Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia

Po sedanu Logan a dlouhým kombi Logan MCV, přichází Dacia s třetím osobním modelem – hatchbackem Sandero. Pod novým názvem a odlišným designem se ukrývají hodnoty společné všem novým Daciím.

Rumunská automobilka Dacia vznikla na konci šedesátých let. V roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět auotmobil Renault 8 a o rok později následovala u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. V 90. letech pak přišla nová modelová řada vlastní konstrukce s názvy Nova, SuperNova a Solenza.

Renault do Dacie vstoupil v roce 1999 se záměrem udělat z ní levnou značku aut pro méně náročné trhy. Prvním modelem moderní éry se stal sedan Logan představený v roce 2004, následovalo kombi MCV a užitkové verze Pick-up a Van. Výrobu v Rumunsku postupně doplnily linky v Brazílii, Indii, Íránu, Kolumbii, Maroku a Rusku. Pro velký zájem se Logan nakonec proti původním plánům prodává také na vyspělých trzích západní Evropy. Dacia neustále navyšuje objem produkce, nedávno překročila hranici milionu prodaných vozů od roku 2004 a letos plánuje vyrobit 350 tisíc aut.

Trochu jiný Logan

Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje také nejnovější model, kompaktní hatchback Sandero. Proti usedlejším tvarům Loganu a Loganu MCV přichází s výraznějšími liniemi, které vzdáleně připomínají současnou generaci Renaultu Clio. Robustní vzhled bude možné dále zvýraznit optickým SUV paketem.

fabia testy pickup dacia predstavujeme fabia testy pickup dacia predstavujeme

Sandero využívá stejně jako Logan platformu B0. Přední náprava se vzpěrami McPherson a se spodními trojúhelníkovými rameny je shodná, zadní pevná náprava má stejnou koncepci jako u Loganu, ale byla navržena přímo pro Sandero s ohledem na menší hmotnost zadní části. Dohromady je s Loganem shodných 70 % dílů což zjednodušuje výrobu a přináší úspory nákladů.

Dacia - srovnání osobních modelů
Model Sandero Logan Logan MCV
Délka [mm] 4020 4247 4450
Šířka [mm] 1746 1740 1740
Výška [mm] 1534 1525 1636
Rozvor [mm] 2588 2630 2900
Poloměr otáčení [m] 10,50 10,50 11,25
Objem zav. prostoru [l] 320 550 700 (200)

Hlavním argumentem pro koupi Dacie je poměr velikosti a ceny vozu. To platí i pro Sandero. S délkou 4020 mm, šířkou 1746 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2588 mm by se před deseti lety řadilo do nižší střední třídy. Současnou konkurenci v segmentu malých hatchbacků co do velikosti překonává. Ve srovnání s Fabií je o celých 10 cm (!) širší a má o 12 cm delší rozvor. Objem zavazadlového prostoru 320 litrů patří také mezi největší v segmentu, sklopením zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60/40, šířka mezi podběhy je 1006 mm.

Dacia Sandero - srovnání s konkurenčními hatchbacky
Model Dacia Sandero Ford Fusion Opel Corsa Renault Clio Škoda Fabia
Délka [mm] 4020 4013 3999 3986 3992
Šířka [mm] 1746 1724 1737 1707 1642
Výška [mm] 1534 1543 1488 1496 1498
Rozvor [mm] 2588 2486 2511 2575 2462
Rozchod vpředu [mm] 1480 1487 1485 1472 1432
Rozchod vzadu [mm] 1469 1445 1478 1471 1422
Objem zav. prostoru [l] 320 337 285 288 300

Vnitřní šířka v oblasti loktů je vpředu 1414 mm, vzadu pak 1425 mm. Díky tomu je možné dozadu umístit tři dětské sedačky vedle sebe, což ocení rodiny s malými dětmi. Vzdálenost mezi sedákem a střechou je na předních sedadlech 892 mm, vzadu 878 mm.

Palubní deska má nový tvar. Její tvar je orientovaný na funkci. Hladké plochy přerušují čtyři kruhové výdechy ventilace, v masivní kapličce se nachází přístrojový štít s velkým kruhovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zákazníci budou moci vybírat ze tří barevných provedení palubní desky a tomu odpovídajícího čalounění sedadel, některé verze budou mít na středovém panelu a dveřních výplních stříbrný dekor.

fabia testy pickup dacia predstavujeme fabia testy pickup dacia predstavujeme

Dacia zapracovala na oblasti bezpečnosti. Kromě ABS a EBD se v Sanderu u Dacie poprvé objeví brzdový asistent EBA, který zesiluje brzdný účinek při nouzovém brzdění. Deformační zóny byly vylepšeny a zároveň byla zesílena konstrukce kabiny. Tvar a použité materiály na palubní desce mají minimalizovat poranění dolních končetin. Na všech místech jsou tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s omezovačem účinku. Vzadu se na krajních místech nacházejí úchytu Isofix pro dvě dětské sedačky. Sandero může být vybaveno až čtyřmi airbagy, boční airbagy jsou navrženy tak, aby při nárazu chránily také hlavu. Částečně tak suplují úlohu okenních airbagů pro přední sedadla.

Známé osmiventilové motory

Zpočátku budou v nabídce dva osmiventilové benzinové čtyřválce, které se montují i do Loganu. Slabší 1,4 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min, silnější 1,6 pak 64 kW při 5500 ot./min. Točivý moment vrcholí 112 Nm resp. 128 Nm ve 3000 ot./min. Oba motory budou spojené s pětistupňovou manuální převodovkou. Později se de prodeje dostane také motor 1,5 dCi ve verzích s výkonem 50 a 63 kW. Oba turbodiesely budou mít emise CO2 pod hranicí 120 g/km.

Dacia Sandero - přehled motorizací
Motor 1,4 MPI
(75 k)
1,6 MPI
(90 k)
1,5 dCi
(70 k)
1,5 dCi
(85 k)
Zdvihový objem [cm3] 1390 1598 1461 1461
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 55/5500 64/5500 50/4000 63/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 112/3000 128/3000 160/1700 200/1900
Max. rychlost [km/h] 161 174 - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,0 11,5 - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,0 7,2 - -
Pohotovostní hmotnost [kg] 975 980 - -

Dacia Sandero se vyrábí v Rumunsku od října loňského roku. Od ledna 2008 se prodává v Argentině a Brazílii (pro tyto trhy se vyrábí v brazilské Curitibě). Během léta se postupně rozeběhne prodej v evropských zemích, Turecku a severní Africe. Na konci letošního roku se začne vyrábět také v Kolumbii a v průběhu roku 2009 se rozjede výroba Sandera v Maroku a Rusku.

Oficiální zahájení prodeje v České republice je naplánováno na 1. červenec, ale první vozy dorazí až v září. První cena v Německu je stanovena na 7500 Euro, na českém trhu je to 179.900,- Kč za verzi 1,4 Access. Silnější 1,6 v nejvyšší výbavě Laureáte příjde na 239.900,-Kč. Ve výbavě jsou už standardně přední airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, elektrická okna vpředu, palubní počítač, výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní podpěrou. Za klimatizaci do Sandera zaplatíte 14.000,- Kč.

Na většině evropských trhů, včetně toho českého, Dacia poskytuje záruku 3 roky nebo 100.000 km.

Nepřehlédněte
Dacia Logan MCV 1,5 dci - nákladová záležitost
Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol
Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný
Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími