25.6. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: První fakta (2. díl)

 

S nejprodávanější dodávkou do dvou tun jsme již ujeli tři tisíce km. V zimním počasí nešla spotřeba přes šest litrů.

Každé vozidlo má své klady i některé zápory. V minulém vydání jsme chválili pořizovací částku, ke které se přidává velká užitná hodnota s nákladovým prostorem o objemu 3,3 m3.

První kilometry

Dacii Dokker jsme přebírali začátkem ledna, kdy se teploty pohybovaly během dne kolem bodu mrazu. Velmi úsporný motor s vysokou účinností obecně nevytváří hodně nevyužitelné energie, ale zkoušený dokker slabě topil i po dvacetiminutové cestě po městě. „To bude tím městem a popojížděním,“ řekli jsme si a vydali se za město.

Zahřívání velkého interiéru vozidla s drátěnou přepážkou mezi prostorem pro posádku a náklad sice probíhalo příjemněji, ale ani po dvaceti minutách jízdy mimo obec jsme si zimní bundu nesundali. Kolečko topení samozřejmě bylo na maximum a ventilátor na dvojce.

Na dálnici v pohodě

Během jízdy rychlostí přes 100 km/h začal do kabiny proudit velmi teplý vzduch. Bylo to dané nejen zahřátím provozní kapaliny na maximum, co dovoloval termostat, ale také vyššími otáčkami motoru a tudíž také vodního čerpadla, které honí chladicí kapalinu také do výměníku topení. Ten u modelu Dokker měří jen 19 x 15,3 cm a je společný pro zážehové i vznětové motory. Průměr vstupního a výstupního otvoru činí 16,6 mm, tudíž průtok kapaliny motoru tímto výměníkem je poněkud závislý na výkonu vodní pumpy a otáček motoru.

Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl)

Zkusili jsme vyjet na dálnici s vychladlým dokkerem při teplotě kolem bodu mrazu. Po deseti minutách jsme měli v kabině teplo a mohli jet jen v tričku. Jakmile jsme však z dálnice sjeli a motor běžel na volnoběh na výjezdu, hned se v kabině citelně ochladilo. Zvýšili jsme tedy výkon ventilátoru ze dvojky na trojku a bylo nám hej.

Během celého ledna i části února jsme ani jednou neubírali z maxima na kruhovém ovladači topení.

5,5 litru

První tři tisíce kilometrů provázelo mrazivé počasí s denními teplotami lehce nad nulou a studenými starty v rozmezí -5 až -10 °C. K tomu musíme přičíst kvalitní zimní pneumatiky (žádné M+S, ale se symbolem vločky a tří vrcholů) Continental Wintercontact TS 860 s přilnavostí za mokra hodnocené písmenem B a hodnocením valivého odporu podle písmene C.

Vyjeli jsme také na hory, kde na krátkých trasách se studenými starty byl nárok na palivo nejvyšší.

Průměrná spotřeba nafty se navzdory málo příznivým podmínkám ustálila na hodnotě 5,54 l/100 km, což svědčí o skvěle modernizovaném motoru 1.5 dCi před dvěma roky v rámci začátku spojenectví Renaultu a Mercedes-Benzu na užitkových modelech Kangoo/Citan.

Bez AdBlue

Dokker Euro 6 nepotřebuje ke splnění současného emisního požadavku vstřikování močoviny do výfukového traktu a technologii SCR. Pro výrobce to znamená úsporu výrobních nákladů, protože SCR modul vyžaduje nejen nádrž na AdBlue, trubky, vstřikovací modul a rozprašování, ale také vyhřívání. Činidlo totiž při teplotě -11 oC zamrzá, což by bez vyhřívání vedlo k nefunkčnosti systému a unikání velkého množství jedovatých oxidů dusíku do ovzduší.

