27.6. 2013 Martin Frei

Dacia Dokker 1.5 dCi vs. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi - Rodinná brigáda

 

Dacia Dokker útočí podpásovou cenou. Nabídne za ni ale plnohodnotný vůz schopný veškeré práce? Ptáme se klasika žánru – Peugeotu Partner Tepee.

Zatímco luxusní auta v krizi lámou prodejní rekordy, aniž by se musela ztrapňovat zlevňováním, rodinné vozy se asi už zanedlouho budou rozdávat zadarmo. Šroubování cen směrem dolů začali Korejci, v patách jim vyběhli Francouzi a nějaký ten bonus nakonec nabídly snad veškeré značky kromě Volkswagenu. Ale když se zdá, že už není kam klesat, nastoupí vždy Dacia – a všichni jsou vedle.

Nejnovějším dějištěm této honičky je skupinka vozů na pomezí malých MPV a dodávek. Sem míří nejnovější přírůstek značky Dacia, model Dokker. Jeho levnější verzi s benzinovým motorem jsme si už oťukli v minulém čísle. Teď přichází ke slovu dieselový motor, klíčový pro úspěch u drobných podnikatelů, řemeslníků a rozvážkových služeb. Obstát musí vedle stálice třídy – Peugeotu Partner Tepee.

DOJEM

Zkrášli si svou bedýnku

Že mají takové vozy blízko k dodávkám, nedokáže žádný designér úplně skrýt. Může to ale něčím okořenit, odvést pozornost k zajímavým detailům a chladný užitkový charakter prohřát špetkou osobitosti. Což s překvapivou vytrvalostí dokazuje Škoda Roomster. K její pitoreskní křivosti má rozhodně blíž dacia. Ne, není to hezké ani líbivé auto. Ale v jejích dětinsky nesourodých tvarech je něco příjemného na pohled. Dokker by klidně mohl vjet do filmů o krtečkovi a vůbec by tam nepůsobil rušivě. Uznejte sami, že když obyčejná dodávka pro instalatéra dokáže budit tolik fantazie, je na světě hned veseleji. Jednoduchá tvarová anarchie dokkeru si nás získala, navíc nikde nepřekáží užitku.

Peugeot vystupuje seriózněji. Jeho jednotlivé části někdo zjevně vybíral tak, aby k sobě pasovaly. A dokonce se snažil o trochu elegance, o čemž svědčí lišta posuvu bočních dveří decentně skrytá do obrysu okna. Daleko jemněji působí příď s dělenou maskou a samostatnými proužky diod denního svícení. Velkou boční plochu oživuje souvislý prolis přes celou délku pontonu. Celkový dojem z partneru je harmoničtější, ale také nudnější. Po funkční stránce ovšem ani jemu není co vytknout.

Pořizovací nákladyDacia Dokker 1.5 dCi/66 kW Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi/68 kW
Základní cena 304 900 Kč* (Arctica) 365 000 Kč* (Active)
Cena verze Světa motorů 317 900 Kč* (Arctica + příplatky) 383 700 Kč* (Active Plus + příplatky)
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkové centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové/kolenní řidiče Ne/Ne 12 000 Kč/Ne
Klimatizace Ano Ano
Rádio s CD/USB/AUX/SD Ne/5000 Kč/ Ne/Ne Ano/Ano/Ne/Ne
Elektrické ovládání zadních oken Ne Ne
Dálkové ovládání centrálního zamykání Ano Ano
Palubní počítač Ano Ano
Tempomat Ne 6000 Kč
Metalíza 12 500 Kč12 000 Kč
Přední mlhovky Ano Ano
Kola z lehkých slitin 9000 KčAno
Porovnání cen 317 900 Kč ( 100 %) 383 700 Kč (o 20,6 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
1) Active + centrální zamykání, * akční cena

Na pracovišti jeřábníka

Uvnitř to na první pohled vidíme na vyrovnaný souboj. Palubní desky všech nových dacií totiž tvarově vypadají k světu. Ani dokker není výjimkou. Jistě, tvrdé plasty patří k realitě třídy. Jak je ale poslední dobou zvykem, pohled na ně zpříjemňuje hrubá textura povrchů. Peugeot kontruje daleko členitějšími tvary, móda hrubších povrchů ho však zatím nedostihla. Pocit z hladkých a lesklých materiálů všude kolem vlastně není příjemnější než v dacii.

