Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: ČTK: Investice TPCA se Česku vyplatí jen krátkodobě

Podpora investice automobilky TPCA do výstavby kolínské továrny se státu údajně vyplatí pouze krátkodobě, zatímco dlouhodobé přínosy jsou sporné. Vyplývá to ze studie Trastu pro ekonomiku a společnost, kterou včera představil na tiskové konferenci.
Zpět na článek
30. 5. 2008 14:34
neregistrovaný "mates"
30. 5. 2008 16:49
neregistrovaný "mates"
30. 5. 2008 17:39
neregistrovaný "antal"
30. 5. 2008 23:00
neregistrovaný "antal"
30. 5. 2008 08:45
Konečně někdo napsal pravdu
TPCA není nic jiného než montovna, co se týká oné studie mohu posloužit vlastní zkušeností, jedna subdodavatelská firma přímo v Kolíně se vybavila - použitým dovezeným strojním zařízením ze západní Evropy.....

Podobné je to s řadou dalších investic tohoto typu zejména z Japonska a Koreje. Výroba šroubků pro automobilový průmysl je dotována investičními pobídkami a přitom tohle všechno jsou ty výroby, které se ani na východ nemusí stěhovat - nekvalifikovanou pracovní sílu si majitelé dovážejí s Polska, Sloevnska, Ukrajiny (dokovce i z Mongolska) a zatěžují jedině infrastrukturu a životní prostředí. Daňová výtěžnost z těhle výrob je malá, zvyšování kvalifikace je nulové, ale Czechinvest podpoří každého Korejce, který bude vyrábět "pro Hyundaie...".

Nedávno si tady dva pitomci notovali, jak je nemravné, když stát (nepřímo - výstavbou a opravami silnic) podpoří Auto Škoda - ta ovšem na rozdíl od podobných montoven má vlastní vývoj (byť tady jistý wolff vykřikoval, že Škoda vlastně žádný vývoj nemá...), inevestuje ale npříklad i do školství (včetně učňovského). Paraziti typu TPCA si myslí, že přijdou k hotovému a budou těžit jenom z polohy, infrastruktury a vychovaných pracovních sil.

Mimochodem, biotechnologická firma (rovněž zahraniční) kus od Kolína proinvestovala za stejnou dobu víc peněz, než celé slavné TPCA, ale do vysoce preogresivních výrob a pro kvalifikovanou domácí pracovní sílu a na zlomek výrobních ploch na rozdíl od TPCA.

Když se jednalo o investici Hyundaie, mohl se celý Czechinvest, kraj a řada jiných institucí strhat, aby ta úžasná investice přišla k nám. Narvali do toho peníze, udělali, co si Korejci řekli, zbaštzili jim i s navijákem jejich předstírání, že se rozhodují mezi více lokalitami, životní prostředí šlo zcela stranou a přitom bylo jasné, že ve chvíli, kdy se Kia (součást koncernu Hyundai) rozhodla pro Žilinu, tak vlastně ani nemohli jít jinam, nota bene když subdodavatelé Kii začali budovat kapacity i v Ostravě a pro - 600 tisíc vozů ročne a to prosím v roce 2006.
Rozbalit vlákno
10
30. 5. 2008 10:17
Re: Konečně někdo napsal pravdu
:yes:
30. 5. 2008 13:37
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Myslím, že nemáš pravdu co se týká investic do české republiky ohledně technologií. Vývoz zastaralé technologie do české republiky používají hlavně německé a rakouské firmy a co se týká pobídek od státu, již jsem o tom psal dříve. Podmínky za kterých začínají zahraniční podnikatelé v ČR se nedají srovnávat s podmínkami nás domorodců. Jo a hlášky typu japonci jsou ti zlý , vždyť dvě třetiny TPCA jsou frantici.
Ještě slovo ke Škodovce, dříve jsme nadávali, že Škodovka může jen to co jí RVHP dovolí a dnes je to tak, že může jen to co jí VW dovolí. Tak v čem je rozdíl? Ano něco vyvinou, ale montovat mohou jen co smí. Takže je to v podstatě také montovna. >:D
30. 5. 2008 15:00
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Naprostá většina zahraničních investic byla do výrob.Je jedno zda z Německa,USA,Francie,Japonska,Koree,atd.T… podle tebe všechny ty investice být neměli,byli špatné.Nevím co by většina lidí dělalo.Tak proč naše firmy neinvestují do výrob v těchto zemích a doma nenechají jen vývoj?Investují sem totiž země,které jsou technologicky před námi,bohužel.Snad se od nich něco naučíme,a pak snad jednou budeme i vyspělejší než právě tyto země.
30. 5. 2008 15:50
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Netvrdím, že všechny in vestice byly špatné.

