadzuje na stenach valca a narusuje olejovy film takze ked sa piest vracia pri kompresii hore uz nejde po perfektnom olejovom filme, ale po jeho zmesi s benzinom co ho rozpusta. (nepouzivas benzin aj ako odmasnovac?) Preto sa do benzinu pridavaju friction modifier prisady.

Pri nafte to je jedno, lebo vo valci nemas ziadnu zmes, nafta sa sama vznecuje od tepla a tlaku hned ako opusta vstrekovac, takze sa so vzduchom nemiesa a nevytvara vo valci zmes.

Takze nafta maze palivove cerpadlo, vysokotlake cerpadlo a vstrekovace. Benzin nemaze nic, ale prisady znizuju jeho shopnost narusovat olejovy film a tym "znizuju trenie".
3. 5. 2010 15:40
Amíci
..mají nejvyšší 89 a taky to jezdí :-!
Rozbalit vlákno
6
3. 5. 2010 15:44
Re: Amíci
Kde jsi na tohle prisel....? A co takhle benzin obohaceny alkoholem hm?
3. 5. 2010 16:15
Re: Amíci
sorry,sekl jsem se ,já tankoval 89,jinak je to:87 (Regular), 89 (Mid-Grade) a 93 (Premium);to je max,v některých státech(kalifornie) je max 91.P.S.:obohacovat alkoholem cokoliv krom sebe je zločin!
3. 5. 2010 16:35
Re: Amíci
:-! :yes: Ted souhlasim. 89tku jsme davali akorat do stareho Mustose.
neregistrovaný "adalbert"
7. 5. 2010 02:30
Re: Amíci
Píšou na pumpách, že v benzinu je až 10% alkoholu (ethanolu). Jen asi u dvou pump jsem viděl nápis, že garantují "no ethanol added" - ale to jen u regular 87 (amerických) oktanů.

Ale asi to moc nevadí, protože pořádný americký motor (V8, 5 litrů) není vyhoněnej práškama, jako ty evropské pseudomotory. Takže si i s horším benzinem poradí. Na druhé straně vydrží jezdit bez oprav třeba 30 let.
I když VW i tam začíná trh kur... turbomotory a, považte, i diesely. Pravda, 1,2 TSI by v Americe asi použili jako motorek do stěračů, ale kdoví, co bude za pár let.
3. 5. 2010 16:53
Re: Amíci
Ale Amíci mají trochu jinou metodiku měření oktanového čísla. Ta jejich 89 by u nás byla někde kolem 91.
4. 5. 2010 11:25
Re: Amíci
no to americký je průměr z čísla používaného v Evropě a druhé metody, která vykazuje o 8-10 oktanů míň, takže 89 je např. (94+84)/2 a žádný "amíci jezdí na sra.ky" se nekoná >:D
3. 5. 2010 15:42
40CZk za litr
Nebo 39, to je jedno, kazdopadne je to momentalne nesmysl...vykonne auto pojede dobre i s normalni 95tkou a socialni kubatury rozdil nepoznaji a hlavne za to nebudou ochotni platit. BTW Shell only.
Rozbalit vlákno
10
3. 5. 2010 18:44
Re: neviem co tu riesime, ked
benzinovy motor v dnesnej dobe je ako ciernobiela televizia . Do auta iba dizel >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - Choochoo
3. 5. 2010 22:35
Re: neviem co tu riesime, ked
ááá, zase ňákej kamnář:-)))
4. 5. 2010 11:29
Re: neviem co tu riesime, ked
neblázni, výkonné auto nejenže na 95ku nepojede, ale ještě ho 95ka sejme, a to poměrně brzy. Aby byl motor výkonný s rychlou odezvou má lehký ojnice a písty z tvrdých ale křehkých materiálů a ty nesnesou právě detonaci ke který dojde s horším benzínem.
4. 5. 2010 13:03
Re: neviem co tu riesime, ked
A nemaj nahodou takhle vykonny motory (jako i vsechny ostatni moderni motory) cidla klepani, ktery pri pouziti meneoktanoveho benzinu prenastavi predstih a tim odstrani klepani???
4. 5. 2010 13:23
Re: neviem co tu riesime, ked
čidlo klepání detekuje klepání v případě že už to klepe ne? Kolikrát musíš klepnout do kachličky aby praskla?
Ale jasně, někdo píše že motor se díky čidlům adaptuje na rozdíl až 10 oktanů, resp. +-5, mě se to zdá hodně, řekl bych že třeba +-3. Ale rozhodně jsem viděl 15m před vlastní kapotou explodovat motor právě proto, že byl vyladěný na 100oktanový benzín a kompresní poměr 13aChlup:1 a v Belgii ve Spa měli v okruhu 60km jenom 98ku - a nedal to :-( :'-(
4. 5. 2010 18:08
Re: neviem co tu riesime, ked
Hezký popis funkce klepání je na německý Wikipedii [odkaz] Píšou tam, že čidlo klepání "naslouchá" motoru a pokud "zaslechne" klepání, začne zkracovat předstih až do okamžiku, kdy už se žádný klepání nevyskytuje. Potom začne posunovat předstih zase dozadu, až na hranici klepání atd... Neboli čidlo klepání drží motor na hranici klepání a tím se automaticky adaptuje i třeba na nižší oktanový číslo. Co vím, tak většina sportovních aut, který jsou dimenzovaný na vysokooktanový benzín, ti pojede i s 95 oktany, jen samozřejmě už ne s plným výkonem a s vyšší spotřebou...
Avatar - Barrichello
6. 5. 2010 14:55
Re: neviem co tu riesime, ked
No kvůli zamzezení deotancí taky jistí chytří výrobci používaj metody 2 svíček na válec, tz. slavný TwinSpark ale má to i další označení u řady dalších výrobců...

