Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Dokker 1.5 dCi vs. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi - Rodinná brigáda

Martin Frei
Diskuze (20)
Dacia Dokker útočí podpásovou cenou. Nabídne za ni ale plnohodnotný vůz schopný veškeré práce? Ptáme se klasika žánru – Peugeotu Partner Tepee.

Zatímco luxusní auta v krizi lámou prodejní rekordy, aniž by se musela ztrapňovat zlevňováním, rodinné vozy se asi už zanedlouho budou rozdávat zadarmo. Šroubování cen směrem dolů začali Korejci, v patách jim vyběhli Francouzi a nějaký ten bonus nakonec nabídly snad veškeré značky kromě Volkswagenu. Ale když se zdá, že už není kam klesat, nastoupí vždy Dacia – a všichni jsou vedle.

Nejnovějším dějištěm této honičky je skupinka vozů na pomezí malých MPV a dodávek. Sem míří nejnovější přírůstek značky Dacia, model Dokker.

Jeho levnější verzi s benzinovým motorem jsme si už oťukli v minulém čísle. Teď přichází ke slovu dieselový motor, klíčový pro úspěch u drobných podnikatelů, řemeslníků a rozvážkových služeb. Obstát musí vedle stálice třídy – Peugeotu Partner Tepee.

DOJEM

Zkrášli si svou bedýnku

Že mají takové vozy blízko k dodávkám, nedokáže žádný designér úplně skrýt. Může to ale něčím okořenit, odvést pozornost k zajímavým detailům

a chladný užitkový charakter prohřát špetkou osobitosti. Což s překvapivou vytrvalostí dokazuje Škoda Roomster. K její pitoreskní křivosti má rozhodně blíž dacia. Ne, není to hezké ani líbivé auto. Ale v jejích dětinsky nesourodých tvarech je něco příjemného na pohled. Dokker by klidně mohl vjet do filmů o krtečkovi a vůbec by tam nepůsobil rušivě. Uznejte sami, že když obyčejná dodávka pro instalatéra dokáže budit tolik fantazie, je na světě hned veseleji. Jednoduchá tvarová anarchie dokkeru si nás získala, navíc nikde nepřekáží užitku.

Peugeot vystupuje seriózněji. Jeho jednotlivé části někdo zjevně vybíral tak, aby k sobě pasovaly. A dokonce se snažil o trochu elegance, o čemž svědčí lišta posuvu bočních dveří decentně skrytá do obrysu okna. Daleko jemněji působí příď s dělenou maskou a samostatnými proužky diod denního svícení. Velkou boční plochu oživuje souvislý prolis přes celou délku pontonu. Celkový dojem z partneru je harmoničtější, ale také nudnější. Po funkční stránce ovšem ani jemu není co vytknout.

Pořizovací náklady Dacia Dokker 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/68 kW
Základní cena 304 900 Kč* (Arctica) 365 000 Kč* (Active)
Cena verze Světa motorů 317 900 Kč* (Arctica + příplatky) 383 700 Kč* (Active Plus + příplatky)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkové centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové/kolenní řidiče Ne/Ne 12 000 Kč/Ne
Klimatizace Ano Ano
Rádio s CD/USB/AUX/SD Ne/5000 Kč/ Ne/Ne Ano/Ano/Ne/Ne
Elektrické ovládání zadních oken Ne Ne
Dálkové ovládání centrálního zamykání Ano Ano
Palubní počítač Ano Ano
Tempomat Ne 6000 Kč
Metalíza 12 500 Kč 12 000 Kč
Přední mlhovky Ano Ano
Kola z lehkých slitin 9000 Kč Ano
Porovnání cen 317 900 Kč ( 100 %) 383 700 Kč (o 20,6 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
1) Active + centrální zamykání, * akční cena

Na pracovišti jeřábníka

Uvnitř to na první pohled vidíme na vyrovnaný souboj. Palubní desky všech nových dacií totiž tvarově vypadají k světu. Ani dokker není výjimkou.

