Consumer Reports 2013: Audi, Volvo a GMC dobývají japonskou pevnost
Organizace na ochranu spotřebitelů Consumer Reports sestavuje svůj žebříček každoročně. Závěry jsou založeny na zkušenostech 1,1 milionu Američanů se svými auty. Jedná se o modely počínaje rokem 2012. Do první desítky se letos protlačilo německé Audi, švédské Volvo a pro nás Evropany poněkud překvapivě i domácí GMC. Pořadí značek však vévodí vévodí tři Japonci: Lexus, Toyota a v Evropě (zatím) neprodávaná Acura, divize Hondy.
Hned za nimi skončily čtyři kruhy z Ingolstadtu. Je to husarský kousek, neboť až dosud se nejlepší „nejaponská“ automobilka dostala maximálně na sedmou příčku. Audi se posunulo o čtyři stupínky, sedan A6, jeho polotérénní sourozenec Allroad a SUV Q7 se ukázaly být „mnohem lepší než průměr“. Volvo vyskočilo ze třináctky na sedmičku a GMC coby nejlepší americký výrobce z dvanáctého místa na deváté. Každý model zmíněných tří značek získal průměrné nebo ještě lepší skóre spolehlivosti. Mimo Top 10 se nachází Buick, ale i ten vyšplhal o 9 příček na celkovou dvanáctku. Vzhledem k tomu, že se nedařilo jen LaCrosse, je vidět, že provázanost s Opelem nese své ovoce.
Ne všechny japonské automobilky však vyrábějí spolehlivé vozy. V letošním pořadí se objevilo 28 značek a Nissan obsadil až 22. místo. V USA populární Honda Accord i Nissan Altima si odnesly nepříliš lichotivé hodnocení. Ze stovky modelů ze Země vycházejícího slunce jich však 90 % dostalo průměrnou a lepší známku, třetina pak nejvyšší. Deset řad s nejvyšším skóre si připsala na konto Toyota. Nadprůměrnou spolehlivostí se mohou pyšnit Infiniti a Mazdy, která ve značkách spadla na páté místo, ale jen o jeden stupínek. Top 10 uzavírá letos Subaru (z loňské pětky). Další značka Toyoty Scion v roce 2012 vládla, ale aktuálně je až jedenáctá. Za jejich propad bohužel „můžou“ dvojčata BRZ/FR-S.
Podprůměrně hodnocené byly i domácí Chevrolety: konkrétně Camaro a Cruze. Ford zaznamenal slušný výsledek jen u F-150. Vozy s modrým oválem ve znaku mají problémy s dveřními zámky, střešními okny i motory V6 EcoBoost. O závadách informačního systému MyLink se psalo hodně a trable nekončí, jak se zdá. Pohoršily si i Chryslery a Jeepy, přitom loni na tom byly modely 300C, Compass a Patriot ještě dobře. Jihokorejské Hyundai se nevešlo do Top 20, Kia se nachází v polovině pořadí. Spolehlivost německých aut (kromě Audi) se pohybuje v průměru, či lehce nad ním. BMW vykazuje trable s třílitrovým přeplňovaným šestiválcem, Volkswagen s Beetlem, Golfem GTI (v USA se název Golf pro ostrou verzi nepoužívá) a Touaregem, Mercedes-Benz ML sužují závady turbodieselů. Neuspělo ani Mini.
A co „ekologická“ auta? Propadáky představoval Ford C-Max Energi, který dostal nejhorší známku, ani C-Max Hybrid nedopadl o mnoho lépe. Opačné výsledky zaznamenaly Toyota Prius včetně malého C, Honda CR-Z, Lexus ES 300h a elektromobily Tesla Model S, respektive Nissan Leaf.
Průzkum dokazuje, že Achillovou patou mnoha modelů je součást moderních aut: elektronika. Consumer Reports se soustřeďuje i na multimédia (audio, navigaci, komunikace). U moderních aut nefunguje hlasové ovládání, dotykové obrazovky reagují pomalu, zmateně, nebo dokonce mrznou kvůli softwarovým chybám. Připojování telefonů přes Bluetooth a externích MP3 zařízení také není v pořádku.