Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Rumunská nízkonákladová značka patřící do francouzské skupiny Renault se v minulém roce úspěšně etablovala na mnoha trzích střední, východní i západní Evropy, prodala 164 tisíc vozů, což je meziročně o 70 % více a na letošní rok je plánována další expanze

Logan Steppe Concept

K výjimečným událostem v historii značky patří uvedení nového konceptu Logan Steppe na ženevském autosalonu, který podle tiskové zprávy výrobce, představuje záměr Dacie rozšířit výrobní program o nový model.

Výborný nástup Loganu se zážehovými motory 1,4 a 1,6 l má v roce 2006 pokračovat zařazením třetí pohonné jednotky do nabídky. Diesel 1.5 dCI z produkce Renaultu se již na konci roku začal prodávat v Rumunsku a v některých balkánských státech. Střední a západní Evropa se dočká během letošního jara. Kombinovaná spotřeba 4,7 l /100 km se stane dalším pádným argumentem pro zastánce filozofie značky Dacia.

Dacia v minulém roce obsadila 25 nových trhů a začala, oproti předchozím záměrům, prodávat Logany také na západ od českých hranic. Okamžitý úspěch zaznamenala značka uvedením Loganu nejen na domácím trhu (+41,4 %), ale také ve Francii, kde se od července 2005 do konce roku prodalo 10 tisíc vozů, což představuje podíl 0,8 % na celkovém trhu. Dalšími velkými odbytišti jsou Rusko (více než 7 tisíc vozů) a Turecko (více než 8300 vozů).

Ve střední a východní Evropě se prodává většina produkce, když se Logan v roce 2005 stal lídrem tohoto trhu před Škodou Fabia. Mimo Rumunsko je převážná část zákazníků nově příchozí ke značkám skupiny Renault, v západní Evropě je běžné, že lidé si místo dalšího ojetého vozu kupují novou Dacii.

Dacia Logan Steppe Concept

Dacia do Ženevy přivezla koncept kompaktního MPV s prvky SUV. Studie má, podobně jako běžný Logan, vyšší stavbu karoserie, přibyly mohutnější nárazníky a plastové lemy blatníků. Mohutný střešní nosič naznačuje, jakým směrem se tento vůz na bázi Loganu ubírá. Podobně jako studie Škoda Yeti jde o zimní sporty, konkrétně Logan Steppe má na střeše jeden pár snowboardů, uvnitř jsou netradiční vyhřívané kůly, na které lze umístit lyžařské boty, které jsou již na cestě ze sjezdovky vysoušené.

Vůz je dlouhý 4,47 metru a po sklopení sedadel (60:40) lze uvnitř vytvořit zavazadlový až o kapacitě 1700 litrů. Logan Steppe stojí na 17 palcových kolech z lehkých slitin a na cestu vám posvítí xenonovými světlomety. Uvnitř najdeme elektronickou parkovací brzdu, MP3 přehrávač nebo dvojici monitorů v opěrkách předních sedadel.

Oficiální tisková zpráva se bohužel nezmiňuje o motorech ani jiných technických detailech. Naši spyfotografové však již za polárním kruhem odchytili jezdící prototypy sériového modelu kombi, který pravděpodobně nebude mít tak působivé ztvárnění, automobil příjde zřejmě o mohutné plasty kolem celého vozu a dostane standardní nárazník. Sériové provedení si naopak zachová koncová světla umístěná do sloupků karoserie, bude mít stejnou karoserii s prodlouženým rozvorem a téměř jistě příjde o xenonové světlomety. Nejisté je zatím provedení zadního výklopného víka, které je v případě studie prezentováno v provedení „křídlové dveře“, na prototypu jsou však asymetricky dělené, ale mezi běžnými kombi této třídy zdaleka nejvíce převažují vzhůru výklopná víka, která by mohla být také alternativou.

Předpokládaná cena pohybující se kolem 8000 Euro by byla opět kasovním trhákem, který by Dacii zajistil i v dalších obdobích titul nejrychleji rostoucí automobilová značka v Evropě.


Ondřej Láník