Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CzechInvest: ČR loni kvůli krizi přišla o dvě velké automobilové investice

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
Česká republika loni kvůli světové hospodářské krizi přišla o dva velké investiční projekty v oblasti autoprůmyslu, jejichž hodnota se pohybovala v miliardách korun. Dnes to řekla pověřená generální ředitelka agentury CzechInvest Alexandra Rudyšarová.

Finanční krize od loňského roku těžce dopadá právě na automobilový průmysl. Řada tuzemských podniků již kvůli nižší poptávce oznámila omezení výroby i propouštění a podobná situace je i ve světě.

"Vysledovali jsme (loni) utlumení zájmu o automobilový průmysl. Měli jsme indikované dva poměrně velké projekty z oblasti automobilového průmyslu, které byly definitivně zařazeny do skupiny death. To znamená, že investor se rozhodl tuto investici vůbec nerealizovat," uvedla Rudyšarová. "Byly to velké projekty v řádově miliardách korun," dodala bez dalších podrobností.

Prodej automobilů v Evropě by se letos kvůli hospodářské krizi mohl propadnout ve srovnání s loňskem až o pětinu, u nákladních automobilů dokonce až o 30 procent. Vyplývá to ze závěrů schůzky členských států EU s Evropskou komisí. Automobilová asociace ACEA minulý týden oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let.

Z Česka se stala v posledních letech automobilová velmoc. Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda Auto, za kterou následuje kolínská TPCA a nošovický závod korejské automobilky Hyundai. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se podle ekonomů podílejí na tuzemském hrubém domácím produktu zhruba pětinou.

Automobilový průmysl, který výrobu v Česku doposud táhnul, se podle očekávání stal první tuzemskou obětí recese. Automobilky a jejich dodavatelé do poloviny letošního roku kvůli poklesu poptávky propustí více než 13.500 lidí, z toho zhruba polovinu tvoří kmenoví zaměstnanci. Celkový počet lidí v autoprůmyslu tak klesne na zhruba 124.650 zaměstnanců.

Krize podle Rudyšarové letos negativně ovlivní i celkový počet investičních projektů mířících do ČR. Již v druhé polovině loňského roku totiž výrazně klesl počet schválených investic. "Domníváme se, že k tomuto poklesu došlo právě díky problémům na finančních trzích," uvedla.

Nižší investiční aktivitě podle Rudyšarové nasvědčuje i citelný pokles poptávky po podnikatelských nemovitostech, který byl ve druhé polovině loňského roku rovněž zaznamenán. Projevit by se měl s odstupem šesti až sedmi měsíců. "Poptávka po nemovitosti obvykle předchází definitivnímu rozhodnutí o realizaci investice," podotkla Rudyšarová.

Česká republika loni prostřednictvím agentury CzechInvest získala rekordních 213 nových investičních projektů, kterých bylo ve srovnání s rokem 2007 o 12 více. Hodnota investic ale meziročně klesla o 41 miliard korun na 30 miliard korun. Hlavní podíl totiž loni poprvé měly investice zaměřené na výzkum, vývoj a služby, které jsou finančně méně náročné. Zhruba 60 procent investičních projektů v hodnotě bezmála deseti miliard korun loni připravily české firmy.

Pozn. redakce Auto.cz:

Vedení CzechInvestu nechtělo specifikovat, o které dvě investice šlo, ale předpokládáme, že jde o investiční záměry automobilek Mercedes-Benz a Volkswagen. První nakonec směřuje do Maďarska, o druhé se stále ještě jedná, ale s největší pravděpodobností bude směřovat na Slovensko.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (8)
23. 1. 2009 10:41
Re: dvě investice?
Proste sa všetci správajú jak pakovia, a potom plačú nad následkami. V Amerike je to trochu inak, chcú sa mať jak prasce v žite, veľa žrať, pestovať si pupky, a málo robiť - no ale asi nepochopili, že to proste nejde... ;-\
23. 1. 2009 09:24
Re: dvě investice?
A co americke automobilky? Tie mali volnejsie ruky od vlady, hlavne v ekologickej oblasti. Ina vec je, ze si ich same zviazali socialnou oblastou.
23. 1. 2009 08:17
Re: dvě investice?
Až na to, že o nerealizovaní toho minivozítka zatiaľ nepadlo rozhodnutie. Alebo áno? Nejak som ho totiž nezaregistroval, ak niekto viete dáky odkaz na takú správu, tak prosím sem s ním.
Za Up! sa ešte stále potichu modlia v Bratislave. Ponuka 7-mesačného odstupného + nejaké odškodnenie podľa funkcie a odpracovaných rokov v podniku za dobrovoľnú výpoveď ale hovoria niečo dosť významné, a nie práve príjemné.

Podľa mňa únia čiastočne sama dohnala automobilky tam kde sú - má z nich dojnú kravu, plus nekonečnými obmedzeniami, predpismi, zákazmi a príkazmi im trvale zvyšuje náklady a tlačí ich k múru. Buzerovať vlastné podniky a zbedačovať vlastných ľudí nezmyselnými normami a predpismi, keď väčšia časť sveta na to absolútne nedbá je sraním si do vlastného hniezda...
Menším štátom potom nezostáva nič iné, len pchať do nich peniaze, dávať bonusy a daňové úľavy, len aby preboha vyrábali. Tento svet je už fakt chorý...
23. 1. 2009 00:55
Re: dvě investice?
Jasně! A druhá byla ta moje sportka... chtěl jsem tady rozjet ten projekt T603 :-! Bohužel jsem nesehnal dodavatele krabiček s celuloidovym okýnkem.
22. 1. 2009 23:26
Saša jede
Saša Rudyšarová to podala asi jako kdybych já řekl, že jsem ve středu zapomněl podat sportku a nevyhrál tedy tu první, což je vlastně pravda.