Jistě, tvrdé plasty patří k realitě třídy. Jak je ale poslední dobou zvykem, pohled na ně zpříjemňuje hrubá textura povrchů. Peugeot kontruje daleko členitějšími tvary, móda hrubších povrchů ho však zatím nedostihla. Pocit z hladkých a lesklých materiálů všude kolem vlastně není příjemnější než v dacii.

Na zbytku kabiny je ale jasné, že dokker míří na úsporu těmi nejkratšími cestami. Jen výškově stavitelný volant, ploché výplně dveří, holý plech kolem rámů oken, ostrý zápach lepidel. Tohle je skutečně auto na práci. Vrcholem všeho je odkrytý mechanismus výškového nastavení bezpečnostních pásů – sloupek nemá zevnitř žádné čalounění. Tady už má partner ve všem navrch, proto také dostává lepší celkovou známku za design.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker Peugeot Partner
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 170/13 168/10
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 105-111/113, 24-30/28 104-109/105, 17-22/20
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 127/145, 140/146 135/150, 146/151
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 45/46 x 39 48 x 49/47 x 43
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 60 x 45 62 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 109 x 117 112 x 120
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 56/193 56/193

PROSTOR A POHODLÍ

Kdo je tady větší?

Vnější míry i oficiálně udávané objemy by mohly svést k několika mylným závěrům. Zaprvé proto, že dokker má o deset centimetrů delší rozvor než

partner. Nabídne tedy o tolik víc místa na kolena vzadu? Ne. Motor skloněný vzad ubírá místo za předními koly, takže řidič sedí zanořený hlouběji v kabině. Schod v podlaze, pod kterým se skrývá palivová nádrž, je naopak hodně vpředu a s ním i zadní sedadlo. Obě řady cestujících to k sobě mají mnohem blíž, než by se u rozvoru 2810 mm dalo čekat. Takže ano – na kolena vzadu je stále o chlup víc místa než v peugeotu. Ale hlavní výhodou

je citelně delší, a tedy objemnější kufr. Hendikepem dokkeru by naopak mohla být o šest centimetrů užší karoserie. Ani to však není tak horké. Jezdí totiž na užších kolech, tudíž nepotřebuje tak široké blatníky a díky nim si kufr zachovává velkorysou šířku 114 cm. Zadní sedadla jsou dokonce v obou vozech stejně široká. V partneru se totiž musejí vejít mezi silné sloupky karoserie. A právě v tom je druhá výhoda dlouhého rozvoru lodgy: s koly a blatníky odsunutými úplně dozadu může mít dál posunutý i sloupek a tím pádem delší boční dveře. Jak vidíte na fotografiích, tento parametr ovlivňuje i komfort nastupování a vystupování.

Samotná sedadla jsou v obou případech průměrná a rozdíly mezi nimi zanedbatelné. Dokker nás ale za letního vedra potěšil prodyšnějším čalouněním.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Moderní základ

Emisní doba je přísná, a tak ani pod kapotami levných účelových aut nenajdeme žádné staré železo. Naše čtyřválce s jemně pracujícím vstřikováním, nízkým kompresním poměrem a odpruženým setrvačníkem běží téměř bez vibrací a snadno se vytáčejí. V dokkeru je ovšem okamžitě slyšet ošizené odhlučnění, na volnoběh motor nespokojeně drnčí. Ke cti mu neslouží ani mrtvé pásmo pod 1600 otáčkami. Jakmile ho však překonáme, ustoupí hluk zcela do pozadí a z patnáctistovky se stává dobrý společník. Peugeotova jednotka 1.6 HDi má mnohem klidnější volnoběh

a plynulejší nástup.

Kupodivu právě partner přitom dostal o hodně kratší převody. Snad by mohly vypadat až zbytečně krátké – pětka točí při 130 km/h tři tisíce otáček. S 300 kg nákladu a v kopcích se ale ukazuje, že je to tak dobře. Navíc je při jízdě po dálnici v kabině velmi příjemné ticho, očekávaný hukot dlouhozdvihového motoru se dostavuje až v nelegálních rychlostech. Co ale říct k rozbředlému řazení s dlouhými drahami, o kterém píšeme u každého peugeotu s pětikvaltem? Bída a nouze.

