reklama


21.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor, nejde o banalitu! Jen dotankovat nestačí...

Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor, nejde o banalitu! Jen dotankovat nestačí...

Taky se vám stalo, že auto „zakuckalo“ a přestalo jet? Zdánlivá banalita může mít nepříjemné následky. A nemáme na mysli časové zdržení…

Pokud dojde benzin, je to ještě relativně sranda, u nafty jde však do tuhého… Nejprve tedy k zážehovým agregátům. Zde opravdu jen v podstatě dotankujete a normálně pokračujete v jízdě. Benzinové motory se vstřikováním paliva jsou totiž vždy vybaveny elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži. Pouze je třeba paliva dotankovat minimálně deset litrů, aby se pumpa zaplavila. Teď ale přece jenom jedno důležité upozornění – po dotankování rovnou nestartujte! Nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní, tedy druhé polohy (rozsvítí se kontrolky), v ní se totiž zapíná čerpadlo, čímž obnovíte tlak v palivovém systému. Pokud rovnou hned startujete, čerpadlo nestihne systém znovu natlakovat (běží totiž jen krátkou dobu, zpravidla několik sekund). U některých nejmodernějších motorů s přímým vstřikem benzínu však tato komplikace odpadá, čerpadlo se totiž aktivuje už při otevření řidičových dveří.

Pokud vám dojde benzin u motoru s karburátorem (už opravdu historie), u něhož je namísto elektrické pumpy mechanicky poháněné membránové čerpadlo, pak je třeba ručně načerpat benzin do plovákové komory karburátoru. Jde o typickou proceduru u vozů Škoda 105/120/130, která se dělala i pokud auto delší dobu, řekněme několik dní stálo.

Když vám dojde nafta

A co když dojde nafta? To už může být docela problém. Na rozdíl od benzínu má totiž nafta současně mazací funkci komponentů palivové soustavy. Mluvíme o vysokotlakém čerpadle a samozřejmě vstřikovačích. A je jedno, zda se bavíme o common-railu, PD jednotkách nebo o klasických, třeba dvoupružinových typech, ovládaných výhradně tlakem nafty a používaných na původních motorech VW TDI.

U moderních dieselů s common-railem hodně záleží na tom, zda jde o systém s elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži (tedy jako u benzínových motorů), nebo o řešení s mechanicky hnanou pumpu integrovanou do skříně vysokotlakého čerpadla. Palivový systém s elektrickým čerpadlem v nádrži poznáte zpravidla podle přítomnosti gumového balonku poblíž vysokotlakého čerpadla. Jeho mačkáním nasajete naftu z nádrže do podávací pumpy. Toto byste měli udělat po dolití nafty před pokusem natočit motor, aby čerpadlo neběželo „na sucho“, jinak hrozí jeho poškození.

Lepší je situace u systémů s elektrickou pumpou. V podstatě můžete postupovat jako u benzínů. Zde je jenom opravdu velmi důležité, abyste se nepokoušeli znovu motor nastartovat! Snahou natočit motoru totiž současně roztáčíte i vysokotlaké čerpadlo, které je poháněno většinou rozvody. To pak hrozí jeho poškození nebo v lepším případě zavzdušnění. Tedy stejně jako u „benziňáků“ - vždy nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní polohy (rozsvícené kontrolky), aby se čerpadlo rozběhlo a zaplavilo to vysokotlaké. A až potom teprve motor nastartujte!

Facelift Škody Octavia: Takto vypadá základní čtyřoká verze s halogeny!

Úplně nejlepší však je, a to bez ohledu na systém, nalít do nádrže dostatečné množství nafty (minimálně 10 litrů) a dále naftou zaplavit domeček s palivovým čističem. Úkon to ale není zrovna jednoduchý - od domečku s palivovým čerpadlem musíte nejprve odpojit příslušnou hadici a poté trychtýřem opatrně dolévat naftu. Bez asistence druhého člověka se to zvládá těžko.

Potom už zbývá být trpělivý a dostatečně dlouho točit startérem, až motor chytne. K tomu je ale třeba mít silný akumulátor. Je-li slabý, za chvíli „umře“ a motor nenatočíte ne kvůli naftě, ale kvůli proudovému deficitu. Přeci jen startér má docela velký proudový odběr, řádově 50 Amper. Tak s tím počítejte a mějte po ruce i startovací kabely.

A pokud máte třeba starší mercedes (ještě před nástupem common-railu), připravte se na to, že budete muset nejprve odvzdušnit palivovou soustavu. To samé se týkalo původních systémů od Delphi, používaných na originálních motorech Ford Puma či Renault 1.5 dCi K9K. Tady se ignorování hladového oka opravdu nevyplatí!

Spolupracujeme s TipCars.com
CEFC se stahuje ze Soukupova vydavatelství a agentury CEFC se stahuje ze Soukupova vydavatelství a agentury

Čínský investiční fond CEFC končí spolupráci s…

Trump tvoří rozpočet: seškrtá ekologii a diplomacii, přidá armádě Trump tvoří rozpočet: seškrtá ekologii a diplomacii, přidá armádě

Donald Trump se dnes hodlá vložit do tvorby státního…

Sazka se stává největší loterní firmou, dostala licenci od ministerstva Sazka se stává největší loterní firmou, dostala licenci od ministerstva

Sázková společnost Sazka může na internetu provozovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor,…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají

Vybrali jsme šest aut a modelových řad, které předčasně…

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Evropské metropole bojují se starými dieselovými vozy.…

 






 
VW Golf Variant GTD DSG – Naftové sportování nevoní

TEST: VW Golf Variant GTD DSG – Naftové sportování nevoní

Dnes 10:52

Volkswagen Golf už prošel faceliftem, ještě před tím však otestujeme rychlou naftu GTD ve verzi Variant.




Blesk.cz

Pravda o trapasu na Oscarech: Bylo to nahrané? Pořadatelé promluvili

Pravda o trapasu na Oscarech: Bylo to nahrané?…

Společnost PricewaterhouseCoopers (PwC), která více než 80 let zajišťovala administrativní chod předávání…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Real zpět v čele po super obratu. Messi rozhodl na Atlétiku

SESTŘIHY: Real zpět v čele po super obratu. Messi…

Fotbalisté Barcelony vyhráli ve 24. kole španělské La Ligy šlágr na půdě Atlétika Madrid 2:1, když o jejich…

WOW! Je to hrdina! Koneho záchrana brankáře v Ďolíčku oslovila Evropu

WOW! Je to hrdina! Koneho záchrana brankáře v…

Útočník Slovácka Francis Kone prokázal v sobotním utkání na Bohemians 1905 (0:0) obdivuhodnou pohotovost, když v…

 

Reflex.cz

Kdo má 50 tisíc měsíčně, není boháč, říká Andrej Babiš

Kdo má 50 tisíc měsíčně, není boháč, říká Andrej Babiš

Od delegátů sněmu ANO dostal staronový předseda necelých 95 procent hlasů. „Jde to se mnou dole vodou,“…

10 nejdůležitějších momentů historie podle Američanů? Budete překvapeni

10 nejdůležitějších momentů historie podle…

Co nejvíce ovlivnilo současnou americkou společnost? Právě na to se snažila najít odpověď anketa společností Pew…

 
 
reklama