Renault a Dacia: 10 let úspěšné spolupráce

Renault a Dacia: 10 let úspěšné spolupráce

 
 

Francouzský Renault koupil rumunskou automobilku Dacia právě před deseti lety. Od té doby se odvíjí jejich úspěšná spolupráce, která zatím vyvrcholila projektem X90.

Francouzská automobilka ovšem stála již u prvopočátků výroby osobních automobilů v Rumunsku. Dacia totiž existuje již od roku 1966, o dva roky později vyjela z továrny v Colibasi nedaleko Pitesti první Dacia 1100, což nebylo nic jiného než Renault 8, který se od francouzského originálu prakticky až na logo na přídi a označení na zádi nelišil.

Klasik jménem Dacia 1300

V roce 1969 byla zahájena produkce Dacie 1300, licenční verze tehdejší horké novinky Renaultu, modelu 12. Na konci šedesátých let to byl vskutku moderní automobil, který se ovšem v Rumunsku vyráběl v různých karosářských variantách takřka čtyři desetiletí. Produkce osobních verzí byla ukončena v červenci 2003, užitkové sjížděly z linek až do prosince 2006! Kromě výchozích sedanů a kombi (Dacia používala stejně jako Renault označení Break) se objevily i dvoudveřové modely Sport, pětidveřové hatchbacky a například také pick-upy s krátkou i delší kabinou. Vozy Dacia 1300 a 1310 se od roku 1972 dovážely též do bývalého Československa, politické změny na podzim 1989 jim však vystavily stop. I přes svou konstrukční zastaralost to byly ještě na konci osmdesátých let jedny z nejlepších automobilů, které si u nás tehdy mohl běžný motorista koupit.

Vlastní vývoj

Spolupráce s Renaultem byla ukončena v roce 1978, aby byla o dvě desetiletí později znovu obnovena. Mezitím Dacia pokračovala nejen ve výrobě postupně modernizovaných vozů řady 1300 (od roku 1979 1310), ale pracovala také na vývoji vlastního automobilu. Model 500 Lastun (jiřička) z druhé poloviny osmdesátých let se do skutečně sériové výroby nikdy nedostal, vznikal jen ve velmi malých počtech. A tak si hlavně domácí rumunští zákazníci museli počkat až do roku 1995, kdy se objevil první a zároveň i poslední produkt čistě vlastního vývoje – model Nova.

Návrat Renaultu

V roce 1999 proběhla privatizace do té doby státního podniku, který se proměnil v akciovou společnost. Francouzský Renault se vrátil – získal nadpoloviční většinu, tedy 51 % akcií. Za čtyři roky svůj podíl navýšil na současných 99,43 %. V roce 1999 se značka Dacia po devíti letech absence v tichosti vrátila na český trh s užitkovými vozy. O rok později se objevila modernizovaná SuperNova (tiskové materiály uváděly poněkud krkolomný název SupeRNova), radikálními změnami pod křídly Renaultu prošel tento vůz ale až v březnu 2003, kdy dostal vzhledové úpravy interiéru i exteriéru, francouzské motory a název Solenza. U nás se prodávala v malých počtech již SuperNova, dovážel se ale i nástupce, který se vyráběl ovšem jen dva roky.

Projekt X90

V době představení Solenzy už finišovaly práce na projektu X90, autě za 5.000 euro pro méně rozvinuté trhy východní Evropy, Latinské Ameriky, severní Afriky a Blízkého východu. Výsledek byl poprvé představen 2. června 2004 pod názvem Logan. Na domácí trh byla novinka uvedena v září, postupně se rozjížděla výroba a montáž i v dalších zemích, ať už pod značkou Dacia, nebo Renault.

Francouzská automobilka původně nepočítala s prodejem low-endového modelu na trzích západní Evropy, nakonec svůj záměr přehodnotila a v červnu 2005 jej představila i tam. Byl to určitě skvělý tah, protože od té doby se prodalo například doma ve Francii přes 105 tisíc vozů, třetím nejúspěšnějším trhem pro značku Dacia je překvapivě automobilově náročné Německo, kde našlo své majitele již takřka 60.000 vozů.

