První SUV značky Dacia slaví v Ženevě světovou premiéru. Kompaktní vůz do lehkého terénu s poměrně zdařilými muskulaturními tvary vyrazí za evropskými zákazníky již tento měsíc.

Duster

Název Duster se objevuje v historii rumunské automobilky již potřetí. Poprvé šlo o malé terénní Aro 10 s logem Dacie pro některé trhy, včetně britského. Podruhé nesl toto jméno loňský hodně odvážný koncept ze Ženevy. Nyní se na stejném místě objevuje sériové provedení, jehož první oficiální fotografie byly uvolněny již před třemi měsíci.

Vývoj vozu probíhal ve spolupráci Renault Technologies Romania (RTR), LeLosange (bývalé Renault Technocentre poblíž Versailles) a RDCE (Renault Design Central Europe v Bukurešti). Celkem stál 290 milionů eur. První předprodukční prototypy vznikaly v Pitesti již od dubna loňského roku.

Polyká benzin i naftu

Paleta motorů nového přírůstku modelové palety rumunské automobilky obsahuje pohonné jednotky, které velmi dobře známe z ostatních automobilů aliance Renault-Nissan.

Zážehové agregáty zastupuje 1,6 16V o výkonu 81 kW (110 k), v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW (85, resp. 110 k). Se vznětovým motorem by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 5,3 l/100 km, verze 4x4 by měla být o 0,4 l/100 km žíznivější, přesnější údaje budou ale známy později.

S pohonem jedné i obou náprav

Platforma Dusteru byla odvozena z Loganu. Podvozek má vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu je ve verzi 4x4 víceprvkové, dvoukolka má rameno ve tvaru písmene H.

Duster 4x4 má novou šestistupňovou převodovku TL8. Pohon všech kol pochází od Nissanu a nabídne tři provozní režimy, které lze automobilu vnutit ovladačem na středové konzole. V automatickém jsou poháněna přední kola a zadní se zapínají při ztrátě trakce. V režimu Lock se distribuuje točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50. Třetí mód 4x2 představuje pohon jen předních kol.

Duster je poměrně malý, na délku měří jen 4,31 m, na šířku pak 1,82 m. Světlou výškou 210 mm se mnoho dnešních SUV pochlubit nemůže. Převisy jsou krátké: vpředu 822 mm, zadní měří 820 mm. Dacia zpřesnila i další technické údaje. Maximální nájezdové úhly činí 30° vpředu a 36° vzadu. Duster s pohonem přední nápravy váží 1160 kg, čtyřkolka má 1250 kg.

Vnější vzhled lze obohatit Look Packem, který obsahuje šestnáctipalcová litá kola, střešní nosiče a chromované prvky včetně zrcátek. Interiér s hnědým čalouněním lze zušlechtit kůží.

Vnitřní prostor nabídne místo pětici dospělých cestujících, zavazadelník má v základním uspořádání objem 475 l, ten po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1636 l.

Za kolik?

A kolik bude Duster stát? Evropské ceny začínají na 11.900 eurech (asi 310.000,- Kč) za provedení 4x2, verze 4x4 stojí 13.900 eur (360.000,- Kč). Český ceník ještě není znám.

Malé SUV se bude vyrábět zprvu pouze v hlavním závodě Dacie v rumunském Pitesti, kde bude vznikat zhruba 25 Dusterů za hodinu, nový model by měl tvořit třetinu produkce.

Od března se bude prodávat v Evropě, Turecku a severní Africe. V červnu se jej dočkají jak Ukrajinci a obyvatelé Blízkého Východu, tak i některé další africké země, tam se všude bude nabízet pod značkou Renault. Příští rok se objeví i v Jižní Americe, v Rusku a v zemích Perského zálivu. Tehdy začne produkce rovněž v brazilské Curitibě a v moskevské továrně Avtoframos.

Úspěchy nejen sportovní

Duster má za sebou úspěšný debut na závodních tratích. V sezóně 2009/2010 skončil speciál s třílitrovým vidlicovým šestiválcem druhý v celkovém pořadí francouzské série závodů na ledě Trophée Andros. Neřídil jej nikdo jiný než čtyřnásobný mistr světa F1 Alain Prost.

Dacia je ale úspěšná i obchodně. V roce 2009 našlo nové zákazníky přes 535.000 vozů modelových řad Logan a Sandero, a to včetně těch, které nesly logo Renaultu, samotných Dacií bylo 312 tisíc. Největším exportním trhem je překvapivě Německo s odbytem necelých 85.000 vozů.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
Zdroj: redakce
 













Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…