CzechInvest: ČR loni kvůli krizi přišla o dvě velké automobilové investice
Finanční krize od loňského roku těžce dopadá právě na automobilový průmysl. Řada tuzemských podniků již kvůli nižší poptávce oznámila omezení výroby i propouštění a podobná situace je i ve světě.
"Vysledovali jsme (loni) utlumení zájmu o automobilový průmysl. Měli jsme indikované dva poměrně velké projekty z oblasti automobilového průmyslu, které byly definitivně zařazeny do skupiny death. To znamená, že investor se rozhodl tuto investici vůbec nerealizovat," uvedla Rudyšarová. "Byly to velké projekty v řádově miliardách korun," dodala bez dalších podrobností.
Prodej automobilů v Evropě by se letos kvůli hospodářské krizi mohl propadnout ve srovnání s loňskem až o pětinu, u nákladních automobilů dokonce až o 30 procent. Vyplývá to ze závěrů schůzky členských států EU s Evropskou komisí. Automobilová asociace ACEA minulý týden oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let.
Z Česka se stala v posledních letech automobilová velmoc. Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda Auto, za kterou následuje kolínská TPCA a nošovický závod korejské automobilky Hyundai. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se podle ekonomů podílejí na tuzemském hrubém domácím produktu zhruba pětinou.
Automobilový průmysl, který výrobu v Česku doposud táhnul, se podle očekávání stal první tuzemskou obětí recese. Automobilky a jejich dodavatelé do poloviny letošního roku kvůli poklesu poptávky propustí více než 13.500 lidí, z toho zhruba polovinu tvoří kmenoví zaměstnanci. Celkový počet lidí v autoprůmyslu tak klesne na zhruba 124.650 zaměstnanců.
Krize podle Rudyšarové letos negativně ovlivní i celkový počet investičních projektů mířících do ČR. Již v druhé polovině loňského roku totiž výrazně klesl počet schválených investic. "Domníváme se, že k tomuto poklesu došlo právě díky problémům na finančních trzích," uvedla.
Nižší investiční aktivitě podle Rudyšarové nasvědčuje i citelný pokles poptávky po podnikatelských nemovitostech, který byl ve druhé polovině loňského roku rovněž zaznamenán. Projevit by se měl s odstupem šesti až sedmi měsíců. "Poptávka po nemovitosti obvykle předchází definitivnímu rozhodnutí o realizaci investice," podotkla Rudyšarová.
Česká republika loni prostřednictvím agentury CzechInvest získala rekordních 213 nových investičních projektů, kterých bylo ve srovnání s rokem 2007 o 12 více. Hodnota investic ale meziročně klesla o 41 miliard korun na 30 miliard korun. Hlavní podíl totiž loni poprvé měly investice zaměřené na výzkum, vývoj a služby, které jsou finančně méně náročné. Zhruba 60 procent investičních projektů v hodnotě bezmála deseti miliard korun loni připravily české firmy.
Pozn. redakce Auto.cz:
Vedení CzechInvestu nechtělo specifikovat, o které dvě investice šlo, ale předpokládáme, že jde o investiční záměry automobilek Mercedes-Benz a Volkswagen. První nakonec směřuje do Maďarska, o druhé se stále ještě jedná, ale s největší pravděpodobností bude směřovat na Slovensko.