Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF Trucks se podílí na testech bezdrátově propojených souprav vozidel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Společnost DAF Trucks se bude podílet na dvouletém testu řazení nákladních souprav do řízených kolon (Platooning), prováděném ve Velké Británii a vedeném britskou výzkumnou laboratoří dopravy TRL.

Společnost DAF Trucks byla se svými partnery, společnostmi TNO, Ricardo a logistickou společností DHL, vybrána britským ministerstvem dopravy ve spolupráci s Highways England (anglická správa dálnic) k tomu, aby byly získány zkušenosti s řazením nákladních souprav do kolon na vybraných úsecích britské silniční sítě.

Britská vláda očekává, že s tímto inovativním řešením získá zkušenosti, které mohou přispět k vyšší efektivitě dopravy. První zkušební nákladní vozidla DAF pro platooning mají zahájit testy ve Velké Británii v nejbližších měsících.

Při platooningu nákladních vozidel umožňují pokročilé technologie, jako jsou Wifi-P, radar a kamery, aby dvě bezdrátově propojená nákladní vozidla jela ve velmi krátkém odstupu za sebou. Při využití informací o řízení prvního z nich v koloně mohou za ním zařazená vozidla automaticky akcelerovat, brzdit i být řízena.

Když vedoucí vozidlo zpomaluje, automaticky a téměř bez zpoždění zpomalují i následující vozidla, což významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti v silničním provozu.

To umožňuje, aby byly rozestupy mezi nákladními vozidly v koloně minimální a neměnily se, což díky aerodynamickému stínu vede k úspoře paliva až o 10 % a tím také k odpovídajícímu snížení emisí CO2.

Další výhodou je zvýšení plynulosti dopravy, protože vozidla se v řízené koloně vzájemně nepředjíždějí. Navíc může technologie řazení nákladních vozidel do řízených kolon usnadnit dalším vozidlům, aby se jednoduše zařadila do provozu třeba na dálnici nebo aby ji zase bezpečně opustila, i když se míjí s řízenou kolonou.

K bezpečnosti silniční dopravy přispívají také vyspělé asistenční systémy. Ty jsou na rozdíl od člověka vždy bdělé a reagují pětadvacetkrát rychleji než třeba špičkový hráč ve sportu.

Ron Borsboom, člen správní rady společnosti DAF Trucks odpovědný za vývoj, k tomu uvedl, že jeho společnost je poctěna tím, že se účastní provozního testu pro britskou vládu, řízeného laboratoří TRL a využívajícího řízenou kolonu tří vozidel. Podle jeho slov je naprosto nepopiratelné, že k uvedení platooningu na trh nás ještě čeká dlouhá cesta. Nicméně tyto testy jsou důležitým a nezbytným krokem, který je potřeba učinit.

K samotnému platooningu pak Ron Borsboom dodal, že nenahrazuje řidiče, protože každé nákladní vozidlo potřebuje muže nebo ženu za volantem. Na vedlejších silnicích nebo v obytných oblastech musí mít řidič kontrolu nad nákladním vozidlem.

Platooning je především efektivním řešením pro dálkovou přepravu na hlavních silničních a dálničních tazích. I tak budou muset být řidiči náležitě vyškoleni, aby v případě potřeby mohli plně převzít kontrolu nad řízením vozidla. Platooning neznamená počátek konce profese řidičů, pouze má snižovat jejich pracovní vypětí.

Společnost DAF Trucks se vývoji platooningu věnuje od počátku roku 2015, kdy ve spolupráci se společnostmi NXP Semiconductors, TNO (nizozemská organizace pro aplikovaný vědecký výzkum) a bezpečnostním institutem Ricardo zahájila projekt EcoTwin, zaměřený právě na jízdu v konvojích.

Od té doby najezdili zkušební řidiči společnosti DAF desítky tisíc kilometrů na veřejných silnicích evropského kontinentu i na moderní testovací trati společnosti DAF, což pomohlo ke značnému vylepšení této technologie. V roce 2016 se společnost DAF úspěšně účastnila akce European Truck Platooning Challenge, inicializované holandským ministerstvem pro infrastrukturu a životní prostředí.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
7. 10. 2017 10:59
předjíždění
"Platooning je především efektivním řešením pro dálkovou přepravu na hlavních silničních a dálničních tazích."
Jestli to uvažují i mimo dálnice, tak předjíždění bude zážitek.