25.6. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: První fakta (2. díl)

 

S nejprodávanější dodávkou do dvou tun jsme již ujeli tři tisíce km. V zimním počasí nešla spotřeba přes šest litrů.

Každé vozidlo má své klady i některé zápory. V minulém vydání jsme chválili pořizovací částku, ke které se přidává velká užitná hodnota s nákladovým prostorem o objemu 3,3 m3.

První kilometry

Dacii Dokker jsme přebírali začátkem ledna, kdy se teploty pohybovaly během dne kolem bodu mrazu. Velmi úsporný motor s vysokou účinností obecně nevytváří hodně nevyužitelné energie, ale zkoušený dokker slabě topil i po dvacetiminutové cestě po městě. „To bude tím městem a popojížděním,“ řekli jsme si a vydali se za město.

Zahřívání velkého interiéru vozidla s drátěnou přepážkou mezi prostorem pro posádku a náklad sice probíhalo příjemněji, ale ani po dvaceti minutách jízdy mimo obec jsme si zimní bundu nesundali. Kolečko topení samozřejmě bylo na maximum a ventilátor na dvojce.

Na dálnici v pohodě

Během jízdy rychlostí přes 100 km/h začal do kabiny proudit velmi teplý vzduch. Bylo to dané nejen zahřátím provozní kapaliny na maximum, co dovoloval termostat, ale také vyššími otáčkami motoru a tudíž také vodního čerpadla, které honí chladicí kapalinu také do výměníku topení. Ten u modelu Dokker měří jen 19 x 15,3 cm a je společný pro zážehové i vznětové motory. Průměr vstupního a výstupního otvoru činí 16,6 mm, tudíž průtok kapaliny motoru tímto výměníkem je poněkud závislý na výkonu vodní pumpy a otáček motoru.

Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl)

Zkusili jsme vyjet na dálnici s vychladlým dokkerem při teplotě kolem bodu mrazu. Po deseti minutách jsme měli v kabině teplo a mohli jet jen v tričku. Jakmile jsme však z dálnice sjeli a motor běžel na volnoběh na výjezdu, hned se v kabině citelně ochladilo. Zvýšili jsme tedy výkon ventilátoru ze dvojky na trojku a bylo nám hej.

Během celého ledna i části února jsme ani jednou neubírali z maxima na kruhovém ovladači topení.

5,5 litru

První tři tisíce kilometrů provázelo mrazivé počasí s denními teplotami lehce nad nulou a studenými starty v rozmezí -5 až -10 °C. K tomu musíme přičíst kvalitní zimní pneumatiky (žádné M+S, ale se symbolem vločky a tří vrcholů) Continental Wintercontact TS 860 s přilnavostí za mokra hodnocené písmenem B a hodnocením valivého odporu podle písmene C.

Vyjeli jsme také na hory, kde na krátkých trasách se studenými starty byl nárok na palivo nejvyšší.

Průměrná spotřeba nafty se navzdory málo příznivým podmínkám ustálila na hodnotě 5,54 l/100 km, což svědčí o skvěle modernizovaném motoru 1.5 dCi před dvěma roky v rámci začátku spojenectví Renaultu a Mercedes-Benzu na užitkových modelech Kangoo/Citan.

Bez AdBlue

Dokker Euro 6 nepotřebuje ke splnění současného emisního požadavku vstřikování močoviny do výfukového traktu a technologii SCR. Pro výrobce to znamená úsporu výrobních nákladů, protože SCR modul vyžaduje nejen nádrž na AdBlue, trubky, vstřikovací modul a rozprašování, ale také vyhřívání. Činidlo totiž při teplotě -11 oC zamrzá, což by bez vyhřívání vedlo k nefunkčnosti systému a unikání velkého množství jedovatých oxidů dusíku do ovzduší.