Na zbytku kabiny je ale jasné, že dokker míří na úsporu těmi nejkratšími cestami. Jen výškově stavitelný volant, ploché výplně dveří, holý plech kolem rámů oken, ostrý zápach lepidel. Tohle je skutečně auto na práci. Vrcholem všeho je odkrytý mechanismus výškového nastavení bezpečnostních pásů – sloupek nemá zevnitř žádné čalounění. Tady už má partner ve všem navrch, proto také dostává lepší celkovou známku za design.

Údaje o testovaných vozidlechDacia Dokker Peugeot Partner
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 170/13 168/10
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 105-111/113, 24-30/28 104-109/105, 17-22/20
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 127/145, 140/146 135/150, 146/151
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 45/46 x 39 48 x 49/47 x 43
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 60 x 45 62 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 109 x 117 112 x 120
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 56/193 56/193

PROSTOR A POHODLÍ

Kdo je tady větší?

Vnější míry i oficiálně udávané objemy by mohly svést k několika mylným závěrům. Zaprvé proto, že dokker má o deset centimetrů delší rozvor než partner. Nabídne tedy o tolik víc místa na kolena vzadu? Ne. Motor skloněný vzad ubírá místo za předními koly, takže řidič sedí zanořený hlouběji v kabině. Schod v podlaze, pod kterým se skrývá palivová nádrž, je naopak hodně vpředu a s ním i zadní sedadlo. Obě řady cestujících to k sobě mají mnohem blíž, než by se u rozvoru 2810 mm dalo čekat. Takže ano – na kolena vzadu je stále o chlup víc místa než v peugeotu. Ale hlavní výhodou je citelně delší, a tedy objemnější kufr. Hendikepem dokkeru by naopak mohla být o šest centimetrů užší karoserie. Ani to však není tak horké. Jezdí totiž na užších kolech, tudíž nepotřebuje tak široké blatníky a díky nim si kufr zachovává velkorysou šířku 114 cm. Zadní sedadla jsou dokonce v obou vozech stejně široká. V partneru se totiž musejí vejít mezi silné sloupky karoserie. A právě v tom je druhá výhoda dlouhého rozvoru lodgy: s koly a blatníky odsunutými úplně dozadu může mít dál posunutý i sloupek a tím pádem delší boční dveře. Jak vidíte na fotografiích, tento parametr ovlivňuje i komfort nastupování a vystupování.

Samotná sedadla jsou v obou případech průměrná a rozdíly mezi nimi zanedbatelné. Dokker nás ale za letního vedra potěšil prodyšnějším čalouněním.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Moderní základ

Emisní doba je přísná, a tak ani pod kapotami levných účelových aut nenajdeme žádné staré železo. Naše čtyřválce s jemně pracujícím vstřikováním, nízkým kompresním poměrem a odpruženým setrvačníkem běží téměř bez vibrací a snadno se vytáčejí. V dokkeru je ovšem okamžitě slyšet ošizené odhlučnění, na volnoběh motor nespokojeně drnčí. Ke cti mu neslouží ani mrtvé pásmo pod 1600 otáčkami. Jakmile ho však překonáme, ustoupí hluk zcela do pozadí a z patnáctistovky se stává dobrý společník. Peugeotova jednotka 1.6 HDi má mnohem klidnější volnoběh a plynulejší nástup.

Kupodivu právě partner přitom dostal o hodně kratší převody. Snad by mohly vypadat až zbytečně krátké – pětka točí při 130 km/h tři tisíce otáček. S 300 kg nákladu a v kopcích se ale ukazuje, že je to tak dobře. Navíc je při jízdě po dálnici v kabině velmi příjemné ticho, očekávaný hukot dlouhozdvihového motoru se dostavuje až v nelegálních rychlostech. Co ale říct k rozbředlému řazení s dlouhými drahami, o kterém píšeme u každého peugeotu s pětikvaltem? Bída a nouze.

Údaje o testovaných vozidlechDacia Dokker Peugeot Partner
Motor, ventilový rozvodčtyřválcový turbodiesel, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1461 1560
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 68/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 200/1750 230/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4363 x 1751 x 1814 4380 x 1810 x 1801
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2810, 1490/1478 2728, 1505/1554
Rozměr pneumatik 185/65 R 15 215/55 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1405/449 1601/439
Objem zavazadelníku (l) 800/3000 675/3000
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1110 60/11130
Nejvyšší rychlost (km/h) 162 162
Emise CO2 (g/km) 118 139
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 11,2/18,1 10,5/15,6
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2600 3000
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h 43/85/122 46/86/124
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 7,4

Zvyšuji, co jsem snížil

Dokker dostal převody daleko delší, což vzhledem k citelnému turboefektu moc nechápeme. Po městě je potřeba dávat pozor, aby se pod plynovým pedálem najednou nerozevřela propast, dlouze odsazené rychlosti je nutné vytáčet. S pěti lidmi a bagáží už v obci skoro nezařadíme trojku. Výhodou je pouze nižší spotřeba na dálnici, kde se otáčkoměr vyšplhá jen k hodnotě 2600 ot./min.

Ostatně náklady na palivo zajímají každého nejvíc: ve standardním testu měl dokker navrch poměrem 6,9 ku 7,4 l/100 km. Jakmile jsme ale stěhovákům naložili, co jim patří, sešly se oba vozy na osmi litrech.

Dlouhé převody tedy dacii neslouží k ničemu jinému než vykázání nízkých emisí CO2 v měřicím cyklu. Naměřená pružnost to ukazuje jasně – dokker prohrál, přestože je o hodně lehčí.

JÍZDA

Frája a dříč

V naladění podvozku partner dodnes zachovává stopu někdejšího francouzského smyslu pro plavné pohodlí. Péruje měkce, lehce se pohupuje a po kvalitních vozovkách se nese s hrdostí lva salonů. Odvrácenou stranou jsou reakce na hrbolech a dírách, kde zavěšení zůstává příliš bezbranné a rázy přenáší do kabiny.

Dokker je od začátku tvrdší a v jeho chování je cítit řemeslnická přímočarost – nic nepřejde jen tak mlčky. Na dlažbě se karoserie umí rozdrnčet a od kol vůbec přichází daleko víc hluku. Nerovnosti ale nevyvedou dokker z nálady ani ze stability. Přejíždí je se zkušeností toho, kdo se umí poprat. V obou případech nás potěšilo plynulé a jemné naladění stabilizace. Dnes už by zřejmě Dacia nasazením nějakého staršího systému nic neušetřila. Přesto dostávají oba vozy velký černý puntík: ani jeden nemá ESP v základní výbavě.

Nedoslýchaví doporučují

Jak už naznačuje stať o motoru a podvozku, v partneru je za jízdy daleko větší ticho. Podílí se na tom jak lepší odhlučnění agregátu a izolace spodku, tak nižší aerodynamický šum na dálnici. Po otevření dveří je jasné proč – jsou daleko lépe utěsněné. U dokkeru se konstruktéři spolehli na vyrovnaný chod turbodieselu. Režimy, kdy je sám od sebe přirozeně hlučnější, nechali být. Tvrdší tlumiče a méně izolací v podbězích znamenají souvislý hukot od kol. A těsnění dveří plní skutečně jen svou hlavní funkci – aby do vozu neteklo.

ZÁVĚR

Peugeot Partner Tepee je bezesporu pohodlnější, útulnější, tišší a civilizovanější. Když ale dojde na práci, zastane ji dokker úplně stejně. Díky většímu kufru vlastně i lépe. Známky za zpracování, komfort i design ho přesto nenechaly vyhrát – pravidla platí pro všechny. Za zbytečnou chybu dacie považujeme samoúčelně dlouhé zpřevodování turbodieselu, které zhoršilo i známku za pružnost.

Pořadí1. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi2. Dacia Dokker 1.5 dCi
Plusy Jízdní komfort a odhlučnění, Pružnost a přiměřená spotřeba, Snadno vyjímatelná sedadla Obrovský kufr, Jisté jízdní vlastnosti, Spotřeba při menší zátěži
Minusy Mimořádně nepohodlné řazení, Rázy na větších nerovnostech, Vysoké otáčky na dálnici Zbytečně dlouhé převody, Tvrdší pérování, Spartánský interiér
Průměr celkem1,761,91
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo? Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Dacia pokračuje v modernizaci své modelové řady. Nyní…

Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři

Dacia Dokker s nákladovým objemem 3,3 m3 je levným vozem…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2, Chomutov je znovu první

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2,…

Šesti zápasy 7. kola dnes pokračovala hokejová Tipsport extraliga, které po sobotní předehrávce s Litvínovem…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…