Takže to na N95 jezdí naprosto normálně.
7. 5. 2010 00:23
Re: neviem co tu riesime, ked
a jak pomůže druhá svíčka proti detonaci jestli se smím zeptat?
Avatar - white label
7. 5. 2010 00:42
Re: neviem co tu riesime, ked
Dvě (od sebe co nejvíc vzdálené) svíčky jsou tam hlavně pro rovmoměrnější a tím pádem rychlejší "hoření" směsi, což má žádoucí účinky zejména u chudší směsi...
neregistrovaný "gotcha"
11. 5. 2010 14:06
Re: neviem co tu riesime, ked
detonacia = samovznietenie = ze sa palivo zapali samo od seba (od tepla a tlaku) este pred tym ako by sa malo spravne zapalit svieckou. Takze mozes mat aj 4 sviecky vo valci, k detonaciam dochadza este predtym ako hodia iskru. Ak je palivo zapalene svieckou (alebo dvoma), uz nejde o samovznietenie, ale o jeho spravne spalovanie v tom case ked to ECU naplanovala.
Avatar - euro89
3. 5. 2010 23:01
Už nejen chvalozpěvy na lidokoncern, ale i reklama na Benzin
Koukám, že se z těchto stránek stává pomalu taková annonce :no: ;-\ V každém případě pro mě bude vždy ta jediná správná zastávka pro benzín u Agipu - Stile Italiano ;-) :yes:
Rozbalit vlákno
3
4. 5. 2010 11:30
Re: Už nejen chvalozpěvy na lidokoncern, ale i reklama na Be
pořád lepší na Benzinu než na socany :-!

