Co se stane, když auto umře? Podívejte se na jeho poslední cestu...

 

Vzpomínáte na filmy, v nichž je celé auto, které bylo většinou plně pojízdné, strčeno do lisu, z nějž vypadne úhledná kostka? Realita likvidace autovraků je poněkud odlišná.

V dnešní době již není možné vzít celý automobil a jen tak jej nechat slisovat včetně kompletního interiéru a všech provozních kapalin. Tento postup je totiž příliš nebezpečný pro životní prostředí a rovněž nehospodárný, protože většinu materiálů, z nichž je automobil sestaven lze recyklovat o znovu použít.

Automobil, jehož aktivní kariéra je u konce, může samozřejmě i dnes skončit někde u plotu v kopřivách nebo jej jeho majitel pošle na vrakoviště, kde se z něj stane zdroj použitých náhradních dílů, ale je zde ještě jedna cesta v podobě likvidace.

Ta představuje kompletní demontáž vozu během několika hodin, po nichž již není žádná šance na jeho návrat na silnice.

Tato likvidace vozu začíná vyřízením formalit v podobě sejmutí registračních značek a kontroly shody VIN kódu s údaji ve velkém technickém průkazu, po níž může za přítomnosti majitele nebo s dodáním plném moci dojít k zanesení vozu do databáze vyřazených vozidel a vydání potvrzení o likvidaci.

Likvidace vraků: Zákon to dovoluje. Tak co?

Po této proceduře nastupuje fyzická likvidace vozu. Tu zahajuje vypouštění provozních kapalin, od zbytků paliva přes olej, brzdovou a chladicí kapalinu až po směs do ostřikovačů. Tyto kapaliny se samozřejmě nepouštějí jen tak do kanálu, ale míří do nádob, v nichž jsou odeslány k likvidaci do specializovaného podniku.

Na vypuštění kapalin navazuje vyjmutí autobaterie a začíná se s jeho demontáží. Při ní jsou vyjmuta okna a automobil se během dvou až tří hodin podle své velikosti rozloučí s kompletním vybavením interiéru i elektroinstalací a koly. Podobně jako v případě kapalin i nyní je vše roztříděno a odesláno k dalšímu zpracování. Na skládku míří jen některé komponenty z plastů a skla.

Dalším krokem u torza, které již vypadá, že je životnímu prostředí zcela neškodné a může tedy zamířit do lisu, je ještě vyjmutí motoru s převodovkou a nápravami. Tato operace jednomu zručnému mechanikovi zabere většinou jen pár minut. Nápravy jsou většinou odeslány do hutě, zatímco motor míří k další demontáži, aby mohly být jeho součásti roztříděny podle materiálů, z nichž jsou vyrobeny.

Z vozu je nakonec prakticky jen skelet karoserie s povrchovými panely, který je podle vybavení firmy, zajišťující jeho likvidaci vložen do lisu nebo jednoduše zmačkán hydraulickou rukou, v obou případech na plechy, kdysi zcela funkčního automobilu působí několik tun a díky nim je z něj nepříliš vzhledná placka, která nakonec zmizí v hutní peci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš oznámí jména ministrů již brzy Babiš oznámí jména ministrů již brzy

 Premiér Andrej Babiš (ANO) chce jména kandidátů do vlády…

Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop

Loni zažil český automobilový průmysl rekordní rok, letos…

Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varoval Zemědělský svaz Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varoval Zemědělský svaz

Ke kritice návrhu zemědělského rozpočtu Evropské unie se…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 





 
Zavzpomínejte si na nejstarší kousek historie značky Seat. Že vám něco připomíná?

Zavzpomínejte si na nejstarší kousek historie značky Seat. Že vám něco připomíná?

Dnes 18:50

Španělská automobilka je tu s námi takřka sedm desítek let, během kterých vyprodukovala celou řadu modelů. Ty první možná neznáte, ale jistě vám budou povědomé...




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až si na něj sáhnu!

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až…

Jen několik dnů zbývá do obří události bojových sportů, 28. června pražskou O2 Arenu znovu rozduní MMA.…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…