Dokker používá k potřebnému snížení množství oxidů dusíku katalyzátor. Ten podobně jako filtr pevných částic zachycuje NOx a pak je rozloží díky zvýšené teplotě výfukových plynů vlivem jízdy po dálnici nebo vstřikování zvýšeného množství nafty a její zapálení katalyzátorem. Při krátkých trasách to může znamenat o pár deci zvýšenou spotřebu nafty ve srovnání se systémy SCR. Filtr pevných částic však stejně potřebuje čas od času spálit zachycené saze zvýšenou teplotou výfukových plynů, takže u zkoušeného dokkeru dojde k souběžnému vypálení zachycovače oxidů dusíku i pevných částic, protože tyto jednotky následují ve výfukovém potrubí hned za sebou.

Po ujetí tří tisíc kilometrů jsme také zkontrolovali hladinu motorového oleje, který se stále nacházel na horní rysce. Po pěti tisících kilometrů provedeme kapkovou zkoušku oleje, protože Dacia má předepsaný servisní interval 20:000 km nebo jeden rok. Ve srovnání s užitkovými modely Kangoo a Citan se jedná o poloviční hodnoty, což životnosti výborného turbodieselu ve vozech značky Dacia rozhodně přispěje.

Výbava navíc

Zkoušený furgon se nacházel v bohatší ze dvou úrovní vybavení Access a Ambiance. Navíc se nám zejména v mrazech osvědčil příplatkový Pack Easy jen za 3000 Kč bez DPH, který zahrnoval elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna a dálkové zamykání.

Za stejnou cenu nám zpříjemňoval ovládání vozu Pack Modularita s výškově stavitelným volantem i sedadlem řidiče a krytem schránky před spolujezdcem. V tuzemském prostředí bychom nechtěli, aby všichni přes okno viděli, že vozíme v zásuvce před spolujezdcem cennější věci. Nakládku i vykládku předmětů v rámci zkoušek nám ulehčovaly příplatkové levé boční posuvné dveře za pět tisíc korun. Užitkový model značky Dacie obdržel ve srovnání s ostatními značkami za velmi lidovou cenu barevný dotykový displej s kvalitní navigací TomTom, rádiem a přehrávačem hudby z flash disku či přes jack, bluetooth s handsfree a ovládáním pod volantem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Miliardová akvizice Adobe Systems. Koupí softwarovou firmu Marketo Miliardová akvizice Adobe Systems. Koupí softwarovou firmu Marketo

Adobe Systems Inc. se dohodla na koupi producenta…

Banka Wells Fargo propustí do tří let až desetinu zaměstnanců Banka Wells Fargo propustí do tří let až desetinu zaměstnanců

Americká banka Wells Fargo & Co sníží do tří let…

 

Štítky Dacia Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Óóó, Dacia (3. díl) Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Óóó, Dacia (3. díl)

Ukončili jsme tříměsíční test nejprodávanější dodávky do…

Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl) Dacia Dokker Van 1.5 dCi Ambiance: Bestseller (1. díl)

Nejprodávanější dodávkou v kategorii do dvou tun je…

 



 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Duel: Bělobrádek a Červíček se přeli o platy u policie. Kde sami „ustřelili“?

Duel: Bělobrádek a Červíček se přeli o platy u…

Průměrný plat policisty byl v Česku loni přes 37 tisíc korun. Sbory přesto stále přibírají, lidé se totiž…

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama: Mrkejte, kdo ji utěšuje!

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama:…

Od začátku to vypadalo, že tihle dva spolu skončí nejenom před oltářem, ale i do konce života. Přesto se Eliška…

 

iSport.cz

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu pomohli Hronek a Šulák

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu…

PŘÍPRAVA NA NHL | Dva góly vstřelil v kalifornském derby útočník Anaheimu Ondřej Kaše, přesto se radoval soupeř…

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr, takový hráč se těžko hledá

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr,…

Slavia první výzvu zvládla, francouzské Bordeaux v úvodním zápase základní skupiny Evropské ligy porazila.…

 

Reflex.cz

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…

Cestování s dětmi: Výzva i šance na nové zážitky, chce to ale dobrý plán

Cestování s dětmi: Výzva i šance na nové zážitky,…

Cestování je nám nejdostupnější v historii: low-cost letenky, sdílené ubytování, lokální průvodci. To všechno…