2.6. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

DAF LF Aerobody: Do detailů

 

V četné konkurenci šikovných českých nástavbářů má nizozemský originál společnosti DAF těžkou situaci. Za co si zaslouží pozornost?

Tuzemské poměry před listopadem roku 1989 daly kvůli velmi omezeným možnostem vyrůst velkému množství manuálně mimořádně zručných kutilů. Tyto „zlaté české ručičky“ dostaly od devadesátých let k dispozici nové materiálové i technologické zázemí na úrovni západních evropských států a začaly vznikat kvalitní a cenově velmi příznivé automobilové nástavby. Nelze přehlédnout, že se tento vliv ještě neztratil a zahraniční výrobci nástaveb musí v tuzemských podmínkách nabídnout něco navíc. Platí to v případě vozidla DAF LF Aerobody?

Z jednoho zdroje

Přesné napojení skříňové nástavby na kabinu bývalo pro externí nástavbáře problémem, protože neměli k dispozici přesné plány vozidla. Výrobci automobilů však postupně tyto interní údaje uvolňují, ale ideální skloubení kabiny s nástavbou může nastat jen s plnou podporou automobilky. Konkrétně u značky DAF došlo k začátku výroby vlastních nástaveb po roce 2009, kdy dramaticky poklesla všeobecná poptávka po nákladních automobilech.

Nizozemská automobilka využila uvolněnou produkční kapacitu továrny pro rozšíření produktové nabídky o hotové skříňové vozidlo. DAF se tak stal první automobilkou vyrábějící podvozek se skříňovou nástavbou v jediné továrně. Dopravcům to přineslo urychlené získání vozidla a záruku na něj pod jednou střechou.

Aerodynamika

Pohled na konec střechy odhalil snížení ve střední části. Kontrola střechy nástavby odhalila postupné snižování výšky v posledním metru, aby se snížila odtrhová hrana nástavby a docházelo k menšímu víření vzduchu za zadním čelem. V zadních rozích střechy však výrobce nechal plnou výšku, aby mohly zůstat rovné podélné stropní profily, které zaručují skříňové nástavbě požadovanou pevnost. Toto snížení ložné výšky o cca sedm centimetrů v koncové části, která se stejně nenakládá až pod strop, nevadí. Zároveň provozovateli zajistí nižší aerodynamický odpor a nižší náklady na naftu. Tuto úpravu v zádi nástavby provází změna v přídi skříně. Zde najdeme cca metrový zaoblený náběh do plné ložné výšky, a to opět z důvodu dosažení lepší aerodynamiky. Zaoblený profil přední části nástavby navazuje na podobně tvarovaný střešní spoiler, obě dvě části vypadají z boku téměř jako jeden díl, na který vpředu opět naprosto plynule navazuje skosené čelní sklo kabiny LF. Nic lepšího z pohledu aerodynamiky asi nelze při zachování užitečných vlastností vymyslet.

Pět až osm procent

Hodnota úspor díky aerodynamickému řešení a bočním límcům kabiny roste s navyšováním tempa. Výrobce slibuje při 80 km/h úsporu 5,5 procenta, při devadesátikilometrovém tempu dokonce 8,3 %. Za tak vysokými hodnotami stojí pečlivé spojení střešního spoileru s bočními límci v jeden celek.

V jakých verzích?

Vozidlo LF Aerobody lze pořídit s celkovou hmotností v rozmezí 7,5 až 12 tun. V tuzemsku je nejzajímavější dvanáctitunová varianta, protože na ní lze postavit nástavbu s délkou 7,05 metru. K dispozici je rovněž délka 6,6 m. Vnitřní šířka hliníkové nástavby činí 2,45 metru.

Z hlediska nakládky tvoří důležitý údaj vnitřní světlosti 2,25 m, což dovoluje pohyb vysokozdvižného vozíku a pohodlné nakládání až sedmnácti palet. Výrobce proto dolní část bočnic ve výšce cca dvaceti centimetrů opatřil pevným plechem schopným odolat nárazu palet či dotyku vidlí vozíku. Protiskluzová podlaha pomáhá splnit přísné standardy pro ukotvení nákladu, aby řidič nemusel s sebou vozit zbytečně mnoho kurt. Pod podlahou se nachází pomocný rám z pozinkovaných ocelových profilů.

Velmi se nám líbilo provedení střechy s příčníky a průsvitnou plachtou, protože tato kombinace zaručuje potřebnou stabilitu konstrukce i světlo pro snadnější manipulaci s nákladem za denního světla. Samozřejmě také došlo k velké úspoře hmotnosti ve srovnání s plnou střechou. Výsledkem je hmotnost 6475 kg podvozku s nástavbou, zdvihacím čelem, plnou nádrží a řidičem. V případě dvanáctitunové verze tedy na náklad zbývá značných 5525 kg.

Čelo standardně

LF Aerobody využívalo zdvihací čelo od Dhollandie s velkou nosností 1,5 tuny. Ovládání probíhalo buď pomocí krabičky spojené kabelem s nástavbou nebo tlačítky na podlaze čela. Z bezpečnostních důvodů bylo nutné používat obě nohy.

Zdvihací čelo s běžnou délkou 1,8 metru by pro zadní uzavření nástavby nestačilo. Proto DAF vložil mezi čelo a strop uzavírací díl s možností jednoduchého vyklopení vzhůru, aby zůstala zachována maximální nakládací výška pro práci vysokozdvižného vozíku. Sklopení horního dílu zádě do vodorovné jízdní pozice bylo dílem dvou sekund díky dvěma popruhům po obou stranách zádě.

Pohon

Na nízké pohotovostní hmotnosti má také vliv nabídka lehkých motorů PX-5 a PX-7. Zejména pětilitrový čtyřválec nabízející 112/135/157 kW (580/700/760 N.m) dovoluje extrémní užitečné zatížení. My jsme vyzkoušeli šestiválec PX-7 o výkonu 164 kW s točivým momentem 850 N.m. Příjemnou dynamiku provázela slušná decelerace díky standardní výfukové brzdě s výkonem až 165 kW.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 

Štítky DAF Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: DAF LF Aerobody: Do detailů

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…