D1 u Měřína: Italská Serenissima Costruzioni přišla s nejnižší nabídkou, neuspěla
Některé úseky dálnice D1 jsou již několik let dávno „po smrti“ a stávají se pro řidiče nebezpečné, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale pravděpodobně nemá zájem o urychlenou rekonstrukci v odpovídající kvalitě za co nejnižší náklady. Jak jinak si totiž vysvětlit počínání, kvůli kterému byla z výběrového řízení opět vyloučena firma s nejnižší cenovou nabídkou?
Tentokrát se jedná o sedmikilometrový úsek mezi Velkým Meziříčím a Měřínem. Do výběrového řízení na zhotovitele se opět přihlásila také italská společnost Serenissima Costruzioni, jejíž nabídku ale smetli ze stolu, přestože byla cenově níž než konkurence. Podle informací ČTK se bavíme o částce 850 milionů korun, tedy o zhruba 150 milionů korun méně, než nabídlo společenství firem Eurovia a Strabag. To se ale ŘSD zdálo podezřele málo a tendr vyhrál druhý v pořadí. Italové prý nebyli schopni zdůvodnit, proč je jejich cenová nabídka tak nízká, a vzniká riziko, že nebyly započítány i náklady za vícepráce, jak tomu bylo v případě úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.
Počínání ŘSD je na jednu stranu pochopitelné, na tu druhou ale vzbuzuje dojem, jako by se hledaly záminky k poskytování zakázek známým firmám. Jsou Italové jenom nepozorní a dělají stále tytéž chyby, nebo se tady děje něco nezákonného?
Serenissima Costruzioni se samozřejmě může obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jak už se také v minulosti stalo, zatím ale firma neuspěla ani v jednom z předchozích dvou odvolání. Přišla například o úsek mezi Hvězdonicem a Ostředkem kvůli nedoložení dokladu o zaplacení kauce. Od minulého týdne zde pracuje sdružení firem Metrostav, Swietelski a Hochtief.