Pouze tvrdím, že zdaleka ne všechny investice byly tak skvělé, jak se píše a přinesly jenom samá pozitiva. Porovnávám porovnatelné - na jedné straně Škoda Auto, kde se vyrábí nejenom 600 tis. aut, ale taky zde je veškerý vývoj a fabrika investuje do vzdělání a rozvoje pracovního trhu. V Česaně pracuje 1700 techniků a vývojářů... Škodovka má montovny v Rusku, na Ukrajině, v Číně a v Indii (stejné jako Hyundai nebo TPCA)tady, tam zhodnotí činnost těch těchnologických š***k, tam doveze nejsofistikovanější části své produkce. A na druhé straně Hyundai - evropská centrála, vývoj, marketing a vše, co vyžaduje tu nejkvalifikovanjší práci v Russelsheimu v Německu. Ani jeden vývojář u nás nebo na Slovensku (Kia je součástí Hyundaie), absolutně žádné investice do technického vzdělání, rozvoje ani regionu. Co udělalo TPCA pro Kolín? Ani pitomou reklamu nezaplatí, protože stejně drtivou většinu produktů prodá mimo Česko.

Ale abych byl objektivní, o investicích do oborů s vysokou mírou přidané klasifikované práce se holt tolik nepíše. Vezmi si Brno a firmy, které tam působí. Software a podobné technologie, kde se zaměstnávají především vysoce kvalifikovaní odborníci a vstupy (energetické, územní, dopravní) jsou daleko méně devastující. Nebo třeba farmaceutický průmysl. Taky v Brně a okolí. Ale tolik medializované a oslavované investice do výroby aut a dílů nejsou ve skutečnosti (pokud to není takový případ jako škodovka) tím, co bychom měli oslavovat a nad čím bychom měli jásat. K tomu Hyundai bych chtěl podotknout, že mu ve chvíli, když umístil Kiu do Žiliny, Ostravsko zbývalo jako jediná možnost. A místo aby jim jak politici dali nůž na krk a donutili je, aby sem umístili i třeba část vývoje, aby se zavázali, že podpoří školy a vychovají si na vlastní náklady pracovníky, tak kvůli nim byli ochotni třeba znárodňovat a doprošovali se jejich příchodu (Tošenovského a spol. prosebné cesty do Koreje...), místo toho, aby jim dali najevo, že jsou sice vítáni, ale pouze za určitých podmínek.

Nicméně, znám i případ, kdy německá firma s celosvětovou působností (díly pro automobilový průmysl) vybudovala závod v čechách a ve druhém a třetím kroku přenesla do závodu i část vývoje - 25 pracovních míst pro kvalifikovaný český personál. Nicméně z vlastní zkušenosti musím poznamenat, že zejména firmy z Asie sem ani jednoho vývojáře neumístí a dokonce i ředitel musí být Japonec či Korejec, i kdyby byl sebeneschopnější a sebehloupější. Ale je to náš (myslím tím) český problém - nemáme dost sebevědomí a přitom bereme často jenom primitivní "řeči" příliš vážně - tou řečí mám na mysli hlašku typu - Hyundai se rozhoduje jestli ten závod posatví v Maďarsku, Polsku nebo u vás - při situaci, kterou jsem popsal výše.

Omlovám se za dlouhý text, ale takhle to prostě je.
30. 5. 2008 16:15
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Souhlasim s tebou,že o investicích byť výzamnějšího charakteru ale s větší přidanou hodnotou se tolik nemluví.Vím ale že i ve významných německých firmách u nás jako Bosch jsou ředitelé němci(stejně jako japonci nebo korejci u jejich firem).
Část vývoje cca 25lidí ve vývoji to je trhák.Podobné to může být v druhém či třetim kroku hyundae,záleží jak se osvědčíme.Jen by mě zajímal důvod proč měl u nás Hyundai stavět vývojové centrum?Vyvinuto v německu zní pro většinu lidí lépe než vyvinuto v česku.
Sám pracuji v německé firmě a vím co přináší pro okolí a stát,nic moc.Ale mám dobrou práci a dobře zaplacenou,ovšem podstatně větší přínos jde do německa,tak to prostě je.
2. 6. 2008 15:07
Re: Konečně někdo napsal pravdu
K těm 25 lidem ve vývoji (abys pochopil souvislosti) dodám, že je to 1/8 všech zaměstnanců firmy - takže v tomto poměru to není zas trak špatné číslo. Ale proč by měl Hyundai stavět centrum v Čechách? A Japonci a Korejci jsou leckde (i když ne tak výrazně, jak se někdy říká a píše) dál, ale jak se od nich chceš učit, když ten vývoj, to know-how je jinde a ty se k němu nedostaneš, stejně jako se nedostaneš z ČR či SR do toho Ruesselsheimu?

Jinak, netvrdím, že u německých firem u nás jsou všude CEO Češi, ale neznám jedinou japonskou nebo korejskou firmu - pro řadu z nich jsme dělali, kde by byl CEO Čech. A u Němců (ale i Holanďanů, Norů, Britů, Španělů a Francouzů) to byl Čech ve více jak polovině případů. Vedení MB je v současné době taky celé německé - ale Jahn byl poslán na vedoucí post do Ruska a je otázka, jak se osvědčí. Nakonec, pokud si dobře vzpomínám - před pár lety byl druhým mužem celého VW Španěl.
30. 5. 2008 16:41
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Ještě ke Škodovce je otázka co vyvíjejí sami a co používaji z německa.Krom toho Japonci a dnes už i korejci jsou v technologiích před námi,proč jim tedy zavírat dvéře.Poznávání nových věcí,to je to co potřebujeme.Z tvých příspěvků jen vyznívá že Němci jsou perfektní a Japonci nebo Korejci hloupí a neschopní.My jsme byli také kdysi na špici průmyslu a kde jsme teď?Prvně člověk musí uznat že se má v něčem zlepšovat,pak má šanci bý nejlepší.Kdo jen machruje,nakonec prohraje.
30. 5. 2008 22:16
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Mic takoveho nevyzniva, pouze ty to tam dosazujes. Autor rika, ze na teto konkretni akci jsme zaplatili hodne a dostali zpet malo. A ze jsou akce, ktere jsou prinosnejsi. A to je mile deti pouceni z teto pohadky. Pan kral hrabl hluboko do statni pokladnice aby zplatil sluzby cizich ritiru a cizi rytiri mu za to dali prd.
31. 5. 2008 08:37
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Já jsem si ty firmy nedosadil,reagoval jsem pouze na názor že jen Japonci a Korejci k nám jdou jenom montovat a vyšší pozice si nechávají pro sebe.Takto to ale chodí u naprosté většiny firem.Proto by se měli všechny zavřít a většina lidí by byla nezaměstnaných.
2. 6. 2008 15:20
Re: Konečně někdo napsal pravdu
Ale to si velmi zjednodušuješ. Nic takového tady nikdo netvrdil. Ty pouze teoretizuješ, takže ještě znova. Co se chceš učit v montovně? Netrvrď ale laskavě, že Češi jsou hloupí a líní (to je další oblíbený mýtus) a potřebují se naučit makat. Už to zdaleka tak není, ale jdi se podívat do některé téhle fabriky a zjistíš, že polovinu pracovních míst obsazují cizinci z východní Evropy. Tak jaký význam pro vzdělání.

Řeči o naší druhdy vyspělosti bych zase pro změnu tolik nevynášel - český průmysl začal zaostávat už před 2. světovou válkou a jeho roztříštěnost byla větší brzdou, než si dneska připouštíme.

Ale opakuji - jak se chceš učit a od koho, když jediná práce, kterou dostaneš od těhle firem je mechanická rutina. A nikdo netvrdí, že Němci jsou super a Japonci či Korejci hloupí. Každý se chová, jak se mu dovolí a o tom to je. A proč Hyundai nepostaví továrnu v Německu, vždyť Made in Germany by znělo u jejich výrobků líp než Made in Czech Republic, nebo snad ne? U výrobku se přece píše, kde byl VYROBEN a ne kde byl vyvinut....

