Celkové registrace meziročně vzrostly ze 469 na 667 kusů, tedy o 42,2 %. To je opravdu razantní skok. Rumunské maxikombi Logan MCV, které už se v žebříčku 2010 v této třídě objevovat nebude, zaznamenalo v prosinci 177 registrací, druhý Scénic, který měl tentokrát na kontě 160 vozů, prohrál tedy o 17 kusů. Třetí skončil Citroën C4 Picasso, který měl již velkou ztrátu (61). Peugeotu 3008 se na českém trhu daří, znovu se protlačil do Top 5 (54). Nutno dodat, že v září byl dokonce druhý, ale jinak si drží stabilní umístění i počty kusů. Nejlepší pětku uzavírá se 44 kusy Seat Altea.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Dacia LOGAN MCV | 177 | 1515 | 26,5% | 23,1% |
2. | Renault SCENIC | 160 | 912 | 24,0% | 13,9% |
3. | Citroën C4 PICASSO | 61 | 818 | 9,1% | 12,5% |
4. | Peugeot 3008 | 54 | 256 | 8,1% | 3,9% |
5. | Seat ALTEA | 44 | 470 | 6,6% | 7,2% |
6. | Ford C-MAX | 37 | 651 | 5,5% | 9,9% |
7. | Volkswagen TOURAN | 28 | 346 | 4,2% | 5,3% |
8. | Mercedes-Benz B | 27 | 296 | 4,0% | 4,5% |
9. | Toyota VERSO | 24 | 126 | 3,6% | 1,9% |
10. | Opel ZAFIRA | 20 | 158 | 3,0% | 2,4% |
11. | Citroën XSARA PICASSO | 16 | 344 | 2,4% | 5,3% |
12. | Ford TOURNEO CONNECT | 9 | 115 | 1,3% | 1,8% |
13. | Kia CARENS | 6 | 259 | 0,9% | 4,0% |
14. | Mazda 5 | 3 | 111 | 0,4% | 1,7% |
15. | Toyota COROLLA VERSO | 1 | 132 | 0,1% | 2,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 36 | 0,0% | 0,6% |
- | CELKEM | 667 | 6545 | 100,0% | 100,0% |
Trh v této třídě ztratil za celý loňský rok nakonec minimálně, jen 0,6 %, za stejné období 2008 bylo zaregistrováno celkem 6.587 vozů, v tom nedávno skončeném pak 6.545. Rozdíl tedy činí mizivých 42 kusů. Pomyslná zlatá medaile patří Loganu MCV, až sedmimístný jezevčík si od ledna do prosince připsal na konto 1.515 nových aut. Druhý skončil Renault Scénic, který je zároveň první v kategorii klasických kompaktních MPV, ten má 912 registrací. Citroën C3 Picasso ztratil další skoro sttovku, skončil třetí s 818 auty. Velké rozdíly pokračují i dále. Čtvrtý je Ford C-Max (651), pátý Seat Altea (470). Ve druhé polovině nejlepší desítky je pořadí ale více nahuštěné. Šestý je VW Touran (346), sedmé místo a 344 kusů je pro desetiletou Xsaru Picasso velkým úspěchem. Osmý skončil Mercedes-Benz B (296), devátá je jihokorejská Kia Carens (259) a Top 10 uzavírá jako nejlepší nováček Peugeot 3008 (256).
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2009 | |||||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | Změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |||
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 | |||
1. | Dacia LOGAN MCV | 1515 | 1704 | -189 | -11,1% | 23,1% | |||
2. | Renault SCENIC | 912 | 619 | 293 | 47,3% | 13,9% | |||
3. | Citroën C4 PICASSO | 818 | 728 | 90 | 12,4% | 12,5% | |||
4. | Ford C-MAX | 651 | 448 | 203 | 45,3% | 9,9% | |||
5. | Seat ALTEA | 470 | 452 | 18 | 4,0% | 7,2% | |||
6. | Volkswagen TOURAN | 346 | 401 | -55 | -13,7% | 5,3% | |||
7. | Citroën XSARA PICASSO | 344 | 479 | -135 | -28,2% | 5,3% | |||
8. | Mercedes-Benz B | 296 | 369 | -73 | -19,8% | 4,5% | |||
9. | Kia CARENS | 259 | 204 | 55 | 27,0% | 4,0% | |||
10. | Peugeot 3008 | 256 | 0 | 256 | 3,9% | ||||
11. | Opel ZAFIRA | 158 | 297 | -139 | -46,8% | 2,4% | |||
12. | Toyota COROLLA VERSO | 132 | 337 | -205 | -60,8% | 2,0% | |||
13. | Toyota VERSO | 126 | 0 | 126 | 1,9% | ||||
14. | Ford TOURNEO CONNECT | 115 | 183 | -68 | -37,2% | 1,8% | |||
15. | Mazda 5 | 111 | 276 | -165 | -59,8% | 1,7% | |||
- | Ostatní modely | 36 | 90 | -54 | -60,0% | 0,6% | |||
- | CELKEM | 6545 | 6587 | -42 | -0,6% | 100,0% |
Vzhledem k plánovanému přeřazení všech variant Loganu do nižší střední třídy se očekává vítězství Renaultu Scénic, kterého bude ovšem C4 Picasso chtít notně pozlobit. Výsledky Peugeotu 5008 lze jen velmi těžko odhadovat, doufejme, že se mu bude dařit tak dobře, jako menšímu bratříčkovi 3008. Další novinky hledejme v Asii. V Ženevě se objeví nová generace Mazdy 5, kterou si budou moci zájemci koupit od podzimu. V průběhu roku se dočkáme sériového Chevroletu Orlando, kompaktní minivan chystá i Hyundai, modernizace pak čeká Kiu Carens. Ještě se zastavme u Fordu. Podobu nového C-Maxu i jeho většího kolegy s přídomkem Grand již známe, do showroomů se dostane ale až na konci letošního roku. V závěru bychom neměli zapomenout na další, v pořadí již druhý facelift VW Touran, který bude následovat čtyři roky po prvním a sedm let po zahájení jeho výroby.