Dacia – nejúspěšnější trhy od roku 2004
PořadíZeměProdej [ks]
1.Rumunsko397 049
2.Francie105 239
3.Německo58 575
4.Maroko50 476
5.Alžírsko39 201

Logan MCV a další varianty

Moderní historie Dacie je dostatečně známá, pod kapotu se dostaly vznětové motory 1,5 dCi, v roce 2006 následovalo maxikombi Logan MCV, které sice na délku nemá ani 4,5 m, ale disponuje obřím rozvorem 2,9 m, který umožňuje i plnohodnotnou sedmimístnou konfiguraci, výška vozu se pak blíží spíše kategorii MPV, neboť značně přesahuje 1,6 m. V Rumunsku se krátce na to objevila užitková verze Van a také pick-up, čeští živnostníci na ně ovšem museli počkat až do začátku letošního roku.

Současnost

Rok 2008 znamenal další novinku – pětidveřový hatchback Sandero, postavený na zkrácené platformě Loganu, ten měl premiéru v Ženevě. Později přišly na trh modernizované Logany včetně MCV, které přejímají stylistické prvky právě Sandera. To už je ale takřka žhavá současnost, reprezentovaná také konceptem Duster a oplastovaným Sanderem Stepway.

Během deseti let dokázal Renault Dacii proměnit z lokální automobilky v poměrně významného hráče. Zatímco ještě v roce 2000 se prodalo jen něco málo přes 50.000 vozů, loni to bylo již čtvrt milionu, tedy zhruba pětinásobek. Investice 489 milionů eur, které spolykala modernizace výrobního závodu v Mioveni (město Colibasi mezitím změnilo název), se rozhodně vyplatila.

Dacia – prodeje v letech 2000-2008
RokProdej [ks]
200052 403
200154 368
200257 681
200369 166
200498 908
2005163 899
2006187 215
2007230 473
2008257 854

Nejbližší novinkou Dacie by se mělo stát úplně první rumunské SUV.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Evropa se musí semknout a spoléhat více na sebe, míní německá média Evropa se musí semknout a spoléhat více na sebe, míní německá média

Německá média sdílí z velké části přesvědčení kancléřky…

Britská policie v souvislosti s útokem v Manchesteru zatkla dalšího muže Britská policie v souvislosti s útokem v Manchesteru zatkla dalšího muže

Britská policie v souvislosti s teroristickým útokem v…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Klára Trojanová o své rodině: Panuje u nás chaos!

Klára Trojanová o své rodině: Panuje u nás chaos!

Herečka Klára Trojanová (45) je maminkou čtyř synů, kolek kterých se točí její svět. Dva z nich - František (18)…

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

 

iSport.cz

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni prodloužil smlouvu

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni…

Viktoria Plzeň potvrdila, že v klubu nebudou pokračovat záložníci Egon Vůch a Jakub Hromada. První jmenovaný,…

Fotbalisté vyvedli partnerky: Škoda zářil s láskou, Zavadil ukázal boty

Fotbalisté vyvedli partnerky: Škoda zářil s láskou,…

Fotbalová liga v sobotu poznala svého mistra a v neděli večer se rozdávaly ještě individuální ceny na galavečeru…

 

Reflex.cz

Svobodu střelci z Chomutova!

Svobodu střelci z Chomutova!

Policie obvinila z vraždy muže, který se zachoval tak, jak by se v době teroristických útoků auty zachoval asi…

Slovenské pondělky Borise Filana: Egoismus vládne školám! Dnešní žáci si nenapovídají

Slovenské pondělky Borise Filana: Egoismus vládne…

Známe mnoho způsobů tajné komunikace. Ale jeden byl výjimečný, velmi emotivně nasycený – napovídání ve škole.…