Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
První SUV značky Dacia slaví v Ženevě světovou premiéru. Kompaktní vůz do lehkého terénu s poměrně zdařilými muskulaturními tvary vyrazí za evropskými zákazníky již tento měsíc.

Duster

Název Duster se objevuje v historii rumunské automobilky již potřetí. Poprvé šlo o malé terénní Aro 10 s logem Dacie pro některé trhy, včetně britského. Podruhé nesl toto jméno loňský hodně odvážný koncept ze Ženevy. Nyní se na stejném místě objevuje sériové provedení, jehož první oficiální fotografie byly uvolněny již před třemi měsíci.

Vývoj vozu probíhal ve spolupráci Renault Technologies Romania (RTR), LeLosange (bývalé Renault Technocentre poblíž Versailles) a RDCE (Renault Design Central Europe v Bukurešti). Celkem stál 290 milionů eur. První předprodukční prototypy vznikaly v Pitesti již od dubna loňského roku.

Polyká benzin i naftu

Paleta motorů nového přírůstku modelové palety rumunské automobilky obsahuje pohonné jednotky, které velmi dobře známe z ostatních automobilů aliance Renault-Nissan.

Zážehové agregáty zastupuje 1,6 16V o výkonu 81 kW (110 k), v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW (85, resp. 110 k). Se vznětovým motorem by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 5,3 l/100 km, verze 4x4 by měla být o 0,4 l/100 km žíznivější, přesnější údaje budou ale známy později.

S pohonem jedné i obou náprav

Platforma Dusteru byla odvozena z Loganu. Podvozek má vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu je ve verzi 4x4 víceprvkové, dvoukolka má rameno ve tvaru písmene H.

Duster 4x4 má novou šestistupňovou převodovku TL8. Pohon všech kol pochází od Nissanu a nabídne tři provozní režimy, které lze automobilu vnutit ovladačem na středové konzole. V automatickém jsou poháněna přední kola a zadní se zapínají při ztrátě trakce. V režimu Lock se distribuuje točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50. Třetí mód 4x2 představuje pohon jen předních kol.

Duster je poměrně malý, na délku měří jen 4,31 m, na šířku pak 1,82 m. Světlou výškou 210 mm se mnoho dnešních SUV pochlubit nemůže. Převisy jsou krátké: vpředu 822 mm, zadní měří 820 mm. Dacia zpřesnila i další technické údaje. Maximální nájezdové úhly činí 30° vpředu a 36° vzadu. Duster s pohonem přední nápravy váží 1160 kg, čtyřkolka má 1250 kg.

Vnější vzhled lze obohatit Look Packem, který obsahuje šestnáctipalcová litá kola, střešní nosiče a chromované prvky včetně zrcátek. Interiér s hnědým čalouněním lze zušlechtit kůží.

Vnitřní prostor nabídne místo pětici dospělých cestujících, zavazadelník má v základním uspořádání objem 475 l, ten po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1636 l.

Za kolik?

A kolik bude Duster stát? Evropské ceny začínají na 11.900 eurech (asi 310.000,- Kč) za provedení 4x2, verze 4x4 stojí 13.900 eur (360.000,- Kč). Český ceník ještě není znám.

Malé SUV se bude vyrábět zprvu pouze v hlavním závodě Dacie v rumunském Pitesti, kde bude vznikat zhruba 25 Dusterů za hodinu, nový model by měl tvořit třetinu produkce.

Od března se bude prodávat v Evropě, Turecku a severní Africe. V červnu se jej dočkají jak Ukrajinci a obyvatelé Blízkého Východu, tak i některé další africké země, tam se všude bude nabízet pod značkou Renault. Příští rok se objeví i v Jižní Americe, v Rusku a v zemích Perského zálivu. Tehdy začne produkce rovněž v brazilské Curitibě a v moskevské továrně Avtoframos.

Úspěchy nejen sportovní

Duster má za sebou úspěšný debut na závodních tratích. V sezóně 2009/2010 skončil speciál s třílitrovým vidlicovým šestiválcem druhý v celkovém pořadí francouzské série závodů na ledě Trophée Andros. Neřídil jej nikdo jiný než čtyřnásobný mistr světa F1 Alain Prost.

Dacia je ale úspěšná i obchodně. V roce 2009 našlo nové zákazníky přes 535.000 vozů modelových řad Logan a Sandero, a to včetně těch, které nesly logo Renaultu, samotných Dacií bylo 312 tisíc. Největším exportním trhem je překvapivě Německo s odbytem necelých 85.000 vozů.


Aleš Dragoun