Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co se stane, když auto umře? Podívejte se na jeho poslední cestu...

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Vzpomínáte na filmy, v nichž je celé auto, které bylo většinou plně pojízdné, strčeno do lisu, z nějž vypadne úhledná kostka? Realita likvidace autovraků je poněkud odlišná.

V dnešní době již není možné vzít celý automobil a jen tak jej nechat slisovat včetně kompletního interiéru a všech provozních kapalin. Tento postup je totiž příliš nebezpečný pro životní prostředí a rovněž nehospodárný, protože většinu materiálů, z nichž je automobil sestaven lze recyklovat o znovu použít.

Automobil, jehož aktivní kariéra je u konce, může samozřejmě i dnes skončit někde u plotu v kopřivách nebo jej jeho majitel pošle na vrakoviště, kde se z něj stane zdroj použitých náhradních dílů, ale je zde ještě jedna cesta v podobě likvidace.

Ta představuje kompletní demontáž vozu během několika hodin, po nichž již není žádná šance na jeho návrat na silnice.

Tato likvidace vozu začíná vyřízením formalit v podobě sejmutí registračních značek a kontroly shody VIN kódu s údaji ve velkém technickém průkazu, po níž může za přítomnosti majitele nebo s dodáním plném moci dojít k zanesení vozu do databáze vyřazených vozidel a vydání potvrzení o likvidaci.

Po této proceduře nastupuje fyzická likvidace vozu. Tu zahajuje vypouštění provozních kapalin, od zbytků paliva přes olej, brzdovou a chladicí kapalinu až po směs do ostřikovačů. Tyto kapaliny se samozřejmě nepouštějí jen tak do kanálu, ale míří do nádob, v nichž jsou odeslány k likvidaci do specializovaného podniku.

Na vypuštění kapalin navazuje vyjmutí autobaterie a začíná se s jeho demontáží. Při ní jsou vyjmuta okna a automobil se během dvou až tří hodin podle své velikosti rozloučí s kompletním vybavením interiéru i elektroinstalací a koly. Podobně jako v případě kapalin i nyní je vše roztříděno a odesláno k dalšímu zpracování. Na skládku míří jen některé komponenty z plastů a skla.

Dalším krokem u torza, které již vypadá, že je životnímu prostředí zcela neškodné a může tedy zamířit do lisu, je ještě vyjmutí motoru s převodovkou a nápravami. Tato operace jednomu zručnému mechanikovi zabere většinou jen pár minut. Nápravy jsou většinou odeslány do hutě, zatímco motor míří k další demontáži, aby mohly být jeho součásti roztříděny podle materiálů, z nichž jsou vyrobeny.

Z vozu je nakonec prakticky jen skelet karoserie s povrchovými panely, který je podle vybavení firmy, zajišťující jeho likvidaci vložen do lisu nebo jednoduše zmačkán hydraulickou rukou, v obou případech na plechy, kdysi zcela funkčního automobilu působí několik tun a díky nim je z něj nepříliš vzhledná placka, která nakonec zmizí v hutní peci.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
1. 12. 2016 10:37
Re: auto
co zkusit treba "fiktivni" prodej treba do Ruska, rekneme za 100 korun :-)

jen tak do placu, co se vlastne stalo s autama v poloprevodu?
Avatar - eLzyx
1. 12. 2016 10:34
Re: auto
souhlas s mufikem.
Aby nedocházelo k odstavení vraku uprostřed lesa, udělal bych to tak, že k odhlášení vozu pro rozebrání na náhradní díly je zapotřebí potvrzení o převzetí nebezpečných kapalin (olej, brzdovka, chladící kapalina) od patřičného sběrného místa. A pak by se vyplnil formulář s tím jak bylo naloženo s jednotlivými technickými celky. Případně kde bylo vozidlo demontováno a kde jsou díly uskladněné. Doložené výpisem z katastru, že tu nemovitost vlastním - jedná se o garáž/dílnu, případně smlouvou o pronájmu takové nemovitosti.
motor - namontován do vozu VIN YV1RS124040640709
převodovka - ponechána jako ND
interier - prodán, Petr Novák, Revoluční 15, Praha 5, číslo OP, podpis
skelet karoserie - sběrna druhotných surovin, Šroťák s.r.o., IČO 1234567, razítko, podpis
plastové díly karoserie - sběrný dvůr města Prahy, zaplacen poplatek 500Kč, razítko, podpis
zasklení vozu - rozbité při dopravní nehodě ev. číslo ...
brzdový systém - ND pro majitele
výfukový systém - sběrna druhotných surovin ...
disky - prodáno, aukro, číslo aukce
pneumatiky - sběrný dvůr města Prahy, poplatek 400Kč, razítko, podpis.

a dokud by nebylo toto lejstro takto vyplněné, tak by to auto prostě nešlo odhlásit.
Samozřejmě toto by bylo pouze doplňkové k tomu bezstarostnému "přijeďte si pro můj vrak, hoďte mi sem štempl, díky, nashle".

Takto to spoustu lidí nutí hledat nepříliš legální cesty, jak auto rozebrat a pak jej jako nekompletní vrak nechat zlikvidovat (některá vrakovišťata to akceptují), případně nahlásí fingovanou krádež, či fingovaný vývoz ... a protože leckdy nejde o malé peníze, tak se to vyplatí.

1. 12. 2016 07:24
Re: auto
Parkovani aut do kopriv též není úplně správně, ale podle mě tím bylo myšleno spíše to, že jsem si za svoje peníze koupil Auto a je to můj majetek. A měl bych tedy mít právo, do legálně odhlásit z registru jako vrak, avšak ponechat si ho na zahradě a třeba si ho sám rozprodat na díly nebo díly používat do druhého stejného vozu, který používám. Jde o to, že vrakoviště smí prodávat díly z těchto aut, ale já, jako majitel nesmím.
Avatar - 4hill
1. 12. 2016 06:00
Re: auto
Takže by bylo lepší kdyby všude stály tisíce vraků za které nemá nikdo zodpovědnost a chčije z nich kde co do půdy? I tak jich je všude mraky, stačí se rozhlédnout. To ani nemůžeš myslet vážně.. Bez řízené likvidace by z nás bylo opět vrakoviště jak po 89".
30. 11. 2016 20:04
auto
bohužel auto v žádných kopřivách zůstat nemůže,protože je zdarma musíte odevzdat vrakovišti a to se na něm napakuje,tuhle legální krádež posvětila vláda(asi má na vrakáčích kámoše) asi tak,když dáte auto do kopřiv a nebo si ho chcete nechat třeba na ježdění po svém pozemku a nebo na cokoliv jiného tak to nejde,protože to auto nejde odhlásit,pokud nedáte doklad že ste je odevzdali zdarma vyčuránkům na vrakovišti,ti už pak z něj mohou prodávat díly jak je libo,neskutečné... ;-\ :no: