Prohlédněte si čtyřválcové závodní speciály Porsche ve velké galerii

 

Automobilka Porsche využívala čtyřválcové motory i u svých čistě pro závodní nasazení určených automobilů. Podívejte se, kterým z nich pod kapotou pracovaly čtyři válce.

Porsche charakterizoval vzduchem chlazený plochý čtyřválec v případě sportovních vozu od roku 1948 až do první poloviny šedesátých let, jako jediná používaná konfigurace motoru.

Následně hrál čtyřválec u sériových vozů značky Porsche druhé housle až do první poloviny let devadesátých, aby si dal na zhruba dvacet let přestávku a na scénu se začal vracet v tomto desetiletí.

V případě čistě závodních vozů pak byla situace poněkud odlišná. V padesátých a první polovině šedesátých let byly čtyřválcové motory u závodních speciálů Porsche standardem, ale v následujících letech byly nahrazeny šestiválci, osmiválci a dvanáctiválci.

Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Na závodní okruhy a soutěžní tratě pak čtyři válce se značkou Porsche mířily již jen prostřednictvím závodních derivátů sériových modelů 912, 914, 924, 924, 944 a 968.

Srdcem od počátku pouze pro využití na závodech vyvíjeného vozu značky Porsche se čtyřválec znovu stal až v první polovině tohoto desetiletí a nyní se opět chystá k odchodu na odpočinek. Připomeňme si tedy slavné závodní speciály značky Porsche se čtyřválcovými motory.

Porsche 550

Porsche 550 Spyder má představovat počátek v linii přímo pro závodní nasazení vyvíjených vozů své značky. Typové označení modelu, jehož premiéra se odehrála v roce 1953 v Paříži, bylo pořadovým číslem konstrukce, ale zároveň znamenalo pohotovostní hmotnost vozidla.

Dvoumístný automobil s hliníkovou karoserií měl rozvor náprav 2100 mm, celkovou délku 3600 mm, šířku 1540 mm a výšku 1050 mm. Hmotnost vozu s prázdnou nádrží se pohybovala kolem 550 kg.

Veterán Auto.cz: Porsche 550 Spyder (1953–1957): "Malý parchant"

Před zadní nápravou Porsche 550 Spyder byl podélně uložen vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1498 cm3, který byl původně laděn na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) a spolupracoval se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Porsche v roce 1956 uvedlo přepracovaný model 550 A, které mělo pod původními liniemi karoserie prodloužené na 3700 mm a rozšířené na 1610 mm nový trubkový prostorový rám, pětistupňovou převodovku a motor při nezměněném objemu naladěný na nejvyšší výkon 99 kW (135 k). Hmotnost vozu klesla zhruba o 10 kg a maximální rychlost se z 225 km/h zvýšila na 240 km/h.


Porsche 550
 

Porsche 718

Porsche 718 jako evoluce úspěšného typu 550 vyrazilo na závodní dráhy v roce 1957. Od svého předchůdce se tento model lišil na první pohled díky přepracovaným liniím své otevřené dvoumístné karoserie.

Závodní automobil s rozvorem náprav 2100 mm měl celkovou délku 3600 mm, šířku 1510 mm a výšku 880 mm. Hmotnost se pohybovala kolem 520 kg.

Před zadní nápravou Porsche 718 RSK v jeho prvním provedení byl podélně uložen vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1498 cm3, který mohl disponovat výkonem v rozmezí 104 až 110 kW (141 – 149 k). Standardem zde byla pětistupňová manuální převodovka.

Veterán Auto.cz: Porsche 718 (1957-1962): Placky a formule

V roce 1960 byl uveden typ 718 RS 60 s rozvorem náprav prodlouženým na 2200 mm a celkovou délkou 3700 mm. Vedle prodloužení se od původního 718 RSK lišil i novou zadní nápravou. Změny se týkaly i motoru. Ten měl stále čtyři válce a byl chlazen vzduchem, ale z objemu 1587 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 118 kW (160 k).

Další evoluci představovalo pro rok 1961 připravené Porsche 718 RS 61, které bylo s verzí RS 60 prakticky identické až na rozvor 2300 mm a celkovou délku nataženou na 4020 mm. Techniku úspěšného závodního typu 718 využilo Porsche i pro stavbu svých monopostů pro závody formule 1 a 2.

Původně čtyřválcovými motory byly vybaveny i verze W-RS a GTR z počátku šedesátých let. Tyto vozy byly ovšem ještě během své závodní kariéry vybaveny plochými osmiválci, vyvinutými původně pro monopost Porsche 804.


Porsche 718
 

Porsche 904

Porsche 904 Carrera GTS se představilo koncem roku 1963 jako nová závodní zbraň značky pro účast v závodech třídy GT. Karoserii tohoto modelu navrhl Ferdinand Alexander Porsche, který je zodpovědný i za design Porsche 911.

Dvoumístné kupé s rozvorem náprav 2300 mm mělo celkovou délku 4090 mm, šířku 1540 mm a výšku 1065 mm. Hmotnost vozů s povrchovými panely karoserie z laminátu se pohybovala kolem 650 kg.

Veterán Auto.cz: Porsche 904 GTS: Čtyři, šest nebo osm válců

Před zadní nápravou podélně uložený vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1966 cm3 mohl být naladěn až na 148 kW (201 k). Původní čtyřválcové provedení s pětistupňovou převodovkou zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h pod 6,0 s a mohlo dosahovat rychlosti přes 260 km/h.

V roce 1965 bylo vyrobeno několik vozů 904/6 a 904/8. Za první uvedeným označením se ukrývá plochý dvoulitrový šestiválec původem z typu 911, zatímco druhé označení nesly vozy s plochým osmiválcem o objemu 2,2 l.


Porsche 904
 

Porsche 919 Hybrid

Porsche zahájilo vývoj zcela nového závodního speciálu se čtyřválcovým motorem na počátku tohoto desetiletí a veřejnosti odhalilo 919 Hybrid poprvé koncem roku 2013, ale ve finální podobě pro jeho první sezónu na závodních tratích byl tento vytrvalostní speciál představen až počátkem roku 2014.

V následujících letech závodní oddělení automobilky Porsche speciál třídy LMP1 prakticky pro každou sezónu upravovalo v souvislosti se změnami v pravidlech a samozřejmě i s cílem dosáhnout co nejlepších výsledků na závodních tratích.

Pro svou poslední sezónu, kterou se stal rok 2017, se Porsche 919 Hybrid představilo s upravenou aerodynamikou a ve svých útrobách ukrývalo přeplňovaný dvoulitrový vidlicový čtyřválec s nejvyšším výkonem kolem 373 kW (507 k), který doplňoval elektromotor s 298 kW (406 k) umístěný v přední části.

Porsche 919 Hybrid vybojovalo pro svou značku řadu prvenství, z nichž k těm nejcennějším patří celková vítězství ve slavných 24hodinách Le Mans z let 2015, 2016 a 2017 spolu s mistrovskými tituly v šampionátu FIA WEC ze stejných let.

Porsche a jeho návrat ke čtyřválcovým motorům: Prohlédněte si je všechny!

V letošním roce se Porsche rozhodlo se svým speciálem pro třídu LMP1 rozloučit prostřednictvím světového turné „919 Tribute“ a připravilo pro něj verzi 919 Hybrid Evo, kterou již nesvazují žádná pravidla. V rámci tohoto turné se má Porsche 919 Hybrid Evo představit v průběhu letošního roku na řadě akci včetně Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Vedle prezentace veřejnosti se Porsche 919 Hybrid Evo, jehož hybridní pohonný systém využívá přeplňovaný vidlicový čtyřválec o objemu 2,0 l naladěný na výkon kolem 530 kW (720 k), věnuje i stanovování nový rekordních časů na slavných závodních tratích. Nejprve stanovil nový rekordní čas na belgickém okruhu Spa-Francorchamps a pak koncem června i na Nürburgringu.


Porsche 919 Hybrid
 

Foto: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG., Wheelsage.org

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…