Mimochodem, dneska se stále více píše zejména u nejširšího spotřebního zboží Made in EU. Že je v Čechách nějaký Kolín a že se tam dělají nejmenší Toyoty, Peugeuty a Citroeny neví ani většina jejich vlastníků v převážně západní Evropě.
30. 5. 2008 10:19
Kdo premysli, vi to davno
Kdyz se tu podobne uvahy objevily pred stavbou zavodu, byvali autori doslova ukriceni. Dnes realita pomalu vyplouva na povrch. Jen nekolik "populistickych" cisel. Stat venoval 5mld, mesto se zadluzilo 1mld. To mame 6mld na 3000 pracovniku zavodu (vcetne okolostojicich kofirem podotykam). Z toho jen cca 2000 je Cechu. Z toho plyne ze na jednu hlavu ceskeho zamestnance stat a mesto venovali 3mil Kc. Kdyz si predstavim katastroficky scenar, ze vsichni ti lide by zustali dlouhodobe nezamestnani, a my jim museli vyplacet socialni davky ve vysi rekneme 10tis mesicne, mohli by jsme jim je vyplacet po dobu cca 25 let. Pro ty, co veri na medialne prosazovany multiplikacni efekt - tzn. dalsi cesti subdodavatele budou mit praci, podotykam, ze s 99%ni pravdepodobnosti, pokud cesti subdodavatele uspeji s dodavkami do kolinske firmy, uspely by i pokud by firma stala v kterekoliv sousedni zemi EU. Pro ty kteri veri na zazracne danove vynosy podotykam, ze fima ma danove prazdniny 10 let. Tak uz nam zustava jenom nadeje, ze 1000 zahranicnich pracovniku bude utracet vyplaty u nas. V clanku uvadene cislo prumerneho platu 26 tis pusobi hezky. Ale je potreba dodat, ze delnicky plat (a delniku je tam drtiva vetsina) je se vsemi premiemi okolo 21tis a to jeste teprve od letosniho dubna. Pred tim to leta bylo od 15 do 18tis. Dopravni situace - obchvat Kolina nevyresi ve vztahu k TPCA vubec nic, protoze vede na opacnem konci mesta, nez stoji tovarna. Takze ti, co jezdili do TPCA pres mesto tak budou jezdit nadale. Kdyz se divam na ta cisla, da se zjednodusene rict, ze jsme si tu tovarnu postavili vlastne sami za sve, jenom TPCA to organizoval a ted v tom podnika. A to se vyplati. Ano, za jistych podminek by ta akce mohla byt prospesna. Ale je treba pri tom pouzivat zakladni kupecke pocty, zdravy selsky rozum a nepreplacet vic nez muze investice prinest zpet. V tomto pripade jsme krvave preplatili.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
30. 5. 2008 10:56
Re: Kdo premysli, vi to davno
Vcelku souhlasím, s tím obchvatem je to opravdu chytře vymyšleno, TPCA je na opačnou stranu Kolína, než na které bude obchvat, takže ti, co jedou do TPCA (pokud nepojedou po D11, čili úplně mimo Kolín) zřejmě dojedou až do centra na tzv "velký kruhák", kam jedou v podstatě všichni a kde poslední dobou jsou neuvěřitelné zácpy (zlatá pražská páteční špička! ;-) ). Jinak s těmi platy je to jak říkáš, dělnická mzda "na páse" byla ještě nedávno cca 16tis, na průměrných 26 to dohnalo zřejmě vedení i s celým japonskem ;-) Ta naděje, že zaměstnanci TPCA utratí své mzdy v ČR je vcelku velká, věčne potkávám "ukrajince" v TPCA kombinézách a trikách atd u Kauflandu s nákupem 20rohlíků a flaškou vodky...A už jsem potkal i takový autobusový zájezd do Kauflandu!
Takže sečteno podtrženo TPCA mě, jakožto řadového obyvatele Kolína a okolí přinesla hlavně výrazné zhoršení dopravy po celém Kolíně...že by se nám tu žilo líp, to sem zatím nepozoroval.
Btw. obchvat se nám už začíná stavět! ;-) Shrnuli na pár polích skrývku a tím skončili, aby bylo vidět, že se asi aspoň něco dělá >:-[]
30. 5. 2008 12:01
Re: Kdo premysli, vi to davno