Údaje o testovaných vozidlech Dacia Dokker Peugeot Partner
Motor, ventilový rozvod čtyřválcový turbodiesel, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1461 1560
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 68/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 200/1750 230/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4363 x 1751 x 1814 4380 x 1810 x 1801
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2810, 1490/1478 2728, 1505/1554
Rozměr pneumatik 185/65 R 15 215/55 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1405/449 1601/439
Objem zavazadelníku (l) 800/3000 675/3000
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1110 60/11130
Nejvyšší rychlost (km/h) 162 162
Emise CO2 (g/km) 118 139
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 11,2/18,1 10,5/15,6
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2600 3000
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h 43/85/122 46/86/124
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 7,4

Zvyšuji, co jsem snížil

Dokker dostal převody daleko delší, což vzhledem k citelnému turboefektu moc nechápeme. Po městě je potřeba dávat pozor, aby se pod plynovým pedálem najednou nerozevřela propast, dlouze odsazené rychlosti je nutné vytáčet. S pěti lidmi a bagáží už v obci skoro nezařadíme trojku. Výhodou je pouze nižší spotřeba na dálnici, kde se otáčkoměr vyšplhá jen k hodnotě 2600 ot./min.

Ostatně náklady na palivo zajímají každého nejvíc: ve standardním testu měl dokker navrch poměrem 6,9 ku 7,4 l/100 km. Jakmile jsme ale stěhovákům naložili, co jim patří, sešly se oba vozy na osmi litrech.

Dlouhé převody tedy dacii neslouží k ničemu jinému než vykázání nízkých emisí CO2 v měřicím cyklu. Naměřená pružnost to ukazuje jasně – dokker prohrál, přestože je o hodně lehčí.

JÍZDA

Frája a dříč

V naladění podvozku partner dodnes zachovává stopu někdejšího francouzského smyslu pro plavné pohodlí. Péruje měkce, lehce se pohupuje a po kvalitních vozovkách se nese s hrdostí lva salonů. Odvrácenou stranou jsou reakce na hrbolech a dírách, kde zavěšení zůstává příliš bezbranné a rázy přenáší do kabiny.

Dokker je od začátku tvrdší a v jeho chování je cítit řemeslnická přímočarost – nic nepřejde jen tak mlčky. Na dlažbě se karoserie umí rozdrnčet a od kol vůbec přichází daleko víc hluku. Nerovnosti ale nevyvedou dokker z nálady ani ze stability. Přejíždí je se zkušeností toho, kdo se umí poprat. V obou případech nás potěšilo plynulé a jemné naladění stabilizace. Dnes už by zřejmě Dacia nasazením nějakého staršího systému nic neušetřila. Přesto dostávají oba vozy velký černý puntík: ani jeden nemá ESP v základní výbavě.

Nedoslýchaví doporučují

Jak už naznačuje stať o motoru a podvozku, v partneru je za jízdy daleko větší ticho. Podílí se na tom jak lepší odhlučnění agregátu a izolace spodku, tak nižší aerodynamický šum na dálnici. Po otevření dveří je jasné proč – jsou daleko lépe utěsněné. U dokkeru se konstruktéři spolehli

na vyrovnaný chod turbodieselu. Režimy, kdy je sám od sebe přirozeně hlučnější, nechali být. Tvrdší tlumiče a méně izolací v podbězích znamenají

souvislý hukot od kol. A těsnění dveří plní skutečně jen svou hlavní funkci – aby do vozu neteklo.

ZÁVĚR

Peugeot Partner Tepee je bezesporu pohodlnější, útulnější, tišší a civilizovanější. Když ale dojde na práci, zastane ji dokker úplně stejně. Díky většímu kufru vlastně i lépe. Známky za zpracování, komfort i design ho přesto nenechaly vyhrát – pravidla platí pro všechny. Za zbytečnou chybu dacie považujeme samoúčelně dlouhé zpřevodování turbodieselu, které zhoršilo i známku za pružnost.

