Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný

Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný

 
 

Logan s dieselovým čtyřválcem od Renaultu sice není tím úplně nejlacinějším dieselem na českém trhu, ale poměrem ceny a nabízené hodnoty převyšuje všechny své levné konkurenty.

Dacia Logan si získala respekt mnoha škarohlídů, kteří jí předpovídali krátký život na trzích jako je ten náš. Rumunský „Renault“ zatím slaví úspěchy po celé Evropě, včetně vyspělých trhů jako je ten francouzský a nastoupený trend bude jistě pokračovat jakmile se rozšíří nová vznětová verze. Krátce jsme ji vyzkoušeli, abychom zjistili, jak se pod kapotou Dacie vyjímá třetí od Renaultu převzaté hnací ústrojí.

Malý diesel, velké auto

obrázek [300 x 196] Pod kapotou Dacie se nedávno objevil malý vznětový čtyřválec, který je důvěrně známý mnoha majitelům francouzských Renaultů. Z objemu 1461 cm3 získává pro Dacii jen 50 kW při 4000 ot./min a stává se tak neslabším článkem v motorové nabídce Dacie, jenže točivý moment 160 Nm nemá ani zážehová šestnáctistovka. V Loganu dCi je přitom takový moment k dispozici již ve 2000 ot./min. Dynamice jízdy v nízkých rychlostech pomáhají krátce střižené nejnižší převody, akcelerace se zpomaluje zařazením třetího rychlostního stupně a tak stovku zvládá Logan dCi ze všech motorizací nejpomaleji - za 15 sekund.

Projev motoru s přímým vstřikováním common-rail patří k největším překvapením. Uvnitř Dacie spalující naftu je totiž atmosféra srovnatelná se zážehovými motorizacemi, které se nám naopak u Dacií zdají být nadprůměrně hlučné. Celkově jde tedy o slušný výsledek, jaký od superlevného modelu nikdo nečeká. Diesel je velmi dobře odhlučněn i odizolován. S vibrující podlahou nebo třesoucí se řadící pákou se zde zkrátka nesetkáte. Ačkoli během našeho testu již nemrzlo, vyžadovala Dacia několikasekundové žhavení, po kterém následoval pokaždé bezproblémový start.

obrázek [300 x 202] V městském provozu je tato motorizace subjektivně podobně živá jako silnější benzinový čtyřválec, jen spotřeba paliva se i ve městě nevydá nad šestilitrovou hranici. Konkrétně naše zkušenost praví, že se s Loganem 1.5 dCi dá cestovat po městě za 5,7 l/100 km, mimo město se při využívání nejvyšších povolených rychlostí (při 130 km/h je na otáčkoměru 3100 ot./min) konzumace nafty nevydá nad pětilitrovou metu, což je vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu dobrá hodnota. Výrobce udává spotřebu v jízdním režimu mimo město 4,1 l/100 km, ve městě 5,8 l/100 km a kombinaci jen 4,7 l/100 km, což jsou při troše snahy i prakticky dosažitelné hodnoty.

K dobrému dojmu z třetí Dacie, která se dostala k redakčnímu testu, přispěla převodovka s nefrancouzsky přesným řazením, řadící páka přitom vykazovala v cílových pozicích jen minimální vůli.

Levný, ale s komfortní výbavou

Specifický design exteriéru Dacie odrazuje část publika, která se o tento model zajímá nejčastěji proto, že slyšela o nízkých cenách. Krabicovitý styling je na druhou stranu účelný, protože vytváří nadprůměrné objemy zavazadlového prostoruobyvatelného interiéru.

obrázek [300 x 198] Další část zklamaných odchází od Dacie po tom, co se usadila v interiéru. Ten má poměrně zastaralou koncepci, použité plasty jsou hrubé, konstrukce středové konzoly není právě ergonomická, protože se směrem dolů od řidiče vzdaluje, jednoduché výplně dveří obsahují jen minimum ovládacích prvků. Kvůli jednodušší manipulaci při montáži a větší odolnosti v provozu jsou dokonce i ovladače elektricky otevíraných oken ve dveřích soustředěny do prostoru mezi sedadly a na středovou konzoli. Spínač vyhřívání zadního skla je umístěn na stejně důležitém místě jako spínač „centrálního zamykání“, které se tak ztrácí. Tlačítko klimatizace je zase velmi nízko na středové konzole, a protože dioda je nevýrazná, není za denního světla vždy zřejmé, zda je klimatizace zapnuta nebo vypnuta.

Konstruktéři se už vůbec nezabývali takovými detaily jako je chod tlačítek na středové konzole nebo na přístrojové desce. Zdánlivě jde o nepodstatné detaily, ale právě ty tvoří celkový dojem, který zůstává laciný i v případě, že zvolíte všechny dostupné komfortní prvky výbavy.

Koupit nebo nekoupit?

