Co se stane, když auto umře? Podívejte se na jeho poslední cestu...

 

Vzpomínáte na filmy, v nichž je celé auto, které bylo většinou plně pojízdné, strčeno do lisu, z nějž vypadne úhledná kostka? Realita likvidace autovraků je poněkud odlišná.

V dnešní době již není možné vzít celý automobil a jen tak jej nechat slisovat včetně kompletního interiéru a všech provozních kapalin. Tento postup je totiž příliš nebezpečný pro životní prostředí a rovněž nehospodárný, protože většinu materiálů, z nichž je automobil sestaven lze recyklovat o znovu použít.

Automobil, jehož aktivní kariéra je u konce, může samozřejmě i dnes skončit někde u plotu v kopřivách nebo jej jeho majitel pošle na vrakoviště, kde se z něj stane zdroj použitých náhradních dílů, ale je zde ještě jedna cesta v podobě likvidace.

Ta představuje kompletní demontáž vozu během několika hodin, po nichž již není žádná šance na jeho návrat na silnice.

Tato likvidace vozu začíná vyřízením formalit v podobě sejmutí registračních značek a kontroly shody VIN kódu s údaji ve velkém technickém průkazu, po níž může za přítomnosti majitele nebo s dodáním plném moci dojít k zanesení vozu do databáze vyřazených vozidel a vydání potvrzení o likvidaci.

Likvidace vraků: Zákon to dovoluje. Tak co?

Po této proceduře nastupuje fyzická likvidace vozu. Tu zahajuje vypouštění provozních kapalin, od zbytků paliva přes olej, brzdovou a chladicí kapalinu až po směs do ostřikovačů. Tyto kapaliny se samozřejmě nepouštějí jen tak do kanálu, ale míří do nádob, v nichž jsou odeslány k likvidaci do specializovaného podniku.

Na vypuštění kapalin navazuje vyjmutí autobaterie a začíná se s jeho demontáží. Při ní jsou vyjmuta okna a automobil se během dvou až tří hodin podle své velikosti rozloučí s kompletním vybavením interiéru i elektroinstalací a koly. Podobně jako v případě kapalin i nyní je vše roztříděno a odesláno k dalšímu zpracování. Na skládku míří jen některé komponenty z plastů a skla.

Dalším krokem u torza, které již vypadá, že je životnímu prostředí zcela neškodné a může tedy zamířit do lisu, je ještě vyjmutí motoru s převodovkou a nápravami. Tato operace jednomu zručnému mechanikovi zabere většinou jen pár minut. Nápravy jsou většinou odeslány do hutě, zatímco motor míří k další demontáži, aby mohly být jeho součásti roztříděny podle materiálů, z nichž jsou vyrobeny.

Z vozu je nakonec prakticky jen skelet karoserie s povrchovými panely, který je podle vybavení firmy, zajišťující jeho likvidaci vložen do lisu nebo jednoduše zmačkán hydraulickou rukou, v obou případech na plechy, kdysi zcela funkčního automobilu působí několik tun a díky nim je z něj nepříliš vzhledná placka, která nakonec zmizí v hutní peci.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Státní podnik Povodí Odry už začal dělat opatření, aby se připravil na případné sucho. Omezil například výrobu…

 

iSport.cz

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy, Petružálek zazářil hattrickem

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy,…

Druhý skalp Seveřanů nezískali. Čeští reprezentanti v in-line hokeji po úvodním vítězství se Švédy sváděli…

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako domov, hlásil v Ostravě

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako…

Usain Bolt, nejrychlejší muž planety, tentokrát nebyl před Zlatou tretrou Ostrava zdaleka tak rozverný jako v…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…