Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster v Ženevě 2009

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Překvapením ženevského stánku Dacie byla studie Duster. Nezapadá sice téměř vůbec do zelené a snad i poněkud pokorné atmosféry letošní Ženevy, ale Dacia chce prodávat i mimo emisemi zmítané trhy EU, což přítomnost nového SUV v Ženevě ospravedlňuje.

O připravovaném SUV značky Dacia už není několik měsíců příliš slyšet, ale nový koncept Duster vrací téma SUV na stůl managementu Dacie.

Nový vůz se vymyká všem dosavadním experimentálním výtvorům se značkou Dacia, a to hned v několika směrech. Jde o první automobil, který vznikl ve středisku Renault Design Central Europe v rumunské Bukurešti v úzké spolupráci s Renault Design Technocentre ve francouzském Guyancourtu. Design v podstatě ničím nepřipomíná současné Dacie. Lze snad dokonce napsat, že kdyby na masce bylo logo Renaultu, mohl by jej ještě před několika lety snadno sám na autosalonech prezentovat. Dnes už to v případě Renaultu příliš vhodné není, odklon od SUV na důležitých evropských trzích je dobře patrný.

Dacia ale expanduje do všech koutů světa, kde se to, co vychází z módy v Evropě, dobře může uchytit. Zejména, počítá-li se, stejně jako v případě všech Dacií, s nízkými výrobními náklady. Tisková zpráva Dacie mluví o crossoveru mezi velkoprostorovým autem a SUV. Designéři vytvořili asymetrickou karoserii s jedněmi dveřmi na straně řidiče a dvěma na straně spolujezdce. Ty se navíc otevírají proti sobě, takže při absenci B-sloupku je přístupnost interiéru ukázková. K rafinovaným detailům patří trojrozměrné řešení posledního mohutného sloupku karoserie, který (snad) má umožňovat efektivnější obtékání vzduchu kolem karoserie (cx = 0,3). Střecha je bohatě prosklená, světelné prvky zabíhají z přídě i ze zádě daleko do doků.

Automobil stojí na obrovském rozvoru 2,8 m, má velmi krátké převisy (0,65 m vpředu a 0,8 m vzadu) a ještě lidské rozměry: délku 4,25 m, šířku 1,64 m a výšku 1,49 m. Efektní pětipaprsková kola mají průměr 21 palců a pneumatiky s rozměrem 245/35 ZR21. Pohonnou jednotkou je známý čtyřválec 1,5 dCi (78 kW) s nímž spotřebuje Duster pouze 5,3 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Futuristicky pojatý interiér disponuje vysoce variabilním uspořádáním a velkorysým půdorysem. Sedadlo spolujezdce lze zasunout za sedadlo řidiče a uvolněné místo pak využít třeba pro přepravu sportovní výbavy. Řidičovo sedadlo je tvořeno skořepinou v jednom celku se středovou konzolou. Zavazadelník pojme 470 l, přístrojová deska dalších 20 l a ve dveřích jsou úložné prostory po 8 l.


Ondřej Láník
Diskuze (9)