Dacia Logan patří k revolučním modelům na evropském trhu. Segment konstrukčně starších, ale přitom záměrně nabízených nových vozů byl dlouhá léta vyhrazen rozvojovým trhům, ale Renault ukázal, že i ve vyspělých zemích je poptávka po levných vozech natolik velká, že se importérům vyplatí model nabídnout.

obrázek [300 x 201] Relativně komfortní jízdní vlastnosti, dostatečný účinek brzd vyžadující od řidiče vyšší sílu na pedál, nepřesné řízení s velkým převodem i zpracování mnoha detailů (viz např. pohled do zavazadlového prostoru), to vše lze podmínečně omluvit. Pomineme-li estetické hodnoty, které koneckonců každý nemusí hodnotit stejně, máme k Dacii zejména výhrady týkající se oblasti bezpečnosti. Proč právě Renault, tak úspěšný v testech Euro NCAP, upírá levnému modelu například předpínače bezpečnostních pásů, to nám není jasné...

Verdikt přesto zní koupit! Jestliže je toto cesta jak se zbavit 20 a více let starých vozů na českých silnicích, říkáme ano.

Související články:

Dacia Logan: velké auto za malé peníze (jízdní dojmy)

Test: Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Test: Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16

První cena vozu199.900,- (1.4i 55 kW, Logan)
První cena vozu s testovanou motorizací270.900,- (1,5 dCi 50 kW, Ambiance)
Základní cena testovaného vozu288.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate)
Cena testovaného vozu vč. příplatků346.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate)

Plusy:

  • poměr ceny a nabízené hodnoty
  • kultivovaný motor, minimální přenos vibrací do interiéru
  • prostorný interiér i zavazadlový prostor
  • nízká spotřeba paliva
  • tříletá záruka

Minusy

  • absence předepínačů bezpečnostních pásů
  • lacině a zastarale působící interiér
  • nevhodně umístěný ovladač klimatizace
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Logan 1.5 dCi

Cena v základní výbavě: 288 900 Kč Cena v testované výbavě: 346 900 Kč

Základní výbava:nárazníky lakované v barvě vozu, 15“ kola, airbag řidiče, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, vpředu výškově nastavitelné, imobilizér, posilovač řízení, palubní počítač, kontrolka nedovřených dveří, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní cirkulace vzduchu, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, zpožďovač vnitřního osvětlení, tónovaná okna, kuřácký set, osvětlení zavazadelníku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, držáky nápojů vpředu a vzadu

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 8.000,-), kola z lehké slitiny (+12.000,-), ABS (+16.000,-), airbag spolujezdce vpředu (+8.000,-), elektricky ovládaná okna v zadních dveřích (+4.000,-), autorádio s CD přehrávačem (+10.000,-)

Podezřelý krach developera vyšetřuje policie Podezřelý krach developera vyšetřuje policie

Machinace s pražskými realitami za miliardy korun si už…

Brusel se učí vnímat Babiše jako proevropského politika Brusel se učí vnímat Babiše jako proevropského politika

Snaha vnímat nového českého premiéra Andreje Babiše jako…

Všechny tranzity hlavního rakouského plynovodu fungují Všechny tranzity hlavního rakouského plynovodu fungují

Všechny tranzitní linky hlavního rakouského plynovodu…

První krok k ovládnutí Unipetrolu by Poláky vyšel na téměř dvacet miliard První krok k ovládnutí Unipetrolu by Poláky vyšel na téměř dvacet miliard

Polská společnost PKN Orlen se rozhodla ovládnout českou…

 
Technické údaje
Motor Dacia Logan 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 535
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1466
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dacia Logan 1.5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 6
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe? Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe?

Logan MCV s litrovým motorem láká základní cenou podobnou…

Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život

Dá se s předokolkou vybavenou ESP driftovat? Ale jistě!…

 



 
Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Víte, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě?

Dnes 08:00

Vzorový záznam o nehodě by měl v autě vozit každý řidič. Povinný sice není, usnadní ale záznam o okolnostech havárie. Víte však, jak jej správně vyplnit?




Blesk.cz

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním. Učitelky marně burcovaly úřady

Tatínek topil maminku, svěřil se chlapec s týráním.…

Vlaďka (48) provozuje neziskovou organizaci, která se pomocí integračních školek věnuje dětem v předškolním…

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

 

iSport.cz

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v Minnesotě padlo

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v…

Hokejový útočník Jakub Vrána přispěl svým devátým gólem sezony k výhře Washingtonu 5:2 nad Coloradem. Další Češi…

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč. Lipsko ztratilo

SESTŘIHY: Dortmund s novým koučem porazil Mohuč.…

Bundesligový vicemistr Lipsko potřetí za sebou v domácí soutěži nevyhrálo. V 16. kole ztratilo další body po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Drahoš: Podle Zemana jsou Češi debilové, nepochybuji o ovlivňování voleb

Prezidentský kandidát Drahoš: Podle Zemana jsou Češi…

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš by jmenoval menšinovou vládu s podporou komunistů a SPD, pokud by předem měla…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…