ČSÚ nakoupí 28 osobních aut nižší střední třídy
Český statistický úřad chce nakoupit 28 nových osobních aut. O vítězi tendru bude rozhodovat hlavně nabídnutá cena a počet autorizovaných servisů v Česku. Veřejnou zakázku ČSÚ zveřejnil na webových stránkách Informačního systému o veřejných zakázkách.
Kupované automobily mají spadat do kategorie nižší střední třídy, 22 nakoupených aut mají být pětidveřové hatchbacky, zbývajících šest bude v provedení kombi. Obě verze mají mít pod kapotou motor do objemu 1300 cm3, jehož výkon se má pohybovat mezi 60 a 80 kW. Zájemce o zakázku musí nabídnout oba typy vozů.
Statistický úřad chce do nákupu nových aut investovat zhruba 6,4 milionu korun bez daně z přidané hodnoty, jeden automobil by v takovém případě přišel asi na 229 tisíc korun bez DPH.
V nižší střední třídě panuje velká konkurence, všechny zadávací parametry ale plní jen minimum modelů, a to Volkswagen Golf, pro který je nabízen motor 1,2 TSI ve dvou výkonových variantách s 63 kW a 77 kW nebo Opel Astra s turbodieselem 1,3 CDTI (70 kW).
Pokud by se ČSÚ spokojilo s karoserií liftback, měla by velkou šanci na vítězství Škoda Octavia s motorem 1,2 TSI (77 kW). V případě, že by ČSÚ považovalo za kombi Audi A3 Sportback, splňuje kritéria zakázky i A3 s benzinovým čtyřválcem 1,2 TFSI (77 kW). Malé Audi se ale s největší pravděpodobností diskvalifikuje samo kvůli vysoké ceně.
Ford Focus, který se loni v Česku stal nejprodávanějším importovaným vozem, nesplňuje kritéria zakázky kvůli svému motoru. Tříválec 1,0 Ecoboost totiž disponuje výkonem 92 kW, což je více než ČSÚ vyžaduje.
Další, loni prodejně úspěšné modely nižší třídy mají podle zadaných kritérií moc velký motor – ať už Hyundai i30, Renault Mégane nebo Kia Cee’d.
Kvůli tomu, že ČSÚ bude při výběru vítěze dbát na nabídnutou cenu, měli bychom nahlédnout i mezi malé vozy. V tomto případě by ČSÚ rozhodovalo ještě mezi Škodou Fabia, SEATem Ibiza/Ibiza ST a Renaultem Clio/Clio Grandtour. Kombi mezi malými vozy nabízí i Peugeot, a to model 207/207 SW, ten však nesplňuje kritéria kvůli svému motoru, nejmenší nabízená jednotka má totiž objem 1360 cm3.
ČSÚ by mohlo vybírat mezi Škodou Fabií a SEATem Ibiza s motorem 1,2 TSI o výkonu 77 kW, nebo Renaultem Clio se čtyřválcem 1,2 TCe (76 kW). Fabia je k dispozici také se slabší 1,2 TSI o výkonu 63 kW.
I s ohledem na zadaná kritéria se dá s klidným srdcem prohlásit, že největší šance na vítězství v tendru má Škoda Octavia a Škoda Fabia. Octavia je v současnosti (bez ohledu na nabízenou výbavu) levnější než VW Golf a Opel Astra, v provedení Prima Edition CZ stojí liftback 334.900,- Kč včetně DPH, Octavia Combi je o 30 tisíc dražší. Díky své ceně může zabodovat i Škoda Fabia, s motorem 1,2 TSI/63 kW v základní výbavě Active nyní přijde na 264.900,- Kč, Fabia Combi stojí v této kombinaci o 15 tisíc korun více.