Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia
Rumunská automobilka Dacia vznikla na konci šedesátých let. V roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět auotmobil Renault 8 a o rok později následovala u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. V 90. letech pak přišla nová modelová řada vlastní konstrukce s názvy Nova, SuperNova a Solenza.
Renault do Dacie vstoupil v roce 1999 se záměrem udělat z ní levnou značku aut pro méně náročné trhy. Prvním modelem moderní éry se stal sedan Logan představený v roce 2004, následovalo kombi MCV a užitkové verze Pick-up a Van. Výrobu v Rumunsku postupně doplnily linky v Brazílii, Indii, Íránu, Kolumbii, Maroku a Rusku. Pro velký zájem se Logan nakonec proti původním plánům prodává také na vyspělých trzích západní Evropy. Dacia neustále navyšuje objem produkce, nedávno překročila hranici milionu prodaných vozů od roku 2004 a letos plánuje vyrobit 350 tisíc aut.
Trochu jiný Logan
Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje také nejnovější model, kompaktní hatchback Sandero. Proti usedlejším tvarům Loganu a Loganu MCV přichází s výraznějšími liniemi, které vzdáleně připomínají současnou generaci Renaultu Clio. Robustní vzhled bude možné dále zvýraznit optickým SUV paketem.
fabia testy pickup dacia predstavujeme
Sandero využívá stejně jako Logan platformu B0. Přední náprava se vzpěrami McPherson a se spodními trojúhelníkovými rameny je shodná, zadní pevná náprava má stejnou koncepci jako u Loganu, ale byla navržena přímo pro Sandero s ohledem na menší hmotnost zadní části. Dohromady je s Loganem shodných 70 % dílů což zjednodušuje výrobu a přináší úspory nákladů.
Dacia - srovnání osobních modelů | |||
Model | Sandero | Logan | Logan MCV |
Délka [mm] | 4020 | 4247 | 4450 |
Šířka [mm] | 1746 | 1740 | 1740 |
Výška [mm] | 1534 | 1525 | 1636 |
Rozvor [mm] | 2588 | 2630 | 2900 |
Poloměr otáčení [m] | 10,50 | 10,50 | 11,25 |
Objem zav. prostoru [l] | 320 | 550 | 700 (200) |
Hlavním argumentem pro koupi Dacie je poměr velikosti a ceny vozu. To platí i pro Sandero. S délkou 4020 mm, šířkou 1746 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2588 mm by se před deseti lety řadilo do nižší střední třídy. Současnou konkurenci v segmentu malých hatchbacků co do velikosti překonává. Ve srovnání s Fabií je o celých 10 cm (!) širší a má o 12 cm delší rozvor. Objem zavazadlového prostoru 320 litrů patří také mezi největší v segmentu, sklopením zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60/40, šířka mezi podběhy je 1006 mm.
Dacia Sandero - srovnání s konkurenčními hatchbacky | |||||
Model | Dacia Sandero | Ford Fusion | Opel Corsa | Renault Clio | Škoda Fabia |
Délka [mm] | 4020 | 4013 | 3999 | 3986 | 3992 |
Šířka [mm] | 1746 | 1724 | 1737 | 1707 | 1642 |
Výška [mm] | 1534 | 1543 | 1488 | 1496 | 1498 |
Rozvor [mm] | 2588 | 2486 | 2511 | 2575 | 2462 |
Rozchod vpředu [mm] | 1480 | 1487 | 1485 | 1472 | 1432 |
Rozchod vzadu [mm] | 1469 | 1445 | 1478 | 1471 | 1422 |
Objem zav. prostoru [l] | 320 | 337 | 285 | 288 | 300 |
Vnitřní šířka v oblasti loktů je vpředu 1414 mm, vzadu pak 1425 mm. Díky tomu je možné dozadu umístit tři dětské sedačky vedle sebe, což ocení rodiny s malými dětmi. Vzdálenost mezi sedákem a střechou je na předních sedadlech 892 mm, vzadu 878 mm.
Palubní deska má nový tvar. Její tvar je orientovaný na funkci. Hladké plochy přerušují čtyři kruhové výdechy ventilace, v masivní kapličce se nachází přístrojový štít s velkým kruhovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zákazníci budou moci vybírat ze tří barevných provedení palubní desky a tomu odpovídajícího čalounění sedadel, některé verze budou mít na středovém panelu a dveřních výplních stříbrný dekor.
fabia testy pickup dacia predstavujeme
Dacia zapracovala na oblasti bezpečnosti. Kromě ABS a EBD se v Sanderu u Dacie poprvé objeví brzdový asistent EBA, který zesiluje brzdný účinek při nouzovém brzdění. Deformační zóny byly vylepšeny a zároveň byla zesílena konstrukce kabiny. Tvar a použité materiály na palubní desce mají minimalizovat poranění dolních končetin. Na všech místech jsou tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s omezovačem účinku. Vzadu se na krajních místech nacházejí úchytu Isofix pro dvě dětské sedačky. Sandero může být vybaveno až čtyřmi airbagy, boční airbagy jsou navrženy tak, aby při nárazu chránily také hlavu. Částečně tak suplují úlohu okenních airbagů pro přední sedadla.
Známé osmiventilové motory
Zpočátku budou v nabídce dva osmiventilové benzinové čtyřválce, které se montují i do Loganu. Slabší 1,4 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min, silnější 1,6 pak 64 kW při 5500 ot./min. Točivý moment vrcholí 112 Nm resp. 128 Nm ve 3000 ot./min. Oba motory budou spojené s pětistupňovou manuální převodovkou. Později se de prodeje dostane také motor 1,5 dCi ve verzích s výkonem 50 a 63 kW. Oba turbodiesely budou mít emise CO2 pod hranicí 120 g/km.
Dacia Sandero - přehled motorizací | ||||
Motor | 1,4 MPI (75 k) |
1,6 MPI (90 k) |
1,5 dCi (70 k) |
1,5 dCi (85 k) |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1598 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/5500 | 64/5500 | 50/4000 | 63/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 112/3000 | 128/3000 | 160/1700 | 200/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 161 | 174 | - | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,0 | 11,5 | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,0 | 7,2 | - | - |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 975 | 980 | - | - |
Dacia Sandero se vyrábí v Rumunsku od října loňského roku. Od ledna 2008 se prodává v Argentině a Brazílii (pro tyto trhy se vyrábí v brazilské Curitibě). Během léta se postupně rozeběhne prodej v evropských zemích, Turecku a severní Africe. Na konci letošního roku se začne vyrábět také v Kolumbii a v průběhu roku 2009 se rozjede výroba Sandera v Maroku a Rusku.
Oficiální zahájení prodeje v České republice je naplánováno na 1. červenec, ale první vozy dorazí až v září. První cena v Německu je stanovena na 7500 Euro, na českém trhu je to 179.900,- Kč za verzi 1,4 Access. Silnější 1,6 v nejvyšší výbavě Laureáte příjde na 239.900,-Kč. Ve výbavě jsou už standardně přední airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, elektrická okna vpředu, palubní počítač, výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní podpěrou. Za klimatizaci do Sandera zaplatíte 14.000,- Kč.
Na většině evropských trhů, včetně toho českého, Dacia poskytuje záruku 3 roky nebo 100.000 km.