Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia

Dacia Sandero - O generaci lepší Dacia

 
 

Po sedanu Logan a dlouhým kombi Logan MCV, přichází Dacia s třetím osobním modelem – hatchbackem Sandero. Pod novým názvem a odlišným designem se ukrývají hodnoty společné všem novým Daciím.

Rumunská automobilka Dacia vznikla na konci šedesátých let. V roce 1968 začala pod názvem Dacia 1100 licenčně vyrábět auotmobil Renault 8 a o rok později následovala u nás dobře známá Dacia 1300, která byla rumunskou verzí Renaultu 12. Tento model zůstal přes několik modernizací ve výrobě až do počátku tohoto desetiletí. V 90. letech pak přišla nová modelová řada vlastní konstrukce s názvy Nova, SuperNova a Solenza.

Renault do Dacie vstoupil v roce 1999 se záměrem udělat z ní levnou značku aut pro méně náročné trhy. Prvním modelem moderní éry se stal sedan Logan představený v roce 2004, následovalo kombi MCV a užitkové verze Pick-up a Van. Výrobu v Rumunsku postupně doplnily linky v Brazílii, Indii, Íránu, Kolumbii, Maroku a Rusku. Pro velký zájem se Logan nakonec proti původním plánům prodává také na vyspělých trzích západní Evropy. Dacia neustále navyšuje objem produkce, nedávno překročila hranici milionu prodaných vozů od roku 2004 a letos plánuje vyrobit 350 tisíc aut.

Trochu jiný Logan

Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje také nejnovější model, kompaktní hatchback Sandero. Proti usedlejším tvarům Loganu a Loganu MCV přichází s výraznějšími liniemi, které vzdáleně připomínají současnou generaci Renaultu Clio. Robustní vzhled bude možné dále zvýraznit optickým SUV paketem.

obrázek [555 x 311]

Sandero využívá stejně jako Logan platformu B0. Přední náprava se vzpěrami McPherson a se spodními trojúhelníkovými rameny je shodná, zadní pevná náprava má stejnou koncepci jako u Loganu, ale byla navržena přímo pro Sandero s ohledem na menší hmotnost zadní části. Dohromady je s Loganem shodných 70 % dílů což zjednodušuje výrobu a přináší úspory nákladů.

Dacia - srovnání osobních modelů
ModelSanderoLoganLogan MCV
Délka [mm]402042474450
Šířka [mm]174617401740
Výška [mm]153415251636
Rozvor [mm]258826302900
Poloměr otáčení [m]10,5010,5011,25
Objem zav. prostoru [l]320550700 (200)

Hlavním argumentem pro koupi Dacie je poměr velikosti a ceny vozu. To platí i pro Sandero. S délkou 4020 mm, šířkou 1746 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2588 mm by se před deseti lety řadilo do nižší střední třídy. Současnou konkurenci v segmentu malých hatchbacků co do velikosti překonává. Ve srovnání s Fabií je o celých 10 cm (!) širší a má o 12 cm delší rozvor. Objem zavazadlového prostoru 320 litrů patří také mezi největší v segmentu, sklopením zadních sedadel se zvětší na 1200 litrů. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60/40, šířka mezi podběhy je 1006 mm.

Dacia Sandero - srovnání s konkurenčními hatchbacky
ModelDacia SanderoFord FusionOpel CorsaRenault ClioŠkoda Fabia
Délka [mm]40204013399939863992
Šířka [mm]17461724173717071642
Výška [mm]15341543148814961498
Rozvor [mm]25882486251125752462
Rozchod vpředu [mm]14801487148514721432
Rozchod vzadu [mm]14691445147814711422
Objem zav. prostoru [l]320337285288300

Vnitřní šířka v oblasti loktů je vpředu 1414 mm, vzadu pak 1425 mm. Díky tomu je možné dozadu umístit tři dětské sedačky vedle sebe, což ocení rodiny s malými dětmi. Vzdálenost mezi sedákem a střechou je na předních sedadlech 892 mm, vzadu 878 mm.

Palubní deska má nový tvar. Její tvar je orientovaný na funkci. Hladké plochy přerušují čtyři kruhové výdechy ventilace, v masivní kapličce se nachází přístrojový štít s velkým kruhovým otáčkoměrem a rychloměrem. Zákazníci budou moci vybírat ze tří barevných provedení palubní desky a tomu odpovídajícího čalounění sedadel, některé verze budou mít na středovém panelu a dveřních výplních stříbrný dekor.

obrázek [555 x 357]

Dacia zapracovala na oblasti bezpečnosti. Kromě ABS a EBD se v Sanderu u Dacie poprvé objeví brzdový asistent EBA, který zesiluje brzdný účinek při nouzovém brzdění. Deformační zóny byly vylepšeny a zároveň byla zesílena konstrukce kabiny. Tvar a použité materiály na palubní desce mají minimalizovat poranění dolních končetin. Na všech místech jsou tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s omezovačem účinku. Vzadu se na krajních místech nacházejí úchytu Isofix pro dvě dětské sedačky. Sandero může být vybaveno až čtyřmi airbagy, boční airbagy jsou navrženy tak, aby při nárazu chránily také hlavu. Částečně tak suplují úlohu okenních airbagů pro přední sedadla.

Známé osmiventilové motory

Zpočátku budou v nabídce dva osmiventilové benzinové čtyřválce, které se montují i do Loganu. Slabší 1,4 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min, silnější 1,6 pak 64 kW při 5500 ot./min. Točivý moment vrcholí 112 Nm resp. 128 Nm ve 3000 ot./min. Oba motory budou spojené s pětistupňovou manuální převodovkou. Později se de prodeje dostane také motor 1,5 dCi ve verzích s výkonem 50 a 63 kW. Oba turbodiesely budou mít emise CO2 pod hranicí 120 g/km.

Dacia Sandero - přehled motorizací
Motor1,4 MPI
(75 k)
1,6 MPI
(90 k)
1,5 dCi
(70 k)
1,5 dCi
(85 k)
Zdvihový objem [cm3]1390159814611461
Válce/ventily4/24/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/550064/550050/400063/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000128/3000160/1700200/1900
Max. rychlost [km/h]161174--
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,011,5--
Komb. spotřeba [l/100 km]7,07,2--
Pohotovostní hmotnost [kg]975980--

Dacia Sandero se vyrábí v Rumunsku od října loňského roku. Od ledna 2008 se prodává v Argentině a Brazílii (pro tyto trhy se vyrábí v brazilské Curitibě). Během léta se postupně rozeběhne prodej v evropských zemích, Turecku a severní Africe. Na konci letošního roku se začne vyrábět také v Kolumbii a v průběhu roku 2009 se rozjede výroba Sandera v Maroku a Rusku.

Oficiální zahájení prodeje v České republice je naplánováno na 1. červenec, ale první vozy dorazí až v září. První cena v Německu je stanovena na 7500 Euro, na českém trhu je to 179.900,- Kč za verzi 1,4 Access. Silnější 1,6 v nejvyšší výbavě Laureáte příjde na 239.900,-Kč. Ve výbavě jsou už standardně přední airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, elektrická okna vpředu, palubní počítač, výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní podpěrou. Za klimatizaci do Sandera zaplatíte 14.000,- Kč.

Na většině evropských trhů, včetně toho českého, Dacia poskytuje záruku 3 roky nebo 100.000 km.

Nepřehlédněte
Dacia Logan MCV 1,5 dci - nákladová záležitost
Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol
Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný
Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…