Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daewoo Kalos - Hodně svěží vítr

Michal Fokt
Automobilce Daewoo sice chvíli trvalo, než zjistila, že Evropa na baculatá a nevýrazná auta moc není, ale podle dvojice studií Kalos to vypadá, že si vzala ponaučení k srdci.

Je asi zbytečné připomínat, že produkce automobilů s rozpínající se zeměkoulí ve znaku započala licenční výrobou automobilu Opel Kadett, který pod názvem Nexia průběžně modernizovala. Nástupce tohoto modelu je 'současný Lanos, který se mírně zmenšil a zamířil tak spíše do nižší třídy, respektive na hranici mezi ní a nižší střední. Tento vůz bude pravděpodobně již velmi záhy nahrazen ještě o něco menším nástupcem, který již neoddiskutovatelně zamíří do nižší třídy po bok Peugeotu 206, Renaultu Clio a Škody Fabia. Zmíněný vůz existuje momentálně jako pětidveřová studie Kalos, stupeň jejího propracování však naznačuje, že se od sériového vozu zas tak moc lišit nebude. Tento automobil se představil i v provedení sedan, kterému se budeme věnovat v závěru článku.

Svou délkou 3855 mm a šířkou 1665 mm patří hatchback Kalos k běžnému průměru své kategorie, je však o něco vyšší než bývá obvyklé - 1495 mm a má také dlouhý rozvor - 2480 mm. Uvedené míry napovídají, že bude svým interiérem patřit k nejprostornějším vozům své třídy, což jsme si ověřili již na ženevském autosalonu při jeho zkoumání, poněkud skromnější je ale zavazadlový prostor, který pojme pouze 200 l nákladu. Přístrojová deska je na Korejce nezvykle nápaditá, i když jednoduchá, překvapí zejména ztvárnění kapličky a přístrojů v ní, stejně tak jako kulaté vnitřní kličky dveří a stejně tvarované výdechy ventilace. Také sedadla jsou výrazně lepší, než u lanosu.

Auta ale většinou neprodává interiér, ale především vnější vzhled, a právě zde se návrháři opravdu vyřádili. Přídi automobilu dominují efektní rozměrné světlomety a nově stylizovaná maska chladiče, patřičný sportovní švih vozu propůjčuje též tmavě lakovaný klín, táhnoucí se od masky k nárazníku. Právě ten ale nejspíš sériový model nosit nebude. Vyloženě sportovní švih má klínovitý profil vozu, který zaujme krátkým zadním převisem, výrazným prolisem na dveřích, vytaženými blatníky a na vzhledu přidá i decentní spoiler nad zadním oknem. Mírné prodloužení zádě ve prospěch zavazadlového prostoru by ale rozhodně nebylo na škodu. Ti, kteří se namlsali atraktivními tvary přídě a profilu nezklame ani záď, kde se nacházejí nezvykle tvarovaná zadní světla a již zmíněný spoiler. Podtrženo, sečteno, Kalos od nás za design získává devět bodů z deseti.

Podvozek využívá v této kategorii poměrně obvyklou konfiguraci, tedy vzpěry McPherson vpředu, zadní nápravu potom tvoří polotuhá náprava. Efektní patnáctipalcová litá kola jsou obuta do pneumatik 185/55, pro sériový model se však plánuje použití plášťů 155/80 R 13 a 175/70 R 13, na přání bude k dispozici též rozměr 185/60 R 14.

Daewoo dalo studii Kalos do vínku trojici motorů. Základem je dvanáctistovka s výkonem 52 kW při 5500/min a točivý moment 102 N. m při 4000/min, která zvládne rychlost 150 km/h, středem nabídky je čtrnáctistovka o výkonu 59 kW při 5600/min a točivém momentu 115 N. m při 3200/min. Pěkně nejspíš dokáže zacvičit s 1044 kg vážícím vozem zážehová šestnáctistovka, která se rozhodně nemusí stydět za výkon 77 kW při 5600/min a točivý moment 149 N. m při 3400/min. Všechny jednotky budou v nabídce s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, k dispozici však bude s výjimkou motoru 1.2 též čtyřstupňový automat.

Jak již bylo zmíněno na začátku, Kalos se bude vyrábět též jako sedan a těžko říci, kterému z obou modelů to sluší více, protože superlativy na vzhled této karosářské varianty taktéž není nutno šetřit. Kalos sedan sice nemá takový sportovní švih jako hatchback, ale zase sází na eleganci. Zajímavé je to, že se oba vozy shodují pouze po konec předních dveří, sedan má již jinak tvarovaný prolis na zadních dveřích, ale odlišný je i tvar zadního blatníku. Na rozdíl třeba od fabie zdařile ztvárněný "zadeček" nese tentokráte již střízlivěji pojatá, nicméně pohledná zadní světla. Na rozdíl od hatchbacku se zdá být příď sedanu již ve finální podobě, nicméně zástupci značky na ženevské výstavě tvrdili, že i "čumák" modelu 5D je již konečný. K pohonu sedanu by měla sloužit dvojice silnějších motorů, ovšem nic v tomto ohledu zatím není jisté, neboť tisková mapa ze Ženevy hovořila pouze o jednotkách 1,2 l a 1,4 l.

Pokud jde o bezpečnost, Daewoo předpokládá čtyřhvězdičkové ocenění v bariérových testech EuroNCAP, brzdy bude možné doplnit o ABS s EBD, cestující na předních sedadlech bude chránit podle přání až čtveřice airbagů. Na podzimním pařížském autosalonu bude s největší pravděpodobností jasno zejména ohledně vzhledu přídě hatchbacku, ale i co se pohonných jednotek týče.



Michal Fokt