Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři
V době začátku prodeje užitkového Dokkeru Van bylo možné získat tuto dodávku se třemi motorizacemi a dvěma výbavami. Pohon Euro 5 představovaly čtyřválce 1.6/61 kW a turbodiesel 1.5 dCi/55/66 kW. Kvůli jen dvěma úrovním výbavy Access a Ambiance bylo k mání pouze pět verzí s možností příplatkových prvků jako například klimatizace.
Euro 5 i 6
Nabídka motorů se však postupně rozšířila o provedení LPG namontované k výše zmíněnému čtyřválci 1.6, který na propan butan podává snížený výkon 59 kW. Tento motor ještě s benzinem však již v Dokkeru nenajdete, nahradila jej modernější šestnáctistovka 1.6 SCe podávající 75 kW. Jde o jediný motor v Dokkeru Van, který splňuje emisní normu Euro 6 platnou pro kategorii N1 od letošního září. Tento nejpřísnější limit však dosahuje díky systému start-stop.
Komu se nezamlouvá benzinová či plynová šestnáctistovka, může zvolit maloobjemový turbodisel 1.5 dCi se vstřikováním common rail a v současnosti již velmi kvalitními vstřikovači. My jsme navzdory ceně 239.900 korun bez daně zvolili silnější patnáctistovku o výkonu 66 kW.
Českému zastoupení Dacie je ke cti, že na rozdíl od značného zdražování ostatních automobilek, prošel Dokker Van zdražením jen o pět tisíc korun. K nelibosti drobných podnikatelů již vypadla úvodní specifikace 1.6/61 kW Euro 5 za 159.900 korun bez daně, která teoreticky mohla být v nabídce až do konce srpna letošního roku. Základ současného ceníku tvoří silnější zážehová šestnáctistovka 1.6 SCe/75 kW Euro 6 se systémem start-stop za 186.900 korun bez daně.
Zvládne 678 kg
Dokker převzal podvozek od osobního modelu Lodgy, který byl představen v roce 2012. Je zajímavé, že užitečné zatížení Dokkeru Van je přímo závislé na úrovni výbavy. Základní úroveň Access nabízí 572 kg, Ambinace se zesílenou zadní tuhou nápravou uveze 678 kg. Metrický cent rozdílu je velmi zásadní a spolu s patnáctipalcovými koly místo čtrnáctipalcových, černými ochrannými lištami na bocích, palubním počítačem a přípravou pro rádio vyjde na deset tisíc korun bez daně. Dříve činil rozdíl mezi verzemi Access a Ambinace pětadvacet tisíc, ovšem s větším rozdílem ve výbavě. Zájemci o Dokker však hodně hlídají cenu a chtěli vyšší užitečné zatížení za nižší částku byť bez některých komfortních prvků.
Pohoda
Téměř dvě tuny celkové hmotnosti testovaného provedení Ambiance byly pro silnější turbodiesel 1.5 dCi/66 kW snadnou hračkou. Čtyřválec nádherně a plynule táhl již od 1300 min-1 a v celém testu se v rámci svižné jízdy ještě odvděčil spotřebou 4,7 l/100 km. Dosáhli bychom ještě o cca dvě deci nižší hodnoty, kdybychom v dálničním úseku testu měli k dispozici šestku pro snížení otáček. Je až s podivem, jak skvělý motor dostala malá dodávka s cenovkou hluboko pod čtvrt milionu bez daně.
Zájemci o turbodiesel 1.5 dCi mohou volit slabší provedení 55 kW a 180 N.m, ale to nebude s plně naloženou dodávkou optimální co do rychlosti i spotřeby. Pro městské a blízké použití však slabší turbodiesel považujeme za velmi vhodný, zájemce navíc proti silnějšímu ušetří 15.000 korun bez daně.
Šikovné nakládání
Přístup do ložného prostoru umožňovaly zadní dvoukřídlé dveře a posuvné na pravé straně karoserie. Ty tvoří standard pro obě úrovně výbavy, k vyššímu stupni Ambiance a vznětovému motoru lze doobjednat levé posuvné dveře za pět tisíc korun. Nákladový prostor dlouhý 190 cm nabízel šest kotvicích ok umístěných na okrajích podlahy. Ta obdržela příplatkový plastový kryt podlahy za dva tisíce korun. Bez něj má smysl vozit jen papírové krabice, aby nedošlo k odření lakování a startu koroze. Proti ní je však karoserie Dokkeru až do výšky bočních oken chráněna pozinkováním.
Ačkoliv Dokker je model zaměřený značně na dosažení nízké cenovky, v křídlových dveřích nechyběla možnost otvírání až do úhlu 180 stupňů. Další výhodu tvoří proti modelu Lodgy zvýšená střecha, takže lze do tohoto modelu nakládat předměty vysoké 1,23 cm. Díky hranatému tvaru ložného prostoru není problém využít maximálně celý přepravní objem 3,3 m3. Pouze užitečná hmotnost je největším limitujícím faktorem modelu Dokker.
Dělník volantu
Zkoušené vozidlo mělo výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, což jsou spolu s krytem schránky spolujezdce součásti paketu Modularita za tři tisíce korun. Pro pohodlí za volantem jej považujeme téměř za nezbytný. Sedět v nepřirozené pozici hodiny denně za volantem není vhodné nejen kvůli únavě, ale také prevenci před typickými onemocněními řidiče v podobě křivé bederní páteře či chronické bolesti trapézových svalů.
Servis? V pohodě.
České zastoupení Dacie nabízí servisní smlouvy na předplacení výrobcem předepsaných prohlídek. Základ tvoří smlouvy na tři roky omezené nájezdem 100.000 km (přesně odpovídá záruce), přičemž pro zkoušený vznětový motor částka činí 11.790 korun bez daně. V ní jsou tedy přeplacené minimálně tři prohlídky včetně materiálu i práce na předepsané úkony. Kdo by hodlal navštěvovat autorizovaný servis i ve čtvrtém a pátém roce vozidla a nenajede přes 100.000 km, může využít výhodné smlouvy na pravidelné servisní prohlídky 5 let/100.000 km za 13.490 korun bez daně.
Plusy
- Skvělá cena
- Úsporný motor
- Přístup do nákladového prostoru
Minusy
- Karoserie coby svařenec
- Jen polopozinkovaná karoserie
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.5 dCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem valců (cm3) | 1461 |
Vrtani x zdvih (mm) | 76 x 80,5 |
Kompresni poměr | 15,5 : 1 |
Vstřik paliva | common rail |
Největši vykon (kW/min-1) | 66/4000 |
Točivy moment (N.m/min-1) | 200/1750 |
Emise CO2 (g/km) | 118 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l) | 5,2/4,1/4,5 |
Delka/šiřka/vyška (mm) | 4363/1751/1847 |
Rozvor (mm) | 2810 |
Pohotovostni hmotnost (kg) | 1189 |
Celkova hmotnost (kg) | 1959 |
Hmotnost nebrzděneho přivěsu (kg) | 630 |
Hmotnost brzděneho přivěsu (kg) | 1200 |
Objem nakladoveho prostoru (m3) | 3,3 |
D/š/v naklad. prostoru (mm) | 1900/1400/1226 |
Šiřka mezi podběhy (mm) | 1130 |
Zrychleni z 0 na 100 km/h (s) | 13,9 |
Nejvyšši rychlost (km/h) | 162 |
Objem nadrže paliva (l) | 50 |
Zakladni cena (Kč bez DPH) | 239 900 |