Pořadí 1. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi 2. Dacia Dokker 1.5 dCi
Plusy Jízdní komfort a odhlučnění, Pružnost a přiměřená spotřeba, Snadno vyjímatelná sedadla Obrovský kufr, Jisté jízdní vlastnosti, Spotřeba při menší zátěži
Minusy Mimořádně nepohodlné řazení, Rázy na větších nerovnostech, Vysoké otáčky na dálnici Zbytečně dlouhé převody, Tvrdší pérování, Spartánský interiér
Průměr celkem 1,76 1,91
Martin Frei
Diskuze (20)
28. 6. 2013 21:51
Re: trochu poopravim tento test
neprislo, my mame prave berlinga a obe maju dvere dohora
28. 6. 2013 20:08
Re: Pozink vs. nepozink
toto zde zaznívá vždy pod článekm o Daciích :-)

Info pro všechny modely Dacie viz [odkaz]
28. 6. 2013 19:23
trochu poopravim tento test
jazdim na berlingo new 1,6hdi 66kw.
tento motor ma rovnaku turbodieru ako 1,5dci.... ked sa rozbieham a nedam si pozor na vytocenie motora, tak je to az nebezpecne, kedze pod 1500 absolutne netaha a len drncia ventily. Z arealu firmy musim zatocit dolava na frekventovanu cestu, vela krat sa proste musim pichnut niekomu do medzery, vela krat musim pribrzdit, pockat nech prejde auto a potom dalsie mi da volno a vtedy ked pridam bez znovuzoslapnutia spojky, vytocenia motora a zaberu(tento ukon tiez zaberie 2-3 sekundy), tak ten co ma pusta musi spomalit na minimum, lebo mi to proste netaha a auto sa nevie rozbehnut.
Berlingo ma bocne otvarane zadne dvere len za priplatok (nechapem, preco to v teste nie je spomenute), dvere otvarajuce sa dohora ako na mpv su znacna nevyhoda.
Inac na autosalone som v dokkeri sedel a je to oproti berlingu znatelne uzsie, berlingo je na sirku, ako vo vyssiej strednej triede. Rovnako pocit sedenia za volantom je o triedu horsi, berlingo ma laktovu opierku ako sucast sedadiel (btw uz ju mame odtrhnutu) , dokker ju nema vobec a ani ju nema kam dat. Pocit v dokkeri je ovela stiesnenejsi koli vnutornej sirke, nieco ako ked si sadnete do fabie ci roomstra, len samozrejme az takto extremne nie:-)
Ak niekto rozmysla o tejto kategorii ako nahrada za rodinne auto, tak nech si to rozmysli, sice napr v berlingu sa citite velkostou aj vyskou sedenia ako niekde v MLku (neprehanam), ale jazdne vlastnosti su vazne zle, pri zjazde na dialnicu(270 stupnova otacka) som sa skoro vykyblil, lebo som si to sinul rychlostou, ktore moja 407 zvlada uplne vpohode a komfortne.

Jazdne vlastnosti berlinga su hrozne, ale to su asi aj v dokkeri.
Radenie v berlingu hrozne, plne suhlasim s testom.

Avatar - pallas
28. 6. 2013 16:14
Pozink vs. nepozink
to bolo v clanku nejak opomenute..
Avatar - PeterLuk
28. 6. 2013 11:03
Re: Dokker poražený nebo vítěz?
Ono je to tak, že:
- Dokker je lepšie auto, ak ti nezáleží na komforte, chceš pracovný či priestranné auto
- Partner/Berlingo je lepší ako rodinné auto alebo na dlhšie jazdy, tam oceníš kvalitnejšie plasty či večší konfort

Nejazdil som s nimi, ale sedel som v nich a vyplýva to aj z testu.