:-) 20 rohliku a flaska vodky :-) . Nemusi prset, hlavne kdyz kape.
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
30. 5. 2008 13:34
Re: Kdo premysli, vi to davno
;-) :yes: Osobní zkušenosti a postřehy pro pobavení ;-)
neregistrovaný "mates"
30. 5. 2008 14:34
Re: Kdo premysli, vi to davno
Svata pravda. V Konepulkach to diky Foxconnu taky vypada jako nekde v Ulanbataru. Vic Mongolu nez puvodniho obyvatelstva a dopad na mistni ekonomiku nepekny. Krome tech rohliku a vodky, coz neni zert, ale fakt, to je jeste doplaceni mesta na svoz TKO, zvysena administrativa napr na prestupcich atd, atd , atd. Proste tak nejak spis na pikacu, nez k uzitku :-( :-(
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
30. 5. 2008 16:01
Re: Kdo premysli, vi to davno
Rohliky a vodka žert opravdu není, ale je to svým způsobem úsměvná realita. Foxconn je taky dobré dílo, slyšel jsem na něj samé lepší věci ;-\ Zvýšenou administrativu na přestupcích? >:-[] To už je ale trochu moc, taky tu dýchají kyslík, ošahávají nákupní vozíky a především ošlapávají chodníky ;-) Na těch přestupcích se zase vyberou pokuty na tu "zvýšenou administrativu" ;-) Za ošahanej vozejk nikdo nic nedostane >:D
neregistrovaný "mates"
30. 5. 2008 16:49
Re: Kdo premysli, vi to davno
Fakt to neni sranda. Kdyz si vezmes, ze napr resis 30% prestupku z teto skupiny, tak te to neprimo stoji penize za vykon teto povinnosti a penize samozrejme nedostanes zadny. Nekdo, kdo ma trvaly bydliste 3 jurta vlevo od 6 stromu (nadsazka, abych nebyl napadnnut), tak ti zaplati velky h.... Pokud se ti vubec podari s nim to prestupkovy rizeni zahajit. Ale to neni to nemarkantnejsi. Jen jeden priklad co vse to "prinasi". Proste kladny dopad na ekonomiku regionu je 0 nebo dokonce zaporny a spolecensky prinos zahranicnich pracovniku teto kategorie je vicemene stejny. Nejsem nijak rasisticko-xenofobni povahy, ale taky z toho zadnou radost nemam.
neregistrovaný "antal"
30. 5. 2008 17:39
Re: Kdo premysli, vi to davno
To nemyslis vazne ze to ma zaporny dopad na region.Keby neprislo TPCA do ovcar tak sa dodnes v Koline nic nepostavi!
30. 5. 2008 22:06
Re: Kdo premysli, vi to davno
To nemyslis vazne ty. Co by v Koline bez TPCA nestalo?? Tesco - asi ne, ale uz pred tim v Koline bylo asi 5 supermarketu. Sidliste pro zamestanace? No to by nestalo, ale taky by nebylo potreba, protoze to je pro prespolni. A tim by taky Kolin nebyl zadluzenej 1 mld Kc. Tak co tak zazracneho se postavilo o cem nevime?
Mimochodem Foxcon - hezky priklad proc tvrdim, ze TPCA byl kseft za vsechny prachy. Zatimco Kolin se zadluzil miliardou a postavil pro TPCA sidliste, Foxcon Kutna Hora dostane od mesta pozemek a postavi celou novou mestskou ctvrt na sve naklady.
neregistrovaný "antal"
30. 5. 2008 23:00
Re: Kdo premysli, vi to davno
Samozrejme ze to nebudem teraz vsetko pisat lebo za 1.si na vsetko nespomeniem a za 2.je mi to aj tak v podstate jedno.Ale napr.nakupne centrum,lavka,rekonstrukcia namestia a ciest,reparska draha.Nebudem a ani nechcem TPCA nejak obhajovat ale nemyslim si ze by to malo negatyvny vlyv na kolin(moj nazor)
1. 6. 2008 02:15
Re: Kdo premysli, vi to davno
Pro Kolin to prineslo vyhody i nevyhody a 1mld Kc dluhu, ktery se bude muset splacet. To samozrejme omezi investice v budoucnu. Ale budiz. Do mesta a okoli se nalily miliardy a nekde by to melo byt videt. Jde o to, ze studie tvrdi, ze je to mizerny kseft pro stat jako celek, a ja s tim souhlasim.