Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria
Přímo u General Motors vzniklo v historii mnoho konceptů Chevroletu Corvette s motorem uprostřed, ale žádný z nich se do sériové výroby nedostal. Tedy prozatím, všechno může být v blízké budoucnosti jinak. Maximálně se objevily na závodních tratích. Se svou vizí ovšem přišla i kalifornská Aria Group. Ta byla založena v roce 1996 a kromě jiného pomáhala Singeru s vývojem a stavbou jejich klasických devětsetjedenáctek s moderní technikou.
Svou představu navrhla jako auto snů. propagační a zároveň coby poctu Edu Taylorovi. „Fast Eddy“ (rychlý Eddy) byl kdysi designérem GM. Prý by rád sám takové auto řídil. Spoluzakladatel Arie Clive Hawkins v rozhovoru pro
Car & Driver řekl: „Když jsme začali koncept vyvíjet, dali jsme si pozor, abychom nešlápli na prsty někomu od GM. To je důvod, proč tento design můžete považovat za jedinečný, a to navzdory spojení s Corvette.“ Druhým mužem, který se podílel na vzniku firmy, je mimochodem Charles Taylor, Eddyho syn...
„Jsme ale velkými přáteli a oni vědí, na čem pracujeme,“ pokračoval Hawkins. „Tento vůz je poctou tomu nejlepšímu z Corvette a od GM. Konstrukčně je však náš,“ dodal ohledně možných právních problémů s porušováním ochranné známky. Design navrhl Nicholas David.
Zkřížené vlajky obsahují písmena F a E, nikoli šachovnicový praporek a znak Chevroletu.
Auto má skutečně rysy reinkarnace americké legendy, hlavně při pohledu zezadu. Tady jednoznačně poznáváme C2. A je opravdu půvabné. Úzké koncové reflektory nejsou na první pohled vůbec vidět, jejich grafika se „obnaží“ až tehdy, když svítí. Saténově černá kola dostala na starosti známá firma HRE, ráfky s pěticí dvojitých paprsků hodlá vyrábět a nabízet ve čtyřech velikostech (20, 21, 22 a 24 palců).
Podvozek má rozvor 2718 mm. Auto měří na délku 4470 mm, je tedy relativně malé, do šířky má 1930 mm a na výšku 1245 mm. Šasi i „obal“ jako základního stavebního materiálu využívají uhlíkových vláken. Studie je zatím nefunkční maketou, statickým konceptem, ale existuje v životní velikosti, nejde tedy pouze o virtuální představu. Postrádá však zatím i interiér. Počítá se s přeplňovaným motorem LT4 V8 6,2 l o výkonu 485 kW (659 k) z Corvette Z06, točivý moment 881 N.m bude přenášet na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka.
Vypočtené výkony vypadají alespoň na papíře impozantně: akcelerace z klidu na 97 km/h za 2,6 s, na 161 km/h pak během 5,6 s. Čtvrt míle (402 m) zvládne, pokud se dočká i funkční podoby, během 10,1 s a rozjede se až na 338 km/h. Aby ne, mělo by vážit kolem 1350 kg. Další osudy v tuto chvíli zastírá mlha.
Hawkins řekl, že pokud bude dostatečný zájem, v blízké budoucnosti jsou schopni jej nejen zprovoznit, ale i postavit další kopie, prý až stovku. Vůz tak byl navržen a Aria jej hodlá kusově vyrábět ve vlastní režii včetně potřebné kvality. Kdy? Během osmnácti měsíců, maximálně dvou let. Předpokládaná cena? 200 tisíc, ale klidně i milion dolarů (5,06-25,3 milionu korun), záleží na konkrétních specifikacích i objemu případné produkce.
To už bude mít tovární Corvette s motorem před zadní nápravou za sebou svůj debut. Nevíme, jak prototyp od GM, který zatím známe jako Zoru ZR1, bude v reálu vypadat, ale v pořadí osmá kapitola ságy vzbuzuje naděje. Pokud jej tedy někdo mocný v General Motors nezarazí... Nebo stopne nejdříve Ariu?