Dokker používá k potřebnému snížení množství oxidů dusíku katalyzátor. Ten podobně jako filtr pevných částic zachycuje NOx a pak je rozloží díky zvýšené teplotě výfukových plynů vlivem jízdy po dálnici nebo vstřikování zvýšeného množství nafty a její zapálení katalyzátorem. Při krátkých trasách to může znamenat o pár deci zvýšenou spotřebu nafty ve srovnání se systémy SCR. Filtr pevných částic však stejně potřebuje čas od času spálit zachycené saze zvýšenou teplotou výfukových plynů, takže u zkoušeného dokkeru dojde k souběžnému vypálení zachycovače oxidů dusíku i pevných částic, protože tyto jednotky následují ve výfukovém potrubí hned za sebou.

Po ujetí tří tisíc kilometrů jsme také zkontrolovali hladinu motorového oleje, který se stále nacházel na horní rysce. Po pěti tisících kilometrů provedeme kapkovou zkoušku oleje, protože Dacia má předepsaný servisní interval 20:000 km nebo jeden rok. Ve srovnání s užitkovými modely Kangoo a Citan se jedná o poloviční hodnoty, což životnosti výborného turbodieselu ve vozech značky Dacia rozhodně přispěje.

Výbava navíc

Zkoušený furgon se nacházel v bohatší ze dvou úrovní vybavení Access a Ambiance. Navíc se nám zejména v mrazech osvědčil příplatkový Pack Easy jen za 3000 Kč bez DPH, který zahrnoval elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna a dálkové zamykání.

Za stejnou cenu nám zpříjemňoval ovládání vozu Pack Modularita s výškově stavitelným volantem i sedadlem řidiče a krytem schránky před spolujezdcem. V tuzemském prostředí bychom nechtěli, aby všichni přes okno viděli, že vozíme v zásuvce před spolujezdcem cennější věci. Nakládku i vykládku předmětů v rámci zkoušek nám ulehčovaly příplatkové levé boční posuvné dveře za pět tisíc korun. Užitkový model značky Dacie obdržel ve srovnání s ostatními značkami za velmi lidovou cenu barevný dotykový displej s kvalitní navigací TomTom, rádiem a přehrávačem hudby z flash disku či přes jack, bluetooth s handsfree a ovládáním pod volantem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína investuje výrazně více v Evropě než ve Spojených státech, uvádí studie Čína investuje výrazně více v Evropě než ve Spojených státech, uvádí studie

Čína nyní směřuje své přímé zahraniční investice (FDI)…

Průměrná sazba hypoték letos poprvé klesla Průměrná sazba hypoték letos poprvé klesla

Průměrná úroková sazba hypoték v červnu klesla na 2,49…

Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně

Kvůli plagiátorství v akademické práci odstoupil další…

Rekord českého crowdfundingu padl v realitách Rekord českého crowdfundingu padl v realitách

Developerský projekt firmy Bidli se postaral o dosud…

 

Štítky Dacia Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 



Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl) Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl)

Nejprodávanější dodávkou v kategorii do dvou tun je…

Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo? Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Dacia pokračuje v modernizaci své modelové řady. Nyní…

 



 
Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Poprvé za volantem nového Fordu Focus. Je pořád skvělý!

Dnes 08:00

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli hned několik variant nové generace Fordu Focus. Nejvíce nás zaujala ta s benzinovým tříválcem. Ani nový automat není špatný.




Blesk.cz

Soud trestal za IT na ministerstvu práce. Exšéfa odboru poslal na tři roky do vězení

Soud trestal za IT na ministerstvu práce. Exšéfa…

Soud v úterý poslal bývalého vedoucího IT odboru ministerstva práce Milana Hojera na tři roky do vězení za…

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Druhá bitva na Marně: 18. července 1918 nastal definitivní přelom v tažení na západní frontě

Druhá bitva na Marně: 18. července 1918 nastal…

Za svítání 18. července 1918, náhle a bez dělostřelecké přípravy, vyrazila z lesa Villers-Cotterts lavina 340…

Později do důchodu? Matky dříve do práce? Více trhu ve zdravotnictví? Kdeže. Český politik je chytřejší

Později do důchodu? Matky dříve do práce? Více trhu…

Česko by mělo zrušit věkovou hranici pro odchod do důchodu, změnit vysoké daně, pustit více trhu a soukromých…