21.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor, nejde o banalitu! Jen dotankovat nestačí...

Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor, nejde o banalitu! Jen dotankovat nestačí...

Taky se vám stalo, že auto „zakuckalo“ a přestalo jet? Zdánlivá banalita může mít nepříjemné následky. A nemáme na mysli časové zdržení…

Pokud dojde benzin, je to ještě relativně sranda, u nafty jde však do tuhého… Nejprve tedy k zážehovým agregátům. Zde opravdu jen v podstatě dotankujete a normálně pokračujete v jízdě. Benzinové motory se vstřikováním paliva jsou totiž vždy vybaveny elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži. Pouze je třeba paliva dotankovat minimálně deset litrů, aby se pumpa zaplavila. Teď ale přece jenom jedno důležité upozornění – po dotankování rovnou nestartujte! Nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní, tedy druhé polohy (rozsvítí se kontrolky), v ní se totiž zapíná čerpadlo, čímž obnovíte tlak v palivovém systému. Pokud rovnou hned startujete, čerpadlo nestihne systém znovu natlakovat (běží totiž jen krátkou dobu, zpravidla několik sekund). U některých nejmodernějších motorů s přímým vstřikem benzínu však tato komplikace odpadá, čerpadlo se totiž aktivuje už při otevření řidičových dveří.

Pokud vám dojde benzin u motoru s karburátorem (už opravdu historie), u něhož je namísto elektrické pumpy mechanicky poháněné membránové čerpadlo, pak je třeba ručně načerpat benzin do plovákové komory karburátoru. Jde o typickou proceduru u vozů Škoda 105/120/130, která se dělala i pokud auto delší dobu, řekněme několik dní stálo.

Když vám dojde nafta

A co když dojde nafta? To už může být docela problém. Na rozdíl od benzínu má totiž nafta současně mazací funkci komponentů palivové soustavy. Mluvíme o vysokotlakém čerpadle a samozřejmě vstřikovačích. A je jedno, zda se bavíme o common-railu, PD jednotkách nebo o klasických, třeba dvoupružinových typech, ovládaných výhradně tlakem nafty a používaných na původních motorech VW TDI.

U moderních dieselů s common-railem hodně záleží na tom, zda jde o systém s elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži (tedy jako u benzínových motorů), nebo o řešení s mechanicky hnanou pumpu integrovanou do skříně vysokotlakého čerpadla. Palivový systém s elektrickým čerpadlem v nádrži poznáte zpravidla podle přítomnosti gumového balonku poblíž vysokotlakého čerpadla. Jeho mačkáním nasajete naftu z nádrže do podávací pumpy. Toto byste měli udělat po dolití nafty před pokusem natočit motor, aby čerpadlo neběželo „na sucho“, jinak hrozí jeho poškození.

Lepší je situace u systémů s elektrickou pumpou. V podstatě můžete postupovat jako u benzínů. Zde je jenom opravdu velmi důležité, abyste se nepokoušeli znovu motor nastartovat! Snahou natočit motoru totiž současně roztáčíte i vysokotlaké čerpadlo, které je poháněno většinou rozvody. To pak hrozí jeho poškození nebo v lepším případě zavzdušnění. Tedy stejně jako u „benziňáků“ - vždy nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní polohy (rozsvícené kontrolky), aby se čerpadlo rozběhlo a zaplavilo to vysokotlaké. A až potom teprve motor nastartujte!

Facelift Škody Octavia: Takto vypadá základní čtyřoká verze s halogeny!

Úplně nejlepší však je, a to bez ohledu na systém, nalít do nádrže dostatečné množství nafty (minimálně 10 litrů) a dále naftou zaplavit domeček s palivovým čističem. Úkon to ale není zrovna jednoduchý - od domečku s palivovým čerpadlem musíte nejprve odpojit příslušnou hadici a poté trychtýřem opatrně dolévat naftu. Bez asistence druhého člověka se to zvládá těžko.

Potom už zbývá být trpělivý a dostatečně dlouho točit startérem, až motor chytne. K tomu je ale třeba mít silný akumulátor. Je-li slabý, za chvíli „umře“ a motor nenatočíte ne kvůli naftě, ale kvůli proudovému deficitu. Přeci jen startér má docela velký proudový odběr, řádově 50 Amper. Tak s tím počítejte a mějte po ruce i startovací kabely.

A pokud máte třeba starší mercedes (ještě před nástupem common-railu), připravte se na to, že budete muset nejprve odvzdušnit palivovou soustavu. To samé se týkalo původních systémů od Delphi, používaných na originálních motorech Ford Puma či Renault 1.5 dCi K9K. Tady se ignorování hladového oka opravdu nevyplatí!

Spolupracujeme s TipCars.com
Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura

Pět let po krvavých násilnostech na kyjevském náměstí…

Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky

V tuzemsku působící banky mohou od úterý nabízet službu…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor,…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 





 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Dnes 18:58

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém novém chlapovi!

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém…

Už to vypadalo, že si po rozchodu s manželem Tomášem Plekancem (36) může Lucie Vondráčková (38) trochu…

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro Davídka (2): Rakovina mu požírala ledvinu

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro…

Jsou zvyklí pomáhat a zachraňovat lidské životy. Tatínek Davídka (2) je řidičem u záchranné služby, maminka…

 

iSport.cz

Komise rozhodčích: Plechatý hrál úmyslně rukou. Rozhodnutí nešlo změnit

Komise rozhodčích: Plechatý hrál úmyslně rukou.…

Podle komise rozhodčích fotbalista Sparty Dominik Plechatý v pondělní dohrávce 21. prvoligového kola na Dukle…

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům asi nehraje dobře

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům…

V prosinci byl plný očekávání, co Tomáš Rosický v klubu přes zimu provede. Výsledkový posun se v podání…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…