Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia

Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia

 
 

Po sedanu Logan a dlouhým kombi Logan MCV, přichází Dacia s třetím osobním modelem – hatchbackem Sandero. Pod novým názvem a odlišným designem se ukrývají hodnoty společné všem novým Daciím.

Rumunská automobilka Dacia vznikla na konci šedesátých let. V roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět auotmobil Renault 8 a o rok později následovala u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. V 90. letech pak přišla nová modelová řada vlastní konstrukce s názvy Nova, SuperNova a Solenza.

Renault do Dacie vstoupil v roce 1999 se záměrem udělat z ní levnou značku aut pro méně náročné trhy. Prvním modelem moderní éry se stal sedan Logan představený v roce 2004, následovalo kombi MCV a užitkové verze Pick-up a Van. Výrobu v Rumunsku postupně doplnily linky v Brazílii, Indii, Íránu, Kolumbii, Maroku a Rusku. Pro velký zájem se Logan nakonec proti původním plánům prodává také na vyspělých trzích západní Evropy. Dacia neustále navyšuje objem produkce, nedávno překročila hranici milionu prodaných vozů od roku 2004 a letos plánuje vyrobit 350 tisíc aut.

Trochu jiný Logan

Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje také nejnovější model, kompaktní hatchback Sandero. Proti usedlejším tvarům Loganu a Loganu MCV přichází s výraznějšími liniemi, které vzdáleně připomínají současnou generaci Renaultu Clio. Robustní vzhled bude možné dále zvýraznit optickým SUV paketem.

obrázek [555 x 311]

Sandero využívá stejně jako Logan platformu B0. Přední náprava se vzpěrami McPherson a se spodními trojúhelníkovými rameny je shodná, zadní pevná náprava má stejnou koncepci jako u Loganu, ale byla navržena přímo pro Sandero s ohledem na menší hmotnost zadní části. Dohromady je s Loganem shodných 70 % dílů což zjednodušuje výrobu a přináší úspory nákladů.

Dacia - srovnání osobních modelů
ModelSanderoLoganLogan MCV
Délka [mm]402042474450
Šířka [mm]174617401740
Výška [mm]153415251636
Rozvor [mm]258826302900
Poloměr otáčení [m]10,5010,5011,25
Objem zav. prostoru [l]320550700 (200)

Hlavním argumentem pro koupi Dacie je poměr velikosti a ceny vozu. To platí i pro Sandero. S délkou 4020 mm, šířkou 1746 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2588 mm by se před deseti lety řadilo do nižší střední třídy. Současnou konkurenci v segmentu malých hatchbacků co do velikosti překonává. Ve srovnání s Fabií je o celých 10 cm (!) širší a má o 12 cm delší rozvor. Objem zavazadlového prostoru 320 litrů patří také mezi největší v segmentu, sklopením zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60/40, šířka mezi podběhy je 1006 mm.

Dacia Sandero - srovnání s konkurenčními hatchbacky
ModelDacia SanderoFord FusionOpel CorsaRenault ClioŠkoda Fabia
Délka [mm]40204013399939863992
Šířka [mm]17461724173717071642
Výška [mm]15341543148814961498
Rozvor [mm]25882486251125752462
Rozchod vpředu [mm]14801487148514721432
Rozchod vzadu [mm]14691445147814711422
Objem zav. prostoru [l]320337285288300

Vnitřní šířka v oblasti loktů je vpředu 1414 mm, vzadu pak 1425 mm. Díky tomu je možné dozadu umístit tři dětské sedačky vedle sebe, což ocení rodiny s malými dětmi. Vzdálenost mezi sedákem a střechou je na předních sedadlech 892 mm, vzadu 878 mm.

Palubní deska má nový tvar. Její tvar je orientovaný na funkci. Hladké plochy přerušují čtyři kruhové výdechy ventilace, v masivní kapličce se nachází přístrojový štít s velkým kruhovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zákazníci budou moci vybírat ze tří barevných provedení palubní desky a tomu odpovídajícího čalounění sedadel, některé verze budou mít na středovém panelu a dveřních výplních stříbrný dekor.

obrázek [555 x 357]

Dacia zapracovala na oblasti bezpečnosti. Kromě ABS a EBD se v Sanderu u Dacie poprvé objeví brzdový asistent EBA, který zesiluje brzdný účinek při nouzovém brzdění. Deformační zóny byly vylepšeny a zároveň byla zesílena konstrukce kabiny. Tvar a použité materiály na palubní desce mají minimalizovat poranění dolních končetin. Na všech místech jsou tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s omezovačem účinku. Vzadu se na krajních místech nacházejí úchytu Isofix pro dvě dětské sedačky. Sandero může být vybaveno až čtyřmi airbagy, boční airbagy jsou navrženy tak, aby při nárazu chránily také hlavu. Částečně tak suplují úlohu okenních airbagů pro přední sedadla.

Známé osmiventilové motory

Zpočátku budou v nabídce dva osmiventilové benzinové čtyřválce, které se montují i do Loganu. Slabší 1,4 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min, silnější 1,6 pak 64 kW při 5500 ot./min. Točivý moment vrcholí 112 Nm resp. 128 Nm ve 3000 ot./min. Oba motory budou spojené s pětistupňovou manuální převodovkou. Později se de prodeje dostane také motor 1,5 dCi ve verzích s výkonem 50 a 63 kW. Oba turbodiesely budou mít emise CO2 pod hranicí 120 g/km.

Dacia Sandero - přehled motorizací
Motor1,4 MPI
(75 k)
1,6 MPI
(90 k)
1,5 dCi
(70 k)
1,5 dCi
(85 k)
Zdvihový objem [cm3]1390159814611461
Válce/ventily4/24/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/550064/550050/400063/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000128/3000160/1700200/1900
Max. rychlost [km/h]161174--
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,011,5--
Komb. spotřeba [l/100 km]7,07,2--
Pohotovostní hmotnost [kg]975980--

Dacia Sandero se vyrábí v Rumunsku od října loňského roku. Od ledna 2008 se prodává v Argentině a Brazílii (pro tyto trhy se vyrábí v brazilské Curitibě). Během léta se postupně rozeběhne prodej v evropských zemích, Turecku a severní Africe. Na konci letošního roku se začne vyrábět také v Kolumbii a v průběhu roku 2009 se rozjede výroba Sandera v Maroku a Rusku.

Oficiální zahájení prodeje v České republice je naplánováno na 1. červenec, ale první vozy dorazí až v září. První cena v Německu je stanovena na 7500 Euro, na českém trhu je to 179.900,- Kč za verzi 1,4 Access. Silnější 1,6 v nejvyšší výbavě Laureáte příjde na 239.900,-Kč. Ve výbavě jsou už standardně přední airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, elektrická okna vpředu, palubní počítač, výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní podpěrou. Za klimatizaci do Sandera zaplatíte 14.000,- Kč.

Na většině evropských trhů, včetně toho českého, Dacia poskytuje záruku 3 roky nebo 100.000 km.

Nepřehlédněte
Dacia Logan MCV 1,5 dci - nákladová záležitost
Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol
Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný
Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…