Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Continental Automotive Systems: kombinované elektrohydraulické brzdy EHC

Kamil Kýr
Diskuze (2)
Společnost Continental Automotive Systems představila na testovací dráze ADAC řadu novinek z oblasti brzdových, stabilizačních a bezpečnostních systémů. Dnes se podíváme na novou generaci brzdových soustav.

Kombinované elektrohydraulické brzdy

Brzdění automobilů s hybridním hnacím ústrojím je poměrně náročný proces, ve kterém se využívá značný výpočetní výkon palubních řídicích jednotek v automobilu. Během brzdění se při plnění primárního cíle – zpomalení vozidla - využívá také rekuperace pohybové energie, do které je obvykle zapojen přímo elektromotor pracující v generátorovém režimu. Právě pro takové automobily je určena nová elektro-hydraulická kombinovaná brzdová soustava EHC.

Systém EHC kombinuje přední hydraulické brzdy s brzdami elektrickými, umístěnými na zadní nápravě. Elektricky ovládaný brzdný účinek na zadní nápravě umožňuje měnit brzdné síly mezi nápravami podle aktuálních podmínek se stejnou dynamikou, jako mezi brzdami a elektromotorem.

To je ostatně vítanou vlastností i pro aplikaci v konvenčních automobilech, kde je nutná rychlá změna brzdných sil v závislosti na zatížení náprav a nebo s ohledem na tažení přívěsu.

Z hlediska komfortu a bezpečnosti umí brzda EHC progresivně zvyšovat brzdný účinek. Při brzdění jsou totiž hydraulicky aktivovány jen přední brzdy a pro zvýšení brzdného účinku je třeba pracovat jen s malým množstvím brzdové kapaliny, takže reakce systému jsou rychlé, dochází ke zkrácení pohybu brzdového pedálu. Na zadní nápravě je aktivace provedena elektrickou cestou. To se bude líbit zvláště řidičům s menší postavou, protože ovládání brzd bude vyžadovat výrazně kratší pohyb pedálu.

Rychlá aktivace brzdového systému zlepšuje také jízdní komfort. Před samotným zastavením systém odpojí zadní brzdu, aby nedošlo k zablokovaní zadních kol. Elektronické řízení brzd snadno zajistí funkci asistenta při rozjezdu do kopce. Když řidič zastaví, není proti opakovanému rozjezdu více třeba aby držel stisknutý pedál brzdy. Brzda EHC navíc umí automaticky zabrzdit vůz např. při nechtěném zhasnutí motoru.

Systém je velmi vhodný i pro vozy s plnorozsahovým adaptivním tempomatem, který vyžaduje obzvláště vyspělou logiku pro automatické brzdění do nulové rychlosti.

Kamil Kýr
Diskuze (2)
Avatar - Falco
28. 5. 2007 23:33
Spojkový pedál
" To se bude líbit zvláště řidičům s menší postavou, protože ovládání brzd bude vyžadovat výrazně kratší pohyb pedálu "
To snad nemůžete myslet vážně, jestli májí malý lidé problém z bržděním, tak to je lituji, když musí sešlápnout spojku a přeřadit.....P.S. slyšeli jste někdy o nastavitelné sedačce....