Jenom by mě zajímalo proč když přijedu ke stojanu na Benzina Plus, u stojanu s Verva 100 je certifikace na 98oktanů :-!
4. 5. 2010 12:11
Re: Už nejen chvalozpěvy na lidokoncern, ale i reklama na Be
Přesne Tak, taky jsem byl z toho naštvaný, u Carerry je certifikováno na 100, u Shell V - Power je 100, ale bezina ma Vervu 100, ale dává tam jen 98, to mě fakt naštvalo, přestože to není úplně špatný bezin, ale do 95 bych u Beziny nešel, auto hodně cuká, to se mi u ostatních bezinech nestává. A jen info, Docela mě převapil Euro oil a jejich nový Optimal 95E - docela dobré. L.
4. 5. 2010 13:28
Re: Už nejen chvalozpěvy na lidokoncern, ale i reklama na Be
jako mě by to fakt zajímalo, protože "se opakovaně" píše, že má opravdu 100, ale na tý certifikační pečeti je 98 - možná ta pečeť znamená "garance 98+" a dálší úrovně už nejsou.
Současně mýmu autu taky chutná buď Verva nebo Carrera 100, ale nejlepší benzín je německý Aral Ultimate na to jsou ty "český" stejně krátký.
4. 5. 2010 00:48
Benzina prémiová?
Nevím jestli je vhodné psát v souvislosti o prémiovém palivu zrovna s Benzinou. Palivou je předražené a často velmi nekvalitní. Párkrát jsem tam natankoval, a to jen proto, že nebylo zbytí a za ty problémy, které nastaly, to nestojí... To si raději vozím plný desetilitrový kanistr v kufru, abych dojel někam dál než k Benzině, kdyby byla nouze...
A aby bylo jasno, nejsem propagátorem žádné jiné značky konkrétně. Každopádně nikdy jsem neměl problém u OMV, Shellu, Agipu nebo třeba i u Makra. Ale předraženou Benzinu nikdy!!!
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "adalbert"
7. 5. 2010 01:31
Re: Benzina prémiová?
Jj, je to opravdu mizerné palivo. Když jsem tu oslavovanou Vervu 100 natankoval do svého dieselu, tak to vůbec nechtělo jet >:D

Radím, abyste si dával pozor na pořadí pistolí. U každé Benziny je jiné. V Rudné je druhá zleva Verva diesel, v Průhonicích taky Verva, ale benzin 100. Tak jste možná do svého super-duper závoďáku natankoval Vervu diesel a teď nadáváte.

Ale vážně - nevím jak benziny, ale s dieselem od Benziny jsem nikdy problém neměl, beru tam jenom Vervu (když si nespletu pistoli) a subjektivní pocit z běhu motoru je lepší. Ale na brzdě jsem to zatím neměřil.
7. 5. 2010 19:37
Re: Benzina prémiová?
Nikde jsem o Vervě nepsal. Beru obyčejnou naftu. O prémiových palivech typu Verva, V-Power a další, si myslím své. Každopádně auto mi jede stejně když vemu naftu jak u Makra, tak i Shellu, takže proč zbytečně platit navíc. Nehledě na to, že u Shellu stojí "prémiové" palivo totéž, co u Benziny stojí "obyčejné"... Nevím odkud si ty ceny Benzina cucá, asi z prstu...
neregistrovaný "adalbert"
8. 5. 2010 21:53
Re: Benzina prémiová?
Záleží na tom, kde tankujete. V Železné Rudě dneska měli Vervu diesel pod 31.

A podle testu, na který tady už byly odkazy, včetně tohoto vlákna, je V-power od Shellu skutečně stejně kvalitní, jako obyč nafta od Benziny.

Cituji:
Nejlepší v Česku pořídíte u Benziny, nejhorší je Shell.

Ale subjektivní pocity jsou nanic, přání otcem myšlenky atd., a v tom testu to měřili jenom po stránce chemického složení a cetanového čísla.
Takže, až jednou budu mít čas a zbytečných 2400 Kč (na dvojí měření na brzdě 2x1200) tak natankuju plnou Vervy a pak plnou obyč nafty a dám si na brzdě změřit skutečný výkon.
Na brzdě se změří výkon v celém spektru otáček a pod plnou zátěží, takže to je objektivní a ne jen ty plané kecy z testu "laboratoře Ústavu paliva maziv naměřily cetanové číslo 58,9. Takto vysokou hodnotu by již měl pocítit i méně citlivý řidič".
Pokud víte o levnějším měření na brzdě, přivítám tip.
7. 5. 2010 11:41
Re: Benzina prémiová?
Pokud by se jednalo o naftu tak s tebou nemůžu souhlasit.
Dokazuje to i následující test:
[odkaz]
7. 5. 2010 11:30
kvalita paliv v jednotlivých částech Evropy?
Víte někdo o stránkách které by pojednávaly o kvalitě paliva v jednotlivých zemích Evropy? Mám na mysli něco jako kompletní srovnání atd ... Zajímá mě hlavně jižní a východní Evropa, kterou považuju za potenciálně problematickou a kam bych se rád se svým dieslem podíval .. .-)
Díky za jakékoliv rady.
Rozbalit vlákno
0